Maja Špela Šivec Kobal Galerija DLUM, Maribor 21. 7. - 6. 8. 2021 Maja Šivec MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 2 Maja Šivec Golo telo je najbolj nazorno razgaljenje poudarja telesnost ali pa elegantno mehča človeka. Čeprav v zgodovini človeške misli objekt, usklajeno z intimnim izrazom in umetnosti akt predstavlja večno aktualen, fotografiranca. V goloti teles – osamljenih, intriganten in še vedno tabuiziran žanr, je v manjši množici ali najpogosteje v dvoje, pravzaprav nosilec najvitalnejšega in morda kar ohranja tudi na delih pričujoče razstave najbolj nagonskega znamenja življenja, – je umetnica skozi leta prepoznavala in energije, strasti in upiranja minevanju. raziskovala mnoge zgodbe in sporočila, ki jih Morda je ravno zato prav golo telo idejna poudarja kot ključno vodilo njenih odločitev o nit vsega dolgoživega, vedno bolj vidnega izboru fotografij. in neustavljivo izpovednega ustvarjalnega Do fotografij in fotografskih instalacij na fotografskega zagona Maje Šivec. tokratni razstavi – s katerimi drugače V svojih fotografijah Maja namreč ne razgalja kot poprej vpenja v svoja dela prostor telesa zgolj v njegovi fizični pojavnosti, pač obiskovalčevega soočenja s smiselnostjo pa ga prikazuje venomer v jukstapoziciji predmetov, ki dopolnjujejo fotografije – je najbolj iskrenega, resničnega in temačnega Majo vodila morda nepredvidljiva, a vendar v človeku. Pomemben ji je zaupen odnos in logična pot. Pot vznemirjajočih odzivov predaja soudeleženega v njenih ‘platnihʼ, to, na trenutno (ne)gotovo stvarnost, katero kar se ustvarja med njo in fotografiranim že dobro leto in pol zaznamuje maska modelom – stik, ki zahteva od vsake strani – ta morda je zaščita, a je tudi simbolni objektiva soočenje samega s seboj in kontrapunkt avtoričinemu preiskovanju zato kontrastno temelji na ločenosti. To je emblema slečenega telesa. Maska gre z roko podstat vsake – tako tehnično kot vsebinsko v roki s figovim listom, atributom Adama (in dovršene fotografije – vendar še daleč ni Eve), ki v sramu in prepričanju o svoji zmoti vse. V likovnem smislu so ji bistvene zlasti iluzorno zakriva to, kar človek je, da bi bil to, uravnotežena in izčiščena kompozicija in z kar misli, da bi moral biti. njo premišljena perspektiva ter umerjena Prav iz opusa, naslovljenega z imeni prvih svetloba – pa naj si bo naravna ali raje staršev, ki jih naseljujejo naravna telesa studijska – in senca, s katerima bodisi dvojic nasprotnih spolov – navadno sklenjena MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 3 Maja Šivec v odnosu dotika – se je presnovila in rodila v delih Franceta Miheliča (1907–1998). Prav serija fotografij, ki na tak ali drugačen način z njimi lahko potegnemo vzporednico nosi podobo kurentove maske oziroma tudi v navezavi na Majino fotografijo. Če kape. Oba namreč, tako Adam kot Kurent, je bil Miheliču kurent manifestacija vsega sta arhetipa prvobitnosti, človeškosti in neznanega v njem samem, potem so zmotljivosti, sta simbola geneze spremembe kurentove kape na razgaljenih telesih in vseh nasprotij. fotografirancev Maje Šivec insignije Na Majinih razstavljenih fotografijah slečeni kolektivne podzavesti zdajšnjosti, besede kurenti – čvrstih in od svetlobe kot dih nežnih utišane iz prepričanja o nujnosti molka in iz teles – stopajo tihi in bosi po hladnem polju, preživetvenega nagona. in s katerega počasi koprni sneg, v dvojicah Zgolj preživeti ali (res) živeti, osvobojen iščejo bližino varnih objemov in zaupnih spon predsodkov in zadržkov, skrivati se ali dotikov, obdani pa so ali z od zime še surovo se odkriti – vse to so vprašanja, ki so vsaj naravo ali s praznim ateljejskim prostorom. preletela zavest vseh nas, ki živimo tukaj Po starem verovanju je kurent demon, je in zdaj, Majo pa prevzemajo mnogo bolj staro slovansko bajeslovno bitje, ki odganja intenzivno. Pravzaprav tako močno, da so vse slabo, prinaša srečo in zadovoljstvo ter v njenem umetniškem izrazu ustvarila nove v deželo vabi pomlad. Kot tak je prisoten ostre tematske in sporočilne zavoje. Po njih se marsikje, najbolj pa je prežet v miselnosti in umetnica navidez giblje provokativno (Maske kulturi Dravskega polja. Zato ni čudno, da je dol!), a bolj kot to lahko v njih razbiramo postal, barvit in metaforično večplasten, lik vseobsežno upanje, da v vsem – kar smo mnogih, ne samo likovnih umetniških zvrsti. in kar doživljamo – vedno ohranimo lastno Najdemo ga v opusu fotografa Stojana iskrenost in bližino. Kerblerja (1938– ), najbolj pa je kurent Kristina Prah – čeprav pomensko odstopajoč v svoji groteskno-baladni podobi – prepoznaven MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 4 01. Kurent in Vesna, 2021, fotografija, 45 × 30 cm MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 5 Maja Šivec Rodila se je 8. aprila 1975 v Slovenj Gradcu. Nagrade (izbor): Leta 2001 je absolvirala na Ekonomsko-2004 – “1. dan republike Slovenije v EU”, Poljska, poslovni fakulteti v Mariboru, po študiju pa se nagrada; je popolnoma posvetila kreativni fotografiji. 2005 – “Slovenske fotografinje se predstavijo”, Leta 2009 je ob delu na Pedagoški fakulteto Galerija Kosove graščine, Jesenice, diploma; Maribor vpisala Likovno umetnost in leta 2013 pridobila naslov profesorica likovne 2005 – “Erotica 2”, Galerija Photon, Ljubljana, pedagogike. Dlje časa je bila zaposlena nagrada občinstva; v Fotoklubu Maribor, katerega članica je 2008 – “32. zagrebški salon”, Zagreb, zlata postala leta 2000. Od leta 2013 do 2017 je FIAP medalja za kolekcijo fotografij Bodoče bila članica izvršnega odbora Fotografske mamice; zveze Slovenije in izvršnega odbora Zveze 2008 – “Mednarodni salon Japonske”, kulturnih društev Maribor. Vodi in udeležuje The Asahi Shimbun, Japonska, nagrada se fotografskih seminarjev, delavnic in Japonskih fotografskih združenj. kolonij. Serijo aktov bodočih mamic Novo življenje je leta 2010 predstavila v Koroški galeriji likovnih umetnosti, serijo moških aktov Kontakt: Dvojice v Fotogaleriji Stolp, leta 2019 je izbrana dela na razstavi Kontrasti (s Sandro Požun) GSM: 00386 (0)31859511 prikazala v Galeriji mesta Ptuj, 2021 je serijo e-naslov: fotomajagmail.com aktov Telo in gesta prikazala v galeriji Azit v https://majasivec.weebly.com Seulu. Imela je preko 50 samostojnih razstav, skupinsko razstavlja tako doma kot v tujini, za ustvarjalnost na področju fotografije pa je prejela številna priznanja in nagrade. Od leta 2011 je samozaposlena v kulturi. Živi in ustvarja v Mariboru. MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 6 02. Dotik Pomladi, 2021, fotografija, 45 × 30 cm MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 7 03. Klic klitja, 2021, fotografija, 75 × 100 cm MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 8 04. Odganjalci sramu, 2021, fotografija, 30 × 30 cm MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 9 05. Jezik plodnosti, 2021, fotografija, 45 × 30 cm MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 10 06. Poljub skritega, 2021, fotografija, 45 × 30 cm MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 11 07. Gola ovijalka, 2021, fotografija, 30 × 45 cm MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 12 08. Pustna dolina, 2021, fotografija, 30 × 30 cm MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 13 Špela Kobal MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 14 Špela Kobal Umetnost je raziskovanje sebe in ni nepopustljivo, da sta se na pričujoči razstavi definicija človeka. Vsaka definicija je staknila v naslovu in besedni zvezi Nič jé namreč zaznamovana s končnostjo, ki je Res. Črnobele fotografije in ponekod le njeni absolut in absurd, saj je vse – kar je bilo, je fragmenti, v katere je posegla v procesu in bo – podvrženo spremembi. Špela Kobal digitalne obdelave v učinku kolažiranja, se prepušča raziskovanju same sebe in si izpostavljanja in mestoma preprostega dovoli v vsakem trenutku biti to, kar je, brez liniranja, so natisnjene na del platna ter nas sodbe. Zato je lahko likovna pedagoginja, prežamejo z občutkom melanholije, tesnobe slikarka, kiparka in grafičarka, tetoverka, in skrbi. Čeprav porajajo premisleke in govorka. Lahko je, karkoli si zamisli, in lahko (aktualna) vprašanja, so koncizno znamenje je nič od tega. V (ne)klasičnem umetniškem resnice – tistega, kar je vedno res, kar prostoru se giblje krajši čas in vanj suvereno vedno obstaja in se ne spreminja. Kar pa ne in spontano prestopa in sestopa. Njena obstaja vedno, kar se spreminja in zato ne umetnost ni premišljena, ampak nastaja more biti v nobenem trenutku res, je iluzija iz iskre občutja in iz radovednosti, kaj se in je v Špelinih razstavljenih delih igriva lahko zgodi iz vzgiba dotakniti se platna, likovnost njene hipne krokijevsko lahkotne seči pod kožno povrhnjico, polzeti s prstnimi risbe in prav takih, s prosto roko napisanih blazinicami po glini ali počrniti jih s suhim in prečrtanih besed, neustavljivega toka ogljem, ko pod njim bežijo besede, rojeva misli, kar najde analogijo tudi v izbrani likovni se iz opazovanja vezi, ki se poraja med njo tehniki – ogljenem svinčniku, nefiksiranem na kot ustvarjalko in nagovorjenim z njenim podlago. Najhitrejši vtis nam njena skicoznost razpoloženjem v ustvarjanju. beleži v primitivistični maniri Jeana-Michela Med njeno lansko samostojno razstavo Basquiata (1960–1988), vendar ju loči v Galeriji Media Nox in tokratno v Galeriji nespregledljiv in močan metrum avtoričine DLUM teče nevidna preja niča, v katerem liričnosti. Tej navkljub pa črne razposajenosti ni nikoli nič, ampak mnogo in v katerem se njene poteze vseeno ni moč povezovati zgolj predvsem razodeva resnica. Nič in ona sta s prijetnimi občutki, v njih je namreč zaznati tista, ki se Špele dotikata že nekaj časa, tako dvom, komentar, ugovor. Ta mimobežna MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 15 Špela Kobal skicoznost bi lahko bila umetničin odziv na pa ga pravzaprav iščemo kot odrešenje in resnico, njena individualna izkušnja, ki pa – je zato v vsem tako prisoten in otipljiv – kot kot pravi avtorica – ni morda nič drugačna resnice – nedvoumne, efemerne ter bistva od izkustva koga drugega – edinstvenega umetniškega ustvarjanja – in prav vsega ga delata samo lasten ego in njegovo vmes. prepričanje. Resnica se pogosto zdi kot cirkus, poln Dotik predstavlja prvi spoznavni jezik in je senc in iluzij. Da bi slišali njeno glasbo in nujen temelj vsake kreacije in spremembe. zaplesali z njo na glavnem odru, je potrebno Zato si umetnica želi, da opazovalec s svojim odpreti čute ter vedoželjno spoznavati tok vstopi v ustvarjen dvoprostor resnice in spremembe – ustvarjalni proces, najbolj iluzije, vabi ga, da se dotakne nespremenljive osvobajajočo spremembo bivanja. Špela na resnice in zabriše, s svojo prisotnostjo razstavi povsem neobremenjeno odkriva preoblikuje, kar predstavlja nestalnost in svoje neskončno intimno potovanje kreacije. iluzijo. Verjame namreč, da nobena umetnost Mi pa lahko sprejmemo njeno vabilo in ni tako sveta, da se je ne bi smeli dotakniti, začnemo preprosto: od niča ali pa od resnice. po drugi strani pa je pristen stik ključna Kjerkoli začnemo in kamorkoli nas iskreno sestavina spoznavanja, potešitve hrepenenja vodi naš dotik – vedno bo prav. po in razumevanja česarkoli. Tako niča – praznine, vakuuma bivanja in obstoja, ki Kristina Prah MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 16 01. Nič jé res, 2021, fotomontaža, 20 × 30 cm 02. Nič jé res, 2021, fotomontaža, 20 × 30 cm MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 17 Špela Kobal Rodila se je leta 1988 v Mariboru. Leta 2011 je Razstave: diplomirala na Oddelku za likovno umetnost 2011 – Skupinska razstava Cikel razstav mladih Pedagoške fakultete Univerze v Mariboru. Že umetnikov ArtNox – Odprto, Galerija Media v času študija se je pričela aktivno ukvarjati s Nox, Maribor; tetoviranjem ter pretežen del časa posvetila 2017 – TEDxSlovenija, javno predavanje tej ustvarjalni smeri, ki je sčasoma postala “Želimo biti drugačni«, Velenje: https://www. tudi njen lasten in unikatni umetniški izraz, youtube.com/watch?v=f-dkzcXX0Tg; ki presega zgolj obrtništvo. Pri svojem delu nenehno išče navdih v najrazličnejših 2019 – Skupinska razstava keramičnih zvrsteh umetnosti in v tetoviranje vnaša skulptur IMPULZ, Ex tempore Krško, KD Krško; elemente klasične umetnosti, kar sicer ni 2019 – Razstava nagrajencev natečaja Na pogosto. Svoj umetniški svet širi predvsem meji nevidnega (2. mesto za kiparsko delo z delom v tujini in nomadskim načinom Egoist), Gospodarsko razstavišče, Ljubljana; življenja, ki ga omogoča tetoviranje. Ker 2019 – Skupinska razstava Obnovoletna ne gre za klasično umetniško zvrst, so ta razstava DLUM’99OLD, Galerija DLUM, Maribor; znanja neakademskega značaja, a umetnici vredna njenega časa, enakopravno z znanji 2020 – Samostojna slikarska razstava, naslov: NIČNINIČ, galerija Media Nox, Maribor; pridobljenimi v akademski sferi. 2020 – Skupinska razstava in publikacija: V letu 2018 se je ponovno aktivno posvetila “Third International Biennial of Artworks on ustvarjanju, ki je bilo začetni navdih – Paper, Prijedor 2020”, Srbija. slikarstvu, grafiki ter kiparjenju. Več: https://iamdada.blog https://www.instagram.com/da.da_._/ MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 18 03. Nič jé res, 2021, fotomontaža, 20 × 30 cm MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 19 04. Nič jé res, 2021, fotomontaža, 20 × 30 cm MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 20 05. Nič jé res, 2021, fotomontaža, 20 × 30 cm MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 21 06. Nič jé res, 2021, mešana tehnika (digitalni print, oglje), 70 × 100 cm MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 22 07. Nič jé res, 2021, mešana tehnika (digitalni print, oglje), 100 × 70 cm MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 23 08. Nič jé res, 2021, fotomontaža, digitalni print na platno, 10 × 15 cm MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 24 09. Nič jé res, 2021, fotomontaža, digitalni print na platno, akril, 15 × 10 cm MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 25 Maja Šivec Špela Kobal MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 26 Kolofon Naslov kataloga: Maja Šivec / Špela Kobal CIP - Kataložni zapis o publikaciji Katalog izdal: DLUM, Trg Leona Štuklja 2, Maribor Univerzitetna knjižnica Maribor Založnik: DLUM, Maribor Zanj: dr. h. c. Vojko Pogačar 75(497.4):929Šivec M.(083.824) 75(497.4):929Kobal Š.(083.824) Avtorica besedila: Kristina Prah Oblikovanje in tehnično urejanje: Vojko Pogačar ŠIVEC, Maja Avtorice fotografij: Maja Šivec, Špela Kobal Maja Šivec, Špela Kobal [Elektronski vir] : Galerija DLUM, 21. 7. - 6. 8. 2021 / [avtorica besedila Kristina Prah ; avtorici fotografij Maja Šivec, Špela Kobal]. - Maribor : DLUM, 2021 Način dostopa (URL): https://www.dlum.si/application/ files/3316/2850/9743/2021_Katalog_Sivec-Kobal-3-web-COBISS.SI-ID 71041027 mM.pdf Razstava v galeriji DLUM, Židovska ulica 10, Maribor Izid: Maribor, julij 2021 sponzorji: MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 27 MAJA ŠIVEC / ŠPELA KOBAL 28