151 V naslednjih dveh poglavjih se lahko seznanimo z učenjem kot reševanjem problemov in povezanostjo ustvarjalnosti ter učenja. V sedmem poglavju govori predvsem o tem, kaj so sestavine ustvarjalnega mišljenja in kako spodbujati ustvarjalnost v učnem procesu. V nadaljevanju avtorica pojasnjuje vrste učnega transfera in možnosti za vsebinski ter proceduralni transfer. Zanimivo je poglavje o učenju stališč in vrednot, v katerem med drugim spoznavamo psihološke teorije moralnega razvoja ter modele spodbujanja moralnega učenja. V enajstem poglavju piše avtorica o celostnih pristopih k učenju, ki se še posebej uveljavljajo pri izobraževanju odraslih. Omenimo na primer sugestopedijo, ki se uspešno uporablja pri poučevanju tujih jezikov, in preučevanje metod ter postopkov in pomena izkušenjske-ga učenja. V knjigi so v nadaljevanju opisani dejavniki in metode uspešnega učenja in pojmovanje o umskih sposobnostih ter učenju. Avtorica pojasni različne pristope k razumevanju inteligentnosti in pojasnjuje sposobnosti v odraslosti ter starosti. V knjigi so prikazani tudi izredno zanimivi izsledki o upoštevanju kvalitativnih razlik pri posameznikovem spoznavanju in učenju - stilov spoznavanja, spoznavne strukture in učenja, pri čemer so podrobneje opisani stili zaznavanja, stili spoznavanja, stili učenja in napotki, kako naj bi učitelj upošteval spoznanja o različnih stilih. V nadaljevanju so opisana spoznanja o najpomembnejših učnih strategijah in individualnih razlikah v pristopih k učenju, ki naj bi jih poznal vsak učeči se. V zadnjem delu knjige avtorica pojasnjuje področje motivacije; naniza pregled teoretskih pogledov na učno motivacijo, razčleni vpliv notranje in zunanje motivacije. Poglavje, ki sledi, namenja čustvenim in osebnostnim dejavnikom učenja, precej pozornosti pa namenja vplivu napetosti ter anksio-znosti v procesu učenja in možnostim za nji- hovo zmanjševanje, pa tudi za zmanjševanje stresa, anksioznosti in poklicne izgorelosti učiteljev. Govori tudi o socialnopsiholoških dejavnikih učenja in poudarja pomen komunikacije ter vlogo učitelja pri navezovanju odnosov in komunikacijskih vzorcev v učnem procesu. Posebno poglavje je namenjeno osebam s posebnimi potrebami. Na koncu je še pomembno poglavje o namenu preverjanja in ocenjevanja znanja, o vrstah in oblikah preverjanja ter ocenjevanja in ovrednotenju različnih pristopov za kvalitetno učenje. Avtorica končuje knjigo z razmišljanjem o učenju za prihodnost, ki naj bo inovativno ter vseživljenjsko in naj zajema različne razsežnosti učenja in bivanja. Hkrati z zahtevami po uveljavljanju strategije vseživljenjskosti učenja in izobraževanja se uresničuje tudi potreba po stalnem učenju, učenju v vseh obdobjih življenja. Sočasno z željo in potrebo po dejavnosti ter odgovornosti odraslih v procesu učenja pa postajajo vse pomembnejša tudi vprašanja o njihovih različnih potrebah in interesih ter sposobnostih za učenje. Knjiga nam daje možnost, da o različnih ter o skupnih značilnostih in potrebah mladih in odraslih pri učenju poglobljeno premislimo ter z novimi spoznanji dopolnimo naše prejšnje znanje in/ali potrdimo naša prepričanja. Avtorica nas stalno opozarja tudi na značilnosti odraslih v razmerju do različnih psiholoških teorij, pojmov in spoznanj. Spričo tega bo knjiga v veliko pomoč tistim učiteljem, ki se ukvarjajo z otroki in mladino, in tudi tistim, ki se ukvarjajo z izobraževanjem odraslih. S svojo novo knjigo Psihologija učenja in pouka je plodovita avtorica pomembno dopolnila svoj opus, ki je v zadnjih letih segal zlasti na področja učenja (spomnimo se knjige Stili raznolikosti - stili spoznavanja, učenja in mišljenja, ki jo je izdala s soavtoricama Lidijo Magajna ter Cirilo Peklaj) in visokošolske didaktike (knjiga Za boljšo kakovost študija s soavtorjem Bogomirjem Mihevcem). Njeno zadnje delo nam omogoča, da se naučimo veliko novega, a tudi to, da vnovič razmislimo o strategijah, ki jih uporabljamo pri delu z odraslimi, mladostniki ali otroci v učnem procesu, o vzrokih za naše ravnanje in možnostih, ki jih še lahko izrabimo, in da naše izkušnje vnovič potrdimo tudi pri spoznavanju znanstvene teorije in drugih spoznanj s področja psihologije. Knjiga je izšla junija 2000 pri Državni založbi Slovenije. dr. Sabina Jelene Krašovec