Univerza v Ljubljani Medicinska fakulteta Katedra za družinsko medicino MEDICINA NA PODEŽELJU IN V ODMAKNJENIH KRAJIH Navodila za vodenje vaj in seminarjev Prva izdaja Študijsko leto 2017/2018 Ljubljana, julij 2017 1 MEDICINA NA PODEŽELJU IN V ODMAKNJENIH KRAJIH UČNO GRADIVO – NAVODILA ZA VODENJE VAJ IN SEMINARJEV 1. izdaja Uredniki: Marija Petek Šter, Davorina Petek Avtorji: Marija Petek Šter, Davorina Petek, Igor Švab Izdalo: Združenje zdravnikov družinske medicine Copyright ® Združenje zdravnikov družinske medicine – 2017 Vse pravice pridržane. CIP - Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana 378.147:614.2(1-22)(0.034.2) PETEK Šter, Marija Medicina na podeželju in v odmaknjenih krajih. Navodila za vodenje vaj in seminarjev [Elektronski vir] / [avtorji Marija Petek Šter, Davorina Petek, Igor Švab]. - 1. izd. - Ljubljana : Združenje zdravnikov družinske medicine, 2017 ISBN 978-961-6526-76-0 1. Gl. stv. nasl. 2. Petek, Davorina 3. Švab, Igor 290820096 2 Vsebina Predgovor k prvi izdaji ............................................................................................................................ 4 Učitelji in sodelavci pri predmetu »Medicina v odmaknjenih krajih in na podeželju« ........................... 5 Namen, cilji in metode ............................................................................................................................ 6 Urnik ........................................................................................................................................................ 7 PODROBEN OPIS VSEBIN .................................................................................................................. 9 Ocenjevanje ........................................................................................................................................... 12 Literatura ............................................................................................................................................... 12 PRILOGE .............................................................................................................................................. 13 A. Navodila za seminarsko nalogo .................................................................................................... 13 B. Evidenčni list ................................................................................................................................ 14 C. Ocenjevalni list ............................................................................................................................. 15 D. Evaluacija pouka: Medicina na podeželju in v odmaknjenih krajih ............................................. 17 3 Predgovor k prvi izdaji Delo zdravnika na podeželju predstavlja poseben izziv, saj zaradi odmaknjenosti od centrov in bolnišnice bolniki pričakujejo, da le ta za njih stori kar največ v domačem kraju. Zdravnik v malem kraju ni samo zdravnik, ki bo v ambulanti čakal, da ga obiščejo bolniki, ampak je tesno povezan s skupnostjo, v kateri deluje in pogosto tudi živi. To za zdravnika pomeni, da mora imeti dodatna znanja in veščine, da lahko zadovolji potrebe svojih bolnikov in skupnosti. Ni vedno lahko, saj pričakovanja bolnikov ter po drugi strani kolegov kliničnih specialistov včasih presegajo možnosti, ki jih zdravnik ima, kar je potrebno vrednotiti, ko ocenjujemo delo zdravnika v odmaknjenih krajih. Da bi študenti spoznali, kaj pomeni biti zdravnik v odmaknjenih krajih in na podeželju, smo se na MF v Ljubljani odločili, da to omogočimo študentom z izbirnim predmetom. Izbirni predmet »Medicina v odmaknjenih krajih in na podeželju« je namenjen študentom 4. in 5. letnika medicine; obsega tri tedne pouka, ki poteka pretežno v podeželskih ambulantah pri mentorju po individualni učni metodi (mentor-učenec). Idealno bi bilo, da študent v času opravljanja vaj v ambulanti v kraju tudi biva, saj tako najlažje spozna utrip dela in življenja na podeželju. Po teoretičnem uvodu s teoretično predstavitvijo značilnih primerov zdravstvenih obravnav v podeželskem okolju študenti nadaljujejo z delom v mentorskih ambulantah na podeželju. Vmes so preko sodobnih medijev povezani z učitelji in asistenti pri pouku, ter pripravijo zaključno predstavitev v obliki seminarske naloge, ki jo predstavijo vsem v pouku sodelujočim učiteljem, asistentom in študentom pri predmetu. Zaradi lažjega izvajanja pouka smo pripravili navodila za vodenje pouka ter navodila za študente s podrobnim opisom vsebin. Navodila, ki so pred vami, vam na kratko razložijo vsebino predmeta, organizacijo pouka ter vsebujejo navodila in obrazce za izvedbo posameznih nalog. Marija Petek Šter in Davorina Petek Ljubljana, julij 2017 4 Učitelji in sodelavci pri predmetu »Medicina v odmaknjenih krajih in na podeželju« Učitelji in asistenti: Prof. dr. Igor Švab, Prof. dr. Marija Petek Šter, Prof. dr. Davorina Petek, Asist. Vesna Homar, Asist. mag. Eva Cedilnik Gorup, Pomembni kontakti: Tajnica Katedre za družinsko medicino: gospa Lea Vilman (tel. 01 438 69 15, e-mail: kdrmed@mf.uni-lj.si) Gradiva in obvestila: Na spletni strani katedre za družinsko medicino: http://www.mf.uni-lj.si/kdm/dodiplomski-pouk 5 Namen, cilji in metode Namen pouka: Je študentom predstaviti delo in življenje zdravnika v odmaknjenih krajih ter pomagati oblikovati stališča bodočih zdravnikov do dela zdravnika na podeželju. Cilji: 1. Naučiti študenta posebnosti in omejitev dela zdravnika na podeželju in v odmaknjenih krajih 2. Naučiti študenta nekaterih kliničnih veščin, potrebnih za delo zdravnika na podeželju in v odmaknjenih krajih 3. Utrditi študentova pozitivna stališča do ugleda zdravnika na podeželju in v odmaknjenih krajih Metode: - Predavanja (5 ur) - Seminarji (10 ur) - Delo študenta v ambulanti (50 ur) - Izdelava seminarja (10 ur) Študentove obveznosti Študent mora pri predmetu opraviti naslednje študijske obveznosti: 1. Se udeležiti uvodnega srečanja 2. Aktivno sodelovati na vajah v ambulanti (12 delovnih dni) in pridobiti zahtevane veščine 3. Se udeležiti vmesne telekonference z asistentom (npr. preko Skype) 4. Pripraviti seminarsko nalogo 5. Se udeležiti zaključnega srečanja in predstaviti seminarsko nalogo 6. Izpolniti zaključno anketo pri predmetu (priloga D) 6 Urnik 1. Dan: Uvod v delo zdravnika na podeželju in v odmaknjenih krajih Tema Oblika Čas Učitelj 1.1 Kaj je ruralna medicina: Predavanje 30' Igor Švab predstavitev predmeta 1.2 Pričakovanja in izkušnje študentov Seminar 30' Igor Švab 1.3 Značilni klinični problemi Predavanje 1 ura Marija Petek Šter ruralnega zdravnika 1.4 Primeri obravnave pacientov v Interaktivno 2 uri Igor Švab, Marija Petek ruralni ambulanti in na terenu predavanje Šter, Davorina Petek 1.5 Navodila za domačo nalogo Seminar 30' Asistent Dan 2 - 7: Praktično delo 1 Tema Oblika Čas Učitelj 2.1 Praktično delo v ruralni ambulanti Mentorstvo 25 ur Mentorji katedre Dan 7: Poročanje o izkušnjah Tema Oblika Čas Učitelj 3.1 Poročanje o izkušnjah, odprta Spletni seminar 1 ura Asistenti, udeleženci vprašanja, usmeritve za pripravo (videokonferenca) pri predmetu naloge Dan 8 - 14: Praktično delo 2 Tema Oblika Čas Učitelj 4.1 Praktično delo v ruralni ambulanti Mentorstvo 25 ur Mentorji katedre 4.2. Priprava seminarja/video Individualno 10 ur Asistenti, mentorji predstavitve delo študenta, mentorstvo 3 Dan 15: Zaključek Tema Oblika Čas Učitelj 5.1 Delo zdravnika družinske Predavanje z 1 ura Davorina Petek, Igor medicine- miti in resnica analizo filmov, Švab ki prikazujejo delo zdravnika v ruralnem okolju 5.2 Predstavitev zaključnih izdelkov in Seminar 3 ure Asistent izkušenj 5.3 Zaključek in mnenja o predmetu Razprava 1 ura Vsi učitelji, mentorji, študenti, predstavniki 7 lokalne skupnosti 8 PODROBEN OPIS VSEBIN UVODNI DAN 1.1.: Plenarna predstavitev (predavanje):  Predstavitev posebnosti ruralne medicine  Praktična navodila za opravljanje predmeta 1.2.: Delo v skupini:  Brainstorming o morebitnih dosedanjih izkušnjah  Zakaj so izbrali ta predmet  Kaj pričakujejo  Česa jih je strah 1.3.: Plenarna predstavitev (predavanje): Značilni klinični problemi ruralnega zdravnika – predstavitev problemov in prednosti dela v ruralnem okolju. Predstavitev nekaterih kliničnih dilem, ki se porajajo zdravniku, ki dela v ruralnem okolju. Kako se jih je reševalo, upoštevajoč koncepte, kot so:  Celosten pristop  Timsko delo  Poznavanje družine in okolja  Kontinuiteta  Povezovanje z lokalno skupnostjo 1.4.: Plenarne predstavitve - predstavljajo zdravniki, ki že dolgo delajo v odmaknjenih krajih: - zdravnik družinske medicine v podeželski ambulanti pri skrbi za bolnike na njihovem domu - zdravnik družinske medicine na podeželju pri reševanju akutnih in življenje ogrožajočih stanj 1.5.: Delo v skupini Navodilo za domačo nalogo  Povzetek navodila za domačo nalogo  Datum ponovnega sestanka  Vprašanja Navodilo za domačo nalogo je naslednje: Vsak študent posname video ali pripravi pisni izdelek, v katerem predstavi: 9  Zdravnika družinske medicine, ki dela v ruralnem okolju  Zgodbo bolnika, ki je potreboval zdravstveno pomoč in jo je dobil v ruralnem okolju  Celostno obravnavo bolnika v ambulanti ali na terenu  Drugo Študent mora pojasniti, zakaj se je odločil, da je izbral ravno predstavljeno temo in primer ter komentirati, kaj se je iz primera naučil in kaj mu je dalo misliti. Natančna navodila za pripravo seminarja so v prilogi A. DELO V AMBULANTI 2.1 ter 4.1.: Delo v ambulanti 1 in 2 Študent preživi skupno 12 dni v ambulanti zdravnika družinske medicine. Točen urnik je odvisen od dogovora med študentom in mentorjem. Študent naj bo vključen v vse oblike dela zdravnika družinske medicine, tudi v službo nujne medicinske pomoči, ali pa naj sodeluje z zdravnikom, ko ima ta npr. predavanje za bolnike v lokalnem okolju. Med delom v ruralni ambulanti se mora študent seznaniti z : • Nalogami zdravnika družinske medicine v ruralni ambulanti • Timskim delom in sodelavci v ožjem in širšem timu zdravnika • Sodelovanjem z lokalno skupnostjo • Opremo za delo v ambulanti in na terenu, vključno z zdravniško torbo • Etičnimi načeli za delo z bolniki • Spozna tehnike dela kot so hišni obisk, delo v službi NMP; posegi, ki jih zdravnik lahko opravi v ambulantnem okolju • Vadi komunikacijske veščine z različnimi skupinami bolnikov • Vlogo zdravnika kot javne osebnosti v lokalnem okolju Na koncu mentor oceni študenta glede na njegovo prizadevanje, opozori ga na njegove pomanjkljivosti, zlasti v odnosu do ljudi in sodelavcev. Mentorjeva ocena (v prilogi C) je del končne ocene. POROČANJE O IZKUŠNJAH Preko sodobnih oblik komuniciranja (npr. Skype) se poveže skupina npr. 3 študentov z enim od asistentov in poročajo o svojih izkušnja in dilemah ter izbiri teme za seminarsko nalogo. ZAKLJUČEK 5.1.: Ogled videa o delu družinskega zdravnika (Bergdoktor, Doc Martin). Razprava o razlikah med realnostjo in medijsko romantično sliko ruralnega zdravnika. 5.2.: Predstavitev seminarskih nalog (video posnetka, power point predstavitve seminarja) z analizo, v kateri študent predstavi, zakaj se je odločil za izbrano tematiko in kaj se je iz teme seminarske naloge naučil. Vodja seminarja poda povratno informacijo, ostali študenti 10 sodelujejo v razpravi. Asistent poda predlog ocene na osnovi mentorjevega poročila ter kakovosti izdelave ter predstavitve seminarja. 5.3.: Zaključek z izmenjavo izkušenj med študenti, mentorji, učitelji ter predstavniki lokalne skupnosti. 11 Ocenjevanje Ocena je sestavljena iz naslednjih elementov: - Mentorjeva ocena - Ocena, ki jo oblikuje asistent oz. učitelj na osnovi sodelovanja pri pouku in predstavitve seminarja Mentor pripravi oceno tako, da odgovori na tri v tabeli zastavljena vprašanja (priloga C) in poda še kratko utemeljitev ocene, v katerem študenta oceni kot odličnega, prav dobrega, dobrega, zadostnega ali pa njegovo znanje, stališča in veščine oceni kot pomanjkljive. Mentorjevo oceno študent prinese na zaključni seminar.. Ocena je številčna od 5 do 10; polovico k oceni prispeva mentorjeva ocena dela, drugo polovico pa ocena asistenta, ki jo oblikuje na osnovi sodelovanja študenta pri pouku ter ocene seminarja. Če je študent med oceno, se le ta zaokroži navzgor. Končno oceno pri predmetu določi učitelj. Literatura 1. Švab I, Rotar Pavlič D eds. Družinska medicina. Ljubljana: Združenje zdravnikov družinske medicine SZD, 2012. 2. Bruce Chater A, ed. WONCA Rural Medicinal Educational Guidebook. Dosegljivo na: http://www.globalfamilydoctor.com/groups/WorkingParties/RuralPractice/ruralguidebook.asp x Dostop 25.6. 2017. 12 PRILOGE A. Navodila za seminarsko nalogo Seminarsko nalogo študent lahko naredite tako, da pripravite video posnetek ali pa pisni izdelek na sledeče teme:  Zdravnik družinske medicine, ki dela v ruralnem okolju Študent oblikuje vprašanja, ki jih zastavi svojemu mentorju in so vezana na delo in življenje zdravnika družinske medicine v ruralnem okolju. ALI  Zgodba bolnika, ki je potreboval zdravstveno pomoč in jo je dobil v ruralnem okolju Študent oblikuje vprašanja, ki jih zastavi enemu od bolnikov, ki ga je spoznal med ambulantnim delom v ruralni ambulanti, da bi izvedel, kako bolnik doživlja svojega zdravnika, kaj od njega pričakuje, ali so njegova pričakovanja izpolnjena ter kaj je tisto, kar bi bilo po mnenju bolnika še potrebno za izboljšanje stanja. ALI  Celostna obravnavo bolnika v ambulanti ali na terenu Študent naj predstavi v obliki videa ali seminarske naloge primer bolnika, kjer je bila potrebna celostna oskrba bolnika z vključitvijo širšega tima v obravnavo. Na primer: hišni obisk pri starejšem bolniku, ki ga s svojim timom vodi zdravnik družinske medicine. Seminar naj ima naslednje podnaslove: 1. Osnovni podatki o ambulanti, v kateri ste opravljali vaje (lokacija, kratek opis pogojev dela in tima, število in struktura opredeljenih pacientov, oddaljenost pacientov do ambulante in njihova dostopnost do ambulante, oddaljenost do bolnišnice, druge posebnosti v organizaciji dela) 2. Zakaj sem se odločil, da izberem ravno to temo (intervju z bolnikom ali zdravnikom ali opis celostne obravnave bolnika)? 3. Seminarska naloga: Predstavitev intervjuja z bolnikom ali zdravnikom ali opis celostne obravnave bolnika v obliki video posnetka ali pisanega seminarja. 4. Komentar k seminarski nalogi:  Česa sem se naučil?  Kaj mi je dalo misliti?  Kako zadovoljen sem bil s seboj? Študent na zaključnem seminarju predstavi svojo nalogo tako, da prikaže in komentira posnetek ali pa pripravi power point predstavitev na izbrano temo (lahko je video samo del predstavitve). Predstavitev, ki naj vsebuje tudi nekaj osnovnih podatkov o okolju, naj ne bo daljša od 10 minut, sledi še čas za razpravo. 13 B. Evidenčni list EVIDENČNI LIST PRISOTNOSTI PRI VAJAH IN SEMINARJIH – MEDICINA V ODMAKNJENIH KRAJIH IN NA PODEŽELJU Ime in priimek študenta:__________________________________ Študijsko leto: 2017/18 Aktivnost Datum Podpis vodje vaj/seminarja/mentorja Uvodni seminar Vaje v ambulanti Mentorstvo na daljavo – Skype konferenca Seminarska naloga Zaključni seminar s predstavitvijo seminarske naloge 14 C. Ocenjevalni list OCENA DELA V AMBULANTI Ime in priimek študenta:__________________________________ Ime in priimek mentorja:__________________________________ Odlična/en Dobra/er Pomanjkljiva/v Motivacija za delo/učljivost Odnos do mentorja in sodelavcev Spoštovanje pravil, ki veljajo v ambulanti DRUGO: __________________ DRUGO: __________________ Ocena vaj v ambulanti (5-10): Kratka utemeljitev ocene: OCENA SODELOVANJA PRI POUKU IN OCENA SEMINARJA Ime in priimek študenta:__________________________________ Ime in priimek asistenta :__________________________________ V Celoti Deloma Pomanjkljivo/NE Sodelovanje pri pouku, konstruktivna razprava Odnos do asistenta in kolegov 15 Spoštovanje pravil, ki veljajo na vajah DRUGO: __________________ Seminar vsebuje vse zahtevane vsebine Analiziral je svoje delo v ruralni ambulanti Povzel je svoja opažanja, dvome in občutja DRUGO: __________________ Ocena seminarja (5-10): Utemeljitev ocene: 16 D. Evaluacija pouka: Medicina na podeželju in v odmaknjenih krajih Predmet Medicina na podeželju in v odmaknjenih krajih Vprašalnik za študente ob zaključku študijskega leta Prosimo, ocenite vsebino in kakovost pouka pri predmetu Medicina na podeželju in v odmaknjenih krajih Pomembno je, da odgovorite tako, kot mislite, oziroma, kot velja za vas. 1. spol M Ž starost _____ Zanima nas, kaj ste se naučili in katere veščine ste osvojili in katera stališča ste privzeli pri predmetu Medicina na podeželju in v odmaknjenih krajih Pri kompetencah, ki so naštete, naredite križec pri oceni, ki velja za vas: □ 1- sploh ne □ 2 – malo □ 3 – srednje □ 4 – pretežno□ 5- v celoti 1 2 3 4 5 Vpogleda v delo zdravnika v ruralnem okolju Značilnih dilem, s katerimi se srečuje zdravnik v ruralnem okolju Prepoznavanja pomena dobrega odnosa in sporazumevanja za delo zdravnika Pomena zdravnikovih sodelavcev Pomena sodelovanja z lokalno skupnostjo Specifičnih tehnik dela, kot je hišni obisk Spoznanja, da je mogoče mnogim bolnikom pomagati že v lokalnem okolju Da lahko zdravnik skrbi za populacijo od 0-99 let Spoznal pomen družine v primeru bolezni družinskega člana Razumevanja bolnika kot celote telesnih, duševnih in medosebnih (socialnih) procesov (bio-psiho-socialne celote) Sprejemanja različnosti pri ljudeh Spoznavanja različnih kompetenc in odgovornosti zdravnika Se zavedel lastnosti, ki jih bolniki od zdravnika pričakujejo Krepitve občutka samozavesti Povečanja motivacije za delo v ruralnem okolju 2. Ste osvojili še kakšne veščine, spretnosti ali znanja oz privzeli dodatna stališča? Katera (prosimo, napišite)? __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ 3. Prosimo, ocenite (od 1 do 5) dejavnosti, predmeta Medicina na podeželju in v odmaknjenih krajih: □ 1 nezadostno □ 2 zadostno □ 3 dobro □ 4 prav dobro □ 5 odlično predavanja vaje na fakulteti 17 vaje v podeželski ambulanti zaključni seminar z ocenjevanjem predmet kot celota (vsi učni procesi in dejavnosti skupaj) 4. Kaj ste pri predmetu Medicina na podeželju in v odmaknjenih krajih pogrešali – kaj bi dodali? ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ Zakaj? __________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ 5. Kaj bi pri predmetu Medicina na podeželju in v odmaknjenih krajih spremenili? ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ Zakaj? ___________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ Hvala za sodelovanje! 18