Učiteljslci tovariš Stanovsko politiško glasilo J. I/. C/. — sekci/e sza dravsko banovino v Ljubljani u— 'KjS Y i» *v H^l^^l» Vredniitvo in uprava: Ljubljana, Frančiškanska ulica S/l. Rokopisov ne vralamo. Nefrankiranih pisem ne sprejemamo. Izhaja vsak četrtek. Naročnina letno = j+lesecna priMOga mMrOSV%5M.U« 60 Din za inozemstvo SO Din. Člani sekcije J. U. U. plačajo list s članarino. Oglasi po cenika in dogovoru, davek posebe. Polt. ček. rač. I J.JS3. Telefon 3112 Stanovska ideja (Nagovor predsednika sekcije ob otvoritvi banovinske skupščine) Cenjena skupščina! V tekočem mesecu poteka osem let, kar se je vršilo širše in globlje gihanje med slovenskim učiteljstvom in borba za načelne in idejne osnove stanu in organizacije. Ta borba se je končala s sprejetjem posebne deklaracije o smeri stanovske politike ki je bila sprejeta na pokrajinski skupščini našega dela Udruženja dne 17. julija 1926. v Celju. Ta deklaracija o smeri maše stanovske politike je vsebovala sledeče točke: 1. Življenjski interes stanu in šole zahteva eno samo stanovsko organizacijo za vse učiteljstvo v državi. To bodi naše Udruženje, poleg katerega ne moremo priznati nobene druge stanovsko-politične organizacije osnovnošolskega učiteljstva. 2. Dobrodošel nam mora biti v organizaciji vsak stanovsko zaveden učitelj in vsakomur mora biti zajamčena v njej popolna enakopravnost, svoboda vesti in mišljenja. 3. Kot edina od nas priznana organizacija je Udruženje moralno odgovorno za svoje delovanje vsemu stanu, ne le članstvu. 4. Varovati mora svojo neodvisnost na vse strani, prvič, da lahko paralizira kvarne vplive dnevne politike na šolstvo, drugič, da lahko zastopa interese stanu in šole napram vsakemu režimu. 5. Svojo moralno silo mora iskati v so-skladu svojih zahtev z občenarodnim interesom, ki ji mora biti vselej in v vsakem primeru najvišji zakon. 6. Njena naloga in dolžnost je: a) zastopati skupne duhovne, socialne in pravne interese stanu ter odločno ščititi državljanske pravice učiteljstva; b) vzgajati članstvo k samostojnemu mišljenju, varujoč svobodo stvarne kritike kot pogoj za zdrav razmah organizacije; c) podpirati vsa stremljenja po temelji-tejši splošni in strokovni izobrazbi učiteljstva; e) gojiti pravo tovarištvo in dvigati stanovsko moralo ter disciplino, temelječo v zavesti članstva, da je vsak posameznik odgovoren za svoje delo stanu v celoti; d) sodelovati na napredku šolstva in narodne prosvete v demokratičnem in socialnem duhu, po priznanih sodobnih pedagoških načelih. 7. V ta namen si organizacija najresnejšs prizadeva in, v kolikor je treba, prelomi tudi s tradicijami, da si pridobi oni položaj in vpliv, da jo bo morala vsa javnost brezpogojno priznati in uvaževati kot edino pravo zastopnico vsega stanu. Vedno bodi pripravljena za solidarno zastopan i e skupnih interesov z drugimi organizacijami nameščencev in delaj zlasti na to, da se čimprej ustvari Unija učiteljstva vseh vrst šol! 8. V personalnih zadevah brani moralne in pravne temelje pri nameščanjih ter zastopa načelo, da mora učiteljstvo pri njih sodelovati po svojih izvoljenih zastopnikih! 9. Kot svojo posebno nacionalno nalogo smatraj Udruženje delovanje na jačenju osebnih stikov v svrho duhovnega zbližan j a in spoznavanja skupnih vzgojnih nalog učiteljstva iz vseh delov države! 10. Slovensko članstvo Udruženja naj prednjači v prizadevanju, da se odstranijo načelne ovire za vstop vsega še nevčlan j enega učiteljstva v UJU! Na osnovi te deklaracije se je, dotedaj po politično-strankarskih načelih razdvojeno učiteljstvo, združilo v enotno stanovsko organizacijo. Prelomilo je s tradicijo strankarsko-političnih osnov kot bazo za stanovsko orga-nizovanje ter si osvojilo stanovsko idejo in strokovno delo kot temelj za stanovsko in strokovno opredeljenje. Stanovsko idejo in strokovno delo je vzelo kot inovo osnovo, ker je eno in drugo skupno vsemu stanu in ker združujeta oba elementa ves stan tudi na najpozitivnejših in najrealnejših temeljih za narod in državo. Načeloma je nastopilo učiteljstvo proti grupiranju na osnovah, ki nas razdvajajo in odtujujejo ter se je oklenilo osnov, ki nas najtesnejše vežejo in spajajo za najplodonosnej-še in majkonstruktivnejše nacionalno delo v prilog naroda in države t. j., da nas družijo pri povzdigi stroke in stanu v soskladu svojih zahtev z občenarodnim in državnim interesom. Temu važnemu dogodku za slovensko učiteljstvo so sledili dve leti pozneje zgodovinski državni dogodki in njim pomembni dogodki izven države. Vse to je vplivalo tudi na obče prilike, mimo česar ne more iti naš stan in njegova stanovska politika. Januarja L 1929. so doživele svoj krah strankarsko-politične osnove, na katerih je temeljilo maše dotedanje javno notranje državno življenje. Načela, kakor jih je zastopalo tudi naše deklaračno gibanje, so bile delno uveljavljena tudi za naše javno in poli- tično življenje v državi. Uvidelo se je, da so postale strankarsko-politične osnove škodljive za konstruktivno ustvarjanje in konsolidacijo države, in da bo potreba dobiti drugih osnov, da se bo konstruktivno delo za izgraditev države in okrepitev državne ideje pospešilo. V oktobru istega leta smo dobili nove osnove tudi za notranjo državno formacijo in enotne državne simbole na zunaj. Vse te dogodke je preveval duh državne ideje in državnih pogledov na vse aktualne probleme. Tudi ta zahteva ni našla učiteljstvo nepripravljeno, kajti ono se je že leta 1920. strnilo v anotno državno formirano stanovsko organizacijo, ter je v svojem manifestu podčrtalo potrebo duhovnega zbližanja vsega učiteljstva v državi. To idejo je tudi slovensko učiteljstvo poudarilo v 9. točki deklaracije, ki zahteva kot posebno nacionalno nalogo učiteljstva. delovanje na jačanju osebnih stikov v svrho duhovnega zbližanja in spoznavanja skupnih vzgojnih nalog učiteljstva iz vseh delov države. To znači, da hočemo naše prosvetne, šolske in stanovske probleme reševati v prvi vrsti z jugoslovanskega, državnega. nacionalnega stališča. Decembra 1929. smo dobili enoten zakon o narodnih šolah za celotno državo, ki nas je postavil v nov položaj tudi z ozirom na težnje v deklaraciji. Z njim so bila urejena enotno v državi tudi gotova stanovska, šolska im prosvetna vprašanja. Na tem zakonu in s prosvetnimi zakoni, ki so z njim v zvezi, temelji naša državna in nacionalna kultura, katere najjačji tvorci naj bodo učitelji, šola in prosveta najširših mas naroda. Povsem nove in velike so bile naloge, ki jih je stavila država po novem zakonu na jugoslovensko učiteljstvo. Za konsolidacijo države in za svoj razvoj je smatrala kot neobhodno potrebno, da da večji poudarek učitelju tudi kot javnemu delavcu izven šole in položi usodo države tudi v tem oziru v večji meri v njegove roke. Vzgojno delo učiteljstva se je razširilo od mladine tudi na vzgojo naroda v obče. Mnogo je problemov šolske in izvenšol-ske vzgoje, ki so ostali še neizgrajeni in čakajo rešitve za bližnjo bodočnost, pri katerih računa država v prvi vrsti na sodelovanje učiteljstva. V marcu 1931. smo dobili nov uradniški zakon, ki je postavil na nove osnove tudi naše stanovsko in organizaono življenje. Kakor so bila s tem dogodkom na eni strani uveljavljena nekatera načela naše deklaracije v celoti, tako so bila druga nasprotno močno okrnjena. V maju 1931. smo dobili nova pravila našega Udruženja, v katerih so se odražale posledice vseh gornjih državnih dogodkov. V septembru 1931. smo pa dobili novo ustavo, ki je postavila nove temelje občemu državnemu življenju za vse državljane kraljevine Jugoslavije. Nastal je povsem nov položaj, tako za naše obče, kakor za naše stanovsko in orga-nizaeno življenje, ki zahteva novih načelnih odločitev in novega, širšega duha, ker deklaracijo o smeri naše stanovske politike iz leta 1926. so v toku osmih let okrnili in izpopolnili državni dogodki in tudi svetovni dogodki ji narekujejo novih oblik in nove vsebine. Zavedati se moramo, da naši prosveti, naši šoli in našemu stanu ne narekujejo novih potov samo državni dogodki, temveč tudi svetovni! V državah se rušijo gospodarski, socialni in politični temelji in na njih mesto se postavljajo novi — zdravejši. Ali naj prosveta, šola in učiteljstvo stoje pri tem ob sjtrani? Posledice teh dogodkov se močno kažejo tudi v prosveti, šolstvu in v našem stanu. Ali naj v tem trenotku odrečemo državi, ko najbolj. potrebuje naše pomoči in naše zavesti, da smo si svesti položaja in velike zgodovinske dobe. S tega vidika je treba gledati tudi na naše prosvetne, šolske in stanovske probleme! Zavedati se moramo, da mora naša ju-go&lovenska nacionalna misel biti oprta v smer, da se čimprej odpravijo razlike, ki so umetno nastale v preteklosti ter se doseže v bodočnosti združitev vseh delov nacije v eno duhovno v isto smer stremečo celoto, čemur mora predvsem šolska in obča ljudska vzgoja posvečati prvo pozornost. Kraljevina Jugoslavija nam mora biti skupna, jugoslovanska, svobodna, nedeljiva in nedotakljiva pridobitev našega naroda. Monarhija s kraljem, ki je vrhovni po-bornik za nacionalno in državno edinstvo, iz dinastije Karadordevičev nam mora biti najboljše jamstvo za notranje nacionalno edinstvo in iskreno težnjo i/n zvezo Jugoslavije z ostalimi državami v svrho ohranitve miru. Z vsemi silami moramo zategadelj delovati za osvojitev in poglabljanje gornjih načel ter širjenje duha jugoslovanske nacional- ne ideje med vsemi sloji naroda ter se mora ta ideja konkretno odražati tudi povsod v prosveti, šoli in našem stanu pri konkretnem delu in na etično zdravih osnovah. Prosveto in šolstvo je treba spraviti v najožji sklad z občenarodnimi in državnimi interesi in potrebami. Svetovni dogodki nam predvsem narekujejo, da delujemo za strokovno organizo-vanje vseh stanov v državi, da bodo mogli sami reševati splošne nacionalne, strokovne in stanovske probleme in naloge in da postanejo v vprašanjih svoje stroke s časom nepogrešljivi činitelji v nacionalnem in državnem življenju. Delovati moramo na to, da bodo vsi stanovi v kraljevini spravili svoje strokovne in stanovske interese v sklad z interesi ostalih strok in stanov ter z obče narodnimi in državnimi interesi, brez kakršnekoli težnje hegemonije enih nad drugimi in brez predpostavljanja svojih interesov obče-narodnim in državnim interesom. To moramo smatrati kot edini pogoj za prehod v zdravejše razmere, kakor tudi za edini izhod za gospodarsko, socialno in kulturno obnovo družbe in države. Že leta 1920. smo dvigali svoj glas in pri-cfbčevali projekte za svoje stanovsko-stro-kovne zbornice. Leta 1923. smo vodili borbo za samoupravo šolstva in prosvetne uprave. Vse to samo v interesu čim širšega razmaha strokovnega dela in napredka v korist naroda in države, ki so ga zaustavljale in uničevale strankarsko-politične razmere in osnove našega javnega življenja. Tudi današnjo krizo, gospodarsko, soci- alno, kulturno in tako dalje občutijo najbolj posamezne stroke in posamezni stanovi, ker trpi njih strokovno delo in stan. Stroke in stanovi so pričeli uvidevati, da starim potom ne more več naprej, ker trpita pri tem narod in država. Iz te krize se poraja klic moderne demokracije po večjih stanovskih, strokovnih in gospodarskih vplivih. Stroke In stanovi, ki so bili dosedaj pri soodločevanju javnih vprašanj potisnjeni precej v ozadje, bodo morali dobiti odločilnejšo vlogo tudi v državnem javnem življenju. To je edini izhod za ozdravljenje splošnih razmer in za gospodarsko, socialno in kulturno obnovo družbe in države ter jamstvo za pozitivno delo v blagor naroda in države. Svetovni dogodki dokazujejo, da stopa stanovska ideja vedno bolj v ospredje. S to veliko resnico, ki prihaja in ki je vedno bolj nepobitna, pa stopajo nove, zelo velike naloge in dolžnosti za posamezne stroke in vse stanove na dan. Treba bo veliko energije, da se vsi stanovi usposobijo za nove naloge, ki se pojavljajo na obzorju. To nas sili, da si moramo iskati tudi novih metod in novih smeri tudi v naši stanovski politiki. S temi pogledi otvarjam IV. banovinsko skupščino sekcije JUU za dravsko banovino z željo, da upoštevate te poglede pri razmo-trivanju vseh prosvetnih, šolskih in stanovskih aktualnih problemov, želeč Vam, da daste s svojimi preudarnimi sklepi novih pobud, trdne podlage in novih moči za delo in pripomorete tako stanovski, nacionalni in državni ideji do popolne zmage! Potek IV. banovinske skupščine JUU sekcije za dravsko banovino v Ljubljani Z gornjim nagovorom je otvoril 7. julija t. 1. ob 10. uri predsednik sekcije JUU za dravsko banovino, tov. Ivan Dimnik IV. banovinsko skupščino v dvorani delavske zbornice v Ljubljani. Takoj po otvoritvi je skupščina z odobravanjem sprejela predlog, da se pošlje s skupštine udanostna brzojavka Nj. Vel. kralju Aleksandru I., nadalje pozdravna brzojavka prosvetnemu ministru g. dr. Šumenkor popoldanski pa na 20 ur. 8. Ukine naj se obvezno naročanje Prosvetnega glasnika. 9. Izdela naj se film naš Jadran, da spoznajo otroci lepoto naše države. 10. Šolski radio aparati naj bodo prosti taks. 1. Sekcija naj posreduje pri kr. banski upravi, da naj se izdajajo navodila k izvršitvi posameznih odlokov istočasno z izdajo odloka samega. • Resolucija dravograjskega učit. društva (predlagatelj tov. Doberšek) je bila prečitana in zborno obravnavana. Tov. Vauda predlaga: 1. Tov. Doberšku naj se pojasni, da je potrebno izdati resolucijo take vsebine .kot je gornja pravočasno, da bodo mogla društva na svojih zborih razpravljati. 2. Naj se ozira na delokrog in pravice sekcije oziroma v koliko je ona' v stanju rešiti v svoji kompetenci vsa pereča vprašanja, ki zadevajo naš stan in organizacijo. 3. Pri bodočih volitvah v banovinski svet, narodno skupščino in senat, naj učiteljstvo pravočasno poskrbi, da vsaj eno kandidatsko mesto zavzame učitelj narodne šole, ker le na ta način je mogoče realizirati zahteve organizacije. K tajniškemu poročilu izražamo zahtevo, da enkratni prispevek za pravnega konzu-lenta plačajo vsa društva, ter s tem realizirajo sklep lanske skupščine. • Odsek je prečital predlog prof. udruže-nja sekcije Ljubljana glede drugačne ureditve uredb oz. odločb z dne 11. aprila 1934. Z ozirom na kratko odmerjeni čas se odsek v vse^ bino predloga, ki bi zahteval točne in podrobne proučitve, ne more poglobiti in ne more zavzeti nobenega stališča. Odsek za to sklene, predlagati skupščini, da pooblasti sekcijo, naj obravnava zadevo z ostalimi urad. organizacijami in v soglasju z njimi ukrene potrebne mere. SPREJETJE TAJNIŠKEGA POROČILA. Po poročilu vseh odsekov, ki so obravnavali tudi tajniško poročilo, v kolikor se je nanašalo na delokrog posameznih odsekov in po pojasnilu tajnika tov. Kumlja, je skupščina soglasno odobrila tajniško poročilo. V debato pri poročilu posameznih odsekov so posegli skoro vsi delegati. Sklepi odsekov so bili sprejeti šele po temeljiti debati. ABSOLUTORIJ. Na predlog nadzornega odbora je bil soglasno izglasovan absolutorij blagajniku in celokupnemu sekcijskemu odboru. SPREJETJE PRORAČUNA IN VOLITVE. Po spremembah, ki jih je predlagal gospodarski odsek, je bil proračun soglasno sprejet. Po sprejetju proračuna so bile volitve. Izvoljen je bil naslednji odbor: Upravni odbor: Dimnik Ivan, Završan Frančiška, Kumelj Metod, Verk Miloš, Peter-nel Ljudevit, Dobršek Karel, Vudler Frančiška, Župančič Jože, Kmet Herman. — Namestniki: Vauda Mirko, Knapič Janko, Kovič Leopoldina, Obersnu Petra, Primožič Ivan. Nadzorni odbor: Ivanjšič Ljudevit, Požar Metod, Črnovšek Marija. Hanjšek Franjo, Mervar Franc. — Namestniki: Stopar Vinko, Modic Marija. Glavni odbor JUU v Beogradu: Kumelj Metod. Voglar Franc. Hočevar Ciril. — Namestniki: Supančič Drago, Likozar Jožica, Musek Ljudevit. Po volitvah je bila sprejeta še resolucija, ki jo priobčimo v prihodnji številki »Učiteljskega tovariša«. Skupščina je končala svoje delo v nedeljo 8. julija ob 15. uri. Splošne vesti GLAVNA SKUPŠČINA Jugoslovenskega učiteljskega udruženja bo po sklepu seje glavnega odbora dne 18., 19. in 20. avgusta t. 1. v Beogradu po nastopnem dnevnem redu: 1. Otvoritev skupščine, izvolitev tajnikov, treh overovateljev zapisnika in potrebnih odborov. 2. Poročilo o delu glavnega in nadzornega odbora. 3. Odhod na počastitev umrlih dobrotnikov in ustanoviteljev. 4. Verificiranje delegatov. 5. Poročila skupščinskih odborov in podelitev razrešriice glavnemu in nadzornemu odboru. 6. Volitev novega izvršnega in nadzornega odbora. 7. Sprejetje resolucije. 8. Predlogi in vprašanja. Tajnik: Predsednik: Milovanovič. Mirkov. — Prijave drž. upokojencev za prejem drag. doklad. Dravska finančna direkcija v Ljubljani objavlja: Finančno ministrstvo je izdalo pod štev. 81700/11 od 16. junija t. 1. odločbo, da bodo državni upokojenci (upokojenke, vdove in sirote drž. uslužbencev) v bodoče morali zaradi kontrole predlagati fin. direkcijam predpisane prijave za prejem dra-ginjskih doklad samo po enkrat na leto in sicer vsako leto v začetku meseca oktobra. Odslej torej meseca aprila drž. upokojencem ne bo treba več predlagati teh prijav. — Društvo za zidavo obmorskega učiteljskega doma v Omišlju obvešča vse svoje člane in tiste, ki še nameravajo v društvo vstopiti, da lahko vplačajo članski prispevek tudi s hranilno vlogo, ki je ne morejo dvigniti iz hranilnice. O svoji nameri naj vsakdo obvesti društvo, ki bo ukrenilo vse potrebno za izvedbo transakcije. Člane, ki niso še poslali podpisanih izjav glede plačevanja prispevkov naprošamo, da to v čim krajšem času store. Prispevke plačuje lahko vsakdo mesečno tudi v gotovini. — 15 letnica (letnik 1919.). Mar ne bi bilo umestno, da se saj za petnajstletnico snidemo? Dan in kraj snidenja je zavisen od večine. — Odgovore vposlati na naslov: Vilko Deržaj, Ljubljana. — Tovariši na Gorenjskem! Mladenič nemške narodnosti, 16 let star, dobro vzgojen, zna nekoliko slovensko, želi v avgustu na Gorenjsko. Med tem časom bi irad govoril samo slovensko s svojim vrstnikom. Kdor izmed tovarišev ima sina - dijaka in bi hotel vzeti mladeniča k sebi na počitnice proti dobri odškodnini, naj to javi upravi »Učiteljskega tovariša«. — Diplomiral je na filozofski fakulteti naš tovariš Emil Hrovat, učitelj na Krki pri Stični, ki mu iskreno čestitamo. Zanimivo pri tem je dejstvo, da je ta tovariš ves čas študija tudi redno vršil svoje učiteljske dolžnosti in se celo izven šole prav marljivo udej-stvoval. — Šmartno ob Paki. Na tukajšnji šest-razrednici z eno vzporednico je prosto mesto za učitelja. Prednost pri oddaji službe bodo imeli učitelji — vneti sokolski delavci. Kraj se inahaja tik ob železniški postaji. Hrana in stanovanje se dobi. — Banovinska kmetijska šola v Št. Jurju pri Celju prične novo šolsko leto 1934./35. 24. septembra 1934. Sprejme se okrog 30 prosilcev, v prvi vrsti kmetske sinove, za katere se predvideva, da ostanejo na kmetijah. Prosilci morajo biti telesno in duševno zdravi, od 16 do 20 let. stari, izjemno se sprejme tudi starejše, ki so dovršili vsaj 4 razrede, oz. oddelke osnovne šole s pozitivnim uspehom. Mesečna oskrbovalnina znaša 25—300 Din, ker dovoljuje kr. banska uprava potreDnejšim delne štipendije. Tudi sreski kmetijski odbori podeljujejo prispevke k oskrbovalnini. Lastnoročno spisana prošnja, kolkovana s 5 Din, mora dospeti na upravo zavoda vsaj do 10. avgusta. Prošnji je priložiti: krstni list, domovnico, zadnje šolsko spričevalo, nravstveno spričevalo in obvezo staršev oz. varuha (kolek Din 2), da bodo krili stroške. Oni, ki prosijo za podporo, naj navedejo v prošnji gospodarsko stanje staršev, županstvo pa lahko na prošnji to potrdi, priporoči prošnjo ter navede velikost posestva in višino državnega davka, ali se Da priloži koleka prosto »Uverenje o imovinskem stanju« z navedbo teh podatkov. Tiskovine .za to se dobe pri občini in srezu. Poučuje se na zavodu poleg splošno izobraževalnih predmetov posebno: poljedelstvo, živinoreja, sadjarstvo, vrtnarstvo, mlekarstvo, čebelarstvo, gozdarstvo, delno tudi vinarstvo in kletarstvo ter kmetijske gospodarske predmete, kakor knjigovodstvo, zadružništvo, kmet. zakonodajo in kupčijstvo. Z vsemi predmeti je združena gospodarska praksa na obsežnih zavodovih objektih. Zavod je posebno primeren za kmetske sinove iz živinorejskih okolišev banovine. O sprejemu se obveste prosilci pismeno, istotako kaj naj prineso s seboj. Ravnateljstvo. Naša gospodarska organizacija —g Učiteljskemu domu v Mariboru je poklonila tovarišica Pavla Novakova iz Po-brežja pri Mariboru znesek 100 Din v počastitev spomina na pokojno mater g. Avgu-stinčič Marijo. — Neimenovana pa je darovala domu 80 Din. — Prisrčna hvala! Posnemajte! Poglavje o ovaduštvu (Dalje.) III. Rekli smo, da je ovadustvo psihološki pojav duševno bolnega, zagrenjenega človeka, ki s pomočjo natolcevanja, namigavanja in laži preganja sočloveka, hoteč mu kakorkoli škodovati, da se sam popne čim više ali da zadosti lastnemu bolnemu razpoloženju. Ker je bela vrana med črnimi, ga je lahko spoznati že po zunanjosti. V večini slučajev ima na sebi znak dedne obremenitve, ki jo vidiš na potezah obraza, hoji, drži i. dr. Dedna obremenitev vpliva na značaj, ki je nagnjen k slabemu ali pa ga sploh ni. Plemenitih potez nima, radi česar ne moremo govoriti o člove-čanstvu ali ljubezni do bližnjega. Poleg tega se ovaduh večinoma ne zaveda svojega delovanja, pač pa si domišlja, da je važen faktor družbe, ki jo mora voditi. Vsako poverjeno mu zaupanje tendenciozno prebarva po svojih razmerah, vsako besedo pretehtava na najčudovitejše načine in grebe celo v misli svojega bližnjega, da izkoplje zrno, ki je vredno gnoja. Študira gibe rok, telesa i. dr. svojega bližnjega, odkritja, seveda subjektivna, razčlenjuje do potankosti, ki jih nato opazuje skozi mikroskop svojega gneva. Ovaduh ima navadno izvrsten spomin. Za desetletja nazaj raziskuje besede in dejanja sočlovekova ter jih kroji, lepi in trobi v svet po svoje. Ovaduh kot človek nima osebnosti. Kolikor jo je imel od narave, je ni gojil, temveč tlačil, da mu je slednjič izpuhtela. Ovaduh nima osebnosti, kar potrjuje njegovo delo samo! Le pomislimo! Kolikor ovadb roma na razne osebe, urade in oblasti, skoraj vsaka je potvorjena z drugim, t. j. izposojenim imenom, ali z lažnim ali pa s frazo, kakor n. pr. prijatelj, varuh morale i. dr. Ovaduh ima toliko zavesti, da spozna nevarnost svojega početja. Ne nemoralnosti, ki mu jo očita lahko družba, temveč zapletljajev, -ki bi eventualno njegovemu činu sledili, se boji. Boji se lastne odgovornosti. Strahopetnost je lastnost Mladinska matica RAZPIS KNJIŽEVNIH NAGRAD. Mladinska matica razpisuje za svoje redne publikacije tri književne nagrade, in sicer: 1. 3000 Din nagrade za najboljše izvirno umetniško in vzgojino povest, ki bi bila primerna za mladino po 10. letu. Snov je lahko zajeta iz sodobnega življenja ali iz naše zgodovine, mora pa imeti zdravo jedro. Obseg ca. 6 tiskanih pol formata rednih izdaj Mladinske matice. 2. 3000 Din za najboljši spis z nacionalno vzgojno tendenco, ki bi bil pripraven dvigati narodni ponos in samozavest pri naši mladini. Obseg ca. 5 tiskanih pol. 3. 2000 Din za spis ali slikanico za otroke od 6. do 9. leta. Snov je lahko poljubna, realistična ali pravljična, resna ali šaljiva. Obseg: 4 tiskane pole. Nagrajena bodo samo dela, ki so zrela in primerna za tisk. Ta dela dobe tudi običajni honorar. Če med dospelimi rokopisi ne bi bili tudi najboljši vredni razpisanih nagrad, si pridržuje odbor pravico znižati nagrade ali celo odkupiti rokopise — s privoljenjem avtorjev seveda — za samo običajni honorar. Sprejemajo se le tipkani rokopisi, poslani po pošti, ki naj bodo opremljeni z geslom. Isto geslo naj nosi tudi zaprta kuverta, ki pa naj vsebuje le geslo in kontrolno številko brez imena in naslova avtorja. Naslove in imena sporočijo tajništvu Mladinske matice tekmovalci šele po presoji, ki bo objavljana v »Učiteljskem tovarišu«, da se jim lahko vrnejo rokopisi, oziroma izplača nagrada. Radi identifikacije naj navedejo tedaj konkurenti še geslo in kontrolno številko. Rokopise sprejema do 1. januarja 1935. tajništvo Mladinske matice v Ljubljani, Frančiškanska ulica 6, kjer se dobijo tudi podrobnejše informacije. Za odbor Mladinske matice: Tajnik: Predsednik: Alb. Širok. Andrej Skulj. —mm »Pohod« se je v svoji številki od 7. jul. t. 1. najprej dotaknil debate o mladinskem tisku v naših listih, nato je takole ocenil inaše redne publikacije in delo Mladinske matice: Mladinska matica dobro vrši svojo nalogo med našo mladino. Letos so nas zanimale »Kresnice«, ker so jih napisali in ilustrirali otroci sami. To je pameten način mladinske vzgoje. Najbrže bodo s tem zadovoljni vsi. Otroci so res mnogo lepega napisali. Tudi duh, ki veje iz njihovih spisov, je zdrav, v državnem in življenjskem smislu. »Kapljice«, ki sta jih najmlajšim čitateljem pričarala pred oči E. Deržaj in Anica Černe-jeva, bodo našle povsod mnogo mladih gledalcev in bralcev, »Potovanje skozi čas« obdelava težko snov svetovnega razvoja, ki ga je tudi v tej obliki težko podati mladini. No, Kardeljev poskus je zanimiv. Neutrudni in neizčrpni Fr. Bevk je podal s »Tovarišema« ljubko zgodbo iz mladosti, ki se dogaja tam preko, kar pričajo tudi slike Ks. Prunkove, ki je okrasila knjigo v preprosti in lahko umljivi obliki. Povest bo lahko našla pot do otroških src. — Ni ravno lahko dati vsako leto štiri lepe knjige za mladiino pri tako različnih nazorih, ki vladajo pri nas o tem, kaj je za mladino najboljše in najprimernejše. vseh slabih značajev, strahopetnost je tudi glavna lastnost ovaduhova. Junak se pomeri s sovražnikom odkrito, iz oči v oči, zavedajoč se lastne odgovornosti. Zato je v svojih mislih in zaključkih in delovanju trezen. Ne udarja na desno ali levo v slepo, ne glede, kam bo zadelo. Junak je duševno jak značaj, ki je vreden spoštovanja. V značajnosti je tudi glavni sedež človekovega poštenja. Ovaduh in poštenjak sta antipoda. Tu bi se sedaj lahko vprašali: kako pa z izobrazbo? Življenje v praksi potrjuje domnevo, da izobrazba ne vpliva na značaj. Kvečjemu ga zakriva. Čast je zadeva srca (čuvstvovanja), /ne možganov (razuma). Zato vidimo, da nastopa neznačajnost v vseh poklicih, v preprostih in učenih. Preprost kmetic zna ravno tako ovajati kakor človek z diplomo. Le z različno tehniko. Čim izobraže-nejši je ovaduh, in izobrazbo mu vsekakor moramo priznati, tem spretnejši je, ker zna uporabljati sredstva, ki manj ukemu človeku pri najboljši iznajdljivosti niso na mislih. K temu pa še izraba življenja. Človek se od življenjskih prilik in neprilik uči. Kdor je ovaduh, pač potegne iz življenja svoje niti tako, kakor mu narekuje njegov smoter. __ Nastopa še vprašanje inteligence. Napačno misli, kdor trdi, da je potegnil svojo inteligenco iz knjig in šol. Nasprotno: inteligenca je človekova individualna lastnost, ki jo po posebnem razmerju, recimo po posebnih procentih sprejema človek od narave. Kmetic, ki ne zna knjig brati, je lahko inteligentnejši od najučenejšega akademika. Inteligenca, ki jo mi povprečni malomeščani smatramo za »inteligenco«, po svojem ni ničesar drugega, kot gola, bahava domišljavost. A tega nikakor ne nameravam tukaj razpravljati. Hočem le poudariti, da se pravemu, naravnemu inteligentu ovadustvo'gabi, kakor se mu gabi sploh vsak zločin. Inteligent ne more postati ovaduh! Ker je inteligenca pozitivna človeška lastnost, ovaduštvo pa duševni defekt, zato je jasno, da more postati ovaduh le duševno manj vredno bitje. Recimo bitje, ki ni duševno normalno. (Dalje prih.) Najboljši odgovor na to vprašanje daje mladina sama. Uredništvo M. M. kaže mnogo dobre volje za vzgojo mladih državljanov in mu želimo pri tem važnem delu mnogo uspehov. Učiteljski pevski szbor JUU —pev. Za pravkar minuli pevski tečaj nismo zbrali najbrže ugoden čas. To nam je pokazala udeležba na tečaju. Res, da se je precej članstva opravičilo, a kje so bili ostali. V vseh poročilih o letošnjih pevskih tečajih smo opravičeno pohvalili disciplino v zboru, opravičeno lahko ob tem tečaju povemo, da tako ne more dalje. (Samo ob sebi umevno, da so prisotni in opravičeni izvzeti.) Kaj pa oni člani, ki so »po francosko« odšli? Bolje bi bilo reči na skupščini: tečaja se ne morem udeležiti. Disciplinirajmo se sami sebe, da ne bo treba metati v slučaju neuspehov krivde na one, ki je ne zaslužijo. Stanovska organizacija JUU Iz društev: Poročila: + JUU SRESKO DRUŠTVO V PTUJU je zborovalo 16. junija t. 1. v Ptuju. Navzočih je bilo 87 članov, to je 62.14%. — Po sklepu zadnjega zborovanja se je vršilo kot prva točka dnevnega reda predavanje dr. Stanislava Župiča iz Stenjevca pri Zagrebu. Obravnaval je temo: Poznavanje čovjeka kao podlaga pedagogije. Govoril je o sestavi človeškega telesa, o duhu, ki biva v telesu, o čuv-stvih, o razdobju razvoja človeškega telesa in pojavih, ki jih zaznavamo ob tem razvoju Govoril je o velikih napakah današnje vzgoje, ki producirá desetletne starce. Vse predavanje je bilo vseskozi zanimivo. Predavatelj je zdravnik, a se peča tudi s pedagoškimi vprašanji po izsledkih dr. Steinerjeve metode. Avgust Agnola LJUBLJANA TYRŠEVA CESTA ŠT. 10 Telefon 2478. Zaloga stekla, porcelana, kamenine, zrcal in Sip. Kompletne opreme za restavracije, hotele, gostilne, kavarne in bare ter za splošno gospodinjstvo. Luksuzni predmeti. Naročajte pri ftvrdkah, "F v našem glasilu! Predavanju je sledila živahna debata. Tov. predsednik je nato podal situacijsko poročilo. Sklicana je seja glavnega odbora v Beogradu. Navzoči so zahtevali, da se razmere v JUU razčistijo. Delegati naj zahtevajo obelodanjenje pravilnika k osnovnošolskemu zakonu ter odpravo denarnih zbirk po šolah. Kaukler Iv. V., Šestan I. Dušan, t. č. tajnik. predsednik. + JUU SRESKO DRUŠTVO V NOVEM MESTU je zborovalo 17. II. 1934. v Novem mestu. Navzočih 66 članov t. j. 66%. Tovariš predsednik poroča o zboru društvenih predsednikov in sicer: O pomoči brezposelnim učit. abiturientom, o tesnejšem sodelovanju z nacionalnimi ustanovami ter o izredni glavni skupščini JUU v Beogradu. Sklene se resolucija: »Izplačevanje stanarine se naj dokončno uredi.« Razvije se debata o tisku zbrane snovi o domoznanstvu novomeškega sreza. Tovariša Koželja se poveri, da poišče založnika. Sledi predavanje tov. Marinča: »I,z mojega službenega kraja«. Predavatelj poda zanimivosti Brusnic in okolice v zgodovinskem, zemljepisnem, etnografskem, geološkem in jezikoslovnem oziru, zlasti pa obravnava narodno pesem. Svoje predavanje zaključi s slavospevom ina deželo bajk in povesti Janeza Trdina — Gorjance. Predavanje je uspelo prekrasno. Razvije se debata o podrobnih učnih načrtih. Zborovalci so mnenja: 1. S cirilico se naj začne v III. šol. letu in ne v IV. 2. V IV. razredu je 5 ur za jezikovni pouk premalo. 3. V III. šolskem letu se naj obravnava srez (ne banovina), v IV. šol. letu banovina (ne Jugoslavija) in v V. šol. letu Jugoslavija. V odbor šol. vrt. krožka se izvolijo: Za-gorc, Žukovec, Žen, Marine, Ivanetič in Re-micova. Ivanetič, tajnik. Menard Srečko, preds. TOVARIŠI(CE)! NE POZABITE NA OBMORSKI UČITELJSKI DOM IN POŠLJITE PRIJAVNICE! Pelikan tinta ne najeda peresa ter teče lahko in enakomerno. Pisava ostane trajno vidna Šolske knjige za vsa kategorija lol In pe najnovejših izdajah šolske zvezke vsakovrstne, za šolo in domače vaje šolske potrebščine za vse mogoče šolske zahteve Vam nudi vedno KNJIGARNA „UČITELJSKE TISKARNE" LJUBLJANA, FRANČIŠKANSKA ULICA 6 — MARIBOR, TYRŠEVA ULICA 44 Računi JUU sekcije za dravsko banovino v Ljubljani za poslovno leto 1933./34. V breme Promet V dobro 1. Blagajna . . . 2. Poštna hranilnica 3. Dolžniki . . . 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Upniki .... Učiteljski tovariš Popotnik . . . Samoizobrazba in učitelj Pevski zbor in Mlad glasba Članarina JUU Beograd Upravni stroški: naraščaj a) pisarniško osebje . 25.200'- b) pisarn, potrebščine 12.740 90 c) kurjava in razsvetlj. 4.898 45 č) bolniška blagajna in pok. zavod . . . 3.133 75 d) davki, koleki in manip. pošt. hran. . 3.896-40 e) splošna poštnina . 1.788-20 f) znamke in dopisnice 8.220-25 g) zadr. knjiž. tečaj . 18.696-90 h) tečaj za izvenš. delo 12.541 50 i) najemnina.... 720-— 11. Stroški Učit. tovariša: a) uredništvo . . . 9.600*— b) souredništvo . . . 6.000*— c) sotrudništvo . . . 6.955 - č) ekspedicija - poštn. 9.262 50 12. Stroški Popotnika: a) uredništvo 6.500'— b) sotrudništvo . . . 11.191-— c) ekspedicija - poštn. 2.251-— 13. Vodstvo organizacije: a) reprezentanca . . 9.600- b) tajništvo .... 14-400-- c) knjigovodstvo in blagajništvo . . . 14. Potnine: a) upravnega in nadz. odbora..... b) banovin, skupščine c) državne „ č) sekcije .... 15. Razni stroški: a) članske legitimacije b) častno razsodišče c) brezp. učiteljiščnik č) učni načrti . . d) prijatelji vaške kulture .... e) obrt. in trg. nad. šol f) mladinska glasba g) razno .... 16. Mladinska matica ■ 17. Inserati .... 18. Prosveta .... 19. Radio..... 20. Deleži..... 21. Gospodarski svet . 22. Premičnine . . . 23. Sospeso .... 9.342 — 4160--36-122-43 1.500-50 1.290— 1.370 — 13.298-10 1-856-50 3.09225 1.199-50 6.685 — 26.060-84 Din 452.354 811 323 599.612 472.604 148.434 102.927 35.618 61.801 31.580 91.836 31.817 19.942 3?.,600 51.124 54.852 484.750 7.900 5.238 17.274 4.562 2.911 27.593 16 521 3.566.182 79 16 80 65 50 50 85 10 1. Blagajna . . . 2. Poštna hranilnica 3. Dolžniki . . . 4. Upniki .... 5. Učiteljski tovariš 6. Popotnik . . . 7. Samoizobrazba in učitelj, 8. Članarina sekcije .... 9. Pevski zbor in Mlad. glasba 10. Članarina JUU Beograd 11. Vrnjeni upravni stroški . . 12. Vrnjeni razni stroški . . 13. Mladinska matica .... 14. Inserati....... 15. Prosveta....... 16. Radio........ 17. Gospodarski svet .... 18. Sospeso naraščaj Prejemki Račun Mladinske matice za leto 1933./34. Aktiva Bilanca Mladinske matice 30. junija 1934. 1. Saldo 30. 6.1934. 2. Zaloga .... 3. Terjatve . . . 4. Klijenti . . . 5. Inventar . . . Din 338 63.697 7.031 11.030 4.136 86.232 96 I 1. Izredna publikacija 2. Rezervni sklad 3. Čisti prebitek Din P 452 297 80 767.571 16 453.325 98 602.879 47 159.562 50 133.998 i— 72.836 10 64.880 — 71 515 57 31.580 — 89.169 59 47.155 69 485.089 01 46.393 — 9.945 — 19.925 — 33.626 — 24.432 50 3,566.182 37 Izdatki Din P Din P 436.299 52 1. Saldo 30. 6. 1933....... 65.658 22 10.089 50 1.660 50 18.040 65 3. Uprava ......... 23.900 — 11.834 — 4. Pisarna in poštnina..... 10.513 84 / 781 — / 45.515 — / 2.241 — / 2 8. Ekspedicija........ 14.868 35 y 2.000 / 10. Nagrade ugankarjem .... 951 — / 11. Tisk in klišeji....... 304.274 95 / 12. Davki in razne pristojbine . . 3.561 60 / 13. Saldo 30. 6. 1934....... 338 21 476.263 67 476.263 67 1 Pasiva Aktiva Bilanca Pasiva Din P Din P 56 99 130.274 82 43.752 — 7.911 — 3. Dolžniki......... 146.286 82 3. Učit. samoizobr. in učit. naraščaj 37.217 25 4.562 50 4. Pevski zbor........ 2677 47 5. Premičnine........ 27.593 — 5. Mladinska glasba...... 7.037 — 1.276 19 6. Mladinska matica...... 338 21 4.706 50 2.650 75 9. Gospodarski svet...... 23.904 50 6.810 — 223.527 50 223.527 50 Ljubljana, dne 30. junija 1934. Dimnik Ivan, predsednik Kumelj Metod, tajnik Upravni odbor: Engelman Mira, I. podpredsednica Grčar Viktor, II podpredsednik Člani: Kopač Leopold, Mavric Karel, Mervar Franc, Polak Janko, Verk Miloš, Voglar Franc Nadzorni odbor: Ivanjšič Ljudevit, predsednik Člana: Musek Ljud., podpredsednik, Brezovar Matija, tajnik Mešiček Anka, Požar Metod Obračun prispevkov za učiteljski naraščaj in za učiteljsko samoizobrazbo Din Din 1. Učiteljski naraščaj: a) Ljubljana: Prispevek do konca leta 1932./33. je znašal . 5.858 35 V letu 1933./34. je bilo vplačano..... 7.119-25 Skupaj .... 12.977 60 Izdalo pa se je: za brezposelne učiteljišč- nike....... 5.353-10 za podpore učiteljiščnikom 500 — » , znaženje čitalnice . 240"— „ najemnino..... 720*— „ razsvetljavo .... 1 042-95 91980 „ poštnino..... 128-- „ prašno olje .... 70 — „ stanovske liste . . . 2.750'- „ razno ...... 769-50 12 493-35 ostane še . . . 484 25 b) Maribor: Prispevek do konca leta 1932./33. je znašal . 15.310-75 V letu 1933./34. je bilo vplačano .... 7.119 25 Skupaj .... 22.430- Izdalo pa se je: za brezposelne učiteljišč- nike....... 4.250-75 za podpore učiteljiščnikom 3.000'— „ Učit. tov. in Prosveto 97-50 „ stanovske liste . ■ . 550 — 7.898-25 ostane še . . . 14.531-75 2. Učiteljska samoizobrazba Prispevki do konca leta 1932./33. so znašali . 23.190-— V letu 1933./34. je bilo 1 vplačano..... 14.238-50 skupaj .... 37.428-50 Izdalo pa se je: za tečaj za izvenšol. delo 6.371-50 , zadružno knjig, tečaj 4.000"— „ smučarski tečaj . . . 200-— , načrte nad. šolstva 1.199 75 1 856-50 „ prevode ..... 645-50 „ pedagoške revije in. dr. 954'- 15.227-25 ostane še . . . 22.201-25 Ako seštejemo vse končne vsote: 1. Učit. naraščaj, Ljubljana 484-25 2. Učit. naraščaj, Maribor 14.531-75 3. Učit. samoizobrazba 22.201-25 Dobimo konec leta saldo 37.217-25 BREZPLAČNO LETOVANJE NA MORJU. O Ako vstopiš v »Društvo M za zidavo obmorskega I učiteljskega doma Š v Omišlju« boš imel v A primeru z današnjimi L cenami, ki veljajo po J morskih letoviščih TRETJINO LETOVANJA ZASTONJ. Prijavi se, dokler je še čas na naslov: »Učiteljski dom v Omišlju«, Ljubljana, Frančiškanska ulica 6. Proračun Mladinske matice za 1.1934./35. Prejemki Izdatki Din Din A. Prejemki: 15.000 naročnikov a 22 50 Din 337.500"— B. Izdatki: 1.000- Pisarna in poštnina . . 10.000'- 24.000-- 48.000- Potnine......... 500- 14.000-- 10.000-- Nagrade književnikom . . 6.000,— Nagrade ugankarjem . . . 1.000 — Davki in pristojbine . . . 3 000'- Tisk Našega roda .... 104.500'- Tisk Mladinske matice . . 115.500'- 337.500"— 337.500'— Novosti na Knjižnem trgu —k Človek. Izbrana poglavja iz prirodo-slovja človeka. Napisal priv. doc. dr. B. Škerlj. Založba »Male knjižnice« tiskarne »Merkur« v Ljubljani, 1934. Strani 102 s petindvajsetimi slikami in tremi tabelami. Cena broš. 12, vezani 20 dinarjev, s poštnino 1 dinar več. — Naročniki »Male knjižnice« so prejeli te dni drugi zvezek zbirke, in sicer za poljudnoznanstveno serijo, ki obeta biti enako zanimiva kakor je letošnja leposlovna. V kratkem pri-rodoslovju človeka obsega ta knjižica najvažnejše — kar bi moral o postanku in razvoju človeka vedeti vsak izobraženec. Knjižica je pisana poljudno in bo dober pripomoček vsakemu učitelju za dopolnitev lastne izobrazbe, tem bolj, ker so upoštevani tudi socialni problemi šole, dežele in mesta. — Po uvodnih besedah je avtor najprej označil dosedanji razvoj antropologije s podatki o njenih najvažnejših odkritjih in delavcih. Osrednja poglavja se bavijo z .izvorom človekovih prednikov in sorodstva ter z današnjimi oblikami, človeka. Temeljito je podal pisatelj razvoj podvrst in ras. Snov panazoruje z jasnimi tabelami in slikami. Za šolsko in športno delovanje važni so podatki o konstitucijskih tipih. Socialnemu študiju šole in okolja pa bo v veliko korist poglavje o socialni in kriminalni antropologiji, ki si v praksi le polagoma utirata pot. Ob tako zanimivi snovi moremo le želeti, da bi našla mnogo pazljivih čitateljev. Onim, ki se že sami zanimajo za antropologijo, bo dobro došlo poglavje metodike in bodo hvaležni avtorju tudi za dodani slovar k čitanju.tuje literature. — Knjižico najtopleje priporočamo. Mali oglasi Mali oglasi, ki služijo v posredovalne in socialne namene občinstva, vsaka beseda 50 par. Najmanjši znesek Din 5'— FR. P. ZAJEC lipraiia optik Ljubljana, Start trg* priporoča: naočnike, ščipalnike, barometre, toplomere, risalno orodje, mikroskope, fotoaparate itd. Velika zaloga raznih ur, zlatnina-in srebrnine. Ceniki brezplačno.