Stališče k zadnjemu načrtu šolskega zakona, (Poročal na seji širšega sosveta pov. UJU dne 19. jjun. t. 1. tov. Pavel Flere.) Preden preidem k načrtu zakona o osnovnih šolah, o katerem nii je čast poročati. mi dovolite, da se na kratko dotaknem zgodovine naših zakonskih načrtov. Ta zgodovina nam kaže namreč različna načelna stališča. njihovo spreietje in odklanjanje. Bilo ie še pred preobratom. ko smo čutili, da se moramo pripravljati na vseh toriščih na bodočnost. Svetovni pretres je bil pač tolik. da snio morali pričakovati reform. kajti človeštvo ie bilo s svetovno vojno vrženo iz preteklosti tako zelo, da ie bik> nemogoče, da ostanejo predvoine razmere neizpremenjene bodisi v socialnem. bodisi v nacionalnem ali kateremkoli oziru. Vse izpremenjene razmere so silile na novo življenje, a tudi na novo pripravo na to življenje, pripravo, ki v prvi vrsti pripada vzgoji in šoli. Začeli smo razpravljati o »popotopni vzgojj« in lotevali sano se za njo naertov. ki naj naim jo realizirajo. Slovensko učiteljstvo se je zavedalo važne naloge, ki a:a čakai doma pri tern poslu, in v bivši naši Zavezi jugosl. učiteljstva smo v njenih listih pisali o načelih šolske reforme, razpravljali smo o teh na njenih zborovanjih. V Zavezi sami smo osnovali poseben ¦odsek. da se specialno peča s te koncu poročila za morebitna poiasnila v tem ali onem vprašanju. Vzroki. ki so nas vodi/li pri tej ali oni izpremembi. so večina brez posebnega utemeljevania razvidni iz izpTemembe same. Suponiram pa pri svojem poročilu da je v Beogradu predlagani in popravljeni Radojevičev načrt znan vsaj v bistvenih točkah. Čl. 1. izraža smoter osn. šole. Dasi priznavamo. da je izražanje smotra v zakonu le programatično. ie venda-r smoter označiti izčrpmo: načrtov ta čl. je povsem izpustil telesno vzgojo. ki io naša pripomba povdarja. ČI. 6. določa dolžnost staršev, da daieio deco v šolo; dopušča pa. da jo ti lahko pohaiaio kjeTkoli. Tu smo statuirali oravilo. da moraio hoditi otroci v doimaoo šolo. Čl. 9. našteva vrste osnovnih šoi ter navaia tudi šole za odrasle nepismene. Potrebo pouka za odrasle nepismene vseskozi uvidevamo. mnenja pa smo. da so za ta pouk primernejši tečaji mesto šol;; zato nai imajo to označbo. kar gotovo tudi v inozemstvu bolje učinkuje. Čl. 22. i. n. vpostavljajo šolske občine in jim nalaga doižnost. da zidajo in vzdržujejo šolska poslopja ter skrbe za stvarne šolske potrebščine. Iz preteklosti našega šolstva predobro poznamo kvarni vpliv krajnih šolskih svetov, kakor tudi oviro v razvoiu šolstva. da se breme zidanja in izdržavanja šolstva nalaga šolskim občinam. Mnogokrat pa se šolske občine tudi pri najboljši volji ne morejo dvigniti do tega, da bi skrbele uspešno za svoio šolo. ker so gospodarsko prešibke. Zato priporočanio. da se izdrževalno breme prenese na širša. gospodarsko čvrstegša ramena, t. j. na srez. v katerem bodo premožnejše občine pomagale v prosvetnem dviganju slabšim, kakor se to ua pr. pri cestah i. pod. že danes godi. čl. 54-^57. Postopek pri vpisovaniu šollske dece v šolo smo neznatno izpremenili tako. da ga približaimo našemu današniemu načinu, ki je preprostejši. a nudi bolji pregled. Čl. 58. Našemu današnjemu naziraniu smo zbližali tudi določbe o opravičljivosti otroške odsotnosti. Šolske kazni, dasi se zde .našeimu naziranju drakonične. smo pustili neizpremenjene z ozirom na državne razmere. prenesli pa smo njihovo eksekutivo od šolske občine, ozir. od krain. šol. sveta, ki ga eliminiramo, na sodišča. katero irna občo eksekutivno oblast. ^ Čl. 60. Za ocenjevanje določa načrt rede (gl. tam); mnenja smo bili, da naim zadostujejo trije. in sicer: odličan (3), dobar (2).slab (1). Pustili pa smo nam dosedai neobičajno zaznamovanje (3, 2- 1), ker se nam ni videlo potrebno, v takl malenkosti biti le iz tradicionalizma drugačnega .naziranja. IzjaviH smo se za to. da poučuj učitelj v šoli vse predmete razen veronauka. V istem členu smo določili nepredvideno maksimalno število tedenskih ur (25) in honoriranje nadur. ČI. 87. Smo dopolnili ne dovolj označeno pravico na stanarino učiteljstva. Čl. 95.—113. obravnavajo učiteljske pravice. V teh čl. smo spravili v sklad z določbanri zakotia o civilnih državnih uslužbencih one določbe, ki bi mogle poslabšati učiteljski položaj napram onim. čl. 114. Tu smo zjiižali število učencev v posameznih razredih od 60 na 50 (pri 1. š. 1.) iu od 50 na 40 (pri več šol. letih). Čl. 119.—130. obsegajo disciplinarno p-ostopanje. Tu smo predložili postopne (srezke. oblastne. državne) učiteljske porote, ki nai deluiejo v disciplinarnih zadevah skupno z učiteljskimi zbornicami. Čl. 131.—147. govore o postavljanju in nameščanju učiteljstva. Najvažnejše naše izpreonembe v tem odst. so: 1. da soodloča pri nameščanjti učiteljstva učiteljska zbornica. 2. črtali smo čl. 141., ki iamči učiteljsko stalnost na istem mestu le 15 let. Pustili pa smo. oziraje se na državne poitrebe. določbo, da je vsak učitelj prvih 6 let na razpolago rnmistrstvu prosvete. ČI. 148.—150. Ocenjevanje učiteljstva smo v glavnem izpremenili v toliko. da ga ne ocenjuje nadzornik. marveč ocenjevalna komisija na podlagi nadzornikovih vpisov. Ol. 157. Popolnoma in načelno smo izipreimenili ta člen, ki podaja občo razdeiitev uprave in nadzora in ki se elasi sledeče: (gl. v načr.) Nasproti temu smo se držali prvotnega svojega principa, da izločimo kraj. šol. svete ter da spadajo stanovska učiteljska vprašanja, uprava in eksekutiva učiteljskih skupščin v področju učiteljstva samega: zato smo stavili semkail besedilo iz Zav. načrta iz 1. 1920., ki se glasi: (gl. tam). Neposredno šolsko upravo izročamo upravitelju. ki vodi tudi solsko blagajno. Na tem mestu se mi zdi §e izven p-oročila samesa potrebno na nekaj opozoriti. Zakonski načrt sam vsebuje znano učiteljsko zahtevo po ločitvi šolske od obče uprave; stari zakon o obči upravi in samoupravi nasprofcno postavlja šolsko upravo še vedno pod političnega šefa. In Doročila pripovedujejo. da se je zakonski načrt. oziraje se na že izišli zakon izpremeniil — »Nar. Prosv.« sicer trdi. da nebistveno — Česar si ne inorem prav predstavljati; da se opusti načrt ločitve. iie menda bistv&na in načelna izprememba; vendar pa ni najhujša. Upajmo, da zakonski načrt ne doživi težjih izorememb- ki bi ga utegnile res principielno pokvariti. Čl. 162.-177. V odst.. ki govori ošolskih nadzornikih. smo z izpremembaini vnovič povdarili načelno svoie stališče. da se moraio nadzorniki vseh vrst iemati le iz onega učiteljstva. za katere.sra šole &o določeni in da imei pri predlogih oseb za šolske nadzornike učiteljstvo svojo besedo. Tudi načelo strokovnih nadzornikov smo povdarili a svojimi izmenaitni. Cl. 178.—197. Upravo. v teh čle,nih označeno. smo v smislu prej omenienega načela izpremeniili tako, da smo zameniali besedilo v najnovejšem načrtu z besedilom. kakor ira vsebuje Zavez in načrt iz leta 1920. čl. 213., ki govori o spremljaniu otrok v cerkev. srno izpremenili v toliko. da nai učiteljstvo ob določenih dnevih deco v cerkvi le nadzoruje: kot nepotreben smo označili naslednji dostavek (gl. tam.) Kot nedostatek smo občutili v zak. načrtu to da ne govori o učiteljski izobrazbi in nadaljni učiteljski izobrazbi. Dasi se hočejo urediti učiteljske šole s posebnim zakonam. smo vendar mnenia, da ie treba v zakonu- ki omenia učiteljsko spremo. označili tudi smernice zanfo. To smo storili z ustavitvijo tozadevnega odstavka iz Zav. načrta 1920. & 219.—241. V prehodnih naredbah smo dopolnili le še ono. kar se nanaša na izpremembe v glavnem tekstu. P r e d 1 og: To so v giavnem izprerrieim.be. ki jih ie izvršila velikonočna anketa. 2e poprei sem rekel. da se izvrši njihova izročitev v poslednjih minutah dvanajste ure. Zato predlagam. naj ljubljansko poverjeništvo UJU predloži vse izpremembe z utemeljitviio nemudoma Glavnemu odboru UJU s prošnio. da si jih osvoji kot svoje in jih predloži ministrstvu prosvete s prošnjo, da jih uvažuje in merodainim osebam. narodnim poslanikom itd. s orošnio. da zastopaio naše težnje v prid našemu šolstvu in učiteljstvu in s tem v prid razvolu naro^dne in državne prosvete.