Gabi Bešlin, Nataša Šumak KVALITETA ŽIVLJENJA MATER V ENOSTARŠEVSKIH DRUŽINAH POSKUSNA TEORIJA NA PODLAGI KVALITATIVNE ANALIZE UVOD Če nameravate ustvariti mešano ali enostar- ševsko družino, se zavedajte, da je lahko prvo- razredna. Ta družina lahko postane čudovit prostor, kjer boste z veseljem živeli. Na voljo so vam vse možnosti in tehnike, da uspete. Naj vam bo vse, kar boste morali narediti za uspeh, v izziv, dela pa se lotite kot zagnan detektiv in eksperimentator. (Satir 1995.) V. Satir govori o enostarševski družini kot družini, ki ponuja posebne izzive. Pravi, da imamo trenutno tri vrste takih družin: eden od staršev po ločitvi odide in drugi se ne poroči ponovno; samska oseba zakonito posvoji otroka; neporočena žena obdrži otroka. Navadno pa enostarševsko družino sestavljajo mati in otroci. V današnji družbi še vedno velja enostar- ševstvo za prehodno obliko družine, čeprav je v Sloveniji že vsaka šesta družina enostarševska in veliko jih takih tudi ostane. V raziskavi naju je zanimalo, kako matere vidijo in doživljajo svoje družine: kako živijo, kako vidijo svoje otroke, kakšne so njihove stiske, bolečine, katere so njihove radosti, kaj jim prinaša srečo in veselje ... Namen naloge je bil, pridobiti več znanj in bolje razumeti enostarševsko družino. Želeli sva opozoriti tudi na določene stereotipe, ki so še vedno ukoreninjeni v naši družbi, saj meniva, da je ena od nalog socialnega dela tudi ta, da jih prepoznavamo in se jih s tem zavedamo ter opozarjamo nanje. ч PROBLEM Število enostarševskih družin narašča. Zakonska zveza postaja vedno bolj ranljiva, tako da se v Sloveniji razveže že vsak tretji zakon in je enostar- ševskih družin že več kot 100.000 - vsaka šesta. V 85.000 enostarševskih družinah je samohra- nilka mati, v preostalih oče (Grah 2001: 12-13). Zanimala naju je kvaliteta življenja mater v enostarševskih družinah ter kaj vpliva na njo. Najina naloga je začela nastajati v času javne debate o enostarševskih družinah in posledično o »kvalitetnih« in »nekvalitetnih« otrocih. »Vpra- šanje je, ali je res v korist otroka, da se rodi samski ženski,« je zapisal dr. Karel Zupančič (Mladina, 10. 7. 2000: 19). Zdelo se nama je, da je o tej temi premalo napisanega in da se v okviru družinske teorije tej družinski skupnosti posveča premalo pozornosti. Pri raziskavi naju je najbolj zanimalo, kako matere doživljajo enostarševsko družino, kako so zadovoljne s svojim življenjem. ,;i ^ \ o|i ax VIRI PODATKOV . r Opravili sva intervjuje z osmimi materami. Edini pogoj je bil, da ženske najmanj pet let živijo same z enim ali več otroki. Njihova povprečna starost je 37 let, vse so zaposlene. Tri med njimi imajo končano osnovno šolo, pet pa jih ima višjo izo- brazbo. Ker so bili intervjuji dokaj intimni, sva se zavedali, da bova morali k sodelovanju povabiti ženske, ki naju že od prej poznajo in nama zaupajo. Ena je izbirala med svojimi prijateljicami in znankami, druga med sodelavkami. Vse inter- vjuje sva opravili oktobra in novembra 2000. Sprva so bile ženske nezaupljive, doživele sva tudi nekaj odklonitev. 281 gabi bešlin, nataša šumak Ti intervjuji so za ženske pomenili nekakšno evidenco lastnega življenja ter soočanja z njim. Pri nekaterih sogovornicah se vidi, da so vajene premišljevati o sebi, o doživljanju sebe in okolice, medtem ko druge veliko težje govorijo o svojih stiskah. Zdi se, kot da niso vajene govoriti o sebi. Ena ženska je med intervjujem večkrat zajokala, in morda je to bilo prvič, da se je spustila na pot v lastne občutke, v brskanje po stvareh in dogodkih, ki so boleči in jih je potisnila globoko vase. METODA Raziskava je kvalitativna in deskriptivna. > Sestavili sva strukturirani vprašalnik, ki je zajel več sklopov: materialni položaj, socialno mrežo in odnose v njej, samopodobo. Podatke, ki sva jih zbrali, sva obdelali kvalita- tivno. Iz intervjujev sva izbrali izjave, ki so se nama zdele najbolj relevantne za najino temo. Iz teh izjav, ki govorijo o doživljanju mater, sva oblikovali pojme. V drugem koraku sva primerjali pojme med seboj, iskali podobnosti in razlike ter jih združiU v širše kategorije, ki sva jih tudi poimenovali. Ob primerjavi pojmov sva prišli do spremenljivk; opazili sva, da se matere razlikujejo med seboj glede na izobrazbo, strukturo socialne mreže, samopodobo in skrbjo zase. Razdelili sva jih v dve skupini. V prvo skupino sva dali matere, ki imajo nižjo šolsko izobrazbo, slabše materialno stanje, skromno socialno mre- žo, ki slabo skrbijo zase in imajo nizko samopo- dobo. V drugo skupino sva dali matere, ki imajo višjo izobrazbo, podpirajočo in razvejano social- no mrežo, dobro mnenje o sebi ter znajo po- skrbeti tudi za svoje potrebe. V prvi skupini sva prepoznali tri intervjuvanke, v drugi pa pet. Po razdelitvi v skupine sva s pomočjo tabele pojme združili v kategorije. Tabela nama je rabila kot izhodišče za oblikovanje poskusne teorije. Priložena sta dva primera zapisa obdelanega intervjuja (gl. naslednjo stran in naprej). Na enak način sva obdelali vseh osem intervjujev. Raz- delitev pojmov v kategorije nama je rabila za obli- kovanje poskusne teorije. - . POGLAVJA POSKUSNE TEORIJE POMANJKANJE IN GMOTNI POLOŽAJ Enostarševska gospodinjstva so pogosteje rev- nejša kot tista, kjer se člani in članice gospodinj- stva preživljajo tako z dohodkom moškega kot ženske. Gre za več vrst pomanjkanja. Ob primer- javi mater med prvo in drugo skupino sva opazili, da gre pri prvih za več različnih oblik pomanj- kanja, ki se kažejo kot pomanjkanje denarja, pro- stega časa, stanovanjske stiske, pomanjkanje podpore socialne mreže, zabave, sprostitve. V prvi skupini je v ospredju denarna stiska, ki vpliva na ostala področja kvalitete življenja ter se kaže na več področjih : • stanovanjska stiska - v neprimernih prosto- rih ali v dragih najemniških stanovanjih, npr.: »Stiskamo se v eni sobi,« aH »Denarja za odkup stanovanja nimam,« ali »Težko se prebijam iz meseca v mesec« • pri pomanjkanju sredstev za otroka: »Otroci težko hodijo na izlete, ko se začne šola, sem čisto izgubljena, živiva skromno.« • pri preživljanju dopusta in prostega časa, npr.: »Na dopustu zadnjih nekaj let nismo bili, kopamo se na jezeru, kjer ni treba plačati, nimam dovolj denarja za sebe.« Ženske se na različne načine lotevajo reševa- nja denarne stiske, npr. z dodatnim zaslužkom, z dodatnim delom na kmetiji, delno jim pomagajo tudi starši - zlasti matere (s hrano in denarjem). Kljub vsej pomoči so stiske zaradi pomanjkanja denarja velike. Nobena od treh mater iz prve skupine ne do- biva preživnine, en oče živi v drugi državi, druga dva pa je ne plačujeta. Pri drugi skupini gre predvsem za pomanj- kanje materialnih dobrin. To vrzel zapolni pod- pora sorodnikov in prijateljev in tudi več prilo- žnosti za dodatno plačano zaposlitev. Dodatni zaslužek je višji, obenem pa jim to delo pomeni ustvarjalni izziv: »Delam zaradi dela samega, ker ga rada delam in sem zato sposobna.« Pri reševanju denarne stiske so matere iz dru- ge skupine bolj iznajdljive oz. imajo več podpore in možnosti. Tri matere iz druge skupine imajo urejeno preživnino. Dve materi je ne dobivata, ker očeta živita v drugi državi. Kljub boljšemu materialnemu stanju žensk iz druge skupine pa je tudi tu prisotna omejitev 282 kvaliteta življenja mater v enostarševskih družinah Primer analize intervjuja Katje iz prve skupine: porabe, odtegovanje dopusta, varčnost, skrom- nost in občutek prikrajšanosti, vendar manj kot v prvi skupini. OBDOBJE PO LOČITVI , I ALI ROJSTVU OTROKA Šest intervjuvank je ločenih, dve pa sta se z partnerjema razšli že med nosečnostjo. Vsem je skupno, da so po ločitvi oz. rojstvu otroka občutile strah pred prihodnostjo in negotovost zaradi finančnega preživetja družine in padca standarda. 283 gabi bešlin, nataša šumak Primer analize intervjuja Bojane iz druge skupine: 284 kvaliteta življenja mater v enostarševskih družinah 285 gabi bešlin, nataša šumak Hkrati jim je ločitev pomenila tudi olajšanje zaradi prekinitve nezadovoljujočih odnosov. Poleg finančne stiske se v obdobju po ločitvi pojavi še nezaupanje vase, občutek manjvred- nosti, neuspešnosti. V prvi skupini je bila ločitev povezana z občut- kom krivde, manjvrednosti in s poniževanji: »Na steklih avtomobila sem našla napis 'kurva'. Po ločitvi so me nekaj časa nepoznani nadlegovali po telefonu ...« Ženske iz druge skupine se od žensk iz prve skupine razlikujejo po tem, da so doživljale po ločitvi oz. rojstvu otroka manj negativnih odzivov okolja oz. jih nekatere sploh niso. Ločitev je javni dogodek. Vse ženske so ob ločitvi doživljale različne reakcije okolja, od pomi- lovanja, obsojanja, žalitev do občudovanja kot npr.: »Kapo dol, da to zmoreš!« V tej fazi gre za razreševanje bolečine, jeze, grenkobe skoz proces žalovanja. Ženske morajo umakniti svojo čust- veno investicijo iz zakona. V tem obdobju so bile tako ženske iz prve skupine kot ženske iz druge skupine v podobni čustveni in materialni stiski. Tiste, ki so imele trdnejšo socialno mrežo, so lažje šle skoz proces žalovanja, jeze in izgube. SOCIALNA MREŽA Glavne vrste medosebnih odnosov so: prijatelj- stvo, ljubezen in odnosi med intimnimi partnerji, odnosi med otroci in starši, sorodniški odnosi in odnosi med sodelavci, kot piše Nastran Ule (1993). ODNOS OTROK - MATI Kot piše Brajša (1987), je materinstvo tem bolj kvalitetno, čim bolj je samo del materine aktivno- sti in ne nadomestek za njene življenjske zahteve. Otrok matere ne potrebuje samo v vlogi mate- rinstva, ampak tudi v vseh njenih odnosih in aktiv- nostih. Mater potrebuje kot celovito osebnost, da bi lahko tudi sam postal celovita osebnost. Matere iz prve skupine si zelo prizadevajo, da njihovi otroci ne bi čutili pomanjkanja: »Naj- prej so otroci, šele potem sem jaz,« ali: »Za hčerko pa kupim samo najboljše, da ne odstopa od dru- gih,« ali: »Zase nakupujem na razprodajah, hčer- kam pa le najboljše.« Veliko časa preživijo z njimi. Svoje odnose z otroci opisujejo kot prijateljske, ponosne so na njihove šolske uspehe, na otroke se lahko zanesejo in jim zaupajo: »... bolj prijateljski odnos kot starševski.« Lastne potrebe in želje postavljajo za potreba- mi otrok. Pri dveh materah, ki sta manj samoza- vestni, pa sva opazili, da njuni otroci prevzamejo vlogo odraslega, da so do svojih mater zaščitniški in pokroviteljski. Matere so zelo požrtvovalne, skrbne in predane otrokom. Vse druge vloge žen- ske podrejajo vlogi matere. Tudi v drugi skupini preživijo matere veliko prostega časa s svojimi otroki. Odnose z njimi opisujejo kot dobre, prijateljske, med njimi je iskrenost in zaupanje. Z njimi se o marsičem pogovarjajo, npr.: »Nimamo tabu tem. Hočem, da imata zdravo mamo. Z njuno rastjo sem delala vedno več zase.« Kljub temu, da so do otrok skrbne, vse matere skrbijo tudi zase. Pri eni materi izstopa stiska zaradi odtujenosti med njo in otrokom: »Težko sprejemam, da se je sin odtujil.« Vse matere čutijo močno povezanost in nave- zanost s svojimi otroki. Občasno se soočajo z dvomi o pravilnosti svoje vzgoje in s strahom o prihodnosti svojih otrok. MATI - NJENI STARŠI - SORODNIKI V večini kultur so sorodstvene mreže glavna os- nova vseh odnosov. Čeprav so sorodniški odnosi podobni prijateljskim, se od njih vendarle tudi razlikujejo. Te odnose odlikuje visoka stopnja medsebojne povezanosti, kar kaže dolgo trajanje teh odnosov. Kot pravi Nastran Ule (1993), so sorodniške mreže izredno pomemben vir mate- rialne in instrumentalne pomoči za posameznike. Vendar pa so zaradi intenzivnosti odnosov pogo- sti tudi konflikti. Tudi Zaviršek (1994:269) pravi, da je pogosto za žensko najtrdnejša osebna mreža njena dru- žina in najožje sorodstvo. Ta socialna mreža po- meni za žensko prostor podpore predvsem takrat, ko življenje posameznice odgovarja predstavam o »normalnem« ženskem življenju. Bistveno vprašanje je, kaj se zgodi s podporno socialno mrežo osebe, ki hoče izstopiti iz pripisana ji so- cialne vloge. Ali je takrat njena mreža še vedno zaščitna in podporna? Najpogosteje taka socialne mreža, predvsem tisti del, ki ga sestavljajo družin- 286 kvaliteta življenja mater v enostarševskih družinah ski člani, odpove. To doživljajo tudi osebe, ki se ločijo. V takih situacijah se zgodi, da postane tisti del socialne mreže, ki velja za najtrdnejšega, prav najbolj ogrožajoč za osebo, ki je soočena z manj družbeno sprejemljivimi dejstvi v svoji biografiji. Te ugotovitve potrjuje tudi najina raziskava. Podpora staršev ima zelo pomembno vlogo. Ma- tere, ki imajo dobre odnose s svojimi starši, so bolj zadovoljne, čutijo to podporo in se je zave- dajo, tiste pa, ki se starši ne razumejo, imajo več stisk in predvsem slabo samopodobo. V prvi skupini pri dveh materah ni podpore staršev in sorodnikov, npr.: »Starši mi ne poma- gajo, ne materialno in ne s spodbudami,« ali: »Z očetom se veliko kregam. Z brati nimam nobenih stikov ... Mama se mi smili...« ali: »Doma veliko delam na kmetiji, denar pa pobere oče.« Druga skupina ima močno podporo sorodni- kov, staršev, dobri odnosi so tudi z družino nekda- njega partnerja, vendar gre predvsem za mate- rialno podporo in pomoč pri varstvu in skrbi za otroka, manj paje čustvene in moralne podpore, ki so je te ženske več deležne pri prijateljih. Samo pri eni materi gre za res enakopraven, spoštljiv in podpirajoč odnos: »Mama me je v celoti pod- prla.« Morda je razlog ta, da je imela njena mati enako izkušnjo. Iz intervjujev je opaziti, da imajo več kon- fliktov in slabše odnose s starši tiste matere, ki živijo z njimi v skupnem gospodinjstvu. Gre za avtoritaren in podcenjujoč odnos staršev do hče- ra, za nezaupanje matere v sposobnosti hčera, kot npr.: »Moti me, da me mama kljub štiridesetim letom še vedno obravnava kot otroka,« ali: »Ma- ma se včasih vživi v vlogo, kot da je ona mama.« Socialna mreža vpliva na občutek moči, samo- zavest in na splošno zadovoljstvo z življenjem. Vpliva na preživljanje prostega časa, zabavo, reševanje problemov, materialno podporo, ot- V socialni mreži ima pomembno mesto odnos matere do njenih staršev. Kjer je odnos staršev do matere, ki je ostala sama z otroki, podpirajoč, enakopraven, spoštljiv, skratka, kjer vidijo hčerko kot odraslo samostojno osebo, ki ji zaupajo, je kvaliteta življenja matere boljša. Kjer pa je odnos staršev do matere podcenjujoč, nezaupljiv, kjer jo vidijo kot neuspešno, je pri materah opaziti manj samozavesti. Socialna mreža je zelo pomembna in od nje je odvisno, kako matere dojemajo in doživljajo lastno stvarnost, , ODNOS OTROK - OČE Stike z očeti imajo oz. so imeli otroci iz samo dveh družin. Razlogi, zakaj otroci in očetje nimajo medsebojnih stikov, so različni: alkoholizem očeta, v treh primerih očetje živijo v tujini in se občasno javijo samo po telefonu, strah pred nasilnim očetom, neodgovornost in nezrelost oče- ta, npr.: »Nikoli ne piše za rojstni dan, nobenega darila,« »Hčerka se bivšega moža boji,« »Sin o očetu nikoli ne spregovori.« Samo v enem primeru ima otrok redne stike z očetom, za katere se sedaj, ko je večji, tudi sam dogovarja. Zanimivo je, da gre za otroka, katerega starša sta se razšla še pred njegovim rojstvom oz. nista bila poročena. it- x> ODNOS MATI - OCE Od osmih žensk, s katerimi sva opravili intervju, ima stike z otrokovim očetom samo ena ženska. Razlogi, da ostale ženske nimajo nobenih stikov z otrokovimi očeti, so različni: trije očetje živijo izven Republike Slovenije in stikov z mate- rami in z otroci niti ne iščejo in si jih ne želijo. To je razvidno iz naslednjih izjav: »Preživnine ne dobivam. Tožila ga nisem, bila sem vesela, da nimam stikov z njim ...« (zaradi njegovega nasil- nega vedenja), »Oče živi v drugi državi. Nekajkrat se je oglasil po telefonu. Hčerka ga še ni videla, ker oče živi v Aziji.« V enem primeru je oče umrl, do njegove smrti pa sta se starša dogovarjala glede vzgoje in skrbi za otroka. Starševski odnos sta uspela obdržati. Tudi ostali trije primeri se razlikujejo med seboj, čeprav očetje živijo v bližini. V enem primeru gre za težak alkoholizem očeta, ki ima za posledico, da se ga hčerki sramujeta, mati pa ne želi imeti z njim nobenih stikov: »Deklici nimata z očetom stikov, nimam jih niti jaz in si jih ne želim.« V drugem primeru ima mati ob- čutek, da oče sploh ne zna ločiti vloge očeta in moža. Ker mati ni hotela imeti z njim nobenih partnerskih stikov več, želela pa je obdržati star- ševski odnos, je oče otrok, ki ni prenesel izgube žene, prekinil vse stike tudi z otroci: »Želela sem, da me spoštuje in se odloči, kaj želi. Vsa leta nisem imela miru, vedno se je želel vračati ... Nimava nobenih stikov.« V najtežji situaciji je mati, ki ji je oče ugrabil sina (hčerka je pri njej) in nima nobenih stikov s 287 gabi bešlin, nataša šumak sinom, ker jo zavrača. »Cela zadeva je na sodišču. Bivši mož je fantka ugrabil. Zelo sem razočarana nad delom CSD. Hčerka se bivšega moža boji. Jaz tudi nimam stikov z njim. Na sinovo vzgojo nimam vpliva. Še vedno se bojim moža.« V tej situaciji so popolnoma porušeni tako partnerski kot starševski odnosi. Prisotna je velika bolečina in nemoč ter razočaranje nad delom CSD. Samo v enem primeru sta starša uspela ohra- niti starševski odnos ter ga uspešno vzdržujeta in negujeta. Uspela sta razčistiti partnerski odnos: »Mislim, da imava sedaj dober odnos. Sva kar spoštljiva drug do drugega. Včasih gremo vsi trije skupaj na kosilo aU pijačo. Pomembno mi je, da ima sin stike z očetom.« V tem primeru gradita oče in mati svoj starševski odnos na dogovarjanju, upoštevanju potreb drugih in predvsem na spo- štovanju. MATI - PRIJATELJI/CE - , v SODELAVCI/KE Prijatelji so pomemben vir življenjskega zadovolj- stva. To so ljudje, ki jih imamo radi, uživamo v njihovi družbi, delimo z njimi svoje interese in dejavnosti, pomagajo nam in nas razumejo, lahko jim zaupamo, z njimi se počutimo udobno in emo- cionalno nas podpirajo. Najpomembnejše stvari, ki jo prijatelji počno skupaj, so pogovor, pomoč, skupno preživljanje prostega časa. Posebno pogo- vor stalno spremlja vse početje prijateljev. Prija- telji so najkoristnejši pri dajanju nasvetov, so pomemben izvor pomoči v reševanju problemov. So dobri poslušalci in zaupniki. Glede prijateljstva je zelo opazna razlika med prvo in drugo skupino. Za vse tri ženske iz prve skupine je značilno, da nimajo prijateljev in jih pogrešajo, npr.: »Rada bi šla večkrat s kom ven, pa nimam s kom,« »Velikokrat sem osamljena. V bloku imam nekaj znank, vendar je to poznanstvo bolj površno.Včasih bi se rada s kom pogovorila o svojih problemih,« aH »Prijateljice nimam nobene,« «Rada imam plesno glasbo, a malokrat s kom grem v hotel« Pomanjkanje prijateljstva vpliva na osamlje- nost, občutek pomanjkanja podpore, občutek izo- liranosti. Vpliva na preživljanje prostega časa, zabavo in reševanje problemov. Morda je razlog za pomanjkanje prijateljic ta, da so to ženske, ki zelo težko govorijo o svojih problemih, o svoji intimi, pri njih je čutiti strah pred navezovanjem novih stikov, negotovost in pomanjkanje samozavesti. Dobre odnose pa ima- jo s svojimi sodelavkami in sodelavci oz. tam, kjer ne gre za veliko mero zaupnosti. Za ženske v drugi skupini je značilno, da imajo vse močno, podpirajočo prijateljsko mrežo. »Zelo veliko mi pomenijo prijateljice. Skupaj preživljam dopust s prijateljičino družino.« »Imam nekaj zelo dobrih prijateljic. S prijateljicami delim strahove, skrbi, trenutke sreče, uspehov. Podporo imam s strani družine, največ psihične pa dobim od pri- jateljic« »Veliko oporo čutim s strani prijateljic« »Srečujem se z ženskami, ki živijo same, dosti se pogovarjamo. Imam zdravo, pozitivno naravna- no družbo, kar mi veliko pomeni.« »Veliko stikov imamo v službi s kolegicami, tudi v prostem času. Dobro se razumemo.« Vsem ženskam dajejo prijatelji oz.sodelavci močan občutek podpore in pomoči. S prijatelji- cami in prijatelji preživljajo velik del prostega časa, skupaj preživljajo tudi dopuste, predvsem pa dobijo od njih veliko psihično, moralno in čust- veno podporo, ki je velikokrat ne dobijo pri so- rodnikih. Iz intervjujev je razvidno, da je socialna mreža zelo pomembna in je od nje odvisno, kako matere dojemajo in doživljajo svojo stvarnost. Ugotovili sva, da je socialna mreža v korelaciji z višino izo- brazbe in materialnim standardom. V prvi sku- pini, kjer imajo vse matere nižjo izobrazbo in slabši materialni standard, gre za šibko in slabo podpirajočo socialno mrežo. Te najine ugotovitve se ujemajo z trditvami Nastran Uletove (1993): .r^. ^ Ljudje so kljub velikim možnostim »komajda ; fi svobodni« pri izbiri, ker podlegajo pritiskom rt vsakdanjega življenja. Te omejitve predstav- ; Ijajo višina izobrazbe, materialni standard, ш starost, spol itd. Bolj izobraženi ljudje imajo več in širše socialne mreže kot manj izobra- ženi, prav tako bolj premožni za razliko od :M' manj premožnih, s starostjo se pomembno zmanjšajo socialni stiki z ljudmi, in sicer še bolj za moške kot za ženske. Iskanje in negovanje socialnih stikov spremlja človeško življenje od rojstva do smrti. Odsotnost socialnih stikov pomeni socialno izolacijo posa- meznika in močno stresno situacijo. Važna poteza socialnih stikov je možnost, da drugim ljudem razodenemo svoje probleme, stiske, želje. 288 kvaliteta življenia mater v enostarševskih družinah f TEŽAVE IN STISKE MATERE з Vsak od nas nosi v sebi spomin na različne težave in stiske, ki so v določenem življenjskem obdobju pretresli ali obremenili naše vsakdanje življenje. Razlikujemo se po tem, kako se odzivamo na stresne situacije in na uvid v možnost rešitve. Na reševanje vplivata tudi individualna življenjska zgodovina in človekova trenutna psihofizična kon- dicija. Če posameznik obvlada krizno situacijo, je to korak naprej v osebnostnem razvoju, če ga ne, lahko to pelje v stagnacijo ali regres. Obliko- vanje osebnosti oz. identitete se odvija skoz šte- vilne krize in konflikte. Vse ženske, ki sva jih intervjuvali, govorijo o stiskah, težavah, občutkih nemoči, ki jih doživlja- jo. Opazili pa sva občutne razlike med skupi- nama: V prvi skupini gre za več vrst stisk: materialna, psihična, obup, nemoč, razočaranje, osamljenost, dvom o vzgoji otrok, strah, občutek krivde, fizično utrujenost, občutek izoliranosti in nepomembno- sti. Opaziti je, da ženske iz prve skupine pogosteje omenjajo negativne občutke in manj ali skoraj nič pozitivnih občutkov oz. občutkov moči in zado- voljstva. Ob primerjanju najinih dveh skupin sva opazili v prvi prepričanje, da same težko vplivajo na reševanje težav, npr.: »Imam občasne krize in občutek, da bom znorela,« ali: »Dostikrat mi je strašno hudo. Ne vidim nobenega izhoda. Veliko- krat bi najraje udarjala z glavo ob zid.« »Veliko- krat sem osamljena. Zelo, zelo sem razočarana ... Mislim, da bi vseh mojih problemov bilo konec, če bi dobila sina.« Svoje stiske povezujejo z zuna- njimi dejavniki in ne verjamejo, da imajo same vpliv na rešitev težav. Res pa je tudi, da se sreču- jejo s težjimi stiskami in problemi (zaradi slabših materialnih pogojev, nerešenih konfliktnih od- nosov in ker svojih stisk in problemov nimajo s kom deliti). Opazili sva, da ženske iz prve skupine zelo veliko govorijo o težavah in stiskah, o zado- voljstvu in občutku moči in sreče pa bolj malo, v nasprotju z drugo skupino, kjer je ravno narobe. To se opazi že med samimi intervjuji. Intervjuji iz prvih skupin so krajši, kar povezujeva s tem, da ženske težko govorijo o sebi, ne najdejo pravih besed, niso naučene govoriti o svojih problemih. Ne vidijo koristi od tega, da bi svoje občutke delile s kom drugim in z njim iskale rešitve ali možnosti za obvladovanje svojih težav. »Boljše se počutim, če sem sama.« ši- V drugi skupini se ženske prav tako srečujejo z več vrst stisk: najpogosteje govorijo o osamlje- nosti, denarni stiski in občutku nemoči, tem pa sledijo še občutki krivde, depresivnosti, nesamo- zavesti...: »Problem je, da podpiram pet vogalov. Občutki nemoči se velikokrat pojavijo, ampak minejo, ne pustim se.« »Včasih se počutim zelo osamljeno.« »Doživljam občutke negotovosti in dileme, kaj je prav in kaj ne. Imam občutek krivde zaradi ločitve. Težko sprejemam, da se je sin odtujil.« Stiske so bile pogostejše v obdobju po ločitvi. Skoraj pri vseh ženskah iz druge skupine je opaziti, da so v času od ločitve do sedaj dosegle osebnostno rast in večje zadovoljstvo, kar je manj opaziti pri ženskah iz prve skupine. »Razvila sem se iz nemočne v močno žensko«. Te ženske se zavedajo, da je njihova usoda v njihovih rokah in da so iz premagovanja stisk in težav znale prido- biti tudi moč: »Imam občutek moči, da zmorem, če sem šla skoz vse to!« ali: »V vseh teh letih sem dosegla osebnostno rast. Naučila sem se zanesti nase in pridobila na samozavesti. Dobila sem zaupanje vase. Vem, da zmorem preživeti sama!« ZADOVOLJSTVO - OBČUTEK MOČI IN SREČE ■ Dejstvo vsakdanjega življenja je, da nam največ sreče in nesreče prinaša dogajanje v naših intim- nih odnosih, zlasti z najbližjimi osebami, npr. partnerjem, bližjimi sorodniki, otroci, dobrimi prijatelji. Najpomembnejši vir zadovoljstva v živ- ljenju je družinsko življenje in partnerski odnos. Tudi rezultati najine raziskave nama to potrjujejo. Večina mater veže občutek sreče na svoje otroke. Občutek moči in vir sreče jim daje vloga matere. Svoje zadovoljstvo identificirajo z uspehom otrok. Za ženske iz prve skupine je značilno, da govorijo o občutku sreče samo v zvezi z otroci in njihovimi uspehi: »Zadovoljstvo in sreča sta povezani z mojimi dekleti,« ali: »Edina svetla točka mi je moja hčerka.« »Ko prinese kateri od sinov dobro oceno.« Občutek sva imeli, da gre za zaprte družinske sisteme, ki ženski niti ne dopuščajo, da bi lahko iskala zadovoljstvo izven družine. »Imela sem partnerja, vendar sem imela občutek krivde zara- di hčerk.« Misliva, da je to posledica še vedno močnega vpliva patriarhalne miselnosti. Pri ženskah iz druge skupine se poleg za- dovoljstva z otroki kot vir moči in zadovoljstva 289 gabi bešlin, nataša šumak pojavljajo naslednji pojmi: zadovoljstvo ob delu, uspešno reševanje problemov, osebnostna rast, zadovoljstvo z življenjem, večja kvaliteta življenja kot v zakonu, zadovoljstvo z neodvisnostjo, dober odnos s prijateljicami, zadovoljstvo z svojim načinom življenja: »Imam občutek moči, da zmo- rem, če sem šla skoz vse to. Zadovoljna sem s tem, kar je danes. Sedaj živim dosti bolj kvalitetno kot v zakonu. Delam lahko to, kar mi je všeč, kar me zadovoljuje.« »Razvila sem se iz nemočne v močno žensko. Svoboda mi dosti pomeni. Ne čutim, da bi imela večje probleme. Svoja sinova vidim kot srečna otroka. Zaupam jima, vem da bost obstala.« »Tako kot živim, mi zelo ustreza in mi je všeč. Moje življenje je razgibano. Imam večjo svobodo, več izbir. Sama si krojim krog ljudi.« »V glavnem se mi zdi, da sem zadovoljna. Manj je prilagajanja. Delaš stvari, ki jih rad počneš, več časa imaš zase. Bolj si svoboden. Čutim se bolj močna kot kadar koli prej.« Ženske iz druge skupine upajo iskati srečo in zadovoljstvo izven družine. Pri tem jim pomaga krog prijateljic in prijateljev, boljši materialni stan- dard pa jim ponuja več izbir. Višja izobrazba jim daje več kreativnosti in zadovoljstva pri delu. V nasprotju s prvo skupino, kjer se osebnost in iden- titeta žensk izčrpa samo in edino v materinstvu, je v drugi skupini materinska funkcija samo del identitete. Te ženske se zavedajo, da otroci ne potrebujejo matere samo v funkciji materinstva, ampak tudi v vseh njenih odnosih in aktivnostih. PREŽIVLJANJE PROSTEGA CASA ^ IN PRAZNIKOV Kako in kje preživljamo prosti čas, je neke vrste kazalec osebnostnega razvoja. Prosti čas ponuja priložnosti in izzive, ki lahko marsikaj prispevajo k razvoju in obogatitvi osebnosti, pravi Brečko (1998). Preživljanje prostega časa je povezano s skrbjo zase in s socialno mrežo. V preživljanju prostega časa so razlike med prvo in drugo skupino. V prvi skupini ena mati prostega časa sploh nima: »Na kmetiji veliko pomagam, prostega časa nimam.« Ostali dve ženski iz prve skupina prosti čas imata. V glavnem ga preživljata s svojimi otroki. Pri prostem času se najbolj čuti pomanjkanje pri- jateljev. Ker so otroci že večji in jima ostaja vedno več časa, večkrat čutita osamljenost: »Velikokrat sem osamljena. Rada bi šla večkrat ven, a nimam s kom.« Ženske v drugi skupini znajo bolje poskrbeti za svoj prosti čas. Znajo ga aktivno in kreativno izkoristiti. Več zadovoljstva in uspehov doživljajo ob svojem delu. Znajo poskrbeti za zabavo, bolj se zanesejo nase, bolje si znajo organizirati čas zase in za otroke: »Hodimo se večkrat kopat, privoščimo si izlete.« V prostem času se družijo s prijatelji, hodijo na izlete, ene se ukvarjajo s športom, druge obiskujejo kulturne prireditve, veliko berejo. Po drugi strani pa prav tako občasno doživljajo občutke osamljenosti in depresije: »Veliko časa imam zase, a ga včasih nimam s kom deliti.« »Dopusti in prazniki so zame boleča točka.« Prazniki so prav posebno poglavje. Zaradi po- trošniške kulture, ki poudarja in poveličuje »ve- like, srečne družine«, kijih praviloma sestavljajo oče in mati in srečni otroci, večina žensk doživlja praznike kot nekaj neprijetnega: »Občutke osam- ljenosti doživljam predvsem ob praznikih. Tako je bilo tudi letos za Silvestrovo. Imela sem obču- tek, da bom znorela.« »Groza me je praznikov.« Matere na različne načine rešujejo svoje stiske ob praznikih: »Groza me je praznikov, ker takrat zelo občutim svojo samoto. Najraje za praznike delam,« ali: »Pomembno mi je, da praznike preživim skupaj z bratovo družino. Sami doma bi mi bilo zelo težko.« ;,);ис... SKRB ZASE ':,:ujmkiy..: Skrb zase je eden pomembnejših dejavnikov pri zadovoljstvu in kvaliteti življenja mater v eno- starševskih družinah. Še zlasti je pomembna v enostarševskih družinah, kjer ni partnerja, ki bi pomagal in podpiral žensko. V enostarševskih družinah ni možnosti za ustvarjanje koalicije med starši in težje je v njih vzdrževati generacijske raz- like. Ohranitev teh pomeni, da starši v zadovolje- vanju svojih potreb ne smejo postati odvisni od otrok. Otroci praviloma zahtevajo skrb in pod- poro matere. Zato mora mati skrbeti poleg otrok tudi zase in za svoje potrebe. Tudi najina raziskava potrjuje, kako pomembno je zadovoljevanje last- nih potreb za zadovoljstvo in samopodobo ter na kakšne načine ženske skrbijo zase in koliko so sploh sposobne artikulirati svoje potrebe. Pri ženskah iz prve skupine je že na prvi po- gled opaziti, da premalo ali nič ne skrbijo za svoje 290 kvaliteta življenja mater v enostarševskih družinah psitiično in telesno počutje. Svoje potrebe zane- marjajo in jih postavljajo za potrebe otrok. V tej skupini je primarno zadovoljevanje materialnih potreb in potreb otrok. Zdi se, kot da si o sebi sploh ne upajo razmišljati. Počutijo se krive zaradi neuspelega zakona. Ne upajo si vzeti časa samo zase. Dajejo vtis, kot da jim to ne pripada in si tega ne zaslužijo. Drugače je v drugi skupini. Ženske upajo in znajo poskrbeti za svoje potrebe, ki se jih tudi jasno zavedajo: »Z njuno rastjo sem delala vedno več zase. Hočem, da imata zdravo mamo,« ali: »Vzamem si čas samo zase.« »Delam po avtorski pogodbi zaradi dela samega, ker ga rada delam in sem za to sposobna.« »Tedensko hodim na re- kreacijo, smučam, plavam, sama grem tudi včasih na kakšno potovanje.« »Čas zase si vzamem in ga imam dovolj.« Skrb zase pomeni tudi negovanje prijateljskih vezi, druženje s prijatelji, pogovore z drugimi: »Srečujem se z ženskami, ki živijo same, dosti se pogovarjamo.« Ženske iz druge skupine se bolje zavedajo pomena skrbi zase kot ženske iz prve skupine, kar vpliva na njihovo zadovoljstvo, boljšo samo- podobo in kvaliteto njihovega življenja. ODNOS DO MOŠKIH r Nobena od žensk, s katerimi sva opravili intervju, nima stalnega partnerja. Razlogi za to so različni. Nekaj mater iz druge skupine ima prijatelje, vendar ne razmišljajo o trajnem partnerstvu. Na ta način ti partnerji ostanejo izven njihovih družin in ne posegajo v družinsko dinamiko. Pri nekaterih ženskah je prisotna želja po part- nerstvu, obenem pa je ta želja povezana z občutki strahu in krivde: »Imela sem partnerja, vendar sem imela občutek krivde zaradi deklet.« »Pogre- šam partnerja, da bi z njim podelila tako žalostne kot srečne trenutke.« »Živela bi s kom, a se ne bi poročila.« »Želela bi, da mi kdo pomaga, da lahko deliš skrbi.« »Pogrešam iskreno človeško zvezo, ampak vem, da jo bom še imela. Včasih pogrešam moškega, da bi lahko odložila težko breme ureja- nja, organiziranja,... da si malo oddahnem. Part- nerja nočem, ker hočem razviti materinstvo, no- čem prikrajšati otrok, ker vem, da ne znam najti ravnovesja. Imam prijatelje in z otroki o tem govo- rim. Nočem, da mislita, da je s tem kaj narobe, žensko se hitro določi, da je kurva.« SAMOPODOBA MATERE -rt' Samopodoba je vzorec predstav in pojmov posa- meznika o samem sebi. Identiteta se oblikuje tako pod vplivom individualnih, osebnih izkušenj o sebi (osebna samopodoba) kakor pod vplivom mnenj, ki jih imajo drugi o nas (socialna iden- titeta). Čačinovič Vogrinčič (1998) pravi, da se pojem socialne identitete nanaša na pričakovanja drugih oz. na družbeno določena pričakovanja, ki se vežejo na posamezne vloge. Kobal (2000) opredeljuje pojem samopodobe kot eno temeljnih področij osebnosti, ki se postop- no oblikuje že od otroštva naprej in se spreminja vse življenje. Samopodoba je celota predstav, stališč, potez, lastnosti, mnenj in drugih psihičnih vsebin, ki jih človek pripisuje samemu sebi, in je pomemben del osebnosti v vsakem življenjskem obdobju in v vsaki situaciji. Vrednostni vidik samopodobe Kobalova označuje z izrazom samo- spoštovanje, ki ga po Rosenbergu opredeljuje kot pozitivno ali negativno stališče posameznika do sebe. Pozitivno stališče ali visoko samospoštova- nje pomeni, da se posameznik sprejema takega, kot je, da se ceni, da je zadovoljen sam s seboj, da se čuti vrednega spoštovanje itn. In narobe: oseba z negativnim stališčem do sebe ali z nizkim samospoštovanjem se ne ceni, svojih lastnosti ne odobrava, njeno mnenje o sebi je negativno itn. V prvi skupini prevladujejo pojmi, kot so zapr- tost vase, nemoč, občutek žrtve, redkeje občutek moči. Pri materah iz te skupine je značilno, da povezujejo svoje občutke sreče z uspešnostjo svo- jih otrok. Lastne potrebe so izrazito neprepoznav- ne. Gre za nižjo samopodobo teh mater, ki jo spremljajo občutki krivde, nemoči, občutek manj- vrednosti, občutek žrtve, nesamostojnosti. Ven- dar pa se pojavlja tudi občutek moči: »Najbrž sem močna, ker vse skupaj to zdržim.« »Za otroke je treba živeti in zaradi njih zdržim.« »Začela sem sama graditi hišo.« Kaže, da so to vseeno močne ženske, ki se svoje moči premalo zavedajo. V drugi skupini je pri treh ženskah zaznati odločnost, zaupanje vase in pozitivno samopo- dobo. Skupno jim je, da nobena nima občutka krivde zaradi ločitve, vse imajo dobre odnose s svojimi starši in s svojimi otroki, iz česar lahko sklepamo, da igrajo starši veliko vlogo pri samo- podobi. Pri ostalih dveh ženskah ne moremo govoriti o pozitivni samopodobi: »Imam občutek krivde zaradi ločitve, zaradi nedokončanega študi- ja, ki mi jih je zbujala predvsem mama. Doživljam 2915 gabi bešlin, nataša šumak občutke negotovosti in dileme, kaj je prav in kaj ne.« Obe ženski živita še vedno pri starših in imata predvsem s svojimi materami odnose, ki so prepredeni z nezaupanjem ter nepredelanimi konflikti. Moč in podporo pa dobita iz razvejane in podpirajoče mreže prijateljev in sodelavcev. PREDNOSTI i- ENOSTARŠEVSKE DRUŽINE .. i ji, , V čem vidijo prednosti enostarševske družine ženske, s katerimi sva opravili intervju? Več prednosti najdejo ženske iz druge skupine: • delaš lahko stvari, ki jih rad počneš in več časa imaš zase • bolj si svoboden - ' • manjša fizična obremenitev • naučiš se zanesti nase, kar ti daje občutek moči . : • postaneš bolj borbena mati • bolj kvalitetno življenje kot v zakonu; dejav- nosti si lahko izbiraš sam • stoodstotno se lahko posvetim otrokoma • manj je gospodinjskega dela • medsebojna pomoč žensk. Enostarševska družina ima tudi prednosti. En kazalec je prav gotovo ta, da se ženske, ki so bile prej poročene in so živele v nerazumevajoči za- konski skupnosti, kjer sta bila tudi nasilje in alko- holizem, sedaj počutijo veHko bolje, so bolj za- dovoljne same s sabo, nekatere so skoz izkušnjo enostarševske družine veliko pridobile: občutek moči, samozavest, svobodo. Vse ženska omenjajo, da veliko časa preživijo s svojimi otroki, da se z njimi dobro razumejo, da imajo z njimi prijateljske odnose. и1тшН:мЉ^< POVZETEK nrit ^^v;\ t ! Analiza intervjujev je pokazala, da je kvaliteta življenja žensk v enostarševskih družinah pogo- jena s temi postavkami: • izobrazba : : • socialna mreža ^ • samopodoba • skrb zase Te postavke niso jasno ločene med sabo, tem- več se prepletajo in so med sabo soodvisne ter povezane, tako da med njimi ne moremo postaviti stroge ločnice. i Intervjuje sva razdeliU v dve skupini. V prvi skupini so matere z nižjim socialno-ekonomskim statusom (nižja izobrazba, slabše materialno sta- nje), v drugi pa materi z višješolsko izobrazbo in zadovoljivim materialnim stanjem. Ugotovili sva, da med skupinama obstajajo tako določene razlike kakor tudi skupne značilno- sti. Najbolj opazne razlike so: Matere iz prve skupine imajo slabo razvito socialno mrežo, kar se kaže v odnosih s starši, sorodniki in prijatelji. S starši in sorodniki imajo slabše odnose, ali pa jih sploh nimajo. Imajo več nerešenih konfliktnih situacij. Srečujejo se s težjimi stiskami kot matere iz druge skupine. Go- vorijo o občutkih osamljenosti, nimajo prijateljev, imajo manj podpore svoje socialne mreže, pa tudi manj podpore institucij. Posledica slabo razvite socialne mreže je nižja samopodoba teh mater, s tem pa tudi kvaliteta njihovega življenja. Pogosteje doživljajo občutke nemoči, osamljenosti, obupa, brezizhodnosti, občutek izoliranosti in nepomem- bnosti, pa tudi obremenjenosti in utrujenosti. Opazno je, da te matere dajejo prednost pri zadovoljevanju potreb drugim, predvsem otro- kom, zanemarjajo pa svoje potrebe in želje. Zara- di lastne vzgoje in predsodkov so prepričane, da je tako tudi prav. Časa zase nimajo, ga ne upajo oz. ne znajo porabiti zase. Matere iz prve skupine živijo v slabših mate- rialnih pogojih. Srečujejo se z več vrstami pomanj- kanja: od denarja, prostega časa, odtegovanja dopusta, bivalnega prostora, podpore družine, prijateljev, sorodnikov do zabave, pogovora in počitka. Matere iz druge skupine imajo dobro razvito socialno mrežo, pozitivno mnenje o sebi, pa tudi boljše materialne pogoje. Večina teh mater iz druge skupine je zadovoljnih s kvaliteto lastnega življenja, znajo zadovoljevati svoje potrebe in poskrbeti zase. Dobre odnose imajo s starši, soro- dniki, prijatelji, sodelavci. Kvalitetno znajo izkori- stiti prosi čas. Nekatere matere vidijo v enostar- ševski družini prednost: manj prilagajanja, šele sedaj lahko delajo to kar jim je všeč, kar jih za- dovoljuje, imajo večji občutek svobode in moči. Najbolj opazne skupne značilnosti so tele. ii Vse matere poudarjajo, da imajo več časa za otroke. Vse imajo slabe odnose z bivšimi partnerji ali sploh nimajo odnosov z njimi. V obdobju po ločitvi so vse doživljale občutek nemoči, strahu pred prihodnostjo, razočaranje, bolečino, obup, obsojanje ali pomilovanje okoHce, materialno 292 kvaliteta življenja mater v enostarševskih družinah krizo. Vse matere doživljajo občutek nemoči, utrujenost, obremenjenost občasno še sedaj. SKLEP Iz analize intervjujev sva ugotovili, da kvaliteta življenja mater v enostarševskih družinah ni odvisna od dejstva, da te ženske živijo same, brez stalnega partnerja, temveč od lastne samopodobe, od tega, kako znajo zadovoljevati svoje potrebe, od podpore socialne mreže in od odnosov, ki jih imajo z drugimi (starši, prijatelji), delno pa tudi od materialnih pogojev. LITERATURA Brajša, R (1987), Očetje, kje ste. Ljubljana: Delavska enotnost. Brečko, D. (1998), Ka/co se oJras/i spremm/amo. Radovljica: Didakta. • Čačinovič Vogrinčič, G. ( 1987), Osnovni teoretični problemi svetovalnega dela z družinami. Ljubljana: VŠSD. - (1998), Psihologija družine. Ljubljana: Znanstveno in publicistično središče. - (1993), Oče - pravica do stvarnosti. Časopis za kritiko znanosti, 21, 162-163: 23-29. - ( 1987), Osnovni teoretični problemi svetovalnega dela z družinami. Ljubljana: Visoka šola za socialno delo (študijsko gradivo). - (2000), Socialno delo z družino. Ljubljana: Visoka šola za socialno delo (študijsko gradivo). Grah, M. (2001), Obilo gospodinj, le za vzorec gospodinjcev. Sobotna priloga, 20. 2. 2001. Kobal, D. (2000), Temeljni vidiki samopodobe. Ljubljana: Pedagoški inštitut. Mesec, B. (1998), Uvod v kvalitativno raziskovanje v socialnem delu. Ljubljana: VŠSD. Nastran Ule, M. (1993), Psihologija vsakdanjega življenja. Ljubljana: Znanstveno in publicistično središče. Satir, V. (1995), Družina za naš čas. Ljubljana: Cankarjeva založba. Zaviršek, d. (1994), Ženske in duševno zdravje. Ljubljana: Visoka šola za socialno delo Zaviršek, d., Škerianc, j. (2000), Analiza položaja izključenih skupin v Sloveniji in predlogi za zmanjšanje njihove izključenosti v sistemu socialnega varstva. Socialno delo, 39, 6: 394-395. 293