201 S knji`ne police PE^EK, Mojca Irena: Pravi~nost slovenske {ole: mit ali resni~nost. Ljubljana, Sophia, in LESAR 2006 Pred kratkim je pri ljubljanski zalo`bi Sophia v zbirki Sodobna dru`ba iz{la knjiga Pravi~nost slovenske {ole: mit ali resni~nost avtoric Mojce Pe~ek in Irene Lesar. Nastala je na podlagi izsledkov obse`nega raziskovalnega projekta Pravi~nost v izobra`evalnih sistemih – primerjalni vidik, ki sta ga Pe~kova in Lesarjeva izvajali v letih 2003–2005. V delu avtorici raziskujeta mehanizme reprodukcije nepravi~nosti, socialne neenakosti in diskriminacije v na{ih osnovnih {olah. Obenem ju zanima, kako lahko proces formalnega izobra`evanja izni~uje dru`bene neenakosti in zavira njihov nastanek. Obse`en del svoje {tudije namenjata vpra{anju, kolik{en dejavnik reproduciranja neenakosti in diskriminacije so osnovno{olski u~itelji. Lesarjeva in Pe~kova svojo {tudijo razvijata okrog osnovnega vpra{anja, kak{no {olanje ponuditi otrokom v vsej njihovi razli~nosti (razli~no sposobnim in razli~no talentiranim, izhajajo~ iz razli~nih socialnih in nacionalnih okolij, razli~nospolnim ipd.). Zanima ju, kako organizirati {olanje in pouk, da bosta za vse razli~ne otroke pravi~na in omogo~ala vsem razli~nim dose~i predvidene in zahtevane standarde znanja. Spra{ujeta se, ali bi bilo pravi~no, da bi z vsemi u~enci ravnali enako ali pa bi bilo pravi~neje, da bi z razli~nimi u~enci ravnali razli~no. V raziskavi sta avtorici posebej izpostavili za pravi~nost posebno ob~utljive skupine: deklice – de~ki, Romi, priseljenci, bogati – revni, u~enci s posebnimi potrebami. Te posebne in izpostavljene skupine sta analizirali z na~elnega in formalnopravnega vidika ter slednji~ {e preverili ravnanje u~iteljev v praksi prek njihovih stali{~ o nepravi~nosti in diskriminaciji v {oli. Ugotovili sta, da na na~elnem nivoju na{a osnovna {ola upo{teva principe pravi~nosti in enakosti. T oda na formalnoizvedbenem nivoju ni upo{tevan princip enakih mo`nosti, ki je posebno vpra{ljiv pri u~encih s posebnimi potrebami in pri Romih ter pri priseljencih iz nekdanje Jugoslavije. Prav tako ni upo{tevano na~elo diference. Rezultati raziskave `al ka`ejo na nizko stopnjo senzibilnosti za razlike med u~enci pri velikem delu u~iteljev. Tudi razumevanje pravi~ne {ole med u~itelji sploh ni konsistentno, zato nastajajo pri ocenjevanju in vrednotenju {olske uspe{nosti med u~itelji samimi in med {olami velike razlike. U~itelji bi se morali z ve~jo strokovno usposobljenostjo truditi za uresni~evanje vzgojno-izobra`evalnih ciljev pri vsakem u~encu. V praksi je `al opazno razhajanje med zakonodajo in na~elnimi mo`nostmi ter dejanskimi strokovnimi re{itvami v {olski praksi. Raziskava ka`e, da {olsko delo upo{teva le na~ela enakih mo`nosti, na~eli po{tene enakosti mo`nosti in na~elo diference pa sta v na{ih {olah zanemarjeni. 202 SODOBNA PEDAGOGIKA 1/2007 Izsledki ka`ejo, da se u~itelji ne ~utijo odgovorne za doseganje vzgojno- izobra`evalnih ciljev, nasprotno, menijo, da so zanje odgovorni predvsem u~enci sami. Glede na to, da je u~ni uspeh rezultat tako pou~evanja kot u~enja, bi bilo prav, da u~itelji ~im bolj ozavestijo ve~jo stopnjo odgovornosti za u~ni uspeh svojih u~encev. Analiza rezultatov raziskave jasno poka`e, da se slovenski u~itelji prav tako ne ~utijo odgovorne za vklju~evanje druga~nih u~encev. Njihovo zavedanje o tem problemu je zelo skromno. To dejstvo ka`e, da na~ela iz Bele knjige v {olski praksi niso dovolj dobro realizirana. V na{ih {olah se uresni~uje le integracija, za inkluzijo {e niso ustvarjene niti sistemske re{itve. Avtorici klju~no ugotavljata, da so u~itelji s svojim odnosom do etni~ne pripadnosti, spola, posebnih potreb in socialnega statusa u~encev pomemben dejavnik pri reproduciranju (oziroma zmanj{evanju) nepravi~nosti v na{ih {olah. @al pa rezultati raziskave ka`ejo pri ve~ini osnovno{olskih u~iteljev pomanjkljivo znanje o delu z marginaliziranimi in druga~nimi u~enci. Velika vrednost {tudije, ki sta jo izvedli Lesarjeva in Pe~kova, je prikaz realnih ugotovitev o pravi~nosti na{ih {ol, pomembni pa so tudi njuni predlogi za izbolj{anje sedanjega stanja: – sprememba {olske zakonodaje v prid upo{tevanja na~ela diference in upo{tevanja na~ela enakih mo`nosti; – izbolj{anje izobra`evanja u~iteljev; – senzibiliziranje u~iteljev za prepoznavanje potreb druga~nih u~encev; – vklju~itev ustreznega specialnopedago{kega znanja v izobra`evanje u~iteljev; – spodbujanje inkluzivne usmerjenosti na{ih {ol. Knjiga je aktualna in avtorici sta jo ustvarili v pravem ~asu. Opozarja na ob~utljive in nevralgi~ne to~ke na{e osnovne {ole, ki so v zadnjem letu predvsem pri romskem vpra{anju povzro~ile nemalo strokovnih polemik in `al vro~e krvi tudi v {ir{i javnosti.