Poftnlna plačana i gotovini. &btfjJzjGv v vi&a\iu> Izhaja Tiak četrtek • Posamezna itevilka stane Din 1*50 Celoletna naročnina Din 40*— • Čekovni račun: „Straža v viharju" Ljubljana, It. 16.790 t D? Izdaja: Konzorcij „Straže v viharju" (A. Tepež) • Urejuje: A. Lipovšek Uredništvo in uprava: Ljubljana, Semeniika 2/11. • Tisk Jugoslov, tiskarne (J. Kramarič) Ljubljana, 13. marca 1941 Leto VII — Številka 23—24 Zastopnik imintgn mamita omrači mladini Jugoslavije V nedeljo dne 9. t. m. je bil v ljubljanskem opernem gledališču koncert za našo vojsko. Lepe domoljubne prireditve so se udeležili g. minister dr. Franc Kulovec, slovenski ban g. dr. Marko Natlačen, ki je imel nagovor, in vsi vidnejši zastopniki našega javnega življenja ter društev. Zavedna slovenska Ljubljana je napolnila opero do zadnjega kotička, posebno številno je bila zastopana mladina. Zastopnik vojnega ministra, poveljnik dravske divizije, divizijski general Ljubomir Ste-ianovič je imel ognjevit govor. Kot akademski mladinski list objavljamo tisti del, ki je naslovljen na mladino. Današnji koncert za vojsko v Ljubljani naj bo koncert namenjen tncli vsej naši mladini. Brez rodoljubne in jugoslov. usmerjene naše mladine bi naša vojska živela samo od preteklosti. Verujemo, da bo naša mladina, kakor vedno v težkih časih narodnih preizkušenj, našla v teh razmerah potrebne duhovne pobude za tiste visoke dolžnosti, ki jih od njih pričakuje domovina kot od svojih polnopravnih članov in državljanov. V današnjo mladino upiramo oči in nanjo postavljamo vse upe za boljšo bodočnost Jugoslavije. Kajti sleherni mladec-Jugoslovan, mora biti globoko prežet z mislijo, da se samo v svobodni Jugoslaviji more Jugoslovan svobodno razvijati, svobodno živeti in tudi umreti. Kakor je napisal že slovenski pesnik France Prešeren: »Manj strašna noč je v črne zemlje krili, kot so pod svetlim soncem sužni dnovi.« Živel jugoslovanski kralj Peter II. in ves njegov vzvišeni dom! Skol dr. Rožman o nalogah katoliškega akademika Govor na akademskem študijskem dnevu sv. Tomaža Če imamo pred očmi sv. Tomaža, ki ga cerkvena liturgija imenuje: Christiani orbis decus et Ecclesiae lumen, in ga je Cerkev postavila za patrona in zaščitnika vseh katoliških šol, in če naj Vam govorimo o nalogah katoliškega inteligenta na univerzi, potem ne morem o drugem govoriti kakor o študiju. študij Prva in glavna naloga katoliškega inteligenta na univerzi je študij. Študij je njegov poklic. Kakor je dolžnost slehernega človeka, da v redu in vestno izvršuje svoj poklic, tako je prva in glavna dolžnost akademika, da vestno študira. Za katoliškega akademika tembolj, ker se zaveda, da se s svojim študijem ne pripravlja le za to ali ono službo v poznej- šem življenju, ampak da je njegovo delo nadnaravnega značaja. Zaveda se, da s svojim poklicnim delom vrši božje delo, katerega uspeh ni samo bolj ali manj sijajna diploma, večja ali manjša sposobnost za poznejše poklicno delo, ampak da ima njegovo delo vekotrajen pomen in da bo zanj nekoč odgovoren svojemu Sodniku. Zaveda se, da bo za svoje delo prejel neminljivo povračilo. Študirati, ne zgubljati časa bodi prvo vodilo katoliškega akademika. Tako je delal tudi sv. Tomaž. Že s 25 leti je postal profesor in začel predavati. Spominjam se na svoja lastna študijska leta na Dunaju. Spominjam se židovskih akademikov. Židom se je očitalo in se jim še očita, da se povsod vrinejo naprej in če že ne na odločilna mesta pa vsaj na zelo vplivna, da hitro avanzirajo in podobno. Toda če smo to vprašanje, ki se je javljalo v hudih pretepih med židovskimi in an-tižidovskimi akademiki na univerzi, objektivno razmotrivali, smo morali sledeče ugotoviti: Jud je sedel pri knjigah, nikoli ni manjkal v seminarjih, ni zapravljal dragocenega časa, dočim so mnogi drugi akademiki v neplodnem delu zapravljali ne samo semestre, ampak cela leta. Tako se je zgodilo, da je marsikak nemški akademik, ki je po končno vendarle dovršenih študijah prišel v službo, našel svojega židovskega tovariša že kot nadrejenega. Ta je toliko prej končal svoje študije in nato v službi napredoval. Treba Je iti na globoko Druga stvar, o kateri se moramo danes pomeniti, je ta, da gremo v svojem študiju na globoko. Treba je, da se usposobite za strokovnjake. In to iz čisto enostavnega razloga. Kat. akademik in poznejši katoliški starešina bo moral opravljati bodisi državno ali privatno službo. In strokovna usposobljenost bo važna zlasti za vse tiste, ki bodo v državni službi, kjer je položaj precej odvisen od politične konstelacije. Če se ta konstelacija zanj neugodno spremeni, bo zanj odlična strokovna uporabljivost edino upoštevana. Zato je treba čim globlje strokovne izobrazbe in temeljitosti, tako da bo moral vsakdo ne glede na svetovni nazor ali na politično pripadnost dejati: Ta zna, ta je sposoben, nanj se smemo zanesti, kar on vzame v roke, bo uredil kot je prav. Morda ga bodo odrinili od glavnega vpliva, toda potrebovali ga bodo. In če hočemo to doseči, da bo eden ali drugi od vas prišel na akademska tla, da bodo iz vaših vrst zrasli univerzitetni profesorji, se moramo zavedati, da bo tistim le najodličnejša kvalifikacija odprla vrata in prav nič drugega. Treba bo iti na globoko. Ni sicer vsak nadarjen v izredni meri. Nadarjenost je od Boga. Toda kar manjka prirojene nadarjenosti, to je mogoče v marsičem, če že ne v vsem nadomestiti s temeljitim študijem. Katoliški akademik naj bo najsolidnejši, kar se študija tiče. N e zadostuje samo oni študij, ki ga neposredno zahtevajo izpiti. Vsak intelektualec se mora baviti tudi z nekaterimi časnimi ali njim sorodnimi problemi. Opozoril bi zlasti na problem novega reda, pa ne vem koliko je med vami takih, ki se resno bavijo z vprašanjem no- vega reda. Ali naj bo novi red, kot si ga je zamislila skrajna levica, ali takšen kot si ga je zamislila skrajna desnica, ali pa tak, kot je v osnovah začrtan v papeških okrožnicah. To so zelo obširni problemi. Ne bomo jih rešili samo z uvodnimi članki v časopisih, ali samo z osamljenimi članki po revijah. Moramo iti na globoko, da dobimo prava načela in da znamo razsoditi, kaj je pravilno. Katoličani moramo imeti za vsako sodobno vprašanje strokovnjake, ne samo amaterje in diletante. Potrebujemo takih strokovnjakov, ki so si za življenjsko nalogo nadeli prav to, da pridejo do dna določenim problemom in da nam katoličanom dado jasnosti o tem. Dolžnost katoliškega akademika je, da postane v nekaterih problemih sedanje človeške družbe strokovnjak; zavedati se mora, da je za to odgovoren Bogu. Tretja misel, ki naj si jo danes predo-čimo je ta, da bo znanje, ki si ga pridobimo na univerzi pozneje v poklicu, ki si ga izberemo, tudi res v praktičnem delu porabljeno. Meni je vsa ta leta, odkar sem se vrnil iz Amerike v tem pogledu za vzor to, kar sem videl v Kolumbovih vitezih v Ameriki. Ne rečem, da bi jih morali kopirati, to ne, pač pa naj bi bilo nekaj takega naše katoliško akademsko starešinstvo, kamor naj vstopi vsak katoliški fant, ki zapusti predavalnice univerze. Porabimo svoje znanje v praktičnem delu Kolumbovi vitezi imajo sicer nekaj tajnosti v svoji organizaciji, imajo razne stopnje in za napredovanje baje precej trde preskušnje. To organizacijo je ustanovi! nek irski duhovnik in zaradi tega je tudi na tej organizaciji dih tajnosti in skrivnosti, saj so bili Irci posebno prisiljeni k tajnim organizacijam v preteklosti. Kolumbovi vitezi imajo v svojih vrstah predvsem intelektualce, ne ročnih delavcev, dasi tudi ni v Ameriki čudno, če gre diplomiran jurist ali filozof v tovarno za delavca, da se prebije skozi gmotne težave. Kolumbovi vitezi so na vseh pod.-ročjih javnega življenja, najdemo jih v političnem življenju, v javni upravi na mnogih vplivnih mestih. Imajo svoje znake, svoje uniforme, v katerih nastopajo ob slovesnih prilikah. Kar bi za naše razmere posebno poudaril, pa je njihova medsebojna povezanost. (Konec na drugi strani.) Zgled Kolumbovih vitezov Kjerkoli sta dva ali trije Kolumbovi vitezi, so med seboj v stalnem stiku. Stalno se obveščajo, v vseh perečih vprašanjih in o vseh tekočih zadevah javnega mnenja. Kolumbovi vitezi imajo na javno mnenje in življenje tak vpliv, kakor ga ne bi pri* čakovali, ko so vendar katoličani v USA v tako veliki manjšini. Tajnost njihovega vpliva je v njihovi organizaciji. Če vidi centrala ali škof, da je treba to in to poudarjati, da centrala takoj navodila na vse posamezne skupine Kolumbovih vitezov: to poudarjajte, to naznanjajte, to misel širite, za to misel nastopajte. Naenkrat se ta misel pojavi v govorih, v razgovorih, v uradih, v javnih lokalih, v časopisih, skratka, misel je postala javno mnenje in cilj je dosežen. Zgled za to je liga dostojnosti, ki je nastopila odločno in z uspehom proti nekaterim izrodkom filmske umetnosti prav s pomočjo Kolumbovih vitezov, ki so z osebno agitacijo od ust do ust, od ušesa do ušesa propagirali to misel. Ustvarili so javno mnenje in uspeh je bil dosežen. Tega uspeha bi nikoli ne bilo, če ne bi Kolumbovi vitezi na tak odličen način ustvarili javnega mnenja. Nam nekaj takega, kot so Kolumbovi vitezi, manjka. Ako pregledujem seznam našega katoliškega akademskega starešinstva, vidim da ni kraja v Sloveniji, kjer bi ne bil kak naš Nedeljske misli >Moje oči so obrnjene vedno v Gospoda, zakaj on nd bo noge rešil iz zadrege. Ozri se name in usmili se me, kajti osamljen sem in ubog« (Vstopna pesem). Kdor pozna brezmejno dobroto božjo in je prepričan, da se za nas bolj briga in skrbi, kot mi sami, temu je lahko brezpogojno zaupati. Meje našega spoznanja so silno tesne, še bolj pa meje naših moči. Bog pa ne pozna meja svoje modrosti in svojega delovanja. Vsa človeška dela so mu znana, vse, kar je ustvaril, ljubi in ohranja, kar odloči, dovrši in nihče se ne more protiviti božji naredbi. Zaupajmo, ker Bog je naš Oče! Celo slabi in zli znajo dajati darove in dobrote, koliko bolj naš Oče nebeški. Zaupajmo, ker Bog je dobrota! Zakaj je tvoje oko zlobno, ako sem jaz dober? Zaupajmo, ker Bog je Ljubezen! Nihče nima večje ljubezni... Sam oče vas ljubi, ker ste vi mene ljubili...« Zaupajmo, ker Bog je Usmiljenje! Pomisli na krasne Gospodove parabole. Zaupajmo, ker Bog skrbi za nas vse. »Ne bodite v skrbeh za svoje življenje... Vaše srce naj se ne vznemirja ... Iščite le božjega kraljestva ..! Od vseh, ki od Gospoda pomoči pričakujejo in prosijo, pričakuje trdne vere in brezmejnega zaupanja. V rojstnem mestu Nazaretu »ni mogel storiti nobenega čudeža — zaradi nevere« (Mk 6, 5). Vera pa ozdravi slepce, gobavce in vsako bolezen. Po veri in zaupanju tako rekoč razpolagamo z božjo vsemogočnostjo. Z našim zaupanjem je odmerjena veličina naše moči. Ne klonimo in dvomimo, ker to je poguba za nas, kakor za apostola Petra. Gospod tudi nam govori: »Malovernež, zakaj si dvomil?« Vero in zaupanje ohranimo in utrdimo. Vedimo, da je Bog zvest njim, ki se mu ponižno predajo v otroškem zaupanju. »Glej kakor oči služabnikov na roke svojih gospodarjev, in kakor oči dekle na roke gospodinje: tako gledajo naše oči na Gospoda, našega Boga, dokler se nas ne usmili.« katoliški starešina. Kolika sila je v njih nakopičena, toda dosedaj leži več ali manj neizrabljena. Tu je nakopičene toliko inteligence, znanja in sposobnosti, ki bi se morala poznati tako, da bi bolj obvladali javno mnenje. Pa tega ni. Zakaj? Zato ker nam manjka to, kar imajo Kolumbovi vitezi. Manjka nam medsebojne povezanosti v mišljenju, v gledanju na konkretne naloge in v delovanju, manjka odkritega prijateljstva, s katerim se člani akademskega starešinstva povežejo med seboj, kjer koli se dobijo, kot členi verige, brez ozira na to, da imata morda v čem različno stališče in ne glede na to, da sta morda izšla iz različnih akademskih društev. Manjka nam medsebojno podpiranje, da nas nič ne bi ločilo, da bi bili falanga, ki se ne poda. Uradni organ banovine Hrvatske »Narodne novine« prinaša uredbo bana dr. Šubašiča o delovanju univerzitetnih strokovnih društev. Uredba ima slične določbe kot spremembe, ki jih je predpisal prosvetni minister za društva ostalih univerz v naši državi, zaradi katerih so skušali naši levičarji dvigniti poplah, pa jim trezna akademska mladina ni šla na lim. Z ozirom na levičarske intrige pa vsebuje ta uredba tudi nekatere odločnejše člene, ki naj zagotovijo red in nemoteno delo univerz. Glavne točke nove uredbe so: 1. Vs i redni slušatelji morajo biti člani strokovnega društva svoje fakultete. Vpis v redno članstvo izvrši dekanat ob priliki in-skripcije v vsaki semester. Dekanat ob tej priliki tudi pobere članarino. 2. Vsakoletni občni zbor se vrši ob koncu zimskega semestra in ga dovoljuje dekanat. 3. iNadzor nad društvi izvršujejo fakultetni sveti, ki pazijo, da društvo vrši svoje naloge v okviru pravil. 4. Pred občnim zborom mora upravni odbor društva poslati fakultetnemu svetu poročilo o svojem delu. Poskusi levičarjev Iz srednjih šol nam poročajo, da se je porodila med dijaki, člani Počitniške zveze, neka akcija za dovolitev četrtinske vožnje. Stvar sama na sebi je dobra, toda ozadje te zadeve in način dela pa nam odkriva zanimive sličnosti z levičarsko »borbo za študentovske pravice« in z zahtevami za »hitro rešitev perečih vprašanj« na naši univerzi. Oblastni odbor Poč. zveze je sprejel na neki svoji seji sklep, da se zaprosi pristojna mesta za dovolitev četrtinske, ali vsaj tretjinske vožnje članom PZ, Pripravil je za občni zbor resolucijo, ki bi jo potem poslal merodajnim faktorjem. Tedaj pa ga je presenetila neka skupina, ki je zastavila to stvar drugače. Njeno glasilo je »Srednješolec«, čigar grobarske ambicije smo pred kratkim pokazali javnosti. Ta listič je namreč poleg želje, da bi bilo treba »grobarja, ki bi skopal veliko, veliko jamo ... za pet šestin našega .kulturnega' sveta«, se vnemal za to, da »se združijo vse podružnice PZ na vseh šolah, kajti le tako bi kaj dosegli«. Konkretno si predstavlja tako, da bi bilo treba izvesti »široko akcijo z nabiranjem podpisov«. Manjka nam tudi centrala, iz katere dobivajo Kolumbovi vitezi navodila in jasne direktive za svoje konkretne naloge, ki naj jih izvrše. Vsa organizacija deluje kakor stroj. Prične se skoraj neviden vpliv na javnost, da se javnost niti prav ne zave, odkod ta vpliv, odkod te in podobne misli. Kaj je vzrok, da kaj takega ni pri nas? V glavnem naše malenkostne razmere, ki so tudi nas dostikrat naredile malenkostne. Čim večjemu številu absolviranih akademikov je treba nuditi priložnost, da se v inozemstvu poglobe v svojo stroko in se v svetu širše razgledajo. To poskrbeti poleg državnih štipendij, ki le redko dolete katoliške dijake, je velika naloga vseh katoliških krogov. 5. V primeru potrebe sme imenovati fakultetni svet svojega poverjenika za društvo. 6. Fakultetne oblasti smejo imenovati svojega odposlanca za občni zbor društva. Ta mora paziti na red in mir in da se vrši občni zbor v delokrogu pravil, V nasprotnem primeru ga ima pravico ustaviti. Ako bi se občni zbor kljub temu nadaljeval in bi fakultetne oblasti potrdile pravilnost ravnanja svojega odposlanca, se društvo razpusti. 7. Volitve se vrše ob priliki vpisa in so tajne in neposredne. 8. Najkasneje tri dni po izvršenih volitvah morajo biti objavljeni rezultati. 9. Mandati se delijo po posebnem proporcu. 10. Društva morajo vskladiti svoja pravila s to uredbo v roku enega meseca. * S to uredbo skušajo hrvatske oblasti uvesti red v univerzitetnih strokovnih društvih, v katerih so doslej šarili komunisti, in jih vrniti njihovemu pravemu namenu. Našim levičarjem bi pa svetovali, da si temeljito ogledajo to uredbo, in prepričani smo, da jih bo minilo veselje do »široko zasnovanih masovnih akcij za študentovske pravice«. na srednjih šolah In res so tako tudi naredili. Toda kaj čudno so pojmovali to »široko« stvar. Nabiralne pole za podpise so namreč poslali samo svojim »tovarišem« v PZ na gimnazijah v Novem mestu, Ptuju in Kočevju. (Primerjaj načrt nekaterih vročih glav na medicini glede »borbe« za popolno med. fakulteto.) Svojo »iskrenost« pa so lepo demonstrirali na občnem zboru Oblastnega odbora PZ za Slovenijo. To svojo akcijo so namreč zasnovali in pričeli osvajati brez vednosti oblastnega odbora. Ko je predsednik oblastnega odbora predlagal resolucijo za dosego četrtinske vožnje, pa je vstal zastopnik IV. drž. real. gimn. v Ljubljani in sporočil, da so oni že pričeli drugo akcijo, ki bo bolj učinkovita. Pridružil se mu je edino zastopnik ptujske gimnazije. Predsedik g. prof. Ilc je pravilno razumel namen te »masovne akcije« in ugotovil, da se na ta način najbolj škoduje PZ, ki bi izgubila še te ugodnosti, ki jo sedaj ima. Predlog je bil zavrnjen in s tem je bil občni zbor končan. Vsi navzoči so imeli vtis, da je ta skupinica, ki hoče »rušiti plotove« in prodirati v Teden od 2. do 9. marca 1940. Pretekli teden bo šel v zgodovino pod imenom »politične bitke za jugovzhodno Evropo«. Razplet vojne med angleškim in nemškim taborom je dozorel tako daleč, da si hočeta nastrotujoči se stranki, preden se pomerita z orožjem na glavnem in odločilnem bojišču, to je na zahodu, popolnoma razčistiti položaj na jugovzhodu Evrope. Angleški tabor je Bolgarijo izgubil dne 1. marca, ko je pristopila k trojni zvezi in nemški armadi dovolila, da Bolgarijo zasede. Nemška zasedba od strani sosednih držav ni povzročila nobenega nasprotujočega gibanja. Niti ni kakšna sosedna država protestirala, tudi Angleži niso izkrcali čet na egejski obali. Pač pa je prihod Nemcev v Bolgarijo zato, ker so s tem prišli do grške in do turške meje in zasedli spet nov kos črnomorske obale, sprožil veliko diplomatsko delavnost, da se položaj razčisti tudi pri ostalih jugovzhodnih državah. Glede Grčije se je slišalo, da ima Nemčija namen grško bojišče do Velike noči odstraniti, bodisi z diplomatskim pritiskom, da sklene mir z Italijo, bodisi z orožjem. Turčiji je Nemčija ponudila pomirjevalne predloge, da ohrani nevtralnost in da se v operacije proti Grčiji ne vmešava. Turška odločitev še ni padla. Padla bo najbrž ta teden, ko bo govoril predsednik republike .Ine-ni. Sovjetska zveza je ob nemškem vko1 rakanju v Bolgarijo izjavila, da ji bolgarska politika ni všeč. Očitek je poslala na naslov Bolgarije in ne na naslov Nemčije. Sovjeti so hoteli dati komunistični propagandi po jugovzhodu obliž za blamažo, ker je vedno zatrjevala, da bodo Sovjeti ščitili slovanske države na jugovzhodu. O stališču Jugoslavije je bila objavljena izjava preds. vlade, da ima naša politika pred očmi dve nedotakljivi svetinji: to sta samostojnost in ozemeljska nedotakljivost države in naroda. To je pravec naše politike bil, je sedaj in ostane, pa naj pride kar hoče. V tem okviru pa je naša državna politika povsem vdana delu za mir, brez vsake zahrbtne misli. Angleške proti-poteze na jugovzhodu obstojajo v tem, da si Anglija utrdi že obstoječe jugovzhodne postojanke, to sta Grčija in Turčija. Kako jih hoče utrditi tako, da jih bo obdržala, angleška diplomacija še ni razodela, ker še niso bali objavljeni uspehi potovanja zunanjega ministra Edena v Turčijo in v Grčijo. V Ameriki je bil v noči od sobote na nedeljo sprejet zakon o neomejeni ameriški pomoči Angliji. Združene države Severne Amerike so s tem stvarno stopile v vojno proti taboru velesil osišča. Na bojiščih ni bilo velikih dogodkov. V Albaniji krajevni boji, na zahodu nekoliko ostrejša medsebojna bombardiranja angleških in nemških mest. V Afriki na severu tiho, na jugu pa večje operacije, ki so prinesle 20.000 ujetnikov in obsežne predele somalijskega ozemlja. »edino pravi smeri«, nameravala na občnem zboru izzvati nered in nergaške debate. Zavedna slovenska katoliška dijaška mladina pa jim ne bo šla na lim. Zadnje čase »masovne« in nergaške akcije na univerzi ne uspevajo, skrito vodstvo jih je hotelo uprizoriti na srednjih šolah in pripravljati psihozo za nadaljnje cilje, toda tam jim stojijo nasproti trdne falange naše mladine, ki si je postavila Slomška za svojega vzor-nika. Nadomestilo za krščanski krst. Te dni se je v Wittenbergu, v mestu nemškega reformatorja Lutra, izvršilo prvo slavnostno na-rodnosocialistično »poimenovanje«, ki je stopilo na mesto krščanskega sv. krsta. Slavnost je bila v zbornici mestne hiše ob navzočnosti zastopnikov stranke, njenih organizacij ter staršev več kot 40 srečnih »krščencev«. Nova uredba o strokovnih društvih na hrvatski univerzi ut P lš»iš iiniu:i|ji;;:[iiiii[iiiiJin(iiiiiintiiiiiii(nu[iiiiiiiuiHtiiiiinitnini(iiiiiffDt[|(ni!TOiiiiiiiiMi!iii[uiiniiiiniiiiinii|iiiiiriiiiiiiiiiiiiiiiini#!tiuiii,n|Hii Studijski Jan slovenskih akademikov na god sv. Tomaža Akvinca Na god sv. Tomaža v petek dne 9. t. m. je bil študijski dan slovenske katoliške akademske mladine v dvorani Akademskega doma. Sv. Tomaž, veliki krščanski mislec, ideolog organične krščanske družbe in največji mojster sholastične filozofije, ki ga je Cerkev postavila za patrona vseh, ki se bavijo z znanostjo, je bil osrednji lik tega dneva. Slovenska katoliška akademska mladina si je s tem postavila njega v začetek novega semestra, njegov duh naj preveva naša prizadevanja. Zjutraj ob 7 je bila služba božja za akademike v Slomškovem domu, Poljanska c. 6. Daroval je sv. mašo g. univ. prof. dr. Lenček. Številni akademiki so pristopili k mizi Gospodovi. Ob 9 se je pričel prvi del dneva. Dvorano Akademskega doma so napolnili katoliški akademiki. Prvi je spregovoril prevzv. g. škof ljubljanski dr. Gregorij Rožman o nalogah katoliškega akademika. (Govor objavljamo na prvi strani.) Sv. Tomaž in današnji čas Organična korporativna družba O sv. Tomaža Akvinskega organično-kor-porativnem pojmovanju družbe je govoril g. France Dolinar. (Referat prinašamo v povzetku.) Organično korporativna ideja družbe se pri Tomažu javlja kot poseben primer ideje vesolja. Družba se mora kot particularis ordo včleniti v universalis ordo vesolja, pa ne samo to, ampak se mora tudi sama v sebi po orga-ničnem strukturnem zakonu, ki vlada povsod v vesolju, razčleniti. Vsaka politično-socialna tvorba predstavlja telo. Zlasti jasno je izrazil Tomaž to v Summi. Temu socialnemu telesu pripada značaj juridične osebnosti. Tako ima celota neko lastno delovanje, ki ni delovanje kakega dela, ampak vprav celote (1. Ethic. lectio 1 a). Posamezniki se v velike združbe (državo, cerkev) ne včlenjajo neposredno, ampak samo v vmesnih združbah. Tako se civilna družba izgradi v teh stopnjah: Občestvo dežele obsega občestvo mesta, občestvo kraljestva, občestvo sveta, občestvo posamezne dežele (in 4 Sent. 24, 3, 2 sol 3; podobno I, 105, 6), Višja občestva organsko rasto iz nižjih, pri tem se jim razširja torišče, toda nižje prvotnejše celote morajo ostati intaktne. Tudi se nižje in višje celote ne razlikujejo med seboj samo secundum multum et paucum, temveč po bislvu in nalogah [2 II, 58, 7 ad 2). Konkreten zgled srednjeveškemu pojmovanju družbe je bila cerkev, Kristusovo mistično telo. Zlasti v svojih komentarjih k pismu Rimljanom in 1. pismu Korinčanom, kjer sv. Tomaž obravnava Cerkev kot skrivnostno telo, nam podaja doctor angelicus mnogo črt korporativnega pojmovanja družbe, ki jih moremo aplicirati tudi na svetno družbo. Tako spoznamo kot elemente korporativnega pojmovanja: corporis unitas (in Rom. 12, L. 1), membrorum pluralitas, officiorum diversitas; kot notranjo vez pa medsebojno skrb udov. Jedro organično-korporativne socialne ideje Tomaža je ideja poklica, ki je izražena v Quaestiones quodlibetales. Ni vsaka, temveč samo tista delavnost, ki je potrebna skupnosti, je poklic (S. c. g. 3, 136). Poklic je kljub svoji socialni namerjenosti tudi individualna zadeva, Tomaž je odločno nastopil za individualno svobodo pri izbiri poklica. (De ordine princi-pum I, 1). Osnova stanovske razdelitve je delitev po poklicih. Tomistično srednjeveško miš- ljenje je tako hierarhično dognano, da si družbenega in nravnega reda ne more misliti brez vmesnega člena stanov. Izhodišče stanovske razčlembe je poklicna razčlemba: diversitas ordinum eorundem di-versa officia et actus consideratur. Tako se nahaja v vsaki državi (nekaj primerov): duhovniški in uradniški stan (1, II, 91, 6) in di-versi ordines tudi diversorum artificiorum (== cehi, enako označujejo cehe tudi drugi istodobni zgodovinski viri). Poleg političnih stanov pozna Tomaž tudi stanove po rojstvu. Stanovska ideja je Tomažu važna socialno-etična zadeva. Zaradi svojega socialnega pomena so pripadniki določenega stanu dolžni izvrševati določene dolžnosti. (Gl. 2 II, 57, ad 3). Velik pomen ima stanovsko načelo tudi sploh v etiki, kjer je primernost stanu važno praktično-nravno merilo n. pr. glede skrbi za zemeljske dobrine, glede odviška pri duhovnikih in na posesti. Poklic je socialna služba, zvanje, ki obvezuje in usposablja za socialno potrebna opravila. Izvrševanje poklica je težka pravna dolžnost, ki ima prednost pred vsemi prostovoljnimi dobrimi deli. Ker je ideja poklica prepletena piri Tomažu z idejo Previdnosti, vklenjena v bogodano, nravno življenjsko nalogo, pojmovanja izvrševanja poklica kot božje službe ne moremo imeti za prote-stantovsko »odkritje«. Na poklicni delitvi pred vsem temelji stanovska razčlemba družbe. Tomaž razločuje med poklicem, službo (officitim), stopnjo (gra-dus), častjo (dignitas), stanom v strogem, rim-sko-pravnem pomenu in stanom v širšem soci-alno-organizatoričnem pomenu na osnovi delitve posesti in dela. Friburška univerza. Kakor je razvidno iz pravkar objavljenega uradnega seznama, je štela friburška univerza v zimskem semestru 1940/41 skupaj 907 vpisanih študentov; to pomeni v primeri z lanskim letom prirastek 202. Od teh je 757 Švicarjev in 150 inozem-cev. Pri švicarskih študentih je najmočnejše zastopan kanton St. Gallen s 137 slušatelji. Sledijo Friburg s 123 in Luzern s 101; Aargau s 65, Wallis s 57, Bern z 39 slušatelji. Od inozemskih slušateljev, ki so po večini teologi, jih je 45 iz Nemčije, po 20 iz Francije in Združenih držav Severne Amerike in 12 iz Italije. (Govoril tov. Fink) Zlo, za katerim najbolj boleha moderna doba, je predvsem umsko zlo. Ali je potem čudno, če se nam zdi, da je ves svet zastrt v temo? Kot se je v času prvega greha razbila vsa harmonija človeškega bitja, ker je bil najprej porušen red, po katerem je bil razum podrejen Gospodu, prav tako vidimo tudi na začetku vseh naših neredov najprej in predvsem prelom vrhovne umske urejenosti. Razbila se je zveza med umom in njegovim predmetom. Komaj se moremo zavedati, kakšna strašna katastrofa je to. Um, to delovanje božanstva, kot ga imenuje Aristotel, najvišja dovršenost v ustvarjeni prirodi, po katerem bomo nekoč v posesti večnega blaženstva in od katerega so odvisna vsa naša človeška dejanja; kdo more presoditi, kaj vse more človeštvu prinesti izkvarjenje tega razuma. Revolucija, ki se je začela z Descartesom in se nadaljevala s filozofi 18. in 19. stol., je sprostila one razdiralne sile, ki že tako neprestano rovarijo v razumu ljudi. To pa je neprimerno večji zgodovinski prevrat, kot so bile najhujše katastrofe zemeljske površine ali največji pretresi narodov. Rak-rana našega časa: Umsko zlo Nepokoren objektu, Bogu in bitju, pa postane razum istočasno nepokoren tudi človeškemu voditeljstvu. Postane uporen vsaki tradiciji in vsaki duhovni kontinuiteti. Omejuje in zapira se v nepristopnost individua. Pomnimo, da je docilitas, učljivost, bitno svojstvo ustvarjenega razuma. Saj vidimo, da je zame-tanje ponižne učljivosti privedlo do postopnega slabljenja razuma in na drugi strani do uničenja vezi socialnega življenja. Trije so glavni simptomi zla, ki danes oklepajo razum prav do temeljev: Agnosticizem Razum misli, da je njegova veličina v tem, če zanika teologijo in celo metafiziko kot znanost; če se odreka spoznanju Prvega Vzroka in nesnovnih stvarnosti; če goji več ali manj profinjeno skepso, ki zadeva tudi čutno percepcijo in razumske principe, to pa je tisto, od česar je odvisno vse naše spoznanje. To rušenje človeškega spoznanja imenujemo: agnosticizem. Naturalizem Obenem razum prezira pravice Prve Resnice in odklanja nadnaravni red, ki ga ima za nemogočega. S tem je, jasno, prizadeto vse življenje milosti. Ta opredelitev ee naziva: naturalizem. Individualizem Končno pa zapada razum v neko mitično pojmovanje človeške narave in ji prideva lastnosti zgolj duha. Predpostavlja, da je naš duh enako dovršen, kot je dovršena narava angelov. Dosledno temu zahteva za nas, kot da bi na tem imeli popolno pravico, poleg neomejene oblasti nad stvarmi tudi ono vrhovno avtonomijo, ono polnost, ki sama sebi za- došča, tisto avtarkijo, ki pripada samo zgolj duhovom. To naziranje bi metafizično imenovali individualizem, ali točneje a n -g e 1 i z e m. Te tri velike zablode so torej simptomi radikalnega zla, ker izpodkopavajo razumski, religiozni in moralni temelj našega življenja. Ozrimo se na sv. Tomaža Akvinca. Vloga razuma v Tomaievl filozofiji Če bi tudi bilo vse, kar je velikega, veliko le za svojo dobo, je vendar jasno, da ima zgled velikih osebnosti nekaj večnostnega na sebi, ob čemer se morejo tudi pozni rodovi učiti in vzgajati. Sv. Tomaž se more celo nazvati naravnost apostol moderne dobe, in to kot apostol razuma, učitelj resnice in obnovitelj intelektualnosti. Filozofija sv. Tomaža ne samo, da stavlja razum više kot katera koli filozofija, s tem da mu priznava prvenstvo nad voljo in da nas neprestano opominja, da stoji človeško življenje na bazi razumnosti, ampak še vse više ga ceni. Svetost sv. Tomaža, njegova ljubezen, žrtvovanje lastne slave — vse to se izpopolnjuje in blesti v njem na vrhuncu duha, v tistem umskem življenju, ki ga Aristotel imenuje najdovršenejšo manifestacijo človeškega življenja, tam, kjer človekovo dejstvo-vanje meji na dejstvovanje zgolj duhov. V težkih borbah s panteistično averoistično in z mijstično avguštlinsko filizofijlol je izvojeval zmago aristotelski filozofiji. Ta dvojna borba proti sholastiki je znak nevidnega, a še veliko hujšega boja: Delo, ki ga je Bog poveril sv. Tomažu, je v tem, da najponosnejšo in naj-upornejšo silo, razum, privede k sveti luči Kristusovi in ga ukloni službi Boga-otroka, ki leži v hlevu na slami. Sv. Tomaž nam je dalje učitelj resnice in učitelj spoznavanja resnice. Vsak filozof hoče spoznati resnico. To je prva in najvišja naloga filozofije. Spoznanje resnice pa mora biti osrednje teženje tudi vsakega človeka. Mnogo se danes greši, ko se pri iskanju in proglašanju resnice podreja resnica samoljubju, kurioziteti, želji po originalnosti, sploh osebnim interesom. Za iskanje čiste resnice, ne glede na osebne interese ali na čustva, imamo pri sv. Tomažu najlepši zgled. V svojih delih je brezoseben; v središču mu je resnica, nikjer sam. Njegova filozofija je brezčustvena, ne dela nikakih kompromisov med resnico in lepoto, med spoznanjem in ljubeznijo. Še manj so seveda imeli pri njem moči drugi, profani vplivi, kot n. pr. komodnost, prilagojevanje modernemu času, iskanje lastnih koristi, strah pred praktičnimi posledicami ali bojazen pred javnim mnenjem. Sv- Tomaž je naš učitelj v iskanju in spoznavanju resnice. Posebna odlika Tomaževih del je jasnost in preprostost v izrazu, katere vzrok je gotovo nekoliko tudi enakomerna sholastična metoda, izklesana in natančna. Toda v prvi vrsti je vzrok njegove jasnosti ljubezen do resnice. Naravno je, da tak mislec, ki ne išče samega sebe, ampak le resnico, spoštuje tudi delo drugih. Napredek je mogoč le z neko miselno kontinuiteto, zdržnostjo in zveznostjo. Sv. Tomaž si je bil svoje odvisnosti svest in. je tudi ni skrival. Vedno se poziva in stavlja v ospredje druge mislece, Avguština, Platona, zlasti pa Aristotela. Ta veliki sekularni duh je tako spoštoval avtoriteto, da je sam rekel, da bi tratil čas, če bi puščal v nemar prednike. Kadar pa se kakemu mnenju svojega vzornika ni mogel pridružiti, je v svoji veliki ljubezni do resnice to odkrito, pa spoštljivo priznal. Nikdar ni zaradi ene sporne točke negiral vrednosti vsega dela. Vendar Človeški um Je omejen Obenem pa se je sv. Tomaž živo zavedal, da človeški um v svoji omejenosti ne more obseči neskončne resnice. Največ zmot izhaja iz drznosti človeškega duha, ki trdi, da je resnično le to, kar spozna, in zmotno vse, česar ne spozna za resnično. Sv. Tomaž je s čudovito ponižnostjo, ki ne išče sebe, iskal tisto resnico, ki je človeškemu umu spoznatna. Nadnaravne resnice pa je veroval, veroval s ponižnostjo misleca in s prepričanjem, da šele tedaj Boga resnično spoznamo, ko spoznamo, da je neskončno več, kakor pa si človeški um more misliti o njem. Danes, ko je delovanje negativnih sil napredovalo, skoraj bi rekli, do vrhunca, nam je silno potreben absolutizem resnice. Treba nam je radikalizma, ki temelji na Absolutnem, Človek je krona stvarstva, kajti on edini od vseh ustvarjenih bitij je podoben Bogu, podoben, ker ima nesmrtno dušo, a podoben tudi po svojih dejanjih. Kakor namreč Bog po svoji volji razpolaga z vesoljstvom, tako se tudi človek svobodno odloča. Človekova svobodna volja pa je omejena, omejena tudi s tem, da človek nujno, toda ker ima razum, ne slepo, ampak zavestno 'teži za ciljem, ki mu ga je postavil Bog. Človekov cilj: Sre