ŠTEVILKA 5. MAJ 1924 LETNIK II. GLASILO ŽENSKIH DRUŠTEV V JULIJSKI KRAJINI VSEBINA 5. ŠTEVILKE: OBRAZI IN DUŠE. XI. -- ŽENA - SOCIALNA MATI. -- (Marica Bartolova.) Slran 97 V SAMOTI - Pesem. - (X.)..........."....... „ 100 VALERIJA, HČI CESARJA DIJOKLECIJANA. - (Ivan Zoreč). — (Nadaljevanje) „ 101 MLADA LETA PAVLINE PAJKOVE. - (Dr. Joža Glonar). - (Nadaljevanje). „ / 105 GABRIJAN IN ŠEMB1LIJA. —. (Dr. Ivan Lah). - (Nadaljevanje)..... „ ' 108 PISMO GOSPODU DR. GLONARJU. — (Zofka Kveder - DemetrovičeVa.) . •. „ 111 NAČELA O VKUHAVANJU. - (Just Ušaj)............... „ 115 IZVESTJA: Za našo deco. — Društvena poročila. — Po ženskem svetu. — Materinstvo. Higijena. — Gospodinjstvo. — Iz naše skrinje. — Razgovori (v prilogi). — Listnica uredništva (v prilogi)............116, 117, 118, 119, 120. - Priloga. UREDNICA :PAVLA HOČEVARJEV A. ŽENSKI SVET 'zhaja prve dni vsakega meseca. - Za Jugoslavijo letna ________________________naročnina: Din. 48, s krojno prilogo: Din. 60; polletna: Din. 24, s krojno prilogo : Din. 30. — Naročila in naročnino je nasloviti na upravo »Ženskega Sveta", Ljubljana', Karlovska cesta 20. - Uredništvo in uprava.: Trst, posta centrale, poštni predal štev. 384. — Odgovorna urednica: C. E. Godinova. — Izdaja „Zensko dobrodelno udruženje v Trstu". — Tiska »Tiskarna Edinost" v Trstu, Via S. Francesco 20. Tvrdka „VINOAGRARIA" v Gorici, Via Carlo Favetli 6 (nasproti ,Nar. tiskarne') prodajo aparate in kozarce znamke „W za vkuhavanje sadja in zelenjadi. Pošilja Je tudi PO poŠti. Lastnik Just UŠaj, agronom. V modnem salonu Rože Mingherli V GORICI, Corso G. Verdi 40 je dobiti vse novosti letnega časa z vzorci iz Pariza, Milana in Torina. Izvišujejo se tudi vsakovrstna modi-stična dela. Klobuki Rože Mungherli so razstavljeni in se prodajajo samo v lastnem salonu. Corso Gius. Verdi št. 40. Ivan Kerže * Trst Piazza San Giovanni štev. 1 ima v zalogi najraznovrstnejše Kuhinjslie- in druge hišne potrebščine iz aluminija, stekla, lesa in emalirane prsti. FRANC NAROBE Trst, Via Commerciale 3 priporoča slavnemu občinstvu v meslu in na deželi svojo dobro založeno Trgovino z festvlnom! in s kolonijalnim blagom. Konkurenčne cene. Točna postrežba. Ka željo se pošilja blago trž. odjemalcem franko na dom. Obrazi in duše. XI. Mirka Grujičeva Žena — socialna mati. „Kolo srpskih sestara!" — Magične besede, s katerimi se po vsej Srbiji odpro vsaka vrata, do vsakega činovnika, brez antišambrira-nja se vstopi pred ministre in kaj lahko se s temi besedami pride do same krone. In ne zaman. „Kolo srpskih sestara" si je steklo v svojem ŽENSKI SVET STRAN 98. ŽENSKI SVET LETNIK II. dvajsetletnem obstoju toliko zaslug na vseh poljih, da ni nobeno čuda-ako vsak Srb izgovarja ime te največje in najmočnejše ženske organizacije z veliko spošfljivostjo in ljubeznijo. „Kolo srpskih sestara" in njegove podružnice, ki so se ustanovile v vsakem večjem kraju po vsej Srbiji, je v prvi vrsti humanitarno društvo. Članice Kola so delovale med svetovno vojno po bolnicah, vzdrževale po kolodvorih okrepčevalnice za ranjence, šivale perilo, pletle nogavice, dušegrejke, potovale s tujimi misijami od bolnice do bolnice, stregle nalezljivo bolnim vojakom, pri čemur so štiri odbornice Kola umrle za pegavim legarjem v bolnici, kjer so vršile svoje veliko in plemenito delo. Več članic Kola, med njimi gospodična MIRKA GRUJIČEVA, tedanja podpredsednica društva, je bivalo med vojno v inozemstvu, kjer so skrbele za srbske vojne ujetnike in neštevilne internirance. Iz Pariza in iz Haaga, kjer se je iačas mudila tedanja podpredsednica Mirka Gru-jičeva, je šlo na stotisoče paketov v tabore srbskih vojnih ujetnikov in inlernirancev ter je tako bi/o rešenih mnogo ljudi glada in smrti. Po osuobojenju je bila tedanja podpredsednica Mirka Grujičeva med prvimi, ki so pritekli v domovino in že decembra 1918. je organizirala društvena delo na široki podlagi. Prevzela je z drugimi članicami Kola skrb za rodbine internirancev, ki so se vračali domov v največji bedi; otvorila je „ Invalidski dom Kola srpskih sestara" z invalidsko rokodelsko šolo, v kateri se je mnogo invalidov izvežbalo za rokodelske mojstre. — Sedaj je Mirka Grujičeva predsednica „Kola spskih sestara". Ona in gospa Mabel Grujičeva sta mnogo pripomogli, da si je društvo postavilo tako velik in bogat dom, ki daje najlepše zavetje sirotam iz vseh krajev Jugoslavije. Velika, da, nadčloveška borba srbskega naroda za balkanske vojne, njegova pretresljiva tragedija ob svetovni vojni je ganila mnogo dobrih Mabel Grujičeva LETNIK II. ŽENSKI SVET STRAN 99. src v Angliji in Ameriki po posredovanju Američanke gospe MABEL GRUjIČEVE. Gospa Mabel, soproga ministra Slavka Grujiča, je zainteresirala gotove kroge za malo a junaško Srbijo že pred vojno, ko je bil njen soprog srbski poslanik v Londonu. Za časa obeh zaporednih vojn, v katerih je bila Srbija središče' začelo se je veliko delo plemenite Mabel Grujičeve. Med balkansko vojno je ustanovila vojno bolnico za ranjence v Beogradu, kojo je sama vodila prav vzorno. Ko se je Skoplje osvobodilo, je prenesla tja bolnico iz Beograda in je tam delovala do konca vojne. Ob pričetku svetovnega konflikta je otvorila bolnico za deco padlih vojakov in invalidov v Nišu. Sama je tedaj potovala po Angliji, Franciji in Ameriki ter predavala stoinstokrat po univerzah, gledališčih in cerkvah o trpljenju in mukah srbskega naroda. Tam je ustanovila med svojimi mnogobrojnimi prijatelji in znanci odbor, ki šteje nekaj tisoč članov in ki zbira prispevke za pomoč Srbiji. Pisala je o Srbiji v razne novine in uspeh njenega delovanja je bil živ odziv Američanov, ki so večkrat poslali kar po 10 milijonov v Srbijo. Pojasnjevala je svojim rojakom brezprimerno težki položaj srbske vojske in srbskega naroda. Namestila je pettisoč srbskih študentov po raznih kolegijih v Švici, Angliji in Franciji ter jih vzdrževala do konca študij. Po vojni se je posvetila gospa Mabel delu in skrbi za osirotelo deco. Otvorila je letošnje poletje v Selcih pri Cerkvenici v hrvatskem Primorju Amerikanski dom, kamor se sprejemajo srbske, slovenske in hrvatske sirote, ki potrebujejo morskega zraka in morskih kopeli ter zdrave in tečne hrane. Divna je točka obali, kjer stoji Amerikanski dom. Sinje morje objema tu breg, po katerem se v polukrogu vrstijo beli dvorci, a tam nasproti sredi sinje vode se odčrtava dolgi otok Krk. Amerikanski dom, ves bel in ponosen, stoji tik nad morjem, ob straneh in v ozadju doma so oljčni gaji, sredi katerih so napravili za deco prostorno igrališče. Dom ima 26 sob in na pročelju dve veliki verandi. Na eni teh verand korakajo otroci pred večerjo in pojč. Gospa Mabel prihaja cesto med deco ter se zanima za vsakega otroka, vsakega pozna po imenu. Tih in topel je bil večer, morje je komaj slišno poljubljalo breg pod verando. Deca je korakala in pela narodno koračnico. STKAN 10D. ŽENSKI SVET LETNIK II. Gospa Mabel vodi za roko malega Srbčiča, ki je rahitičen in najbolj potreben negovanja. Drži ga za roko ter koraka v vrsti z deco. Ko je v veliki, beli jedilnici vse pripravljene, pride deca, od-moli očenaš in posede na od-kazano mesto, kjer se krepča z zdravo in obilno hrano. - Ob 11 dopoldne in ob 3 popoldne, ko se otroci kopljejo, odmeva vsa obal veselega o- troškega smeha in vzklikanja, Plemeniti gospe Mabel se pa topi srce v zadovoljstvu, da ji je dano lajšati bedo ubogim sirotam. Kako intenzivno mora delati z besedo in peresom 'gospa Mabel Grujičeva, se vidi iz vsote, ki so jo po njenem posredovanju prejeli iz Amerike za l. 1922. in ki je znašala Din. 2,179.431-42. S to, tudi za Ameriko znatno vsoto, je podpiralo „Kolo srbskih sestara" ponajveč deco, zatem starke, matere padlih junakov, študente in najpotrebnejše rodbine. Plemeniti ženi sta nedvomno največji dobrotnici in zaščilnici jugo-slovenske dece. Marica Barlolova. V samoti. (x> Jadra bela, v dalj hileča mimo lihih, belih vod... Kje je skrita moja sreča ? Kam do nje gre tajna pot ? Iščem jo že dolga leta, čakam nanjo noč in dan — Ni bila mi razodela, čakal sem zaman, zaman ... Zdaj stojim ob belih brezah daleč od šumečih mest, za menoj po skritih stezah prišla moja je bolesl. K nebu mi kot roža rase iz trpečega srca, kakor da je vzela nase žalost vsega mi svela. Naj le rase vsa dehteča mi v življenja težke dni! Bo vsaj lepša moja sreča, ko iz nje mi kdaj vzbrsti.. © © © © LETNIK H. ŽENSKI SVET STRAN 101. Valerija, hči cesarja Dijoklecijana. (Ivan Zoreč) (Osnutek zgodovinskega romana.) 6. Dijoklecijan se je strašno razjezil, ko je zvedel, kje in s kom sta se sestali Priska in Valerija. Njiju nevera v bogove in njiju shajanje s prevratnimi kristjani se mu nista zdeli samo zaničevanje pobožnih navad in daritev, ki jih je opravljal posebno v čast bogu Eskulapu, svojemu domačemu zaščitniku, njiju pregreha mu je marveč bila tudi očitna zarota zoper njega, znanega hudega preganjavca kristjanov. «0 sodrga predrzna!« je rohnel cesar. «Celo v moj lastni dom, ki sem si ga zgradil, da bi se umeknil svetu in da bi užival mir in samo mir, se mi vtihotapi kuga svetohlinskega nazarenstva!» V prvi togoti je dal Prisko in Valerijo zapreti v teman stolp ob «železnih vratih» in za hrano so jima smeli dajati samo vodo in kruh iz sirka, ki je bil ob slabih letinah raskav živež ubožnega ljudstva in sužnjev. Med kristjani, ki so se zatajevali v Solinu in so čakali boljih časov, sta nastala velikanski strah in grozanski obup. Zase se niso toliko bali, saj bi bil marsikdo navdušeno rad umrl za mučeniški venec, ali bali so se za edinega svojega svečenika Atenokleja, blagega in svetega starčka, in smilili sta se jim imenitna cesarica in njena lepa hčerka. Flavij je prekasno spoznal, v kakšno nesrečo je s svojim zatezovanjem pomagal spraviti ljubljeno Valerijo. Od kesanja in žalosti si je raztrgal dragoceno togo, padel očetu pred noge in ga z vročimi solzami v očeh rotil pri vseh bogovih, naj pomiri razžaljenega cesarja in reši ubogo Valerijo, Pa niti sam modri Scipijon Libanij ni mogel potolažiti cesarjeve jeze. Prvi dvorjanik Klavdij Basijan je imel bridke ure, ker je bila v krivo-verstvo zapletena tudi njegova tiha, bolna mati. «Kakšno nevernico imaš za mater!« je cesar togotno žugal njemu in materi. V Basijanu se je nekaj utrgalo, počila je neka strašna vez in srce ga je zabolelo ob misli na bolno mater, ki se je bila odpovedala bogovom in je šla za nauki Kristovih oznanjevavcev, radi česar se jima je ljubezen razklala na dvoje. Ali zdaj, ko je cesar zaničljivo govoril o materi, je sin zahrepenel po njej in je jezno, ogorčeno odgovoril: «Cesar, mati mi je in nič drugega!« Dijoklecijan ga je začudeno pogledal in se mu zaničljivo nasmehnil. «Mati mi je in ljubim jo, o cesar!» je še trje, še glasneje ponovil Klavdij Basijan. Cesarju se je zresnilo lice, a zamahnil je z roko in mu je ukazal: «Skrbi, da takoj pride predme Sergej Plavt, namestnik!« STRAN 102 ŽENSKI SVET LFTNIK 11 Basijan je šel in je najprej dal pretepsti sužnja Arhiloha. «Za mojo blago materjo si vohunil!» Suženj se ni mogel zagovarjati, da je ravnal po njegovem lastnem ukazu, za sužnja ni bilo pravice. Plavtu, ki je prihitel v Aspalat, je cesar naročil, naj mu privede Atenokleja, zapeljivca in zarotnika, živega ali mrtvega. Namestnik se je zbal hudega cesarja, ki je imel še zmerom neomejen vpliv v Rimu, a zasmilili sta se mu tudi Priska in Valerija. V velikih skrbeh se je vrnil v Solin. Gaj, njegov sin, je medtem že zvedel o nesreči, ki je zadela cesarico in cesarično. Zdaj je čutil, da obožuje milo Valerijo in da mu njene besede čezdalje bolj razvnemajo srce. «Ne morem ti braniti —», ta ponižna, skoraj vdana misel, ki mu jo je dala v slovo, ga je sladko razburjala povsod in venomer. — Zato je zdaj prosil očeta, naj krščanskega svečenika skrije v dvorcu ob morju pod gorami in naj ga utaji. «Tako ovržeš sum, da živi Atenoklej v našem mestu in rešiš cesarico in cesarično,« mu je svetoval. Plavtu se je zdel svet moder in je storil, kakor mu je svetoval sin. Pa tudi Klavdij Basijan, ki se je bal, da bi mu po materi segla roka cesarske oblasti, je prihitel za Plavtom in ga je prosil pomoči. Plavt je bil tiste vrste človek in uradnik, ki mu je veljalo načelo, da si človek ne otežuj že tako zadosti težkega življenja in da služi cesarja v miru in pokoju, brez prevelike gorečnosti in klečeplaznosti. Tako je poročal cesarju, da v vsem Solinu ni svečenika Atenokleja in da so vesti, ki so jih vohuni prinesli v Aspalat, pretirane ali celo izmišljene. Cesar se je oddehnil. Čeprav poročilu ni popolnoma verjel, ga je bil vendarle vesel, saj je ženo in hčer prav za prav močno ljubil. Obe je dal privesti predse. «Zakaj mi prizadevata žalost in sramoto, zakaj izzivata jezo silnih bogov?» jima je očital z žalostnim glasom. «Ljubiva te, o cesar!» je rekla Priska in je pokleknila predenj, zraven nje Valerija. «Žrtvujta torej bogu Eskulapu, da se javno izkaže vajina ljubezen!« «Torej dvomiš, o cesar?» je tiho vprašala žena in dvignila mirne oči. «In me ne ljubiš več, oče moj, ker me pokoriš javno?« je zaihteia Valerija. «Žrtvujta bogu Eskulapu, drugače mi ni mirne ure več v življenju!« je grozil, rotil in prosil cesar in glas se mu je tresel. «Zgodi se po tvoji volji! Ukazi, naj pripravijo svečanosti!« se je vdala Priska. Valerija pa je bledela in molčala. LETNIK II. ŽENSKI SVET STRAN 103 Ko jo je Priska kesneje prepričala, da rešita s to lažjo v sili življenje Atenokleju in bratom in sestram v Solinu, se je vdala tudi ona. Po cesarjevem ukazu je Klavdij Basijan dal ovenčati domače svetišče*) pred mogočnim mavzolejem,**) ki si ga je bil cesar dal zgraditi na dvorišču velike palače. Ko so bili avgurji določili dan daritvenih svečanosti, je Klavdij Basijan moral povabiti Plavta in Gaja, a pol odločni cesarjevi želji tudi svojo mater Livijo. Plavt in Gaj sta prišla z velikim spremstvom, Livija se je zaradi bolezni opravičila. Za Prisko in Valerijo se je tako bližala usodna, o vsem življenju odločujoča ura. Gosta iz Solina, cesarjeva gosta Libanij in Flavij, vse služabništvo in palačna vojaška posadka so se že zbrali pred svetiščem, ko so sužnji prignali debelega vola s pozlačenimi rogovi in vsega ovenčanega, — žgalni dar cesarice Priske; takoj nato je sužnja Serena prinesla belo zizno jagnje, da bi v imenu Valerije dalo pohlevno življenje na žrtvenik boga Eskulapa. Zdaj sta počasi, dostojanstveno prišli s svojimi sužnjicami Priska in Valerija in sta se ustopili pod stopnice svetišča. Za njima je prišel cesar. Na žrtveniku je gorel velik ogenj, pred njim je čakal svečenik s ha-ruspeksom.*) Cesar se je ustopil vrh stopnic, dal je z roko znamenje in darilveni obredi so se pričeli. Godba je zaigrala, pevci so zapeli, gostje so uprli oči v žrtvi, cesarico in cesarično. Svečenik je odrezal nekaj dlake volu s čela in kosmič volne z jagnji-čevega kožuščka in vrgel oboje v plamen. Nato je z vinom poškropil žrtvi, potresel nekaj kadilnih zrnc na čvrčeči žrtvenik, vzel nož in spretno pre-rezal vrat najprej volu, potlej pa še jagnjiču. V malo posodico je lovil brizgajočo kri in je škropil z njo žrtvenik in ogenj. Nato je dvignil roke in si v molitvi, pojoči in roteči, s togo pokril obraz. Zdaj sta pristopili Priska in Valerija, oblili sta žrtev z vinom, poškropili z njim tudi žrtvenik, in vrgli pest kadila na žrjavico in se spogledali. Obe sta bili bledi. Cesar se je oddehnil. V veliki pobožnosti je visoko, hvaležno dvignil roke, potegnil si togo čez lice in se zatopil v kratko molitev. Daritveni obred je bil končan, cesarica in cesarična sta stopili od žrt-venika in godba in petje sta utihnila. Cesar si je odgrnil lice in je bil ves solzan od veselja in sreče. *) Kesneje v srednjem veku krstilnica sv. Janeza, zdaj dobro ohranjen zgodovinski spomenik. — Pis. **) Spominska slavba, v kateri je bila rakev z umrlim imenitnikom. Dijoklecijanov mavzolej je današnja stolnica v Splitu. — Pis. *) Haruspeksu je bila naloga, da je pregledaval drob darovane živali. — Pis. STRAN 104. ŽENSKI SVET tETNik II. Žena in hči sta se mu nemo priklonili in sta počasi, dostojanstveno odšli s svojim spremstvom. Ko sta bili sami, sta se razjokali od ponižanja in strahu božjega. «Greh je, kar sva storili, ali Bog je nama videl v srce in nama bo odpustil,« je nazadnje rekla Priska, obraz pa ji je odrevenel v trdih, odločnih, čudnih potezah. «In čez osem dni, če ne že prej, bova morali žrtvovati spravno daritev in potlej še in še,» je ihtela Valerija. Priska se je zamislila, lice ji je bilo čezdalje trje. Rešiva si zveličanje duše, — pobegniva!» je čez dolgo tiho rekla Priska. Valerija jo je pogledala z velikimi očmi in je zardela. «Mati —, mati, kaj bi res hotela?« «Moram! In tudi ti moraš, zaradi večnega zveličanja moraš!« Ali kam naj bi pobegnili? V Rim? Tam bi ju takoj zasledili. Morda bi se sprva skrili v Solinu in bi kesneje s pomočjo bratov dobili skrivališča kjerkoli? Tudi Solin se jima ni zdel zadosti varen. Kaj ko bi prosili Plavta in Gaja, da bi pomagala s svetom in dejanjem? «Plavtu ne zaupam,« je dvomila Priska. «Gaj bi pomagal,« je verovala Valerija. Drugi dan je Valerija poklicala sužnjico Sereno in ji naročila, naj si vzame dva sužnja za spremstvo in naj stopi do plemenitega Gaja, sina Sergeja Plavta v Solinu, in naj mu pove, da želi Valerija, prejasna hči modrega in slavnega cesarja Kaja Avrelija Valerija Dijoklecijana, govoriti z njim o kipu božiče Prozerpine. «Bog mi odpusti še to laž v sili in hinavščini!« je vzdihnila in se, čakajoč na Gaja, napotila v senco hladnega vrta, da bi se pomirila od prevelikega razburjenja. Tam jo je srečal Flavij. «Srečen sem, da te vidim čisto in brez madeža krivoverstva!« jo je pozdravil. «Kdo je brez madeža?« mu je odgovorila, «Nihče, ali ti si, o prejasna Valerija!« «In ti —?» je rekla in mu pogledala naravnost v oči. Flavij je umeknil pogled in zaječal: «Zakaj si me bila prestrašila, da si kristjanka?« «Ne tajim, sem ti bila rekla.« .. Res se po vsebini Pavlinina pisma ravno za ženski list, ki izhaja v Trstu, prelepo podajo. Saj je imela Pavlina toplo in krasno dušo naših Primork, nemirno in otožno in polno hrepenenja. Ampak ravno zato, ker so objavljena v Trstu, bi jih bilo treba še posebno jezično lepo popraviti in prirediti. Naše primorske Slovenke nimajo mnogo prilike, da likajo svoj domači jezik, pa bi bilo dobro, da so jih ta pisma učila na dvojen način: po vsebini in po zunanji STRAN i 14. ŽENSKI SVET LEtMlR 11. obliki. In če bodete ta pisma, gospod doktor, v kaki študiji zopet citirali, citirajte jih v moderni slovenščini! Mislim, da bi to želela tudi pokojna Pavlina in vse naše ženstvo, ki ima toliko povoda, da jo ljubi in spoštuje. Saj se vidi skoro iz vsake vrstice naše drage Pavline, kako je obžalovala, da slovenščine ne zmaguje, kakor bi bilo treba. Zakaj ji ne bi očistili malo prašne obleke, da nam bo njena oseba še milejša in obvarovana slednje smešnosti. Upam, gospod doktor, da ne bodete zamerili mojih očitanjem in da bodete z žentlemensko dobrohotnostjo prebrali mojo pismo. Dovoljujem Vam celo, da se malo — ali lepo! — posmehnete moji ženski obširnosti in Vam moškim tako tuji intimnosti in odkritosrčnosti. — To je zato, ker nisem pisala samo Vam, ki Vas osebno niti ne poznam, ampak malo tudi bralkam našega prijaznega tržaškega ^Ženskega Sveta». Da jih obvarujem Vaših naukov o preveliki odkritosrčnosti». Ne, drage Slovenke, zapomnite si: žensko pismo ni več žensko pismo, če ni odkritosrčno. Izgubi ves svoj čar, vso svojo toplino in vso svojo moč. Samo pišite vedno odkritosrčno o Vaših čuvstvih in o Vaših mislih. Pišite o svoji tugi in o svoji sreči, o svojih zmotah in svojem kesanju, o svojih zmagah in čednostih, o svojem strahu in razočaranju, o težki tesnobi in brezsilnem hrepenenju. Saj pisma se pišejo tudi zaradi sebe samega, kakor ptica poje, voda teče. Laglje vam bo. Včasih bodo Vaša pisma odpirala kakor z zlatim ključem drugo srce, kakor lepa žalostna ali vesela pesem bodo dosegla drugo dušo. A četudi ne bodo sprejeta po vrednosti svoji, nič zato! Ni Vaša krivda, da ste se namerile na drugo gluho dhšo, na ničemurno srce. Lepo je vse, kar je lepo darovano, pa če je tudi sprejeto z nerazumevanjem. Kdor je bogat, seje na vse strani plodove svoje duše. Res, mnogo semenja pade na cesto in je pohojeno, pade na kamen in se posuši, a nekaj zrn pade na pravo zemljo, v pravo dušo in vzklije tam in bo rastlo in živelo, ko bodete ve že zdavnaj pod črno rušo. Samo lakomnež skopuhari z vsem: z denarjem in s srcem svojim in s pametjo svojo in z dušo svojo. A duša je še vse drugačna, kakor talent zakopan v zemljo.Bol j ko jo stiskaš, manjša je, neznatnejša, bolj trda in mrzla; kakor je več daješ, tako ti bolj rasle, tako se bolj bogati. Verjemite mi! A zdaj Vas vse prav lepo pozdravlja Vaša ZOFKA KVEDER-DEMETROVIČEVA. @©o®o© Materina duša ima poseben dar, da vzgaja instinkt narave v nad-naravnost; zdi se, da ima mati neka tajna poročila od Boga; ona je na~ vdahnjevala pesnike in umetnike že od prvih začetkov človeštva. Matere čuvajo v sebi veliko skrivnost življenja, božanstvo in resnica se poglabljata v njih. Kjer so matere, tam je vse mogoče. (G, Kuhnejeva). LETNIK 11. ŽENSKI SVET STRAN 115. Načela o vkuhavanju. Just Ušaj.) Umno konserviranje živil, zlasti sadja in zelenjadi, je v gospodinjstvu velike važnosti, ker omogoča ohranjevanje živil za vse leto in še delj, ne da bi se pokvarila. To dejstvo znamo navadno ceniti šele pozimi, ko so naši vrtovi prazni, sadno drevje golo in ko je na trgu le težko in za drag denar dobiti malo sadja in zelenjadi. Kaj bi dali tedaj za košarico črešenj, češpelj in breskev, kaj za butarico špargeljev ali kilogram graha itd.?! Tedaj nam je konservirano sadje in zelenjad res pravi blagor in naslada. Sadje in zelenjad konserviramo lahko na več načinov, in sicer s sušenjem, z vkuhavanjem,. s kisanjem, z močnim oslajenjem in z dodajanjem antiseptičnih sredstev, kakor salicilne kisline, alkohola, kisa itd. Izmed vseh naštetih sredstev za konserviranje sadja in zelenjadi v domačem gospodinjstvu je vkuhavanje najvažnejše in naj prikladne j še. Pri tem načinu konserviranja trpi okus še najmanj. Popolnoma naj se pa opusti konserviranje živil s pomočjo salicilne kisline, ki je zdravju tako škodljiva. Da bi naše gospodinje ne konservirale živil samo po predpisanih receptih, ki so tuintam tudi dvomljive vrednosti, temveč da bi jih pri tem delu vodil razum in lasten presodek, hočem na kratko očrtati osnovna načela vsakega konserviranja, zlasti pa vkuhavanja. Kvarjenje živil povzročajo majhne, s prostim očesom nevidne glivice. Te potrebujejo za svoje življenje organičnih snovi, iz katerih — kakor je znano — sestojijo naša živila, vodo, primerno toploto in zrak. Ako torej odtegnemo živilom vodo, kar se lahko zgodi s sušenjem ali pa tudi z dolgim vkuhavanjem, nadalje z močnim osoljenjem ali pa tudi oslajenjem, preprečimo glivicam razvoj in s tem tudi kvarjenje živil. Isto dosežemo, ako iz živil izženemo zrak, kar se zgodi z vkuhavanjem v zaprtih kozarcih, ali ako hranimo živila v močno zmrzlem stanju (amerikansko zmrzlo meso). Glivice so rastline. Uničiti jih more velika vročina, ker so živa bitja. Od 10 minut do ene ure trajajoča toplota pri 60"—110" C zadošča, da jih uničimo. Seveda ne smejo priti ta živila, ki smo jih vkuhali, več v dotiko z zrakom, v katerem se nahaja vse polno takih glivic. Te bi povzročile ponovno okužen je. V ta namen nam dobro služijo kozarci, ki se dajo po končanem kuhanju in dokler so živila še vroča, hermetično zapreti; to se pravi tako zapreti, da ne more zrak več vanje. Take kozarce in tudi posebne lonce z dvojnim dnom in potrebnim toplomerom, v katerih je mogoče z živili napolnjene kozarce vkuhavati, izdelujejo razne tvrdke. Izmed teh sta najbolj poznani tvrdki «Rex» in «Weck». Kozarci pa morajo biti vsekakor iz napihnjenega in vlitega stekla, ker drugače prav radi počijo pri vkuhavanju. Vkuhavanje v takih kozarcih nam nudi mnogo prednosti. Delo nam je zelo olajšano, dober vspeh je zagotovljen. Stroški so primeroma majhni, ker oslajanje s sladkorjem ni neobhodno potrebno in se lahko tudi popolnoma opusti. Navadno se pa sadne konserve le toliko osladijo, kolikor je za dober okus potrebno. Najgloblje je treba seči v mošnjo le pri nabavi potrebnih kozarcev in lonca za vkuhavanje; vendar se v ta namen obrnjeni denar obilo izplača, ker se ti kozarci lahko rabijo leta in leta. Vkuhavanja samega nečem opisovati na tem mestu, ker se v naših knjigarnah dobi slovenska knjiga, ki je izšla izpod peresa odličnega strokovnjaka! M. Humeka pod naslovom «Sa'dje v gospodinjstvu» in stane 7.— L, StRan i i 6. ŽENSKI SVET LETNIK II. IZVEST J A Za našo deco ! Sve(e ^elenje po gozdovih, bujni cvetovi po travnikih oinanjajo povratek sobica, fivljenja, radosti — bledi obrazki, onemogla telesca naše mestne dece pa napovedujejo hiranje, tugo, bolezen. Jadno dete \c misli na oni dan, ko se \apro \a njino šolska vrata; misli pa tudi, da li se mu potem odpro gostoljubna vrata onega plemenitega dobrotnika, kateri mu je lanske počitnice rešil ^dravje, morda {ivljenje, morda celo dušo ! Poleg tega deteta pa stoji še nebroj otrok, še bolj onemoglih in bednih, ki niso nikoli pogledali preko, prašnega mestnega ^idovja, ki jim je nepoznana svoboda narave, nepoznana priprosta tečna hrana, nepoznana lepa prisrčna beseda tuje matere. Mati in oče, fiveča daleč od našega prahu, daleč od naše bede, je li vajino srce še tako mehko, polno sočutja in požrtvovalnosti, kakor je bilo pred letom ? Ali še živi usmiljenje v najini plemeniti duši, čeprav je bila morda ranjena od nehvalefnosti lanskega varovanca'.' „Žensko dobrodelno udruženje" v Trslu bi tudi letos rado poslalo na deželo več slabotnih otrok. Z najprisrčnejšo prošnjo se obračamo do vseh lanskih in tudi do nepoznanih dobrotnikov, naj sprejmejo enega od teh otrok za počitniški čas. Poslale bomo samo slabotno deco, a ne bolne. Kdor more ustreči naši prošnji, naj javi lo našemu poverjeniku v svojem kraju ali pa naj sporoči naravnost našemu društvu (Trst, cenlro, casella postale 384). Omeni naj tudi, če želi dečka ali deklico in kakšne starosii (6 do 14 lel). Kdor bi rad lanskega otroka, naj nam javi tudi njegovo ime. Odbor „Zen. dobr.. udr." DRUŠTVENA POROČILA »Splošno slov. žensko društvo« v Gorici je imelo letošnij občni zbor 30. marca. Iz odborniških poročil je razvidno, da je društvo prav pridno delovalo. V prometu je imelo L 44.846'30. Vir dohodkov so bili prostovoljni darovi, nabiralne pole, prebitki prireditev, buffeta, ustanovnina in članarina ter ukovina. Društvo je vprizorilo Ribičevo igro «V kraljestvu palčkov«, s katero je gostovalo tudi pri Sv. Luciji in v Dornbergu; več predavanj za članice, društveni ples, plesne vaje, tečaj za ročna dela, šivanje in krojno risanje ter tečaj za francoščino. Udeležilo se je razstave ročnih del v Trstu. Siromašni deci je priredilo božič-nico, Miklavžev večer ter pogostitev o priliki prvega obhajila; vzdržuje 2 siroti v «Slov. sirotišču» ter tudi med letom redno preskrbuje kakih 10 otrok z obleko in obuvalom. S svojim delovanjem zasleduje društvo dvojni cilj: pomagati naši siromašni deci gmotno in duševno, pomagati tudi materam iz revnih slojev z odprtim srcem, radodarnimi rokami in dobrim nasvetom. Gospodarska oskrbovalnica sv. Marte. Ker zakoni italijanske države ne priznajo pravila društev, kakor je bila «Zveza Marijin Dom», ki je kot društvo obstojalo pod prejš- njo vlado, se je pretvorila v zadrugo, katero edino pripozna it. zakon. V zadrugo: «Go-spodarska oskrbovalnica sv. Marte« se sprejemajo poleg članic M. D. tudi druge osebe, ako plačajo predpisani delež in se podvržejo pravilom zadruge. Zavod sv. Nikolaja, ki je do povojnega leta sprejemal brez razlike vsa dekleta, iskajoča službe, je tudi prenehal. Pač pa nadaljuje njegovo delo zadruga, toda z razliko, da sprejema samo zadrugarice. Tudi letos se je vršila v prostorih M. D. pustna zabava z dvema šaloigrama in z nekaterimi pevskami točkami. Za društvenice je bilo še par poučnih predstav. PO ŽENSKEM SVETU Jugoslovenski ženski pokret v Ameriki. V koloradskem mestu Denver imajo Jugo-slovenke svoj «Ženski klub», ki pridno prireja predavanja in seznanja ameriške sestre z našim ženskim delom. Ker je tam mnogo Srbkinj, ki le slabo poznajo svoj materinski jezik, ima društvo tudi tečaje za srbščino. Potovalne učiteljice za gospodinjstvo v Ameriki. V napredni Ameriki se čimdalje bolj pospešuje tudi pouk žensk izven mest o modernem načinu gospodinjstva. V to svrho ima vsaka državna poljedelska vi- LETNIK II. ŽENSKI soka šola poseben odsek, nekako kot ljudsko vseučilišče. Ta odsek ima uslužbene izučene in izkušene ženske, ki se imenujejo gospodinjske učiteljice. Njihova dolžnost je, da potujejo po deželi in z nazornim podukom dvignejo ženstvo na višjo stopnjo gospodinjstva. Gospodinjska predavateljica za ženske izven mest odgovarja nekako okrožnim polovalnim poljedelskim učiteljem, čijih naloga je, da dajejo nasvete farmerom. Gospodinje na deželi dobivajo od predavateljice ne samo informacije glede gospodinjstva v ožjem smislu besede, nego tudi glede sorodnih poslov, kakor n. pr. o gojenju perutnine, o vrtnarstvu, o pripravljanju konzerv, o izdelavanju masla in sira, o tkanju, izdelavanju košar, o negovanju in prehrani dojenčkov itd. Predavateljica pokaže gospodinji, kako naj preuredi slabo urejeno in premalo razsvetljeno in zračno kuhinjo, kako naj z malim stroškom uvede jednostavna popravila na pritoku in odtoku vode, ji priporoča razne hišne stroje, s katerimi si olajša gospodinjski posel. Šivanje je največji problem farmerske žene. Tudi v tem oziru ji podaja predavateljica nazorni pouk v krojenju, barvanju in moderniziranju starih oblek ter tudi o raznih šivalnih metodah. Predavateljica sicer ne more priti v vsako hišo, vendar ona organizira v vsaki občini ženske krožke v to svrho in potom teh prihaja v stik z vsako posamezno ženo, ki želi njenega nasveta. Na ta način prispeva gospodinjska predavateljica k boljšemu družinskemu življenju, ker zbira okolo sebe mnogo ljudi, ki se tedaj med seboj spoznavajo in približajo, kar vodi do ožjega družabnega in zabavnega življenja, a to je za ameriške vasi .velikega pomena. Predavateljica vzgaja posebne lokalne predavateljice, ki pokažejo za ta posel največ zanimanja in smisla. Ona prireja ljudska predavanja v važnejših in dostopnejših središčih, a od časa do časa tudi male razstave o gospodinjstvu, na katerih se razstavijo vse najmodernejše in naj-praktičnejše gospodinjske potrebščine. Razen tega imajo ženske pravico, da se obračajo direktno za vse mogoče informacije ali na departement za poljedelstvo ali pa na državno poljedelsko visoko šolo. To praktično ameriško žensko ustanovo bi kazalo uvesti, četudi v manjšem slogu in začetkom morda le na privatno inicija-tivo, tudi za naše ženstvo. Naj veljajo te vrstice v premišljevanje in uvaževanje kom-petentnih faktorjev in ženskih organizacij. —k. Odvetnice v Nemški Avstriji. Zadnjič smo poročale o prvih odvetnicah v Jugoslaviji. Sredi januarja t. 1. je pa na Dunaju obenem s svojim bratom položila odvetniški izpit ga. dr. Marijana Beth roj. Weisl, žena cvangeljskega bogoslovnega vseučiliškega SVET STRAN 117. profesorja dr. Belha. To je prva odvetnica v Avstriji. Prva odvetnica na Poljskem. Ga. Roža Lukovska, ki je dovršila juridične nauke na univerzi v Poznanju, je otvorila v Lodzu odvetniško pisarno. Prva ženska duhovnica na Angleškem. Te dni je prejela v Londonu prva ženska duhovniško posvečenje. Bila je to dgč. Mau-derovdent. — Kakor znano, je tudi med katoličani struja, ki zahteva za ženske duhovniško posvečenje, utemeljujoč to s potrebami novega časa, ko izobrazba kompli-cira duše in more žensko popolnoma razumeti le ženska. Cerkveni krogi na splošno to zahtevo odklanjajo, dasi so za to, da dobe ženske nižja posvečenja za izvrševanje dušnopastirske službe, ne pa mašništva. Prva katoliška veroučiteljica na Čehoslo-vaškem. Vsled velikega pomanjkanja katoliške duhovščine je bila v Kraljevem Gradcu imenovana za katehetinjo neka učiteljica, ki je preje na konzistorialnem uradu položila odnosni izpit. Dobivala bo enako plačo kakor moški kaleheli. Žene za varstvo otrok in mladoletnih oseb. Zadnjič .sem poročala o tozadevnem gibanju v Italiji. Tudi v Nemški Avstriji pripravljajo preosnovo kazenskega zakonika. Tem povodom je Društvo za ženske politične interese na Dunaju dne 15. jan. 1924. sklicalo shod, na katerem se je zavzelo za to, da novi kazenski zakonik v čim največji meri poskrbi za varstvo otrok in mladostnih oseb proti nravnim zločinom odraslih. Shoda se je udeležilo ženstvo vseh strank in bilo v svojih zahtevah popolnoma soglasno. Shod je vlado nujno pozval, naj preosnovo kazenskega zakonika kolikor mogoče pospeši, ob enem pa najde pota in sredstva, da se nravni zločini nad otroci in mladostnimi osebami že sedaj najstrožje preganjajo in kaznujejo. Moderen znanstvenik o ženi. Znameniti nemški biolog, vseučiliški profesor dr. Muckennann, prireja o svoji stroki velika predavanja za široko javnost-po vseh velikih nemških mestih. Povsod ga hite poslušat tisoči in tisoči iz vseh stanov, ki jih s svojo čudovito besedo docela osvaja. Muckermann je popolnoma moderen znanstvenik, pristaš razvojnega nauka, ki je prišel do svojega znanstvenega prepričanja temeljem dolgoletnih raziskavanj v svojem lastnem laboratoriju. Po stanu je jezuit, kar daje njegovim izjavam tem večjo vrednost. Ta mož se v svojih predavanjih o postanku in razvoju življenja, o vplivu prednikov na usodo novih pokolenj itd. opetovano dotika tudi ženskih problemov. Tozadevne njegove izjave so za ženstvo dragocene, zalo naj jih prinese tudi »Ženski Svet». (Posnemamo jih po vrsti njegovih predavanj v Gradcu meseca februarja t. 1.). STKAN 118. 2ENSKI SVET LETNIK II. Govoreč o razvoju celic temeljem svetlobnih slik, zaključuje dr. Muckermann svoja izvajanja: «Kar smo tu videli in spoznali, nas mora navdati z neizrekljivim spoštovanjem pred naravo, pred tajnami človeškega postanka. To spoštovanje naj bo tako veliko, da preide tudi v jezik. Potem bodo pojavi, ki se, žal, kažejo tudi v akademičnih krogih, izginili. Nam treba spoštovanja nasproti ženi, pa najsi bi bila tudi nevredna, najsi tudi ne bi odgovarjala idealu. Treba pač misliti na ideal in materinstvo nad vse visoko spoštovati. Ne smemo dopuščati, da se zasmehovaje kaže na matere, ki nosijo dete pod srcem. Vsi smo otroci svojih mater, zato nam bodi vsaka žena častitljiva.« V predavanju, v katerem Muckermann odkriva pogubni vpliv pijanstva, spolnih bolezni in drugih ljudskih šib na potomstvo, pravi: «Danes moramo bolj nego kdaj prej misliti na zdrave, na nravno trdne. Pač skrbimo za bolne in jim pomagamo, toda zdrave matere pustimo lakote umirati.» (Dr. Muckermann je ustanovil plemensko-higijensko družbo, ki ima namen, nravno in gmotno podpirati mlade zdrave matere.) Muckermann brezpogojno obsoja dvojno moralo: «MIadi mož zahteva od mladenke, da je čista in zvesta. Ali naj mladenka ne pričakuje enakega od svojega ženina, žena enake zvestobe od svojega moža? Nikdar ne dosežemo odrešenja žene, ako ljudstvo brez pridržka ne prizna istega nravnega zakona za oba. Enakovredna si stojita mož in žena drugi proti drugemu. Za narod bodočnosti je trajni zakon med enim možem in eno ženo načelno pravo. V vsakem drugem zakonu je otrok neljub gost. Kjer ljubezen svobodno gospodari, se ne rodi toliko otrok, da bi nadomestili svoje lastne starše. To je začetek umiranja narodov. Tudi nezakonskemu otroku in nezakonski materi velja vsa naša ljubezen. Nihče ni čisto brez greha. Ne kamenjajmo ljudi, ki so se izpozabili, ki pa pošteno iščejo poti nazaj. Ljudje so zadovoljni, da je le pročelje v redu in najsi tudi mati tajno umori svoje dete, da obvaruje družino pred sramoto. Če pa svoje dete donese, svojo krivdo poravna, se razburjajo. Ali ni 45% prvoroienih spočetih pred zakonom? Nezakonski otrok je nedolžen. Ne bi ga smeli v vseh listinah pribiti na sramotni oder. Ostane naj z materjo združen, da ta ob njem duševno ozdravi. Zapeljivec pa naj vsekakor zadosti za svoj čin s prisilnim delom.» Prof. Muckermann je pristaš načela, da naj zaročenci pred poroko obojestransko dokažejo svoje zdravje temeljem zdravniškega izpričevala. O splošni in posebej ženski vzgoji pravi prof. Muckermann: «Človek bodi v večji meri zvezan s svežo, prosto, živo naravo, dekle se giblji na vrtu in v kuhinji. Bolj nego kdaj naj se mladina udejstvuje v domačem delu. Nobeno delo ni prenavadno, da le ne presega otrokovih moči. Čtivo bodi dostojno, toda ne dolgočasno. Nabožna književnost v dolgočasni obliki je naravnost škodljiva. Važna je temeljita priprava na poklic. Ne moremo biti proti ženskemu študiju, pač pa proti enakoličnemu študiju za dečke in deklice, proti skupnemu športu in zletom. Deklice se pofantijo, dečki po-dekličijo. Zlo je, ako učinek spolov na daljavo trpi vsled občevanja iz neposredne bližine. V dobi dozorevanja naj dekliški študij prekine gospodinjstvo. Kasneje naj dekle, če so dani pogoji, nadaljuje študije do najvišjih stopenj.» Kako se je Lenin poročil. V arhivu kras-nojarske policije so našli listino, tičočo se poroke Mihajla Iljiča-Lenina z Nadeždo Konstantinovno Krupsko. V tistem času je bil Lenin interniran v Ledeni Vodi, malem sibirskem mestecu. Nekega dne prideta v tabor kot kaznjenki Nadežda Konstuntinovna in Olga Ivanovna Križanovska, obe komunistki in obsojeni v sibirsko prognanstvo. Krupskaja, ki bi bila morala iti v notranjo Sibirijo, je vložila prošnjo, da bi smela ostati v Ledeni Vodi, kjer je bila tretja postaja na njenem križe-vem potu. Ugodili so njeni prošnji pod pogojem, da se mora tekom enega tedna poročiti s kom izmed prognancev. Tako je namreč bil običaj v Sibiriji. Nadežda je sprejela pogoj in si izbrala za ženina Lenina, pa tudi Lenin je takoj privolil v zakon z Nadeždo, ki je bila za komunistične ideje prav tako vneta kakor on sam. Svatba se je vršila tiho, brez hrupa in slovesnosti, kakor je pač bilo predpisano za prognance- MATERinSTVO Otrok in šola. Menda je že v človeški naravi, da si človek želi vedno: le hitro, le čini prej! Opaža se to osobUo pri mladih in tudi ne več mladih stariših. S kako nestrpnostjo pričakujejo, da napravi otrok prvi korak sam! Ponekod p os t avla j o otroka že s šestim mesecem na noge, češ, glejte, kako je čvrst, kmalu se spusti in pojde. In ko prestopi sam, to je veselja! Toda po par dneh mine že to veselje in se hlasta za čim novim. Otroka uče vsakovrstne «kunšti», da ga razkazujejo in občudujejo. Nekatera mati uči otroka s četrtim, petim letom črk, pisanja in čitanja ter je vsa ponosna, če more otrok načečkati kak še-pav i. Kako je vse to nespametno! Do šolske dobe naj se otrok razvija telesno in duševno brez vsake sile, naravno in igraje. Mati naj ga pač vodi s seboj v naravo, naj mu pripoveduje kratke lahko umljive povesti, naj ga uči spoznavati prirodo, da mu odgovarja na vprašanja, kako se zove to ali ono. Otrok se bo razvijal telesno in duševno, ne da bi se trudil njegov spomin, ne da LETNIK H. ŽENSKI SVET STRAN 119. bi se otrok mučil. Do šolske dobe bodi olrok svoboden, brez skrbi! Tudi za vstop v šolo se nekaterim stari-šem preveč mudi. Otrok ni še dovršil 6. leta in vendar poskušajo na vse načine, da ga spravijo še isto jesen v šolo. Take otroke navadno pokažejo zdravniku, ki tako le od daleč pogleda otroka, pa razsodi, je li sposoben za šolo ali ne. O tem pa bi morala vedeti najbolj mati, ki ima otroka vedno pred očmi. Če je dete telesno slabotno, ako tudi ie duševno razvito, ga imej doma še eno leto ter glej, da ga med tem časom okrepčaš. Samo Bog ne daj, ko bi ga hotela krepčati z alkoholom. Alkohol je strup, ki deluje uničujoče na otrokove možgane. Če daš otroku alkohola, ti postane začasno živahen, vesel in rdeč; a kakor hitro neha alkohol učinkovati, postanejo otroci topi, navadno zaspe. Otroci, ki se navajajo na uživanje alkohola, so nervozni, čmerni in sitni. Alkohol ie za otroka strup, pa bodisi v katerikoli obliki, tudi v preparatih, kjer je mešano vino z železom. Ako potrebuje otrok za svojo kri železa, nai napravi zdravnik recept brez alkohola. Da okrepčaš svojega otroka, dai mu redne in tečne hrane! Mleko, vse mlečne jedi, jajca, zelenjava, surovo maslo, riž, sadje in včasih meso: evo, to je izvrstna hrana. Navadi otroka, da je samo ob uri; ako teče vsak trenotek po kruh, mu ne gre v slast kosilo in večerja. Daj otroku jesti pelkrat na dan in glej, da ima tedaj dovolj. Na ta način ti bo uspeval otrok najbolje, ne pa, ko se bodo povsod valjali ostanki njegovega kruha in ko se bo pri kosilu ali večerji kremžil in izbiral. Ko bo otrok telesno dovoli krepak in duševno zadosti razvit, še le tedaj ga daj v šolo. Na šoloobveznega otroka je treba posebno paziti. Če sedi po več ur v zaprtem prostoru, pošlji ga ven, da se potem naužije čistega zraka na olanem. Ko piše naloge, pazi, da sedi pravilno, da ne gleda preblizo, da ne piše v mraku ali na solncu. V tem času je največja nevarnost, da se mu skrivi hrbtnica, ako ne sedi otrok pravilno, ali če nosi knjige v roki in vedno na eni strani. Najbolj higijenični so platneni nahrbtniki, ker se ž njm razdeli teža na vse telo. Seveda ne sme biti tudi nahrbtnik pretežak. Pred mnogimi leti že je bran-denburški provincialni šolski kolegij določil, da ne sme šolarčkov nahrbnik presegati osminke skupne telesne teže. Posebne važnosti je spanje šolskih otrok. Otroci od 7.—9. leta morajo spati 11 ur, od 9.—12. 10 ur, a od 12,—14. leta potrebujejo °-—10 ur soanja. Slabotni in malokrvni otroci potrebujejo več spanja nego čvrsti in zdravi. Nikdar ne smeš otroku kratiti spanja, pa bodisi, da ga siliš k učenju, ;>li da ga vodiš v gledališče in na zabave. Ako je otrok zjutraj lepo spočit, gre vesel in zadovoljen na delo, ako je pa nenaspan, je čmercn, razdražljiv in ni dovzeten za učenje. Zato, stariši, privoščite otrokom dovolj spanja, ponočevanje je za deco kajpada še bolj nezdravo nego za odrasle ljudi! Marica. HIGIJENA Človek potrebuje manj hrane. Pred več leti je predaval profesor Russel Chittinden na zborovanju «National Academv of Scienses», da je s poskusi dognal, da zav-žije človek povprečno dvakrat, trikrat več hrane nego mu je treba, da se ohrani duševno in telesno čil in krepak. Poskušal je na svojih kolegih, profesoriih istega zavoda, na dijakih in vojakih. Polagoma jim je odjemal vsak dan nekaj hrane, katera vsebuje beljakovine, n. pr. meso, ne da bi radi tega pomnožil drugo vrsto hrane. Koncem njegovih poskusov, ki so trajali 6 mesecev ali celo leto, so bile vse osebe popolnoma zdrave; telesna teža se ni zmanjšala, telesne moči in mišice so se ojačilc baš zato, ker človek ni jedel preveč. Osebe, ki so mu služile za poizkuse, so se sčasoma zadovoljile s polovico hrane. Seveda so morale vse štirikrat, petkrat bolj žvečiti hrano nego navadno, ker le na ta način se popolnoma izrabi hrana. M. Dobro ohranjeni ljudie. Ljudie, ki so že zelo stari in vendar dobro ohranjeni, se odlikujejo po sveži zunanjosti, prožnosti svojih udov in oo neki gotovosti v nastopu. Da bi te posebnosti ohranila, se POslužuie nova doba vseh umetnih okrcpčevnnj in osveževalnih sredstev; naiš dedje pa so dosegli to na čisto naraven način. Tako so neštetokrat povpraševali neko osemdesetletno grofico, kakšna sredstva pravzaprav rabi, da ima len še vedno tako svež in telo še čilo in močno. Ta vrla gospa, žena nekega zdravnika in mati osmih otrok, se pa enkrat prav dopadljivo nasmehne in pravi; «Moja lenotna sredstva so prav vsem na razpolago. Zgodaj v posteljo in zgodaj zopet iz nje; zdrava redilnn domača hrana, skrb za telesno snago in bivanje na dobrem zraku. Ne samo v poletnem času ampak tudi pozimi se mora pridno zračiti stanovanje. Izpraševateljicam pa odgovor še vedno ni zadostoval in so trdile, da je na stotine ljudi, ki se tako ravnajo, pa se kljub temu hitro postarajo. Tako so to stvar dolgo pretresovale in ona jih je ponovno prepričevala, da rabi mnogo vode in da se na njenem umivalniku ne dobi drugega kot navadno milo. Za zdravo kri pa je skrbela na ta način, da ni nikdar v svojem življenju zauživala alkohola in tudi ne pikantnih dišav ali pa močnih jedil; pač oa veliko mleka, medu, sadja, zelišč in zelenjave. Za žejo pa je pila večinoma pomarančni in citronov sok, ali pa tudi samo vodo. STRAN 120. ŽENSK^ «A nagubančena koža in globoke zareze na obrazu vendar ne izginejo samo vsled zdrave krvi?» «Seveda, tu imate popolnoma prav,» se ponovno nasmehne grofica. «Treba je zato tudi gotovega umirjenja nravi in samozata-jevanja, da se človek ne razburja nad vsako malenkostjo in radi tega ne gubanči čela. Življenje zahteva velikih premagovanj, zakaj bi se udajale podobnemu razpoloženju, ko vam duševno in telesno le škoduje. Človek bodi močan, zakrivaj rajši svoje gorje za smehljajočim obrazom, ker šele tedaj te bode vse oboževalo in ljubilo. Kdor mirno prenaša vsakdanii križ, je lahko uverjen, da ne bode nikdar izgubil svoje dobre volje in z njo tudi dobrega teka.» Krista Nemanova. GOSPODINJSTVO Proti mrčesu v postelji. V najelegantnejših stanovanjih se dobi posteljni mrčes — bolhe in stenice. Večkrat se ta nesnaga zanese z nabavo starega pohištva, zlasti divana, naslonjačev in slik. Pa tudi najmodernejše stavbe imajo cesto stenice, ker so jih zidali z materijalom od starih hiš. Šele po dolgem raziskovanju so dognali ta način zalege. Zato dobro preglej vsako stvar, ki jo kupiš iz druge roke, ter jo namazi z razredčeno karbolno kislino, katero dobiš v lekarni. S to tekočino naj se umijejo tla, stranišče, veža, hodnik, oprava, po potrebi tudi okvirji pri oknih in slikah. Če razku-žuješ tako, ne preženeš le mrčesa, temveč uničiš tudi bakcile, ki so gotovo v vsakem stanovanju. Prvi dan je res vonj po kar-bolu neprijeten, vendar izgine kmalu, sveži zrak pa takoj ugodno vpliva na živčevje. — Če so se zaredile stenice le v postelji, jih uničiš tudi s tem, da les dobro namažeš s petrolejem, v katerem si namočila naftalina. Seveda je pa treba posteljnino vsak dan dobro prezračiti, posteljnjak pa neumorno čistiti in brisati prah. Pomni namreč: snaga, svetloba ter zrak so največii sovražniki mrčesa in tudi bacilov. Z. Kako si pripravimo rožno tinkturo. V čisto steklenico nasuiemo sveže, nepoškodovane cvetne liste rdečih centifolij. Napolnimo steklenico z najfinejšim špiritom in pridenimo nekoliko konjaka. Nato postavimo steklenico 3—4 tedne na solnce ali na toplo mesto na ognjišče. Ako polijemo pozimi nekoliko kapljic na peč, se razširja po sobi najlepši rožni vonj. Na isti način lahko postopamo z vijolicami, resedo... Ta parfum je mnogo cenejši kot kupljen in nas v pusti zimi spominja na opojne vonje vrta. ______ M. Z. IZ NAŠESKRINjE. GORENJCI (Nadaljevanje). Pust. V predpustnem času je Gorenjec zelo vzdržen in trezen. On ne veseljači SVET LETNIK II. tako, kakor je zlasti po mestih navada. Pleše le, če gre na ženitnino, drugače pa zaslišiš muziko po gorenjskih gostilnah kvečjemu na zadnjo predposlno, to je pustno nedeljo. Pač pa je pustni dan ves njegov. Gospodinje se na pustni torek postavijo s tem, da nacvro lepo rumenih krofov in tako-zvanih «flancatov» (v Vižmarjih jim pravimo Malicati). Fantje pa se po kosilu napravijo v pestrobojne «maškare» in z godcem na čelu, (ki je tudi maskiran) korakajo po vasi od hiše do hiše in pobirajo flancate v za to pripravljeni koš, ki ga nosi maškara, ki je opravljena skoro tako, kakor so na Miklavžev večer parkeljni. Pred tem «košarjem» imajo zlasti otroci velik strah, kajti «košar» ima nalogo razganjati otroke, katerih se cela gruča drvi za maškarami. Po onih hišah, kjer so že odrasla dekleta, zaplešejo maškare z njimi par poskočnic, seveda če to dovolijo stariši. O mraku pa napoči veliko veselje za otroke. Saj so pa tudi v ta namen že dva dni pobirali po gozdu suho vejevje in tudi iz domačih drvarnic ie izginila marsikaka butara, samo da je bil doli na «gmajni» večji kup. Halo, zdaj pa le skupaj in «pusta žgatl« Vsi otroci so oboroženi z brezovimi metlami, v katerih so potaknjeni oblanci. Ko zazvoni Ave, so že vsi pri kupu in med tem, ko eden užge gromado, zažgejo vsi drugi svoje metle in med glasnim vriskanjem tekajo okrog gromade s temi «baklja-mi», M se vidijo od daleč kakor goreče vešče. Čim večja je gromada drv, tem dalje traja rajanje. Še le, ko je kup suhljadi po-popolnoma upepeljen, se odpravijo otroci vsi hripavi domov. Doma se pa potem na pustni večer vrši večerja, kakoršne ni nikoli v letu. Najprej pride na mizo juha z govedino, potem prašičja pečenka z zeljem, prekajena svinjina, klobase, krofi, flancati in liter ali, če je številnejša družina, tudi dva litra vina. Po večerji na gre gospodar, gospodinia in — razun malih otrok — vsa družina v bližnjo gostilno, kjer se že od popoldne člasi harmonika in morda še kako drugo trobilo. Starpiši ljudje posedeio k mizam, mladina na pleše, raja in vriska ter bije s petami ob tla. Saj je nocoj to veselje dovoljeno in tega jim ne krati tudi najbolj strogi oče, ozir. gospodar. «Da bo debela repa in korenje, mora biti na pustni večer norenje,« pravi gorenski pregovor in to je vzrok, da se na pustni večer celo marsikateri starejši par zasuče po podu. To rajanje traja do polnoči. Potem se pa vzdignejo vsi in se odpravijo domov, kajti napočil je sveti postni čas, katerega Gorenjec še vedno z vso spodobnostjo uva-žuje. Le nekateri mladi nepridipravi ostajajo črez polnoč v gostilni. (Mamica.) Poštnina plačana v gotovini PODRUŽNICA Ljubljanske kredit, banke v Gorici Corso Verdi ,,Trgovski Dom" TELEFON ŠTEV. 50. -- Brzojavni naslov: LJUBLJANSKA BANKA. Deln.glavn in rezerve: CENTRALA: LJUBLJANA Dinarjev 60 milijonov. PODRUŽNICE: Brežice, Celje, Črnomelj, Kranj, Maribor, Metkovič, Novi Sad, Plin, Sarajevo, Split, Trst Obrestuje vloge na knjižice po 4'/i°/o. Na daljšo odpoved vezane vloge po dogovoru. — Nakup in prodaja vsakovrstnega tujega denarja. — Izvršuje vse v bančno stroko spadajoče posle najkulantnejše. — Uradne ure za občinstvo od SVa — 12 in od 3 — 5. Ob sobotah popoldne, nedeljah in praznikih zaprto. Pozor!! RUDOLF KNEZ Pozor!! . Piazza de Amicis 3 (na Komu) ' ima v zalogi moško in žensko blago in izgotovljene obleke. Sprejema vsakovrstna naročila za obleke po meri in najnovejšem kroju, -t- Nevesta in ženin dobita pri tej tvrdki vse potrebno po ugodni ceni! Postrežba točna. KNJIGARNA - PAPIRNICA - KNJIGOVEZNICA J. STOKA TRST VIA MILANO ŠTEV. 37 ima v zalogi na debelo in drobno vse pisarniške potrebščine za šole, občinske, župne in odvetniške urade, kakor tudi vsakovrstne slovenske knjige, muzika-lije, molitvenike itd. — Izvršuje vsakovrstna knjigovezniška dela. Izvršuje vsakovrstne pečate in tiskovine. P. n. sodnijam naznanja, da sprejema in izvršuje vezanje zemlje-knjižnih in bančnih knjig tudi v urad. prostorih v mestu in tudi na deželi. ZALOGA POHIŠTVA ANTON BREŠČAK = GORICA= Via Carducci 14 (prej Gosposka ulica) Doma, kar manjka, pregleda naj vsak, Vse naj napiše si pri dnevni luči, Omare, mize, stole posteljnjak, In vse kar rabi sploh v domači kuči. Kar manjka, to mu preskrbi BREŠČAK, Štirinajst številka, ulica Giosue Carducci. Cevljarnica Forcessin DDDD TRST - Via Caprin štev. 5 pri Sv. Jakobu • TRST nnnn Kdor išče obuvalo ceno a vendar lepo, ta bo pomislil malo, ne kupil kar na slepo ! In šel bo k „FORCESSINU", ki v Trstu vsem od kraja — ubožcu al' bogatinu — najboljše čevlje daja . . . Podružnica Via Udine 2 ¦ Podružnica Via Udine 2 Predmeti za bolnike trebušni in kilni pasovi v Parfumeriji - mirodilnici E. Grapulin Gorica, Corso G. Verdi 27