11. štev._November. — 1886. Letnik IX. CERKVEN! GLASBENIK. Organ Cecilijinega društva v Ljubljani. Izhaja po enkrat na mesec in velja za celo leto z muzikalno prilogo vred 2 gold., za ude Cecilijinega društva in za cerkve ljubljanske škofije 1 gold. 50 kr. Vredništvo in opravništvo sta na mestnem trgu št. 10. Spremenljive pevske molitve pri sv. maši. (Dalje.) Ta samožrtva se začenja z umno rabo telesa in telesnih dobrot, doseže pa svoj vrhunec v čistosti duše. „ Kadar se naše srce k Bogu povzdigne, postane njegov altar: njemu darujemu krvave žrtve, kadar se do krvi za njegovo resnico borimo; njemu zažigamo najprijetniše kadilo, kadar pred njegovim obličjem govorimo pobožne molitve svete ljubezni, njemu donašamo svoje dari se svojo lastno osobo: njegovih dobrot spomin obhajamo ob slovesnih praznikih in gotovih dneh, da se ne vrine v teku časa nehvaležna pozabljivost: njemu po-kladamo dar ponižnosti in hvale na altarji naših src v ognji žareče ljubezni."*) V teh prelepih besedah je izrazen ves tek darilne ideje. Ker je torej darovanje vernikov v tesni zvezi z daritvijo mašnikovo (kolikor se namreč posebno poudarja žrtvovalni duh), treba tudi, da si v današnji liturgiji verna srenja pripravi pravega žrtvovalnega duha, da ga očitno pokaže in na altar položi. To pa naj se zgodi s petjem ofertorij a, katero je daritev molitve; treba toraj še pokazati, kako se v tej pevski molitvi darilna ideja razgrinja in kako se žrtvovalni duh v le-to molitev kakor v živo tvorilo zliva. Oglejmo si n. p. ofertorije ob praznikih Gospodovih. V njih se posebno lepo kaže pomen praznika in se izraža darilna pesen, katera prešinja nebo in zemljo. „Tvoja so nebesa, glasi se offertorium ene božične maše, tvoja je zemlja, zemlje krog in njega popolnost si Ti utemeljil: pravica in sodba ste priprava tvojemu sedežu". Nebo in zemlja se vračata nazaj k prvotnemu studencu in pripoznavata pravičnost božjo. Na velikonoč gre zemlja k počitku, kajti od smrti vstali je zopet postal njen gospod; a stresla bi se, ako bi moral Gospod vstati sodit samopridne stvari. — Velikonočni ponedeljek in torek tekmujeta nebo in zemlja, da bi oznanovala vstajenje Odrešenikovo. »Angel je prišel z nebes" in: »Odprli so se potoki voda". To vpliva na ljudi, ljudstva in narodi ne morejo zaostajati, temuč hvalno pesen zapojo ter dajejo Bogu čast, kakor se godi o vigiliji vnebohoda Gospodovega. Potem ko so radostni klici Izve-ličarja v nebesa spremili, prešine z apostoli tudi zemljo hrepenenje po zopet-nem prihodu svojega kralja; tudi ona se čuti osamljeno in tako se nam razjasni offertorium binkoštne vigilije: »Pošlji nam svojega Duha, in z novega *) Sv. Avguštin »De civit. Dei 10, 3. ustvarjeno (namreč solnce, mesec, reke, gore, morje, živali, vino i. dr., kakor jih našteva 130 psalm) obnovi obličje zemlje; čast bodi Gospodu. Alleluja". S tem klicom zemlje se strinja v maši binkoštnega praznika tudi človek in obljubi z božjo pomočjo, da tudi on sam s svojimi darovi ne bode zaostal, da bode Bog Gospod vseh stvari. „Potrdi to, o Bog, kar si storil med nami, glasi se offertoriuni; se svetišča svojega, ki je v Jeruzalemu, ti bodo kralji darove prinašali. Alleluja". Tudi v praznik presv. Rešnjega Telesa ponavlja se ista obljuba, da ne bodemo jenjali darilnih kruhov v dar prinašati, ter ž njimi svoja srca Bogu darovati, da postanejo popolnem njegova lastnina in se Gospodovo ime ne bode nikdar več onečastilo. In tako se vije darilna ideja rastoč kot živa misel skozi ofertorije vsih dob in prav zato so te pevske molitve žive vejice na drevesu sv. maše. Ako se v Čredo vsa maša (missa fidelium) izraža, potem se ozira ofertorij na njen prvi poglavitni del. Kakor je offertorium nekdaj obhod ljudstva k darovanju spremljeval in je bil ljudstvu namenjen; tako je tudi še zdaj očitna, skupna pesen pri očitni t. j. pri slovesni maši, namenjena vernemu ljudstvu, namesto katerega jo pa prepeva pevski zbor. Ljudstvo naj ima v ofertoriji daritev molitve; uči naj se toraj z ofertorijem samo sebe darovati in na altar pokladati. To je za ljudstvo neobhodno potreben čin; tega se mora zavesti in dolžnega čutiti. Pri tej priliki naj ljudstvo svojo darežljivost proti Bogu ponavlja, naj se ohrabri in oboroži, da bode posamezni skozi ves dan in ves teden v zatajevanju samega sebe, v zaupanju na Boga in v ljubezni do bližnjega v resnici žrtvovalno živel. „Potem smem pogumno reči, da po smrti ne bodemo več potrebovali spravne daritve, če smo bili pred smrtjo sami Bogu dar".*) Sv. cerkev je to molitveno daritev z glasbo olepšala, da je lepše dišeča in večje vrednosti; cerkveni pevci naj ravno s svojim petjem Bogu prinašajo prijeten dar. Na tak način se bodo uresničile besede Tertulianove, ko govori o duševnih darilih: „Ta dar bodi iz vsega srca Njemu posvečen, z vero gojen, z resnico pripravljen,- brezmadežnost mu bodi naša čistost, njegov venec naša bratovska ljubezen, — ta dar moramo prinesti, se premstvom dobrih del, med prepevanjem psalmov in himnov k altarju božjemu in vse bode za nas pri Bogu zadobil." **) ______(Konec prih.) Nekaj o naših sprednikih, nekdanjih cecilijancih, in starih pesnih. (Spisal Jan. Tavčar.) (Dalje.) 3. Pesem k sv. Duhu je pri nas še s prvotnim napevom in tekstom znana. Nekdanja pevka, 81 let stara jo še zna. K sv. Duhu. h7 R Prid Prid i r - \ sve - ti Duh! iz sve - ti Duh! de * j J-l tvoj-mi dar li -vec da - mi Sirov Na - ' * ca tvo-jih pol - ni -a—* ver-nih sr - ca na -ver - =12: t=t=t pol - ni Po - slu-šat ni - kov Da nav-ke 3 tvo-je prav po po - slu - ve - lje - ša - mo So na - še In se po =1= Ž ' ! ' • im ve - li - ke že - lje Prid sve" - ti Duh na - še ve - se - lje. njih po - bolj - ša - mo Prid sve - ti Duh de - li - vee da - rov. Popravljen napev ima M. Redeskini za pesen sv. Jeme in po njem „Rihar" in »Cecilija" za Binkoštno. 4. K sv. angelju varuhu. mm •i t-;:- P j 32= mi An Ti An - gelj Bož zve - sto - gelj varh ji ti pred ma pri -ja me - no - telj vo-diš da ho-diš, Te -moj, ved - m r. -i '^ se sam bi se m -ss no V mi ne pri- na i D. C. Te-be Te-bi mi mo ■ je jo Bog od du-šo ■ lo - čil, zro - čil. po - gu - bim. po - ro - čim. stra-ni stoj. Stari napev in BI. Botočnikov popravljen tekst. 5. Zelo priljubljen je moral biti sledeči napev o Stržinarjevem času, kajti vmerjenih mu nij nič manj ko 9 ali 10 dolgih pesni, mašnih in druzih poučne vsebine. Dozdeva se mi, da sem ga še ko otrok slišal v Loki popevati pri ka-pucinih. j-y----W--- Pred Sv. maša. •feH —fn- -0— -K<- 3 Bo-gom po-klek-ni-mo Po - vzdig-ni - mo sr - ce V ne- Pred Ta-bo na * ko - le-nih -v—