26 Je li pri ljudski šoli treba vrta? Najboljša in najimenitnejša stvar vsakega izobraženega naroda izročena je v oskrbo ljudskemu učitelju. Iz neveščega, slabotnega otroka vzgojiti in izučiti ima pametnega, poštenega in značajnega moža, kateri ima biti steber in podpora naroda, države. Kakoršna vzgoja mladine, tako živenje odraslih naroda, to znano je vsa-kateremn, in vsled tega gledajo vsi probujeni narodi na šolo, nje vspeh, ter stavijo v taisto vse upanje, vso prihodnost. V šoli pridobiti si ima otrok raznih znanosti, kakor branja, veroznanstva itd., poleg tega pa tudi, zlasti v šolali po deželi dandanes še premalo oskrbovanega, a za kmeta neprecenljivega, ker prepotrebnega znanja v kmetijstvu. Res se v šoli ne more razpravljati o različnih zemljah, o umni živinoreji in obdelovanji polja za to šola nima potrebnih zemljišč in drugih pripomočkov, učitelj premalo časa, in mladina je še tudi za ta poduk negodna, pač pa zamore in sicer edino le šola veliko doseči s podukom v sadjarstvu, v trto- in zeljenadoreji, in to le, ako ima primerni šolski vrt. Skušnja uči, da beseda sama pri našem narodu ne zda ničesar, le praktični poduk, posebno pa dobri vzgledi bude veselje do kake prekoristne reči. Vsaj vemo, kako nezaupljiv je narod novejšim naredbam in da se najraji nepremenjeno peča še z onimi deli, katere so opravljali njegovi pradedje. Ko pa bode narod videl, da šolski vrt ni samo radi imena ali koristi učitelja tukaj in ko se bode prepričal, da učitelj ne zna poučevati samo v branji, računanji in drugih takih znanostih, temuč da razume tudi kot nepoljedelec kmetijstvo zlasti sadjarstvo in trtorejo, da se sme k njemu vsak za svet in poduk zateči, vedoč, da ga tudi dobi, da na šolskem vrtu mladina spoznava in se uči ljubiti domačo zemljo, da se prične tam zanimati za zelo ali manj važne, pozneje znabiti nepotrebne reči, da se ji budi ondi veselje do reda, a tudi spoštovanje do tuje reči, da se tamkaj praktično nauči takih del, katera ji sam iz nevednosti ali pomanjkanja časa dajati ne more, takrat bode spoznal, da je prav vrejen in oskrbovan šolski vrt ne le pri naravoslovskem, temuč zlasti kmetijskem poduku šoli potreben. Gotovo pride čas, ko se bode pri vsaki šoli napravil dovolj velik šolski vrt in nastavil na vsaki šoli kmetijstva, zlasti sadjarstva, v krajih, kjer trta raste, trtoreje vešč učitelj. V šolskem vrtu razveseljeval, okrepčaval in učil se bode po trudapolnem delu poleg učitelja tudi narod, hvaležen, da sta mu šola in vrt prinesla omiko in blagostanje. Vojteh Ribnikar.