TIPOGRAFSKO OBLIKOVANJE 22 Slika 1. Tiskarski znak Fusta in Schöferja. RAZVRŠČANJE ZAŠČITNIH ZNAKOV Pri svojem delu se grafičarji po- gosto srečujemo z različnimi ak- cidenčnimi tiskovinami (vizitka- mi, dopisnimi papirji, oglasi …) in drugimi grafičnimi izdelki, na katerih so aplicirani različni za- ščitni znaki. Pogosto lahko zasle- dimo, da se nedosledno upora- bljajo poimenovanja logotip, lo- go in zaščitni znak, pri čemer je pogostejša raba logotip. ZAŠČITNI ZNAK Znaki in njihove oblike vzbuja- jo največ pozornosti in so najpo- membnejši element celostne gra- fične podobe. Kakovost zaščitnih znakov ni vedno nujno nedvou- mna in razločna, ponavadi pa sta ti dve lastnosti povezani. Črke v logotipih so lahko tako nenava- dno oblikovane, da jih skoraj nihče ne obravnava kotčrke. Ra- zlago, ki obravnava zaščitni znak kot deskriptivni, bi morda lahko kar pozabili in večini uporabni- kov prikazali zaščitni znak kot abstraktni. Znake uporabljamo dosledno. Zaščitni znak lahko sestavljačr- ka, več črk in slika, kar pomeni, da ga lahko uvrstimo v dva razre- da. Ker si različni uporabniki ra- zlagajo isti zaščitni znak različno, pomeni, da lahko zaščitni znak razvrstimo na več načinov. Kdo, ki pripada drugi kulturi, bo predstavljal ali razvrstil vsaj nekaj zaščitnih znakov povsem druga- če. Zaščitni znaki ali gesla, ki so ra- bili istemu namenu, obstajajo vsaj 5000 let (1). Zgodovinske zaščitne znake so uporabljali, da bi potrdili družbeno pripadnost: kdo je to in kdo to pravi, lastni- štvo:čigava last je nekaj, poreklo: kdo je to naredil. Ti prvi poizku- si so bili slikovni, takrat še niso uporabljali črk. K zgodovinskim zaščitnim znakom lahko prište- vamo heraldične znake, mono- grame, žigosanje, keramične, prostozidarske in tiskarske zna- ke. Kmalu zatem, ko je Gutenberg začel tiskati, sredi 15. stoletja, so tiskarji začeli označevati svoje iz- delke. Začetni znaki so bili vreza- ni v les ali kovino in natisnjeni na naslovni strani ali na koncu knji- ge. Barvi sta bili črna in rdeča. Kasneje so jih nadomestile ilu- stracije in znaki založnikov (1). Prvi znani tiskarjev zaščitni znak je par ščitov iz leta 1457, prika- zan na sliki 1, pripadal pa je Fu- stu in Schöfferju (2). Tiskar Al- dus Manutus je uporabljal zašči- tni znak, ki je prikazan na sliki 2 in prikazuje okoli sidra ovitega delfina. Kakovost in intenzivnost zašči- tnega znaka kot dražljaja sta od- visni od oblike, velikosti in med- sebojnih odnosov likovnih struktur, ki znak sestavljajo. Znaki imajo lahko neskončno oblik, barv in pojavnosti. Zašči- tne znake delimo na tipografske in slikovne. TIPOGRAFSKI ZNAK Tipografski znak je črka kot lingvistični znak ali pa sestavljen- ka iz veččrk, lahko je monogram (1). Originalni grški naziv za monogram pomeni »enostavna črta«. Danes ta pojem razumemo kot obliko, ki jo sestavljajo zače- tnice osebnega imena. V zgodo- vini so jih pogosto uporabljali kot podpis, ker večina ljudi ni znala pisati niti brati. V srednjem veku so se podpisovali s križci. Nekateri notarji so vpisali nav- pično črto, podpisniki pa so do- dali vodoravno. Monogram so začetnice imena podjetja, ki so izpisane z značilnimi črkami in so običajno izpisane svobodno, brez uokvirjanja (3). Monogram za svoje prikazovanje uporablja podjetje Lisca in je prikazan na sliki 3. Tipografski znak je tudi logotip podjetja. Izraz logotip iz- haja iz grške besede logos in po- meni beseda. Logotip včasih predstavlja daljše znake in lahko čitljiva imena. Včasih pa se logo nanaša na krajša imena, akroni- me ali okrajšave. Srednja šola ti- ska in papirja Ljubljana za svoje predstavljanje uporablja logo; okrajšavo sštp. Logo je prikazan na sliki 4. Tudi Narodna galerija Slika 2. Zaščitni znak Aldusa Manutusa. Slika 3. Monogram podjetja Lisca. OGLAS 23 TIPOGRAFSKI ZNAK 24 za svoje predstavljanje uporablja logo; slika 5. Če oblika črk v logotipu pred- stavlja določeno podjetje ali izde- lek zaradi vizualne podobnosti ali vzporednosti, potem je logo- tip utemeljevalni znak, če gleda- mo njegovo vizualno podobo (1). V imenu Golfin (slika 6) je o dvignjen, da bi ponazoril žogico za golf v letu. S to ikonizacijo za- ščitni znak izraža naravo dejav- nosti; Golfin je namreč skupina sedmih igrišč za golf. V logotipu, ki ga uporablja podjetje Aero- plan (letalsko podjetje), stačrki o in p v logotipu preoblikovani v znak za neskončnost (∞), kar si lahko razlagamo kot zanesljivost oziroma neskončnost podjetja (slika 7). SLIKOVNI – SIMBOLNI ZNAKI Slikovni znaki so podobe. Deli- mo jih na deskriptivne, abstrak- tne, najdene (kar tako) in kom- binirane. Deskriptivni znaki so podobe ali posnetki stvarnega sveta. Na- mesto simboliziranja opisujejo to, kar reprezentirajo (1). Znak ribe, ki predstavlja ribjo restavra- cijo, je podoba. Lahko pa je to maska, ki je znak za gledališče. Deskriptivni znaki se nanašajo neposredno na objekt, podjetje ali določen izdelek. Odnos med simbolom in njegovim objektom je spodbuden. Deskriptivne zna- ke se hitreje naučimo in prepo- znamo. Njihove oblike so po- snetki realnega sveta, pomenska struktura je stabilnejša in težje spremenljiva. Prav zaradi tega so deskriptivni znaki manj fleksibil- ni (3). Na sliki 8 vidimo deskrip- tivni znak podjetja Kreuzeckhof, Milkcenter; podaljšana krava na- zorno prikazuje, da gre za pride- lavo mleka. Zaščitni znak spada med deskriptivne. Športno dru- švo Kostanjevica na Krki prav ta- ko uporablja deskriptivni znak, ki predstavlja športnika; znak je prikazan na sliki 9. Abstraktni znaki zbujajo razli- čen odziv ob dojemanju vsebine objekta, na katerega se nanašajo. So zelo pogosti in zaradi svoje oblike veliko bolj prilagodljivi (3). Z razvojem in spreminja- njem podjetij je lažje spreminjati pomensko strukturo abstraktne- ga znaka kot deskriptivnega. Ab- straktni znak podjetja, ki se ukvarja z izdelavo športne opre- me Nike, je zelo prepoznaven. Zaradi svoje prepoznavnosti se lahko pojavlja brez tipografskega znaka (slika 10), vendar je podje- tje potrebovalo vrsto let, da smo si uporabniki znak zapomnili in se tako danes največkrat pojavlja brez tipografskega znaka. Tudi francosko podjetje za iz- delavo avtomobilov Citroën uporablja abstraktni znak, prika- zan je na sliki 11. Abstraktni zna- ki se najpogosteje uporabljajo v kombinaciji z logotipom, ime- nujemo jih kombinirani znaki. Znaki kar tako se nanašajo nepo- sredno na svoj objekt. Včasih so prepoznavni na način, ki v resni- ci nima nič skupnega s podjetjem ali izdelkom, ki ga predstavljajo (1). Zaščitni znak Shell, ki je pri- kazan na slik 12, lahko pojmuje- mo za znak kar tako. Znak za Shell prikazuje nekaj prepoznav- nega, školjko, ki pa neposredno nima nič skupnega z izdelkom podjetja, ki ga predstavlja. Posre- dno pa pomeni »čisto tehnologi- jo« v naftni industriji. Poznamo tudi kombinirane za- ščitne znake; to so kombinacije različnih vrst znakov, ki se zdru- žujejo v nov znak. Najpogosteje se abstraktni ali deskriptivni zna- ki kombinirajo s tipografskim. Slika 4. Logotip Srednješole tiska in pa- pirja Ljubljana. Slika 5. Logo Narodne galerije. Slika 6. Logotip Golfin. Slika 7. Logotip Aeroplan. Slika 8. Deskriptivni znak podjetja Kreuzeckhof. Slika 9. Deskriptivni znak Športnega društva. Slika 10. Abstraktni znak. Slika 11. Abstraktni znak. OGLAS 25 Turistično društvo Kostanjevica na Krki uporablja kombinirani zaščitni znak, deskriptivni in ti- pografski znak (logotip). Znak je podoba Kostanjevice na Krki (slika 13), ki je otok, na otoku je tudi cerkev, kar je posnetek de- janskega stanja (4). Deskriptivni znak, kombiniran s tipograf- skim, uporabljen za svetovno pr- Slika 12. Znak kar tako. Slika 13. Kombinirani zaščitni znak. Slika 14. Kombinirani zaščitni znak. venstvo v ribolovu za ženske (sli- ka 14), prav tako prištevamo h kombiniranim zaščitnim zna- kom. Podjetja lahko uporabljajo tudi dve različici za svoje predstavlja- nje. Podjetje Sinergy uporablja kombinirani zaščitni znak; ab- straktni, ki je v obliki kroga, v krogu sta črka i in tipografski znak. V drugi različici pa upora- bljajo samo tipografski znak (lo- gotip), v katerem je tudi črka i podobno označena; slika 15. Iva MOLEK Srednja šola tiska in papirja Ljubljana LITERATURA 1. MOLLERUP, P. Marks of excellence London: Phaidon Press, 1997 str. 15, 22, 27, 37, 105, 107 2. MOŽINA, K. Knjižna tipografija Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za bibli- otekarstvo in Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilsvo, 2003, str. 50, 51 3. REPOVŽ, J. Celostna grafična podoba Ljubljana: Studio Marketing, 1995 str. 100, 101, 102, 103 4. MOLEK, I. Celostna grafična podoba Turističnega društva Kostanjevica na Krki Diplomsko delo, Univerza v Ljubljani, Naravoslovnotehniška fakulteta, smer Grafična tehnika, Ljubljana, februar 2004, str. 45, 46 5. COMMUNICATION ARTS Design Annual 45, november 2004, str. 58-59 Slika 15. Zgoraj kombinirani zaščitni znak, spodaj logotip. 6. MORGAN, L. C. Logo, identity, brand, culture Watson-Guptill Publications RotoVision, 1999, str. 15, 75 7. FRUTIGER, A. Signs and symbols: their design and meaning London: Eburg Press, 1989, str. 175-181, 305-313, 325-338 8. THOMAS, G. How to design logos, symbols and icons Cincinnati, Ohio: North Light Books, 2000, str. 9-13, 15-19, 70-73 9. LUBINIER, M. J. Global corporate identity Massachusetts: Rockport Publishers, 1994, str. 23, 151.