KRALJEVINA JUGOSLAVIJA UPRAVA ZA ZAŠTITU Razred 21 (4) INDUSTRISKE SVOJINE Izdan 1. Februara 1931. PATENTNI SPIS ŠT. 7701 Johan Walfred Swendsen, inženjer, Oslo, Norveška. Indukcijski motor. Prijava z dne 25. februarja 1930. Velja od 1. julija 1930. Zahtevana prvenstvena pravica z dne 26. februarja 1929. (Nemčija). Predmetni izum se nanaša na kratkostič-ne motorje in namerja pri teh motorjih zmanjšati magnetično izgubo stresanja. Glasom izuma se to izvede s tem, da so krat-kostične palice oblikovane tako, da se morejo magnetične silnice, koje se povzročijo od zunanjih Roncev tuljav stojala, ukoristi-ti od kratkostičnih palic, namesto da bi, kakor običajno, tekle nazaj v magnetno jedro stojala. V risbi je pokazan izvedbeni primer za kratkostični motor glasom izuma. Sl. 1 je navpični prerez po podolžni osi motorja. Sl. 2 je prečni prerez skozi motor glasom sl. 1. Sl. 3 je detajl v večjem merilu. St. 4 je prerez skozi drugo izvedbeno obliko. Sl. 5 je detajl motorja in kaže izpre-membo izvedbene oblike, pokazene v sl. 4. V st. 1—3 risbe je 1 stojalo motorja, v kojem so razporejene navadne magnetizir-ne tuljave 2. Kratkostični tekač 3 je na običajen način rasporejen na osi 4. Kratkostični tekač 3 je opremljen s kratkostični-mi palicami 5, čijih konci 6 in 7 so glasom izuma zapognjeni tako, da oklepajo prosti konec magnetizimih tuljav 2. Zapognjeni konci 6 in 7 so opremljeni s kralko-stičnimi obroči 8 in 9. Da se omogoči odstranjenje tekača od motorja, so končni komadi 6 in 7 kratkostičnih palic na eni ali na obeh straneh pričvrščeni na ravnem delu 5 kratkostičnih palic na primeren način, n. pr. s pomočjo svornikov 10. Ako naj se tekač odstrani od motorja, se odstranijo svorniki 10, vsled česar se osvobodi obroč 9 z svem zapognjenimi končnimi komadi 6 od tekača, tako da se more slednji s strani potegniti ven. Sl. 3 kaže drugo izvedbeno obliko kratkostičnih palic 5’, pri koji zapognjeni konec 6’ ni kakor pri gori opisanem primeru zapognjen okoli konca magnetizirne tuljave 2, temveč je upognjen ie toliko, da se more gornja polovica stojalo 1’ ravnotoliko dvigniti, da se more vzeti tekač 3’ iz motorja. V sl. 4 je pokazana izvedbena oblika za kratkostični motor one vrste, pri koji je stojalo obročasto navito. Motor sestoji tu iz stojala 11, koji je s pomočjo opornic 12 pričvrščen v motorjevem plašču 13. Stojalo je opremljeno z obročastim navit-kom 14. V motorjevem plašču je razen tega vležajena os 15, na koji je čvrsto zagozden tekač, koji sestoji iz dveh ločenih, obročastis magnetnih jeder 17—18, kojih vsako je pričvrščeno na primernih pesteh 19 in 20. Kratkostične palice 21 in 22 imajo obliko črke U in njih vsaka obdaja praktično zunanji obod polovice stojala. Preostane torej le mali del, koji je potreben, da spaja stojalove opornice 12 s plaščem 13. Din. 15. Na zunanji strani so kralkostične palice opremljene z obročema 23—24, koja prak-iičho krijeta zunanjo stran stojalovih navit-kov, in na notranji strani so palice ukrivljene na noter ter opremljene z obročema 25 — 26, koja ležita praktično drug poleg drugega. V sl. 5 je pokazan detajl spremenjene izvedbene oblike motorja, koji je bil pokazan v sl. 4. V tem slučaju sta na notranji strani izpuščena obroča 25 in 26 in pa lice 21’, 22’ na obeh straneh so sklopljene s pomočjo upogibljivega dela 27, n. pr. z bakrenim kablom. S tem dobimo motor, pri kojem obdajajo kralkostične palice stojalo v obliki črke „C“. Razporedba upogibljivega dela 27 omogoča, da se more motor v svrho reparalur vzeti brez težave razrazen. Tako dobimo praktičen in smiseln motor, pri kojem obdaja tekačeva palica več kot 3/i zunanjega oboda stojala. Patentni zahtevi: 1. Indukcijski motor, zlasti kratkostični motor, označen s tem, da so kralkostične palice v svrho zboljšanja magnetiškega faktorja stresanja motorja, oblikovane v obliki črke U tako, da vplivajo na nje magnetične silnice, koje se proizvajajo od zunanjih koncev stojalovih tuljav. 2. Indukcijski motor po zahlevu 1, ozna- čen s tem, da imajo kralkostične palice srednji del, koji poteka paralelno s podolžno osjo stojalovih tuljav, kakor tudi krive konce, koji odhajajo popolnoma ali deloma konce stojalovih tuljav. 3. Inducijski motor po zahtevih 1 in 2, označen s tem, da je razporedba napravljena tako, da se morejo krivi deli kratko-stičnih palic na eni na obeh straneh na prikladen način odstranili od ravnega dela kratkostičnih palic v svrho, da omogočajo da se tekač svobodno vzame ven. 4. Indukcijski motor po zahtevih 1 in 2 ali 3, označen s tem, da so kratkostični obroči pričvrščeni na zunanjih koncih krivih koncev kratkostičnih palic. 5. Kratkostični motor po zahteva 1, se-sloječ iz enega ali več obročastih stojal in z tekača, koji sestoji iz dveh ali več obročev ali kolutastih magnetnih jeder z radijalnimi kratkostičnimi palicami, označen s tem, da so kralkostične palice na zunanji strani upognjene in opremljene z obro či, tako da skupno z imenovanimi obroči praktično krijejo zunanjo stran slojalovega navitka in da so na notranji strani upognjene na noter in opremljene z obroči, koji leže paralelno drug ob drugem. 6. Kratkostični motor po zahtevih 1 in 5, označen s tem, da so kralkostične palice na notranji strani medsebojno zvezane, tako da tvori vsaka skupina kratkostičnih palic kratkostični krogotok oblike črke C. Adpatent broj7701. ' ■ .■■■• ’ ' ■ f/s . - . %-■ «V 1 •v •• . , •:'* 'V ' ; ; " •; ■ , -............. ................... ’jtmr ;■ ■. ■ . ■ . . ■ ' ' ‘ F -1 • . N \. \\\'v* ■' v ' . S ncr/L Adpatent broj770J • • '■ : ■