Slovenski Prijatel, [zK.j* enkrat CerkeV, ŠOlO ill dODl. P® P««" _ ...oupm ' 4 o na ieto. Št. 9. 15. scplemhra 1865. XIV. tečaj. Dvanajsta liturgička pridiga. (17. pobinkošlno nedeljo; £ov.J. S.) Ljubi Gospoda svojega Boga iz vsega svojega serca, in iz vse svoje dnse, in iz " vse svoje misli. Ta je naj veča in perva zapoved." Mat. 22, 37. V v o ti. „^|ljubi Gospoda svojega Boga iz vsega svojega serca, in iz vse svoje duše, in iz vse svoje misli. Ta je največa in perva zapoved." Tako je govorila večna resnica, Bog sam. „Ako hočeš v življenje iti, spolnuj zapovedi! Ljubi Gospoda svojega Boga iz vsega svojega serca, in iz vse svoje duše, in iz vse svoje misli." Tako te je nagovoril duhovnik, ko so te botri k sv. kerstu prinesli. In kako bi tudi tega ne ljubil, ki te je najpred ljubil? Mar ni Bog tvoj pervi in največi dobrotnik? „Nebesa oznanujejo božje Yeličastvo", govori že prerok David v svojem 18. psalmu. Nebo in zemlja pa oznanujete tudi Njegovo veliko ljubezen do nas. Voda in suha zemlja, dež in prijazno sonce, bleda luna in ponočne zvezde, noč in dan, vsaka rastlina in rožica, ptice in zverine, ribe in červiči v prahu, v kratkem: vse, nebo in zemlja glasno kličete, kako neskončno usmiljen je Oče, ki nad nami kraljuje! Že pri stvarjenju sveta se vidi Njegova neskončna ljubezen, kaže se še očitneji pri odrešenju človeškega roda. Glejte! odpro se svete nebesa, Jezus Kristus, edinorojeni Sin božji stopi z nebeškega trona, postane reven človek, in tamkej na križu iz ljubezni do grešnika med neizrečenimi bolečinami umira. Ali si morete veče ljubezni misliti? Nad to neskončno ljubeznijo se zavzame božji Zveličar sam in glasno kliče: „Bog je svet tako ljubil, da je dal svojega edinorojenega Sina, da, kdorkoli vanj veruje, Blov. Prijatel, 27 ne pogubi se, temuč ima večno življenje." „Veče ljubezni od le nima nihče, da kdo svoje življenje da za svojo prijatle." Božj« ljubezen ti oznanujejo ludi sv. zakramenti, ti oznanuje daritev svete maše, pri kteri se vedno še Jezus Kristus svojemu nebeškemu Očetu za nas grešnike daruje. Da se pa sveta maša tukaj na naših altarjih še vedno opravlja, postavil je Kristus zakrament mašnikovega posveče-Yanja, po klerem prejmejo listi, ki se v cerkveno službo podajo, posebno gnado in oblast, kruh in vino v pravo telo in pravo kerv našega Gospoda Jezusa Kristusa spreobračati, vernim grehe odpuščati in druge duhovske službe k božjej časti in zveličanju duš opravljati. K lemu zakramentu se pa pride po sedmerih stopnicah; po štirih manjših in treh viših redih ali žegnib. Ker sem vam obrede peterih sv. zakramentov že razložil, mislim vašim željam vstreči, če vam tudi od sedmerih redov nekoliko govorim, ktere prejmejo tisti, ki se v duhovnike posvetijo. 0 naj bi tudi iz tega spoznali božjo neizmerno ljubezen, „in ljubili Boga, ki nas je pred ljubil." (I. Jan. 4,19.) Razlaga. i. Že neznabogi so imeli svoje duhovne in so duhovski stan posebno častili. Tako beremo že od starih Egiplčanov, Perzov, Gerkov, Rimljanov in druzih narodov. In če se ozremo k judovskemu ljudstvu, že v Mozesovik bukvah beremo, da si je Bog Arona in njegov rod izbral, naj službo božjo opravlja, za ljudstvo moli, v veri ga podučuje in Bogu vsakdanje darila prinaša. Celih sedem dni so lerpeli obredi, s kterimi so se judovski duhovni posvečevali. Judovskega duhovstva, ktero je bila podoba novega keršanskega duhovstva, Kristus ni preklical, temuč le popolnoma storil, ker ni prišel, kakor sam govori, postave podirat, ampak izpolnit. On si je izbral novo duhov-stvo dvanajst aposlelnov in dva in sedemdeset učeneov. Le poslušajte, kako se je to godilo! Nekega dne je Jezus oznanoval lepo evangelje od božjega kraljestva. Silno veliko ljudstva se zbere krog Njega, kakor se zbirajo lačne ovčice krog skerbnega pastirja, ki jih vodi na dobro pašo. Z milostljivim očesom se Jezus na-nje ozre in žalostno svojim učencem reče: »Žetev je sicer velika, ali delavcev je malo": to je, ti dobri ljudje iščejo nauka, rešenja rev in zveličarja, iščejo skerbne pastirje, ki bi jih na dobro pašo vodili. »Prosite tedaj Gospoda žetve, da naj pošlje delavcev v svojo žetev"; molile in prosite usmiljenega Očeta, da vam pošlje dobrih duhovnih pomočnikov. In res! Jezus je skerbel za svojo čredo: Saj on je dobri pastir, ki je prišel, da dii življenje za svoje ovčice. On nas vodi na dobro pašo; 0n se nam dii samega sebe v presvetem rešnjem Telesu, da jinamo v Njem večno življenje. Vsaka beseda iz Njegovih ust je drobtinca dobrega paslirja. Njfgovi sv. izgledi so nam svitla luč, ktera nam sveti v temni noči na polu v dolgo večnost. In dasiravno je Krislus že šel k svojemu Očetu, nas svojih ovčic vendar ni zapustil; temuč zapustil nam je skerbno mater, kleri nas je izročil, namreč sveti kaloljški cerkvi, pri kteri bo ostal vse dni do konca svela. In Kakor ima viši pastir svoje podložne pastirje, ravno tako je ludi Jezus duhovnike razločil v svoji cerkvi. —Jezus je dal apostelnom oblast, grehe odpuščali, sv. evangelje vsem rodovom oznanovali in sv. mašo opravljati. Pa ludi apostelni so si svoje naslednike izvolili, jih posvečevali in si duhovnikov in dijnkonov za po-magavce v duhovni službi odbrali. Ker so bili pa duhovni, kakor vsi ljudje, umerjoči njih služba je imela pa do konca sveta terpeti, zbirali so si naslednike in jih z molitvijo in poldadanjem rok posvečevali. Tako je posvetil sv. aposlelj Pavi sv. Timoteja, škofa v Efezu, z molitvijo in položenjem rok; posvetil je tudi Tita in inu zapovedal, naj ludi on duhovnike posvečuje in razpošilja, toda zraven naj gleda na lastnosti tistih, ki jih je mislil duhovne posvetiti; in ravno taka se še godi dandanašnji. Iz tega, ljubeznivi! lahko spoznate, da mašnikovo posve-čevanje je zakrament od Kristusa postavljen. Vem pa, da želite ludi poznati obrede, ki se opravljajo pri mašnikovem posvečevanju; zalorej bom v kratkem od teh nekoliko govoril. 2. Vpeljevanje v šliri male redove ali žegne je »ton-sura" ali ostriženje las. Tisti, ki se želijo v mašnike posvetiti, grejo po enem med sv. mašo pred škofa, ki se zdaj na neki 27* za lo pripravljen slol vsedejo. Sleherni nosi dolgo černo suknjo ali lalar. Na levi roci derži poveršnico, ali kratko belo duhovsko srajco »superpelliceum" v desni pa voščeno svečo. In tako poklekne pred škofa, ki mu zdaj lase nekoliko postrižejo. Oba pa med striženjem molita iz 15. Davidovega psalnia sledeče besede: »Gospod je del moje dedščine in mojega kelha: li si, ki mi boš povernil mojo dedščino." Za tim mu oblečejo škof poveršnico rekoč: »Gospod naj te obleče v novega človeka, ki je po božji podobi preslvarjen za pravico in resnično svetost." Škof pa porežejo tistim lase, ki v duhovno službo stopijo, v znamnje, da zdaj se odpovejo vsej nečimernosti v laseh, ločijo se od svela in si Boga za svojo dedščino izvolijo. »Tonsura" v podobi venca ali krone se je začela najpred pri mnihih, ki so jo kmali tudi drugi duhovniki nositi začeli. Ona nas opominja na Kristusovo lernjevo krono in duhovniku živo pridigo dela, da pot, kterega bo zdaj nastopil, ne bo nastlan z rožami, ampak s ternjem. Ljubeznivi! »tonsure" v podobi venca vi scer ne nosile, pa varovati se morete vse nečimernosti v laseh. Le poslušajte, kaj piše sv. Peter posebno od žensk, ktere veliko olja in drugih reči za lase potratijo! On pravi: »Ženska lepota ne bodi zunanja v pletenih laseh ali obloženju z zlatom, ali v noši oblačil; ampak skriti človek serca, v nestrohljivosti mirnega in krotkega duha, kteri je pred božjim obličjem bogat." To je: Ženske naj ne iščejo svoje lepote v zunajnih rečeh, ktere hitro zginejo, ampak naj si prizadevajo za notrajno lepolo, da so pobožnega, usmiljenega serca, da so tihe, vbogljive, krotke in mirne; ker le to ima vrednost pred Bogom. In res, ljubeznivi! če pomislite, da je Kristus zavoljo prevzetnosti ternjevo krono nosil, kako bi zamogli lepote v laseh iskati, ki kmalo sivi postanejo in odletijo? a) Pervi red se imenuje posvečevanje »vratarjev", in se je začel v časih preganjanja kristjanov. Škofje so si namreč nekoliko mož odbrali, v ktere so zaupali. Te so postavili pred cerkvene vrata, da so branili nevernikom in sovražnikom v cerkev iti, da ne bi oskrunili hiše božje. Zato so jim rekli vratarji, in so jih z molitvijo in blagoslovljanjem posvečevali za službo, ktera ni bila brez nevarnosti, zakaj kedar so jih sovražniki zalezli, bili so oni pervi v nevarnosti. Tudi so morali po hišah vernih krisljanov hoditi in skrivaj čas božje službe naznanovati. Kedar je pa cerkev mir zadobila in so zvonove znajdli, morali so zvoniti, cerkvene ključe shra-novati, altarje zaljšati, cerkve cediti i. t. d. Zatorej tudi škof cerkvene ključe z altarja vzamejo in jih slehernemu bogoslovcu podajo rekoč: „Tako ravnaj, da boš zamogel enkrat Bogu odgovor dajati od vsega, kar je s temi ključi zaklenjenega!" Za tim gre slehern k vratom, jih odklene In zaklene in nekoliko z zvončikom pozvoni. ' Tudi vi vsi, ljubeznivi! imate prav za prav službo vra-tarstva. Vaše oči, ušesa, jezik in usta so vrata, skoz ktere se vam grozovitni sovražnik v vaše serce ukrade. Temu jih morate skerbno zapirati, odpirati božji besedi in božjim rečem. Vratarji in vralarice ste tudi keršanski gospodarji in gospodinje! o le glejte, kaj delajo vaši otroci, hlapci in dekle, varujte vrata, da se sovražnik njih duš v vaše hiše ne priplazi, varujte vrata, da se vam vaši podložni na grešne pota ne izplazijo! Glejte, neumerjoče duše imajo, za ktere je umeri Kristus, ki jih bo tudi iz vaših rok enkrat tirjal! b) Drugi mali red se imenuje posvečevanje „bravcev". Ti so v starih časih tisto iz sv. pisma brali, kar so škof po tem razlagali. Med božjo službo so popred peli in blagoslavljali sadje in jedila, ki so jih kristjani v cerkev nosili. Bili so tudi škofovi pisarji, so svete bukve prepisovali in prigodbe od svetih marternikov nabirali. Pri tem redu škof bogoslovcu bukve podajo rekoč: „Prejmi bukve in oznanuj božjo besedo; ako boš svojo službo zvesto in koristno opravljal, boš imel del s tistimi, ki so precej v začetku z božjo besedo dobro ravnali." — Tudi vi, ljubeznivi! morate biti doma bravci božje besede. Berite torej posebno ob nedeljah in zapovedanih praznikih kakšne dobre, svete bukve; saj jih imamo veliko v našem jeziku, postavim: Goffine, ali razlaganje cerkvenega leta; življenje svetnikov, Slave Marije, Drobtince, Tomaža Kempčana i. t. d. Ki so bolni: „Dušno pomoč za bolnike". Mladenči: ^Življenja srečen pot", ali ^keršanski mladeneč". Dekleta: »Keršansko devištvo" ali »Angela varha za žensko mladost" i. t. d. Tako, ljubeznivi! bo vaša hiša tempelj božji, Kristus sam bo pri vas, saj sam govori: »Kjer sta dva, ali trije zbrani v mojem imenu, tam sem jaz v sredi med njimi." c) Tretji red je posvečevanje zarotovavcev ali iz-ganjavcov. Po grehu naših pervih staršev jo prišel človeški rod pod oblast satana. In kakor ob Kristusovem času se je tudi v pervih časih kristjanslva zgodilo, da so bili ljudje obsedeni. Kakor je Kristus sam hudiče izganjal, dal je tudi svojim naslednikom moč čez hudobno duhove, rekoč: »Kteri pa verujejo, pojdejo te znamnja za njimi; v mojem imenu bodo hudiče izganjali in novo jezike govorili." Pri tem redu podajo škof žegnancem bukve, v kterih so molitve čez obsedene in pravijo: »Prejmi bukve in zapomni si, in prejmi oblast, na obsedene roke pokladati, naj že bojo kerščeni, ali ne!" Pa bote rekli: »V naših časih se redko kdo obseden najde." Na to nam odgovori sv. Krizostom, da na duhovno vižo verni s tim hudiče izganjajo, ako greh v zakramentu sv. pokore odženč; posebno navadni greh, postavim, kletev, pijančevanje in nečistost; ti grehi človeka kakor hudobni duhovi obsedejo in mu dušo in truplo umord. Te grehe je treba od sebe odgnati, kar se posebno zgodi z molitvijo in postom. Pa se nahajajo tudi naše dni v resnici obsedeni, nad kterimi potem sv. cerkev svoje molitve opravlja. d) četerti mali red je posvečevanje oltarnikov ali stre-žajev. Začetek je bil ta-le: Pervi kristjani so morali božjo službo v skrivnih krajih, po logih, v votlinah, jamah, pokopališčih in sicer tamnih krajih opravljati. Se vč, da je bilo v tacih krajih luči treba; zato so bili neki posebni možje odbrani, da so skerbeli za svečavo, ogenj, kadilo in česar je bilo pri božjej službi treba, in so duhovnom pri maši stregli. Da so to posebno težavno in v časih preganjanja nevarno službo zvesto in z gorečnostjo opravljali, so jih škofje za to posvečevali. Že v kartaginskem zbirališču I. 398 je bilo zapovedano, da se jim mora pri posvečevanju svetilnik in masni verčiki dajati v znamnje njih službe, kakor se še zdaj godi. Škof pa pri tem pravijo: „Prejmi svečni svetilnik in vedi, da prevzameš dolžnost v cerkvi sveče prižigati v imenu Gospodovem. — Prejmi verčike, da podaš v njih vina in vode za spreobernenje v sv. Kristusovo kerv v imenu Gospodovem." Sklep. Ljubeznivi! prižigajte tudi vi luč lepega zaderžanja. Kakor veselo in lepo svetijo v cerkvi voščene sveče, tako naj svetijo tudi vaši lepi izgledi pred svetom, saj Kristus, ki je bil luč svetli, sam govori: „Naj sveti vaša luč 'pred svetom, da vidijo vaše dobre dela in hvalijo Očeta, ki je v nebesih!" Oj, da bi vam pa tudi zato enkrat svetila večna luč v nebesih! Amen. Pridiga za roženkransko nedeljo. (Zavoljo greha je sv. cerkev v stiskah; ali gorje tistim, kteri jej stisko napravljajo! gov. M. T.) ,Neka iena je povzdignila glas iz med množice, in mu je rekla: Blagor telesu, ktero je tebe nosilo, in persim, kteri si sesal!" Luk. 11, 27. V v o d. Danes obhaja sveta katoljška cerkev spomin nekega dne, ki jej je veliko slavo in mnogo blagoslova prinesel. — Ko je namreč Turški sultan Selim tedanji Beneški ijudovladi Ciperški otok s silo vzel, oborožil je silno brodovje, da bi bil še drugo otoke v Helespontu in Egejskem morji na-se potegnil, ter tako v tistem kraji zadnje ostanke kerščanstva zaterl. Ta cerkvi s poginom" žugajoča nevarnost šla je papežu Piju V. tako silno k sercu, da si je vse prizadeval, naj bi kerščanske poglavarje med sebo zedinil in jih mohamedanski sili nasproti postavil. Vojvoda te zedinjene vojne bil je admiral Janez Avstrijanski. Njegovo in sovražnikovo brodovje ravno današnji dan 1. 1571 o poldne pri Lepantu skup zadenete, in vname se kervav boj, da je bilo morje od strela viditi, kakor v plamenu in morje v silni daljavi in širokosti od kervi pobitih vse rudeče. Na zadnje, ko je ta boj že 4 ure lerpel, ostane zmaga na ker- šanskej strani, in ošabnost Mohamedanov je bila ponižana za vselej, da se niso več prederznili keršanskih dežel nadlegovaii. Bili pa so takrat vsi verni do živega prepričani, da so to zmago le na Marijno priprošnjo dosegli, za česar voljo je papež Pij V. v spomin tega Mariji pridal naslov: »Marija zmagovavka". Zakaj pa je Marija armadi kristjanov pomagala? Jaz pravim: Zavoljo pobožnosti vojščakov, ker so pred začetkom boja vsi v zakramentu sv. pokore in sv. rešnjega Telesa z Bogom se spravili, in zavoljo pobožnosti ljudstva, ki so svojo nesrečo spoznavši, vsi z gorečo molitevjo k Bogu in Mariji se zatekli. Zato si torej danes sv. cerkev v svojo dolžnost šteje, Mariji se zahvalovati, ter z evangelsko ženo kliče: »Blagor telesu i. t. d." Ako se pa sedaj uprašamo: Zakaj pa nam Marija, ona, ki je strašna, kakor v boj postavljena vojska, v sedanjih časih svojo pomoč odteguje, ko je svela cerkev od kerščenih Turkov in nevernikov v tolikih stiskah in zadergah, ki bi ne le radi papeža iz Rima, ampak ga najrajše s sveta pregnali, moramo si odgovoriti, da grehi kristjanov so krivi, da razžaljeni Bog nad nami svojo šibo stegnjeno de rži. Od te žalostne resnice vas želim danes prepričati, da bi iz tega spoznali, kako potreba se nam je z molitevjo sv. Roženkranca k Mariji in s poboljšanjem življenja k Bogu oberniti. — To v večo čast božjo in v slavo Marije Zmago-vavke 1 Razlaga. Nobeden naj nikar ne misli, da je srečen konec kakošne vojske slepemu primerljeju ali modrosti in previdnosti poveljnikov, ali pa serčnosti vojščakov pripisati. Vse to so pripomočki k zmagi, ali zmaga sama pride z nebes in je dar božji. Od tega so bile še neverne ljudstva tako prepričane, da so v vojski sovražnikom odvzeto orožje svojim bogovom darovali in posvečevali v znamenje hvaležnosti. Tako je storil nek Aristomen, ko je Lakonce, in nek Leokril, ko je Pirejsko mesto premagal, in drugi. Enak zgled imamo v sv. pismu. Le poglejmo v Tere-bintovo dolino. Tje hodi skozi 40 dni iz Filistejskega stanišča silen velikan, 6 komolcov in dlan dolg v bronasti oklepi in z bronastim škitom, ter zaničuje Izraelce in njih Boga, klicaje Jih, da naj kdo pride in se ž njim poskusi. Tu gre pastirček David nadnj, ga s kamenom na tla pobije in mu ž njegovim mečem glavo odseka. Kaj pa je potem David s tem mečem storil ? Ali ga je mar v vedni spomin na svoje junaštvo v kraljevo dvorano shranil in se ž njim bahal, rekoč: Poglejte, to je Golijatov meč, s kterim sem mu njegovo prevzetno trlavo odsekal? O kaj še; on je ta meč Gospodu posvetil in