Psiholo.ka obzorja / Horizons of Psychology, 10, 1, 9-25 (2001)H © Dru.tvo psihologov Slovenije 2001, ISSN 1318-187HZnanstveni empirieno-raziskovalni prispevekH Preliminarna .tudija merskih znaeilnosti4Lestvice samoueinkovitosti4 .PELA FRLEC1 IN GAJ VIDMAR2 ¶ 1Autocommerce, d.d., Razvoj kadrov, LjubljanaH2Univerza v Ljubljani, Oddelek za psihologijo, LjubljanaH Povzetek: Prispevek predstavlja koncept samoueinkovitosti, ki se doslej v slovenskem prostoru .e no uporabljal v empirienih raziskavah s podroeja psihologije, in analizira izbrane merske znaeilnosto prevedene in prirejene lestvice posplo.ene samoueinkovitosti (LSU, avtor Schwarzer). V teoretiene . uvodu je poudarek na samoueinkovitosti v organizacijskem kontekstu, primerjavi samoueinkovitosti y samospo.tovanjem in Bandurovi socialno-kognitivni paradigmi. Analize temeljijo na vzorcu 12 1 .tudentov, dopolnjujejo pa jih primerjave z vzorcem 15 zaposlenih. Poleg LSU smo uporabili lestvic 1 samoregulacije (prav tako prvie prene.eno v slovenski prostor), standardno lestvico anksioznosti iU lestvico samozavesti. Lestvica samoueinkovitosti je analizirana podrobneje . tudi na nivoju posamezni . postavk, ostali trije instrumenti pa so obravnavani le kot celote. Zanesljivost LSU z vidika internI konsistentnosti se je pokazala kot ustrezna (a 0,77 za .tudente oziroma 0,87 za zaposlene). .tudija jI potrdila soeasno veljavnost lestvice skozi konvergentnost pokazateljev (visoko pozitivno korelacijo y sorodnima lestvicama ter visoko negativno korelacijo z lestvico anksioznosti). V prid konstruktnI veljavnosti LSU govori tudi odsotnost razlik v samoueinkovitosti in z njo povezanih osebnostni . lastnostih med skupinami .tudentov (razlienih smeri oziroma letnikov), kakor tudi statistiena pomembnos 1 razlik med vzorcema .tudentov in zaposlenih na vseh uporabljenih lestvicahp Kljuene besede: samoueinkovitost, samoregulacija, psihometriene lestvice, zanesljivost, veljavnost ¸ Slovenij a Metric characteristics of the Self-efficacy Scale:4a preliminary study4 .PELA FRLEC1 IN GAJ VIDMAR2 ¶ 1Autocommerce, d.d., Staff Development, Ljubljana, SloveniaH2University of Ljubljana, Department of Psychology, Ljubljana, SloveniaH Abstract: The concept of self-efficacy is presented in the paper, which has not been applied yet iU empirical psychological research in Slovenia, and selected metric characteristics of the translated anB adapted Schwarzer.s generalised self-efficacy scale (LSU) are analysed. The introduction focuses oU self-efficacy within organisational context, the self-efficacy versus self-esteem issue and the Bandura. y *Naslov / address: Gaj Vidmar, Univerza v Ljubljani, Oddelek za psihologijo, A.kereeva 2, 1000 Ljubljana,HSlovenija, e-mail gaj.vidmar@ff.uni-lj.siH 104.. Frlec in G. VidmarH socio-cognitive paradigm. The psychometric analyses are based on a sample of 120 undergraduates ¸ supplemented by comparisons with a sample of 15 employees. In addition to the LSU, a self-regulatioU scale was applied (another adaptation to Slovenian), a standard trait-anxiety scale and a self-confidencI scale. The self-efficacy scale is analysed in detail . including the item level, while the other threI instruments are only addressed on the scale level. LSU.s reliability in terms of internal consistenc proved to be sufficient (Cronbach a 0,77 for the students and 0,87 for the employees). Concurren 1 validity was verified through indicator convergence (a high positive correlation with the two relateB scales and a high negative correlation with the anxiety scale). Another piece of evidence in favour o . construct validity of the LSU is provided by lack of significant differences between distinct groups o . students on any of the scales, as well as by significant differences between the students and the employN ees on all the four scalesp Key words: self-efficacy, self-regulation, psychometric scales, reliability, validity, Sloveni a CC=222 . O samoueinkovitosti4 Samoueinkovitost in samospo.tovanje4 Koncept samoueinkovitosti je primerno uvesti s primerjavo med samoueinkovitostj 1 in samospo.tovanjem, ker se pojma po eni strani eesto zmotno zamenjujeta, po drugo strani pa je razmeroma nov in manj znan koncept, kot je samoueinkovitost, najla.jI predstaviti prav v odnosu do bolje poznanega pojma, kar samospo.tovanje nedvomn 1 je. O samoueinkovitosti bo pri tem govora izkljueno kot o percepciji selfa a organizacijskem kontekstu, ne pa na naj.ir.em nivoju. Hkrati ta uvod predstavlj a tudi poskus zaeetka izgradnje nomolo.ke mre.e (Cronbach in Meehl, 1955; Trochim ¸ 2000), preko katere se preverja veljavnost konstrukta samoueinkovitosti, s tem p a tudi instrumentov za njeno merjenjep Definicije samospo.tovanja, ki jih je moe najti v literaturi, so si med sebo 3 precej podobne. Coopersmith (1967) definira samospo.tovanje kot stopnjo, do katerI se posamezniki zaznavajo kot sposobne, pomembne in vredne. Drugi raziskovalco (po Lamovec, 1994) se v splo.nem strinjajo, da se samospo.tovanje izoblikuje a odnosu do poljubnega .tevila dimenzij selfa (telesni self, socialni self idr.). Za skupe÷ teh (o)vrednotenj se je uveljavil termin obee samospo.tovanje. To je torej splo.n 1 ovrednotenje osebne vrednosti, ki ga ljudje oblikujejo in vzdr.ujejo v odnosu d 1 samih sebe (Coopersmith, 1967; Rosenberg, 1965) p Oba koncepta selfa . tako samoueinkovitost kot samospo.tovanje . pozitivn 1 vplivata na uspe.nost pri delu in na stali.ea, povezana z delom, hkrati pa koncept a vplivata tudi drug na drugega. Preprieanja, ki si jih glede na vloge, ki jih imajo a organizaciji, zaposleni oblikujejo o sebi, opazno vplivajo na motivacijo za delo ¸ stali.ea in vedenja (Gardner in Pierce, 1998). Ta preprieanja so poimenovalo d d sp st p af p Merske znaeilnosti Lestvice samoueinkovitostiH114 organizacijsko osnovano samospo.tovanje, ki se oblikuje na podlagi preteklih izku.en 3 in odra.a posameznikovo vrednotenje lastne osebne primernosti in spo.tovanosto kot elana organizacije. Zaposleni z vi.jim organizacijsko osnovani . samospo.tovanjem se zaznavajo kot pomembne, smiselne in cenjene v organizaciji ¸ sodelavci pa jih zaznavajo kot motivirane, sposobne in moene (Gardner in Pierce ¸ 1998) p Samoueinkovitost lahko definiramo kot posameznikovo preprieanje 1 verjetnosti, da bo uspe.no izvedel doloeeno nalogo oziroma dosegel doloeen rezultatp Po Banduri (1977, 1989) samoueinkovitost odslikava trenutno preprieanje, da sm 1 doloeeno nalogo zmo.ni izvesti na doloeenem nivoju. Podobnosti in razlike meB pojmoma samospo.tovanje in samoueinkovitostjo povzema tabela 1p Samoueinkovitost s socialno-kognitivnega vidika4 Preprieanja, ki jih posamezniki uporabljajo za izvr.evanje kontrole nad svoji . okoljem, vkljueujejo preprieanja o lastni ueinkovitosti. To so preprieanja 1 posameznikovi zmo.nosti organizacije in izvedbe dejanj, potrebnih za obvladovanjI prieakovanih situacij (Bandura, 1997) p Samoueinkovitost se torej pojmuje kot izvor razlienih prieakovanjp Prieakovanja, ki izhajajo iz obeutka samoueinkovitosti, vkljueujejo tako prieakovanjeHueinkovitosti (efficacy expectation), ki ga Bandura (1977, 1997) opisuje ko 1 preprieanje, da lahko posameznik uspe.no izvr.i vedenje, ki je potrebno za doseganjI rezultata, kot prieakovanje izida (outcome expectation), ki je posameznikova ocen a o tem, da bo doloeeno vedenje vodilo k doloeenemu rezultatup Tabela 1: Konceptualne razlike med samospo.tovanjem in samoueinkovitostjo (po GardnerHin Pierce, 1998, str. 54)H dimenzija samospoštovanje samoueinkovitos . definicija presoja lastne vrednosti, odobravanje samega sebe preprieanje o lastni zmo.nostizizvesti doloeeno prihodnjo nalogozsplošno – specifiena od obeega preko vmesnega (npr.zorganizacijsko osnovano samospoštovanje) do specifienegaznivoja od nalog nasploh (posplošena samoueinkovitost) do ozkozdoloeenih opravil (specifienazsamoueinkovitost)zstanje – poteza poteza, ki se spreminja le poeasizposplošena samoueinkovitost seznanaša na potezo, specifiena pa nazstanje potencialni cilji katerikoli vidik selfa (posameznik, roditelj, zaposleni) katerakoli naloga ali dejavnost afektivno – kognitivno oboje (prevladuje afektivno) predvsem kognitivno ea . ocena samega sebe v doloeenemztrenutku trenutna ocena lastne uspešnosti v prihodnosti preprieanjj preprieanje o lastni vrednostiz(samoodobravanje) preprieanje o lastni zmo.nostizizvesti doloeeno nalogo oz. nalogeznasploh 1O .. Frlec in G. Vidma] posamezni÷ vedenjI iziB prieakovanjI prieakovanjI ueinkovitosto izid a Slika 1: Predstavitev razlike med prieakovanjem ueinkovitosti in prieakovanujem izidaH(Bandura, 1977)H Prieakovanje ueinkovitosti in prieakovanje izida se razlikujeta. Posamezni÷ je lahko prepriean, da bo doloeen potek akcije pridelal doloeene rezultate, hkrati p a moeno dvomi, da je sposoben izpeljati aktivnosti, ki so potrebne za izvr.itev akcije. Viri prieakovanj samoueinkovitosti so v splo.nem .tirjeç 1 dose.ki, uspehi ¸ 1 nadomestne izku.nje (opa.ene in sprejete izku.nje drugih) ¸ 1 verbalno vplivanje okolice iU 1 eustveno do.ivljanjep Preprieanja o samoueinkovitosti vplivajo na izbiro aktivnosti, situacij in truda ¸ vlo.enega v aktivnostç 1 izbira aktivnosti . moe prieakovanja ueinkovitosti vpliva na odloeitea posameznika o tem, ali se bo sploh spoprijel z doloeeno situacijo ali nee 1 izbira situacij . posamezniki se izogibajo situacijam, ki jih ocenijo kot preve: zahtevne za svoje spoprijemalne strategije, hkrati pa se vkljueujejo v aktivnosto in se samozavestno obna.ajo, ko se ocenijo kot sposobne obvladovati suituacijo ¸ eetudi se jim zdi ogro.ujoeae 1 trud, vlo.en v aktivnost . prieakovanja ueinkovitosti vplivajo tako na zaeetek ¸ kot tudi na vztrajanje vedenja (Bandura, 1977). Prieakovanja ueinkovitosto doloeajo, koliko truda bo posameznik vlo.il in kako dolgo bo vztrajal klju « oviram in neugodnim izku.njam. V primeru, da posameznik poseduje primerne sposobnosti in spodbude, s 1 prieakovanja samoueinkovitosti pomembna determinanta njegovih odloeitev 1 aktivnostih, ki se jih bo ali ne bo udele.il, koliko napora bo vanje vlo.il in kak 1 dolgo bo vztrajal v stresni situacijip Prieakovanja samoueinkovitosti se razlikujejo v vee dimenzijah, ki posledien 1 vplivajo na dose.ke. Razlikujejo se v obsegu (magnitude): prieakovanj a samoueinkovitosti razlienih posameznikov se lahko omejijo na la.je naloge, raz.irij 1 na zahtevnej.e ali vkljueujejo celo najte.je naloge. Razlikujejo se tudi v splo.nosto Merske znaeilnosti Lestvice samoueinkovitostiH134 (generality): nekatere izku.nje ustvarjajo omejena prieakovanja, druge izku.nje daj 1 posamezniku bolj splo.en obeutek ueinkovitosti. Prieakovanja samoueinkovitosto se razlikujejo tudi po moei (strength): .ibka prieakovanja zaradi neugodnih izku.en 3 hitro ugasnejo, za razliko od moenih prieakovanj, ki posamezniku pomagajo, d a vztraja pri spoprijemanju s situacijo kljub neugodnim izku.njam (Bandura, 1977) p Specifiena in splo.na samoueinkovitost4 Samoueinkovitost se navadno pojmuje kot zelo specifieno . posameznik ima lahk 1 o svojih zmo.nostih delovanja v razlienih situacijah razlieno trdna preprieanja. Klju « temu so nekateri raziskovalci vpeljali tudi pojem splo.nega obeutkaHsamoueinkovitostip Specifiena samoueinkovitost je prieakovanje, povezano s trenutnim stanjemç verjetnost uspe.ne izvedbe naloge presojamo naposredno, preden zaenemo vanj 1 vlagati trud. Kot taka je specifiena samoueinkovitost sicer mnogo manj stabilna oB tradicionalno pojmovanih osebnostnih lastnosti, a znano je (npr. Bandura, 1989), d a so prav trenutna preprieanja o sebi zelo moeni motivatorji vedenja in odloeiln 1 vplivajo na odloeitev o zaeetku dejavnosti, trudu, ki ga bomo vlo.ili, in vztrajanjß pri dejavnostip Posplo.ena samoueinkovitost je .e bli.e osebnostni potezi in predstavlj a stabilno mnenje ljudi o prieakovanjih, da bodo zmo.ni ueinkovito delovati a raznolienih storilnostnih situacijah. Posplo.ena samoueinkovitost posredno . prek 1 organizacijsko osnovanega samospo.tovanja . vpliva na stali.ea, povezana z delom. Vpra.anje specifienosti nasproti splo.nosti merjenja samoueinkovitosti zaslu. o posebno pozornost. Splo.ne (omnibus) mere imajo nedvomno manj.i napovedno pomen. Dodaten problem je, da splo.na lestvica dekontekstualizira odnos meB samoueinkovitostjo in vedenjem in pojmuje samoueinkovitost kot osebnostno potezo ¸ in ne kot presojo v doloeenem kontekstu (kar je koncept Bandure, 1986). .tevilno raziskovalci so se ukvarjali s problematiko zaznavanja lastne kompetentnosti, te.av a pri tovrstnem ocenjevanju pa je, da morajo ljudje presojati o svojih zmo.nostih, nI da bi imeli v mislih jasno doloeeno dejavnost. Tako sku.ajo v mislih zdru.evato sorodne zaznave v upanju, da bo sodba veljavna za kakr.nokoli nalogo. Sodbe, vezanI na doloeeno podroeje, so .e bolje opredeljene, najveejo napovedno moe pa imaj 1 sodbe o samoueinkovitosti glede doloeene nalogep Optimalni nivo specifienosti oziroma splo.nosti ocenjevanja samoueinkovitosto je odvisen od kompleksnosti vedenjskih kriterijev, s katerimi se ocene primerjajop Ee je kriterijska dejavnost .iroka, je lahko zelo splo.na mera samoueinkovitosto ueinkovit prediktor. Izven raziskovalnega konteksta so razliene oblike merjenj a samopresoj na razlienih nivojih specifienosti lahko uporabne v diagnostiene namenep Ocene samoueinkovitosti ueencev so lahko v pomoe ueiteljem in .olskim delavcem ¸ ki jih zanimajo tako potenciali ueencev kot afektivni vplivi na njihove dejanskI 14.. Frlec in G. VidmarH dose.ke (Payares, 1996) p Za zakljueek teoretienega uvoda naj poudarimo .e nadpovpreeno kolieino iU kakovost gradiv v zvezi s samoueinkovitostjo, ki so javno dostopna v elektronsko obliki, pri eemer je najprimernej.e izhodi.ee zbirna spletna stran informacij v zvezo s samoueinkovitostjo (Payares, 2000) p Metoda4 Udele.enci Vseh udele.encev raziskave je bilo 135, od tega 120 .tudentov in 15 zaposlenih. Vzorec .tudentov je bil sestavljen iz .tirih skupin: 35 .tudentov 2. letnika (skupin a 1) in 46 .tudentov 1. letnika (skupina 3) na Oddelku za psihologijo Filozofske fakultetI ter 21 .tudentov 2. letnika (skupina 2) in 18 .tudentov 3. letnika (skupina 4) Pedago.kI fakultete, smer socialna pedagogika. Starost se je v vzorcu .tudentov gibala od 19 d 1 24 let, med zaposlenimi pa od 25 do 62 let. Zaposleni so imeli srednje.olsko ¸ vi.je.olsko ali visoko.olsko izobrazbo (stopnje V do VII) p Instrumenti V .tudiji smo uporabili instrumente LSU, LSR, STAI-X2 in LSZ, podrobnejI predstavljene v nadaljevanju. Analiza merskih znaeilnosti (zanesljivosti in veljavnostiÖ prevedenega in prirejenega instrumenta (LSU) je bila temeljni namen .tudije, ostalo instrumenti pa so bili na podlagi obse.nega pregleda relevantnih raziskav (Schwarzer ¸ 1999) izbrani kot najbolj znaeilni korelati LSU v minimalnem skupnem obsegup Lestvica samoueinkovitosti (LSU)S Lestvica splo.ne samoueinkovitosti meri .irok in stabilen obeutek osebnI kompetentnosti za ueinkovito ravnanje v razlienih stresnih situacijah. Izvorno nem.k 1 verzijo sta razvila Matthias Jerusalem in Ralf Schwarzer leta 1981, pri eemer st a prvotno obliko z 20 postavkami kasneje skraj.ala na 10 postavk (Jerusalem iU Schwarzer, 1992). Lestvica je bila uporabljena v .tevilnih raziskovalnih projektih ¸ vrednosti koeficienta interne konsistentnosti pa so se gibale med 0,75 in 0,90p Lestvica ni le parsimoniena in zanesljiva: potrjena je bila njena kovergentn a in diskriminativna veljavnost. Tako (ee navedemo le najpomembnej.e korelateÖ pozitivno korelira s samovrednotenjem in optimizmom, negativno pa z anksioznostjo ¸ depresivnostjo in telesnimi simptomi. Dosedanje .tudije so opisane v mednarodne . priroeniku (Schwarzer, 1993) in medkulturni .tudiji priredb instrumenta (Schwarzer ¸ 1998). Priroenik vsebuje angle.ko, nem.ko, .pansko, hebrejsko, mad.arsko, tur.ko ¸ Merske znaeilnosti Lestvice samoueinkovitostiH154 ee.ko in slova.ko verzijo lestvice, obe deli pa navajata rezultate obse.ni . psihometrienih .tudij merskih znaeilnosti lestvicep Eksploratorna in konfirmatorna faktorska analiza je na vseh vzorcih potrdila ¸ da je lestvica enodimenzionalna. Na voljo so tudi norme (T-vrednosti), dobljene n a vzorcu 1660 nem.kih odraslih. Mednarodni priroenik popisuje tudi retestn 1 zanesljivost po preteku enega oziroma dveh let ter razliene oblike veljavnosto (eksperimentalno, kriterijsko in napovedno). V svetovnem spletu so poleg samI lestvice in podatkov, zbranih od vee kot 18000 udele.encev raziskav (Schmitz, 2000a) ¸ na voljo osnovni podatki o koeficientih veljavnosti ter T-norme (Schmitz, 1999) p Na .tiristopenjski lestvici (1=nikakor ne dr.i do 4=popolnoma dr.i) ocenjujej 1 preizku.anci trditve, kot s 1 1 vedno lahko re.im zahtevne probleme, ee se le dovolj potrudime 1 eetudi mi kdo nasprotuje, znam najti poti in sredstva, da dose.em, kar .elime 1 ee vlo.im dovolj truda, zmorem re.iti veeino problemove 1 ne glede na to, kaj me doleti, sem stvarem navadno kose in druge postavke (vse so pozitivne smeri, torej vi.ja ocena pomeni vi.j 1 samoueinkovitost), glede na to, kako se nana.ajo na njihov .tudij oziroma delop Lestvica samoregulacije (LSR) Ta lestvica (Schwarzer, Diehl in Schmitz, 1999, cit. po Schmitz, 2000b) se nana. a na namerno samoregulacijo pri posameznikih, ki zasledujejo doloeen cilj in se sooeaj 1 s te.avami glede vztrajanja pri dejavnosti. V taki situaciji, ko je potrebno vzdr.ati ¸ je potrebno pozornost osredotoeiti na eno samo opravilo in ohraniti ugodn 1 emocionalno ravnote.je. Zato postavke lestvice zajemajo tako regulacijo pozornosto kot regulacijo eustevp Psihometriene znaeilnosti lestvice so bile nedavno sistematieno preueene. Z a nem.ko verzijo je zna.ala interna konsistentnost 0,82 pri dveh vzorcih (velikosto 285 in 275 oseb), na vzorcu 306 oseb pa je bila dobljena vrednost koeficienta a 0,81p Lestvico sestavljaja 10 trditev naslednjega tipaç 1 ee je potrebno, sem lahko dolgo easa osredotoeen na eno samo dejavnoste 1 ee neka dejavnost zahteva problemsko (razmi.ljujoeo) naravnanost, lahk 1 obvladam svoja eustvae 1 ostajam osredotoeen na svoj cilj in ne pustim, da bi me kaj zmotilo pri izvedbo zastavljenega naertap Trditve lestvice preizku.anci ocenjujejo na .tiristopenjski lestvici z odgovoriç nikakor ne dr.i (1), komajda dr.i (2), prete.no dr.i (3) ali popolnoma dr.i (4). Deve 1 trditev je glede na samoregulacijo pozitivne smeri, ena pa negativnep 164.. Frlec in G. Vidma] zunanji dra.ljajinotranji dra.ljajikognitivna ocena anksioznost -poteza anksioznost - stanje obrambni mehanizmi V E D E N J E pred-naueene reakcije naogro.ujoee dra.ljajereakcije na dra.ljaj, ki jeocenjen kot neogro.ujoe Slika 2: Shematski prikaz Spielbergove teorije anksioznosti (Trait.State Anxiety Theory)H STAI-X2 STAI-X2 avtorja Spielberga (1970) in v prevodu Lamoveeve (1988) je med najbol 3 pogosto uporabljanimi lestvicami za merjenje anksioznosti. Lestvica ugotavlj a anksioznost kot osebnostno potezo (za razliko od lestvice STAI-X1, ki ugotavlj a anksioznost kot trenutno stanje). Sestavlja jo 20 trditev, ki jih preizku.anec oceni n a .tiristopenjski lestvici. Anksioznost v zmerni meri predstavlja normalno reakcijo n a stres. Postane pa lahko tudi osebnostna poteza, ki jo oznaeujemo kot nagnjenost ÷ anksioznemu reagiranju v velikem .tevilu situacij. Teoretieni okvir za preueevanjI anksioznosti, na katerem temelji lestvica, je podal Spielberg (Lamovec, 1988), a katerem priznava osrednje mesto kognitivni oceni situacije, kot tudi kognitivnim iU motorienim procesom, ki delujejo kot obrambni mehanizmi in tako zmanj.ujej 1 anksioznostp Lestvica samozavesti (LSZ) Lestvica samozavesti, kot smo jo uporabili, ne obstaja kot samostojen instrument ¸ pae pa je del (IV. faktor) Lestvice samospo.tovanja (LS . Lamovec, 1987, cit. p 1 Lamovec, 1994), ki poleg samozavesti vkljueuje .e socialni, emocionalni in telesno jaz. Izloeitev lestvice samozavesti ne predstavlja problema, ker so faktorji medsebojn 1 neodvisni in so zanje tudi posebej izdelane normep Lestvica samozavesti vkljueuje trditve, da se udele.enec v dru.bi vrstnikoa poeuti enakovrednega, se strinja z mnenjem, ki ga imajo o njem njegovi najbolj. o Merske znaeilnosti Lestvice samoueinkovitostiH174 prijatelji, v stikih z nadrejenimi ne prieakuje graje, da je pripravljen prevzeti vodiln 1 vlogo na podroeju, ki ga obvlada. Dose.kov mu ni te.ko priznati, pripisuje jih sebo in ne sreei. Meni, da je dovolj inteligenten in uspe.en tudi na podroejih izven delap Zaveda se svoje seksualne privlaenosti in prieakuje, da bo osebam nasprotnega spol a v.ee p Faktor samozavesti oznaeuje samovrednotenje, ki se nana.a na obei obeute÷ lastne vrednosti. Izra.a se predvsem v akcijski naravnanosti (jaz kot akter). Ka.e sI v obeutku kompetentnosti na razlienih podroejih (intelektualnem, socialnem ¸ seksualnem idr.) p Postopek4 Pri vseh udele.encih so bili uporabljeni vsi .tirje instrumenti. Testiranje .tudentoa je potekalo skupinsko (v .tirih skupinah), testiranje zaposlenih pa individualnop Osebna podatka, ki so ju morali navesti .tudenti, sta bila starost in spol, zaposleni p a so navedli .e stopnjo izobrazbe. Ker so navodila vkljueena v gradivo, ustnih navodi× nismo podajali, udele.ence smo le seznanili z namenom .tudije. Vsem udele.ence . smo zagotovili nemoteno delo brez easovne omejitvep Rezultati in razprava4 Ugotavljanje zanesljivosti4 Lestvica samoueinkovitosti je analizirana podrobneje, torej tudi na nivoju posamezni . postavk, ostali trije uporabljeni instrumenti pa so obravnavani le kot celote. Zarado velikosti in reprezentativnosti vzorca je poudarek na analizah podatkov, zbranih z a .tudente (vzorec je dovolj reprezentativen vsaj za .tudentsko populacijo, vzore ¬ zaposlenih pa je poleg majhnosti tudi izrazito prilo.nosten). Analiza zanesljivosti jI omejena na zanesljivost v smislu notranje skladnosti instrumentap Podroben vpogled v sovariiranje postavk dajejo medsebojne korelacije, ki s 1 za LSU za vzorec .tudentov zbrane v tabeli 2, med opisnimi statistikami, zbranimi a tabeli 3, pa sta za analizo zanesljivosti najpomembnej.i korelacija postavke z lestvic 1 (popravljena za prekrivanje) ter Cronbachov koeficient a za lestvico brez posameznI postavke. Izbor Pearsonovega korelacijskega koeficienta kot mere interkorelacijI (ter tudi korelacije posamezne postavke s celotno lestvico) ni sporen, saj moraj 1 podatki izpolnjevati predpostavki o normalni porazdelitvi (vsaj v populaciji) te . linearni povezanosti zgolj za inferenco (preizku.anje statistiene pomembnosto koeficienta . testiranje nieelne hipoteze o odsotnosti korelacije), v obeh tabelah p a je raba r zgolj deskriptivnap Korelacije med postavkami so v razponu od 0,01 do 0,57, pri eemer izstopa 8p postavka, katere korelacija z dvema drugima postavkama je ni.ja od 0,10. Ta postavk a 184.. Frlec in G. VidmarHTabela 2: Interkorelacije postavk LSU za vzorec .tudentovH LSU2 LSU3 LSU4 LSU5 LSU6 LSU7 LSU8 LSU9 LSU10 LSU1 0,33 0,10 0,17 0,28 0,34 0,26 0,01 0,13 0,31 LSU2 0,26 0,18 0,38 0,19 0,34 0,06 0,14 0,15 LSU3 0,18 0,13 0,23 0,26 0,18 0,11 0,26 LSU4 0,50 0,12 0,35 0,19 0,45 0,26 LSU5 0,28 0,57 0,09 0,41 0,32 LSU6 0,40 0,12 0,21 0,34 LSU7 0,19 0,35 0,33 LSU8 0,42 0,19 LSU9 0,27 tudi najni.je korelira s celotno lestvico, njeno manj.o ustreznost (vsaj v smislß konstrukcije enodimenzionalne lestvice) pa ka.e tudi koeficient zanesljivosti lestvicI brez te postavke, ki je najvi.ji (skupaj s 3. postavko, katere korelacija z lestvico jI druga najmanj.a). Vendar pa nadaljnji rezultati (tabela 4) ka.ejo, da izloeitev nobenI izmed postavk zanesljivosti lestvice ne bi poveeala, zato o izloeanju postavk no smiselno razmi.ljati. Ker gre za prevod obstojeeega tujega instrumenta tudi zamenjav a postavke ne pride v po.tev (iskanje nove trditve, ki .e ne bi bila vsebovana v sorodni . instrumentih ter bi bila dovolj splo.na za naravo lestvice, hkrati pa bi ustrezala tak 1 specifienemu konstruktu, kot je samoueinkovitost, bi bilo .e samo po sebi zel 1 te.avno) p Mere interne konsistentnosti za LSU, LSR, STAI in LSZ za vzorec .tudentoa so zbrane v tabeli 4. Cronbachovemu koeficientu a sta dodana standardizirani a (ko ga dobimo, ee dose.ke vsakega posamenika standardiziramo, t.j. pretvorimo v zN vrednosti, znotraj posamezne postavke) ter povpreena korelacija med postavkami. Visoka zanesljivost preizku.enega instrumenta, kot je STAI, je prieakovana, ÷ praktieno enaki vrednosti a pri LSZ pa vsaj v doloeeni meri prispeva dol.ina lestvi ¬ Tabela 3: Statistike postavk LSU za vzorec .tudentov (M = aritm.sredina, SD = standardniHodklon, r = korelacija postavke z lestvico in a = Cronbachov a lestvice brez postavke)H postavka M SD r a LSU1 3,29 0,56 0,36 0,76 LSU2 3,12 0,60 0,39 0,76 LSU3 3,04 0,68 0,31 0,77 LSU4 2,91 0,72 0,48 0,75 LSU5 2,82 0,77 0,59 0,73 LSU6 3,53 0,56 0,42 0,76 LSU7 2,75 0,68 0,61 0,73 LSU8 3,02 0,62 0,27 0,77 LSU9 3,13 0,61 0,49 0,75 LSU10 3,07 0,56 0,47 0,75 Merske znaeilnosti Lestvice samoueinkovitostiH194 Tabela 4: Mere interne konsistentnosti LSU, LSR, STAI in LSZ za vzorec .tudentov (a =HCronbachov a lestvice, stand. a = standardizirani a, M(r) = povpreena interkorelacijaHmed postavkami)H a stand. a M(r) LSU 0,773 0,771 0,257 LSR 0,785 0,786 0,272 STAI 0,872 0,871 0,258 LSZ 0,864 0,867 0,271 Tabela 5: Interna konsistentnost uporabljenih lestvic za vzorec zaposleni@ a stand. a M(r) LSU 0,870 0,881 0,453 LSR 0,784 0,820 0,341 STAI 0,905 0,895 0,336 LSZ 0,779 0,830 0,233 (vpliv .tevila postavk na oceno zanesljivosti . 10 pri LSU in LSR, 20 oziroma 18 pro drugih dveh uporabljenih instrumentih). Ob upo.tevanju razmeroma majhnega .tevil a postavk lahko torej glede na splo.no sprejete standarde zakljueimo, da se je glede n a naravo predmeta merjenja zanesljivost Lestvice samoueinkovitosti (kakor tudi LSR ¸ katere merske znaeilnosti v slovenskem prostoru prav tako .e niso bile preueeneÖ pokazala kot ustreznap Slika, ki jo dajejo rezultati zaposlenih glede zanesljivosti instrumentov (tabel a 5), je prav tako v splo.nem ugodna, pri eemer je vrednost za LSU opazno veeja, z a LSZ pa manj.a. Pomen teh rezultatov je seveda predvsem informativenp Opisne statistike uporabljenih lestic za vzorec .tudentov (tabela 6) so bolj ko 1 oblikovanju norm namenjene bolj.i predstavi o uporabljenih instrumentih ter prehodß iz ugotavljanja zanesljivosti na ugotavljanje veljavnosti. Navedene vrednosti sI dopolnjujejo s prikazom porazdelitev v obliki histogramov (diagonala slike 3) te . shematienim prikazom najpomembnej.ih kvantilov (box-whiskers diagram . slik a 4) p Tabela 6: Opisne statistike uporabljenih lestvic za vzorec .tudentov (min= najmanj.aHvrednost, max = najveeja vrednost, Me = mediana)H N min max Me M SD LSU 120 21 40 31,0 30,68 3,66 LSR 120 17 37 27,5 27,54 4,23 STAI 120 25 65 39,0 40,38 8,16 LSZ 120 43 87 70,0 69,94 9,24 204.. Frlec in G. VidmarH Ugotavljanje veljavnosti4 Medsebojne korelacije lestvic za vzorec .tudentov so zbrane v tabeli 7. V povpreejß so korelacije srednje visoke, vse pa so statistieno pomembne na nivoju tveganja 0, . %. V skladu s teoretienimi izhodi.ei ter dosedanjimi raziskavami je bilo prieakovato pozitivno medsebojno povezavo LSU, LSZ in LSR ter negativno povezavo teh tre . lestvic z lestvico anksioznosti, kar je .tudija potrdila. Tako je mogoee govoriti 1 soeasni veljavnosti LSU; ker ostale tri lestvice ne ustrezajo pojmu kriterija, pa lahk 1 visoko pozitivno korelacijo izmerjene samoueinkovitosti s sorodnima lestvicama y podroeja samopodobe ter visoko negativno korelacijo z lestvico anksioznosto razumemo tudi kot konvergentnost pokazateljev. V tabeli 8 so zgoraj obravnavane korelacije, popravljene zaradi nepopolnI zanesljivosti instrumentov. Ker tovrsten popravek precenjuje dejansko korelacij 1 mer, predstavlja predvsem hipotetieen okvir in zahteva previdnost pri interpretacijo (Bucik, 1997). Po drugi strani pa gre za srednje in visoko zanesljive instrumente ¸ zato se vrednosti od korelacij v tabeli 7 ne razlikujejo bistveno ter prispevajo ÷ potrjevanju veljavnostip Obliko oziroma smer medsebojne povezanosti lestvic nazorno prikazujI matrika razsevnih diagramov z vrisanimi regresijskimi premicami (slika 3). Prikazo porazdelitev dose.kov (v diagonali) dopolnjujejo podatke iz tabele 7 ter ka.ejo n a ustreznost predpostavke o normalni porazdelitvi dose.kov na vseh .tirih uporabljeni . lestvicah. V okviru preverjanja veljavnosti LSU (oziroma uporabljenih instrumentov a celoti) smo nato preizkusili obstoj razlik v povpreenih dose.kih (aritmetieni . Tabela 7: Medsebojne korelacije lestvic za vzorec .tudentov (v spodnjem trikotniku matrikeHso pripadajoee statistiene pomembnosti)H r LSU LSR STAI LSZ p LSU 0,356 -0,466 0,477 LSR 0,000 -0,396 0,278 STAI 0,000 0,000 -0,611 LSZ 0,000 0,000 0,000 Tabela 8: Medsebojne korelacije lestvic za vzorec .tudentov, popravljene zaradi nepopolneHzanesljivostiH LSR STAI LSZ LSU 0,459 -0,571 0,587 LSR -0,479 0,337 STAI -0,704 Merske znaeilnosti Lestvice samoueinkovitostiH2: Slika 3: Matrika razsevnih diagramov (z regresijskimi premicami) in porazdelitev dose.kovHna lestvicahH sredinah) med skupinami .tudentov. Uporabili smo enosmerno analizo variance z a neponovljene meritve. Neodvisna spremenljivka je bila vsakokrat skupina, odvisn a pa posamezna lestvica (LSU, LSR, STAI oziroma LSZ). Iz zbirne tabele (tabela 9Ö je razvidno, da razlike na nobeni lestvici niso statistieno pomembne, kar govori a prid konstruktne veljavnosti lestvic (razlik glede na .tudijsko smer oziroma letnik no bilo prieakovati) p Medsebojne korelacije lestvic, dobljene na vzorcu .tudentov, imajo seved a mnogo veejo te.o od korelacij za vzorec zaposlenih, zbranih v tabeli 10. Zarado Tabela 9: Zbirna tabela analize variance za preizkus razlike v aritmetienih sredinah medHskupinami .tudentov (df = .tevilo prostostnih stopenj, MS = srednji kvadrat, F = F-razmerje,Hp = statistiena pomembnost)H df MS dfMS faktor faktor napaka napaka Fp LSU 3 11,821 116 13,421 0,881 0,453 LSR 3 24,374 116 17,747 1,373 0,254 STAI 3 32,916 116 67,514 0,488 0,692 LSZ 3 87,412 116 85,382 1,024 0,385 224.. Frlec in G. VidmarH Tabela 10: Medsebojne korelacije lestvic za vzorec zaposlenih (izvorne vrednosti in vrednostiHpo popravku zaradi nepopolne zanesljivosti)H Manifestne korelacije lestvic Popravljene vrednosti r LSU LSR STAI LSZ LSR STAI LSZ p LSU 0,733 -0,159 0,217 0,888 -0,179 0,264 LSR 0,002 -0,502 0,376 -0,596 0,481 STAI 0,572 0,057 -0,117 -0,139 LSZ 0,438 0,167 0,679 majhnosti vzorca je razumljivo, da je med korelacijskimi koeficienti le eden statistien 1 pomemben na nivoju tveganja 5 % ter da so vrednosti v celoti vzeto nekoliko ni.je ¸ vzpodbudno pa je, da je smer povezav v vseh primerih enaka kot pri .tudentih, tore 3 prieakovanap Pomemben prispevek k preverjanju konstruktne veljavnosti uporabljeni . lestvic predstavlja primerjava povpreenih dose.kov med vzorcema zaposlenih iU .tudentov. Zaradi intervalnega merskega nivoja podatkov ter ustreznosti predpostavkI o normalni porazdelitvi (vsaj v populaciji) smo uporabili t-test (za neodvisne vzorce). V vseh primerih je Levenov test pokazal, da se varianci vzorcev ne razlikujet a pomembno (p(F=1,117)LSU=0,700; ƒ p(F=1,016)LSR=1,000; ƒ p(F=1,512)STAI=0,233e p(F=1,542)LSZ=0,362), zato smo uporabili obliko testa s privzeto enakostjo variancp Rezultate .tirih testov (skupaj s pripadajoeimi opisnimi statistikami) povzema tabel a 11, grafieno pa razlike ilustrira prikaz najpomembnej.ih kvantilov za primerjano skupini (slika 4) p Zdru.itev .tirih skupin .tudentov v en vzorec je utemeljena s predhodnimo analizami variance, ki ka.ejo na odstotnost razlik v (povpreenih) dose.kih. RazlikI med .tudenti in zaposlenimi so na vseh .tirih lestvicah statistieno pomembne n a nivoju tveganja 5 % (pri LSU in LSR celo na nivoju tveganja 0,1 %). Razlike a samoregulaciji, anksioznosti in samozavesti med dvema starostno ter .ivljenjskostiln 1 tako razlienima skupinama je bilo nedvomno prieakovati. Z vidika cilja .tudije pa jI posebej vzpodbudna razlika v posplo.eni samoueinkovitosti, ki se sklada z mno.ic 1 razlik v naravi oziroma znaeilnostih dejavnosti med .tudijem (v zvezi s katerim s 1 trditve LSU ocenjevali .tudenti) in redno zaposlitvijo (na katero se nana.ajo odgovoro zaposlenih o samoueinkovitosti) p Tabela 11: Preizkusi razlik med vzorcema zaposlenih in .tudentov na uporabljenih lestvicahH(opisne statistike in t-testi; skupina 1 = .tudenti, skupina 2 = zaposleni)H M1 M2 t df p N1 N2SD1 SD2 LSU 30,68 34,67 -3,96 133 0,000 120 15 3,66 3,87 LSR 27,54 31,93 -3,79 133 0,000 120 15 4,23 4,20 STAI 40,38 34,73 2,46 133 0,015 120 15 8,16 10,04 LSZ 69,94 76,47 -2,63 133 0,010 120 15 9,24 7,44 Merske znaeilnosti Lestvice samoueinkovitostiH2Z SZ 64 81 39 Slika 4: Prikaz porazdelitev dose.kov .tudentov in zaposlenih na uporabljenih lestvicahH(mediana, 1. in 3. kvartil ter 1. in 9. decil)H Zakljueki4 Z vidika notranje skladnosti smo preueevali zanesljivost lestvice samoueinkovitosti ¸ ki jo sestavlja deset postavk. Za uporabo metode enakih polovic testa ni bil 1 preprieljivoh razlogov. Glede na to, da gre za splo.no samoueinkovitost, ki je relativn 1 stabilna (vsaj v primerjavi s specifienimi oblikami samoueinkovitosti, povezanimi X doloeenimi opravili), bi bilo sicer zanimivo preueiti tudi retestno zanesljivost, vaenda . pa je interna konsistentnost najpomembnej.i predpogoj za nadaljnjo uporab 1 instrumentap Zanesljivost preueevane lestvice se je pokazala kot ustrezna (a za skupin 1 .tudentov 0,77 in za skupino zaposlenih 0,87), .e posebno, ker gre za razmerom a kompleksno lastnost s podroeja osebnosti, kjer je .e pri merjenju temeljnih dimenzi 3 vrednost Cronbachovega koeficienta a pogosteje srednja kot visokap .tudija je potrdila soeasno veljavnost LSU. O ostalih treh uporabljenih lestvica . je brez zadr.kov te.ko govoriti kot o kriterijih, zato lahko visoko pozitivno korelacijo D2 s sorodnima lestvicama (LSR in LSZ) in visoko negativno korelacijo s splo.no ,87 ,20 raz.irjeno lestvico anksioznosti razumemo tudi kot konvergentnost pokazateljea ,04 oziroma zaeetek procesa preverjanja veljavnosti hipotetienega konstrukta (splo.ne) ,44 24.. Frlec in G. VidmarH samoueinkovitosti. V prid konstruktne veljavnosti prevedenega in prirejenega instrumenta govoro tudi odsotnost razlik v samoueinkovitosti in z njo povezanih osebnostnih lastnosti . med razlienimi skupinami .tudentov, predvsem pa statistiena pomembnost razli÷ med vzorcema .tudentov in zaposlenih na teh .tirih lestvicah. V celoti vzeto so izsledki preliminarne .tudije merskih znaeilnosti LestvicI samoueinkovitosti spodbudni za uporabo lestvice v empirienih raziskavah, zasnovani . na preueevanju vloge in pomena samoueinkovitosti pri odrasli populacijip Zahvala: Avtorja se zahvaljujeta asist. mag. Gregorju Soeanu za popravke in napotke, ki so bistveno izboljšali kakovost prispevka. Literatura4 Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral changep Psychological Review, 84, 191-215p Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: a social cognitive theoryp Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hallp Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American Psychologist, 44 ¸ 1175-1184p Bandura, A. (1997). Self-efficacy: the excersise of control. New York: W. H. Freemanp Bucik, V. (1997). Osnove psiholo.kega testiranja [Fundamentals of psychologicalH testing]. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijop Coopersmith, S. (1967). The Antecedents of Self-esteem. San Francisco: Freemanp Cronbach, L. J. in Meehl, P. (1955). Construct validity in psychological tests ¸ Psychological Bulletin, 52, 281-30 . Gardner, D. G. in Pierce, J. L. (1998). Self-esteem and self-efficacy within thI organizational context: an empirical examination. Group & OrganizationalHManagement, 23, 48-70p Jerusalem, M., in Schwarzer, R. (1992). Self-efficacy as a resource factor in stresy appraisal processes. V R. Schwarzer (ur.), Self-efficacy: thought control of actionH(195-213). Washington, DC: Hemispherep Lamovec, T. (1988). Priroenik za psihologijo motivacije in emocij [Handbook ofHpsychology of motivation and emotions]. Ljubljana: Univerza Edvarda Kardelja ¸ Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijop Lamovec, T. (ur.) (1994). Psihodiagnostika osebnosti 2 [Psychodiagnostics of personalityH2]. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijo iU Znanstveni in.titut Filozofske fakultetep Payares, F. (1996). Self-efficacy in academic settings. Review of Educational Research ¸ 66, 543-578p Payares, F. (2000). Information on self-efficacy [WWW dokument]. URL http:/ » www.emory.edu/EDUCATION/mfp/effpage.htm× Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton: PrincetoU Merske znaeilnosti Lestvice samoueinkovitostiH254 University Pressp Schmitz, G. S. (1999). Validity and T-norms of the General Perceived Self-Efficacy ScaleH[WWW dokument]. URL http://www.fu-berlin.de/gesund/skalen/t_norms.ht . Schmitz, G.S. (2000a). General perceived self-efficacy [WWW dokument]. URL http:/ » www.fu-berlin.de/gesund/skalen/g_se.ht . Schmitz, G.S. (2000b). Self-Regulation Scale [WWW dokument]. URL http://www.fuN berlin.de/gesund/skalen/reg_engl.ht . Schwarzer, R. (1993). Measurement of perceived self-efficacy. Psychometric scales forHcross-cultural research. Berlin, Germany: Freie Universität Berlinp Schwarzer, R. (1998). General perceived self-efficacy in 14 cultures [WWW dokument] p URL http://userpage.fu-berlin.de/~health/world14.ht . Schwarzer, R. (1999). Preprints [WWW dokument]. URL http://userpage.fu-berlin.de » ~health/preprint.ht . Trochim, W. M. (2000). The research methods knowledge base (2. izd.) [WW! dokument]. URL http://trochim.human.cornell.edu/kb/index.ht . Prispelo/Received: 14.08.200a Sprejeto/Accepted: 23.10.200a