# 16 učiteljev glas { Iz prakse ... Škotska ... } Študijskega obiska na Škotskem sva se s kolegico Leonido Novak udeležili junija 2013, v okviru projekta Podpora učiteljem pri učinkovitem uvajanju formativnega spremljanja (ang. Supporting teachers for effective assessment for learning). Obiskali sva sedež organizacije Education Scotland (škotskega nacionalnega šolskega inštituta) ter nekaj osnovnih in srednjih šol v Glasgowu in njegovi okolici. Skupaj z udeleženci iz Belgije, Irske, Nizozemske in Estonije smo v šolah spremljali pouk, se pogovarjali z učitelji, učenci, ravnatelji in svetovalci. V nadaljevanju predstavljam delovanje škotskega šol- skega sistema, kot smo ga lahko doživeli med našim obiskom. Poudarek v članku bo predvsem na udeja- njanju formativnega spremljanja in dejavnostih, ki jih učitelj načrtuje, da v učnem procesu zagotavlja načela formativnega spremljanja. Šole (Carmyle Primary school, Miller Primary School, Haghill Park Primary School in Whitehill Secondary school), ki smo jih obiskali, so t. i. »AiFL Schools« (ang. Assessment is for Learning schools), tj. šole, ki se zavedajo pomena stalnega spremljanja napredka v učnem procesu. Formativno spremljanje je tista ključna dejavnost, ki učencem in učiteljem skozi stalno povratno informacijo omogoča spremi- njanje in prilagajanje učnega procesa. Organizacija in delovanje teh šol sledita sistematični reorganizaciji škotskega šolskega sistema, ki se je začela leta 2002. Škotski šolski sistem Škotska zagotavlja brezplačno splošno javno šolstvo. Vse šole, ki smo jih obiskali, so javne (državne) šole. Po nekaterih podatkih naj bi bilo v privatne škotske šole vključenih le 4,5 % šoloobveznih škotskih otrok. Otroci, stari štiri leta in pol do približno pet let in pol, vstopajo v osnovno šolo. Osnovna šola je razdel- jena na sedem stopenj, podobno kot imamo pri nas razrede, vsaka stopnja predvidoma traja eno leto. Po končani sedmi stopnji, ko so stari enajst let, učenci napredujejo v srednješolski sistem. Ta je razdeljen na šest stopenj, zadnjo končajo z dopolnjenim osemnaj- stim letom starosti. Škotski šolski sistem je zelo flek- sibilen, napredovanje otrok po stopnjah starostno ni omejeno in pogosto lahko otroci napredujejo hitreje na področjih, na katerih so učno uspešnejši, oziroma napredujejo v skladu s svojimi zmožnostmi. Značilnost škotskih šol je, da se šolarji prvič sreča- jo z ocenjevanjem znanja na nacionalnih testih v obdobju med petnajstim in osemnajstim letom. Do takrat učitelji njihovega znanja ne ocenjujejo, kar pa ne pomeni, da ga ne spremljajo in vrednotijo. Eno izmed ključnih načel škotskega šolskega sistema je udejanjanje t. i. vrednotenja za učenje (Assessment for learning) ali z drugimi besedami zagotavljanje forma- tivnega spremljanja znanja otrok, ki je ključno za na- predek in razvoj učenca in njegovega učnega procesa. Formativno spremljanje v škotski šolski praksi Saša Kregar, Zavod RS za šolstvo # 17 { Iz prakse ... Škotska ... } učiteljev glas Prenova šolskega sistema na Škotskem Škotska je leta 2002 začela s prenovo šolskega sis- tema. Po temeljitih analizah stanja, številnih javnih razpravah in razmisleku, kaj resnično učinkuje v šolskem prostoru, so leta 2004 objavili Curriculum for Excellence (Kurikul za odličnost). V pogovoru so svetovalci, zaposleni na Education Scotland, kot ključno za doseganje učnega uspeha učencev izposta- vili, da morajo ti razumeti svoj učni proces, za kar so nujno potrebni stalen dialog med učencem in učite- ljem ter učinkovito medvrstniško učenje in pomoč, tudi učitelji morajo razumeti učni proces slehernega učenca, pri čemer jim je v pomoč intenzivno med- sebojno sodelovanje, za zagotavljanje naštetega pa so nujni podpora vodstva šole, medsebojno sodelovanje šol, sodelovanje s starši ter sprotno spremljanje in vrednotenje znanja, ki je vključeno v učenje in pou- čevanje in nanju tudi vpliva. Korenita prenova šolskega sistema je zahtevala spre- membo miselnosti in načina dela vseh udeleženih v šolskem sistemu, učiteljev, učencev, vodstva šole in tudi staršev. Sprememba sistema dela zahteva od učitelja stalno spremljanje ter presojo o napredovan- ju učencev. Test ali preizkus znanja je postal le eden (in ne najpomembnejši) izmed mnogih dokazov o učenju, na podlagi katerih učitelj spremlja in presoja napredek učenca. Ker številčnih ocen ni, so pogoste povratne informacije, ki jih učenci prejmejo po pre- soji posameznih dokazov, podlaga za njihov nadalj- nji razvoj in napredek ter načrtovanje, usmerjanje in evalviranje lastnega učnega procesa. Pomemben dokument, ki je nastal v okviru prenove, je t. i. Kurikul za odličnost. Njegovi glavni cilji so: • povečati učne dosežke vseh otrok in mladine, • zmanjšati razhajanja med učenci, ki imajo visoke dosežke, in tistimi z nižjimi učnimi dosežki, • opremiti in pripraviti mlade za delovanje in odgo- vorno vlogo v stalno spreminjajočem se globalnem okolju z znanjem, veščinami in samozaupanjem. Škotski kurikul za odličnost Curriculum for Excellence je nacionalni škotski ku- rikul, ki zajema učence od tretjega do osemnajstega leta starosti. Je rezultat širše javne razprave o izobra- ževanju, ki jo je leta 2002 vodila škotska vlada. Opre- deljuje štiri glavne namene izobraževanja, in sicer omogočiti vsakemu otroku ali mladostniku, da bo uspešen učenec, samozavesten in učinkovit posame- znik, odgovoren državljan ter učinkovit sodelavec. Kurikul zajema osem področij (eno izmed njih je npr. naravoslovje), znotraj katerih je zapisano, kateri pri- čakovani cilji oziroma dosežki in izkušnje (outcomes and experiences) so predvideni za učence na določe- ni stopnji izobraževanja in omogočajo napredovanje učencev na višjo stopnjo izobraževanja. Učitelji nače- la kurikula, predvidene dosežke in izkušnje uresniču- jejo s spodbujanjem vsakega posameznika, s postav- ljanjem učenca v središče učnega procesa in s skrbno načrtovanim, izvajanim in evalviranim formativnim spremljanjem. Prav formativno spremljanje je ključ- na pot do realizacije kurikula in napredovanja sleher- nega učenca. Izvajanje kurikula spremlja ustanova Education Scotland, katere gosti smo bili v Glasgowu. Ena izmed pomembnih nalog te organizacije je tudi stalna podpora in pomoč učiteljem pri udejanjanju formativnega spremljanja. Sprememba sistema dela zahteva od učitelja stalno spremljanje ter presojo o napredovanju učencev. V pogovoru so svetovalci, zaposleni na Education Scotland, kot ključno za doseganje učnega uspeha učencev izpostavili, da morajo ti razumeti svoj učni proces, za kar so nujno potrebni stalen dialog med učencem in učiteljem ter učinkovito medvrstniško učenje in pomoč, tudi učitelji morajo razumeti učni proces slehernega učenca, pri čemer jim je v pomoč intenzivno medsebojno sodelovanje, za zagotavljanje naštetega pa so nujni podpora vodstva šole, medsebojno sodelovanje šol, sodelovanje s starši ter sprotno spremljanje in vrednotenje znanja, ki je vključeno v učenje in poučevanje in nanju tudi vpliva. » # 18 učiteljev glas { Iz prakse ... Škotska ... } Preglednica 1: Prevod učnega sklopa Dednost iz Kurikula za odličnost. Vsebinsko področje dednost (Inheritance) je opredeljeno z dosežki in izkušnjami, predvidenimi za celotno šolsko vertikalo. Predvideno starostno obdobje Predšolsko (3–5 let) 5–8 let 8–11 let 11–14 let 14–18 let Dednost Z opazovanjem podobnosti in razlik med posamezniki začnejo učenci razvijati razumevanje o razvoju organizma ter prenosu genetskih lastnosti staršev na naslednjo generacijo. Nadgrajujejo svoje znanje o genetiki in vlogi DNK ter preučujejo moralna in etična vprašanja, ki se porajajo ob tehnološkem razvoju. Prepoznam, da je vsak posameznik edinstven, da obstajajo med nami podobnosti in razlike. S primerjanjem večih generacij rastlin, živali in ljudi začenjam razumevati, kako se dedujejo lastnosti. Z raziskovanjem življenjskega cikla rastlin in živali prepoznam različne faze njihovega razvoja. S preučevanjem prenosa lastnosti na potomce med razmnoževanjem staršev razlikujem med lastnostmi, ki se dedujejo, in tistimi, ki niso dedne. Razumem proces oploditve in embrionalnega razvoja ter razpravljam o možnih tveganjih pri razvoju zarodka. Izoliram DNK in razumem njeno funkcijo. Sem ozaveščen o profiliranju DNK in znam predstaviti njegovo tveganje in koristi. S preiskovanjem znam prepoznati in primerjati rast in razvoj različnih organizmov. Z vrednotenjem podatkov primerjam spolno in nespolno razmnoževanje in razložim njun pomen za preživetje vrst. Razumevanje pojmov DNK, gen in kromosom ter razumevanje dedovanja lastnosti organizmov uporabim pri reševanju preprostih genetskih problemov in primerov dedovanj. Dostopno na: http://www.educationscotland.gov.uk/thecurriculum/-howisthecurriculumorganised/experiencesandoutcomes/ index.asp (12. 8. 2014). Udejanjanje formativnega spremljanja v škotskih šolah Škotski model formativnega spremljanja (Holcar Brunauer, 2013) ima naslednje značilnosti: • oblikovanje smiselnih kriterijev uspešnosti skupaj z učenci, • vključevanje učencev v načrtovanje in vrednotenje njihovega učenja, • zbiranje učnih dokazov in spremljanje učenčevega napredka, • ugotavljanje napredka učencev (kje se nahajajo), • podajanje povratnih informacij in načrtovanje na- daljnjih korakov učenja. V podporo učiteljem pri formativnem spremljanju znanja in presojanju o napredku učenca je Education Scotland razvila spletni portal National Assessment Resource (Nacionalna zbirka vprašanj, primerov vrednotenja znanja in primerov načrtovanja vred- notenja znanja določenega učnega sklopa v podporo vrednotenju znanja), kjer so uporabniku prikazani predvideni koraki za načrtovanje formativnega spre- mljanja z učencem v središču učnega procesa. Ob obisku šol in spremljanju učnega procesa smo bili pozorni prav na izpeljavo teh korakov in na konkret- Slika 1: Učiteljica v pogovoru z učenci; seznani jih z namenom učenja, skupaj predvidijo cilje pouka in postavijo kriterije uspešnosti. # 19 { Iz prakse ... Škotska ... } učiteljev glas » ne aplikacije formativnega spremljanja v osnovni in srednji šoli. Učitelj načrtuje učni proces, poučevanje, spremljanje in vrednotenje znanja skupaj z učenci. V kurikulu izbere, katere cilje, dosežke in izkušnje bodo učen- ci pridobili v določenem učnem sklopu. Na podlagi izbranega sklopa v kurikulu seznani učence z name- nom učenja (Learning intention – LI). Tako je vsak učenec na začetku učnega sklopa seznanjen s tem, kaj bo moral znati, razumeti ali narediti na koncu učne- ga sklopa. Učitelj učence povabi k oblikovanju ciljev učenja, kjer jih spodbuja tudi k razmišljanju o oseb- nih ciljih, povezanih s predvidenim učnim sklopom. Prevod tabelske slike: Namen učenja: Zasnovati oblikovanje izdelka Kriteriji uspešnosti: Predstavim več kot en primer oblikovanja izdelka Uporabim izbran način oblikovanja pri izdelavi izdelka Vrednotim izbran način oblikovanja in izdelave izdelka Naslednji izjemno pomemben korak je skupni dogo- vor učitelja in učencev o kriterijih uspešnosti (ang. success criteria – SC). Kriteriji uspešnosti so zapisi predlogov, kako bo učenec dosegel namen učenja. Kriteriji uspešnosti so merljivi in zapisani jasno in preprosto, tako da jih učenec razume. Osredinjeni so na dokaze o učenju, ki jih bo učenec pridobival pozneje. Postavljeni kriteriji so osnova za načrtova- nje preverjanja in vrednotenja znanja, iz njih izhajajo povratne informacije in so tako podlaga za sprem- ljanje napredka učenca. V snovanje kriterijev uspeš- nosti so aktivno vključeni vsi učenci, učitelj izjemno pozorno vzpostavlja dialog z njimi in s tem zagotav- lja, da bi vsak razumel svoj učni proces, ga uspešno usmerjal in tudi evalviral. Kriteriji uspešnosti so tudi podlaga za uspešno samoocenjevanje in podajanje vrstniške povratne informacije, presojanje dokazov o učenju in ne nazadnje oblikovanje t. i. profila, ki ga vsak učenec pripravi konec šolskega leta. Postavljenim kriterijem uspeha sledijo preverjanje predznanja, načrtovanje dejavnosti učencev in pri- dobivanje dokazov o učenju in izkazanem znanju. Vsako dejavnost spremljajo postavljeni kriteriji us- peha in stalno presojanje doseganja namena učenja in napredovanja učenca. Spremljanje in presojanje o napredku učenca, njegovem razumevanju, širini in globini njegovega znanja ter zmožnostih uporabe znanja omogočajo raznoliki načini preverjanja zna- nja. Učni dosežki učenca se vrednotijo na podlagi zbranih dokazov o učenju in postavljenih kriterijev. Dokazi o učenju so raznoliki, kar omogočajo tudi različni pristopi, metode in oblike dela kakor tudi iz- bira načina dela, ki je pogosto omogočena učencem (Novak, 2014). Učenci jih lahko samovrednotijo, vr- stniško vrednotijo ali jih vrednoti učitelj. Vrednote- nje znanja vedno spremlja podajanje kakovostne po- vratne informacije, ki učencu pove, kaj je dosegel, kaj Slika 2: Tabelska slika: seznanitev z namenom učenja in postavljeni kriteriji uspešnosti. Zgoraj levo je datum, na sredini je zapis kurikularnega področja, zgoraj desno je zapis številke zapisa učne izkušnje in dosežka, ki si ga je kot cilj učnega sklopa izbral učitelj. Namen učenja (LI) odslikava zapis v kurikulu, zapisan je tako, da je učencu razumljiv. Kriteriji uspešnosti so rezultat pogovora z učenci in bodo pozneje učencu v pomoč pri razmisleku, kaj se je dobro naučil in kako. Sliki 3 in 4: Zapis preverjanja predznanja in postavljanja ciljev # 20 učiteljev glas { Iz prakse ... Škotska ... } ve, kaj zmore in kaj bo moral še znati, narediti, da bo svoje učne dosežke izboljšal. Učni sklop sklenejo s poročanjem o napredku, pri čemer upoštevajo napredek vsakega učenca, a hkrati evalvirajo tudi učinek učenja na ves razred. Poleg sprotne povratne informacije pa učitelj nekaj- krat letno, obvezno pa na koncu šolskega leta, pre- soja o dosežkih in napredku posameznega učenca v obliki poročila. Poročilo oblikuje na podlagi zapisa v kurikulu in postavljenih kriterijev uspeha ter pri- dobljenih dokazov o učenju. V poročilu so zajeta predmetna področja, ki imajo ob opisu dosežka tudi napotek za nadaljnje učenje. Torej učenci niso oce- njevani s številčnimi ocenami, temveč se napredek odraža v povratni informaciji in poročilu, ki ga prej- mejo učenci. Posebno zanimivo je vrednotenje učen- čevega vložka, odnosa, vedenja in domačega dela, ki se bistveno razlikuje od slovenskega ocenjevanja. V nekaterih poročilih tudi učenci in starši dodajo svoj komentar (Novak, 2014). Priprava poročila o dosež- kih in napredku učenca je za učitelja zahtevno delo. Scotland Education organizira usposabljanja za uči- telje, na katerih se ti izpopolnjujejo v presojanju do- kazov o napredku in spodbujajo profesionalni dialog med sabo s tem, da vzpostavlja mreže šol, sestavljene iz učiteljev osnovnih in srednjih šol, znotraj katerih se učitelji redno srečujejo in s pomočjo svetovalca razpravljajo o ustreznosti presojanja posameznih dokazov učenja in učnih dosežkov. V Glasgowu je takšnih šolskih mrež 21, v posamezni mreži je prib- ližno sedem šol. O svojem napredku pa ves čas poročajo tudi učenci. Poročila so namenjena vrstnikom, staršem in vsem preostalim udeleženim v vzgojno-izobraževalnem procesu. Poročila in dosežki so vidni na vsakem ko- raku po šoli in niso samo formalne oblike zapisa na listu. Poročila lahko objavijo v šolskem časopisu, ob dnevu odprtih vrat, v dnevniškem zapisu, ipd. Na koncu šolskega leta pa mora vsak učenec izdelati svoj t. i. profil. Gre za izčrpno letno poročilo o glavnih do- sežkih v šolskem letu ter prihodnjih načrtih. Pripravi tega poročila pravijo profiliranje in njegov glavni na- men je, da učenci razumejo svoj učni proces in prev- zamejo odgovornost za svoje učenje. Učenci predsta- vijo svoja prizadevanja in dosežke na posameznih učnih področjih. Profil izdela učenec sam, v pomoč mu je dialog med učiteljem, njim in starši. Tudi za Slike 5, 6, 7 in 8: Stene razredov škotskih šol so polne dokazov o učenju. Ti so vedno opremljeni s kriteriji uspešnosti. # 21 { Iz prakse ... Škotska ... } učiteljev glas » Molly kaže pozitiven odnos do lastnega zdravja in dobrega počutja ter jasno izraža svoje misli in občutke. S svojim delom je odlično prispevala v svetu učencev (ang. pupil council). Njen odnos do vrstnikov je pozitiven, do sebe in drugih kaže spoštovanje. Razume učinke delovanja drog in alkohola na organizem. Razumevanje pomena zdrave prehrane poveže z lastnim življenjskim slogom. Je spretna pri športu. Zaveda se pomena telesne kondicije, je samozavestna in navdušeno pristopi do izvajanja vseh vaj. Ima dobro koordinacijo in vzdržljivost ter je samozavestna pri igri košarke in rokometa ter pri gimnastiki in atletiki. Še posebej dobro se je izkazala pri teku na dolge razdalje in zastopala šolo v krosu. Nadaljnji koraki: • Mollyjino zanimanje za šport bi veljalo spodbujati s sodelovanjem v klubih in obšolskih dejavnostih. • Molly naj se poskuša bolj zavzeti zase tudi v primerih, kjer je treba dati prednost občutju drugih. učenca je priprava poročila zahtevno delo. Veščine, potrebne za to, pridobiva celotno šolsko leto. Celostno pa se otrok ne obravnava le v učnem pro- cesu, temveč tudi v vzgojnem. Učence, ki imajo di- sciplinske težave, usmerijo, podobno kot pri nas, k šolski svetovalni delavki. Ta v pogovoru z učencem in glede na pripombe učiteljev opredeli njegove teža- ve in skupaj pripravita spremni list, kjer je zapisanih nekaj ciljev, ki jih bo učenec pri vsaki uri pouka sku- šal doseči v izogib vedenjskim težavam, ki jih sicer ima pri pouku. Spremni list je dodan kot priloga in je priredba spremnega lista, ki smo si ga ogledali na srednji šoli. Izpolnjujeta ga učenec in učitelj pri vsaki uri pouka. Vsak dan morajo spremni list pregleda- ti starši, kar potrdijo s podpisom, in nato ga mora v vpogled učenec posredovati tudi svetovalni delavki. Opisani način spremljanja vedenjsko problematičnih otrok se na šoli izjemno obnese in takšno spremlja- nje učencev je pripomoglo k zmanjšanju vedenjskih težav učencev na šoli. Spremljanje pouka v škotskih šolah nam je omogo- čilo vpogled v šolski sistem, ki je sistematično vpeljal formativno spremljanje na vseh ravneh izobraževanja. Tako na osnovnih kot tudi na srednjih šolah smo se lahko prepričali, da teorija o formativnem spremlja- nju dejansko deluje tudi v praksi. Najbolj so se nam vtisnili v spomin aktivnejša vloga učenca v vseh fazah učnega procesa, stalno načrtovanje in evalviranje dela Sliki 9 in 10: Učenci pri dramski predstavitvi (zgoraj) in obrazec, s pomočjo katerega so vrstniki vrednotili njihovo predstavitev. Slika 11: Prevod dela poročila o napredku učenca # 22 učiteljev glas { Iz prakse ... Škotska ... } in dosežkov in izjemna veščost podajanja kakovostne vrstniške povratne informacije, vezane na kriterije us- peha. Pouk, ki smo ga spremljali, je vključeval ogrom- no dialoga med učitelji in učenci ter tudi med učenci samimi. Učenci so pokazali odgovoren odnos do uč- nega procesa. Kljub temu da večina njihovega šolanja poteka brez ocenjevanja znanja, smo opazili izjemno prizadevnost učencev po doseganju zastavljenih kri- terijev uspeha in veliko zrelost pri presojanju dokazov učenja in podajanju povratne informacije. V nekaterih slovenskih šolah in pri ne tako redkošte- vilnih učiteljih lahko zaznamo poučevanje po načelih formativnega spremljanja. Tudi ti učitelji prepoznajo pozitiven učinek vpeljevanja načel formativnega spremljanja na učni proces in dosežke, razvoj ter na- predek učencev. Težko je presojati, kako bi škotski model prenove šolskega sistema učinkoval v sloven- skem prostoru. Vsekakor pa bi bil sistemski pristop k analizi stanja, ugotavljanju potreb po spremembah in iskanju sistemskih rešitev po celotni vertikali šol- skega sistema bolj učinkovit in si lahko v tem pogle- du škotsko reformo šolskega sistema brez pomisleka vzamemo za zgled. Viri in literatura Education Scotland. Dostopno na: https://www. educationscotland.gov.uk (9. 8. 2014). Gradivo, pridobljeno na študijskem obisku v Glasgowu na Škotskem. Holcar Brunauer, A. (2013). Formativno spremljanje – škotski model. Delovno gradivo s seminarja za učitelje projekta. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Novak, L. (2014). Škotska – dežela s šolo brez številčnih ocen. Razredni pouk, št. 1 (2014), str. 61–66. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Viri fotografij Vse fotografije so vzete iz arhiva fotografij Saše Kregar in Leonide Novak. Slika 12: Na vsakem koraku po šoli so prikazani dosežki otrok. # 23 { Iz prakse ... Škotska ... } učiteljev glas Ime učenca: Navodilo učencu Na začetku vsake ure oddaj list svojemu učitelju. Na koncu vsake ure prevzemi list pri učitelju in se oceni z oceno od 1 do 5 glede na presojo, kako dobro si dosegel vsak zapisani cilj. 1 je slabo……………………………..3 je dobro ………………………………….5 je odlično BODI POŠTEN DO SEBE in ne obupaj, če te učitelj oceni slabše, kot predvidevaš, da bi te moral. Poskusi se z učiteljem na hitro pogovoriti o svojem napredovanju. Ne pozabi poročati o svojih ocenah (psihologinji) vsak dan, na koncu pouka. Navodilo učitelju Za vsak cilj, naveden v spodnji razpredelnici, ocenite učenca od 1 do 5. Če je možno, namenite nekaj časa za pogovor o morebitni razliki med vašo oceno in samooceno učenca. Pojasnite mu, kako lahko pri naslednji uri pouka izboljša oceno, s katero ste ga ocenili. Navodilo staršem Prosimo, da vsak dan pregledate s svojim otrokom razpredelnico z ocenami, s katerimi se je ocenil (ime učenca), ter ocenami, s katerimi ga je ocenil učitelj. Če je potrebno, vprašajte otroka, kaj lahko stori pri naslednjih urah pouka, da bo izboljšal ocene. DAN CILJ 1 2 3 4 STARŠI PSIHOLOGINJA Poskušal bom ostati miren in se ne bom razburil, če me učitelj opozori zaradi neprimernega vedenja. Štel bom do deset in počasi dihal, preden bom kar koli rekel. UČITELJ UČENEC Po svojih najboljših močeh bom opravil vse naloge in zadolžitve. Ne bom rekel: tega ne bom naredil, tega ne znam, prosil in sprejel bom pomoč, če jo bom potreboval. UČITELJ UČENEC Pokazal bom spoštovanje do posameznika v razredu in njegovega mnenja. UČITELJ UČENEC Vir: Prirejen spremni list, pridobljen na Whitehill Secondary School. Priloga: Spremni list za presojo vedenja učenca