POGLED V SLOVENSKE FOTOTEKE janez kos Prve slovenske fotografije je posnel v za- četku petdesetih let prejšnjega stoletja eden izmed njenih pionirjev, Janez Avguštin Pu- har.' Njemu so sledili številni amaterji in profesionalni fotografi. Ze pred letom 1900 je bilo na Slovenskem več poklicnih fotografov.^ Amaterji pa so razvili svojo organizirano de- javnost zlasti v tridesetih letih našega stolet- ja, ko so se organizirali v številne klube, pri- rejali zelo obiskovane izlete in razstave na raznih koncih Slovenije in pripravili v Ljub- ljani tudi prvo jugoslovansko fotografsko razstavo.^ Cim bolj se je fotografija uveljavljala v gospodarski dejavnosti, znanosti, tehniki, v sredstvih javnega obveščanja in na drugih področjih človeške dejavnosti ter se širila s področja umetniškega izpovedovanja in por- tretiranja na zapisovanje vizualnih bivanj človeškega dela in okolja in vse bolj postaja- la zapisek, informacija in dokazilo, tem bolj je dobivala značaj arhivskega gradiva. Vzpored- no z njim pa se je počasi budila tudi zavest tega značaja. Od spoznanja, da je fotograf »važen kulturni faktor svojega naroda«, pa do poizkusa ustanoviti prvo zgodovinsko (ar- hivsko) fototeko, zbirko fotografij, ki bi pri- kazovale »celoten gradbeni razvoj našega me- sta, njegove važnejše dogodke (slavnosti, vsesokolske zlete, obhode itd.), imenitne osebnosti iz javnega udejstvovanja in ljub- ljansko zgodovino«,^ je bilo samo še četrt koraka. Medtem ko so fotografijo v praksi marsi- kje kaj kmalu ocenili kot arhivsko gradivo in jo hranili za namene historičnih znanosti, je dobila tako opredelitev v domači arhivski zakonodaji zelo pozno, mnogo kasneje kot v tujih zakonodajah. Na jugoslovanskem ozem- lju prvikrat šele s splošnim zakonom o ar- hivskem gradivu in arhivih leta 1964,^ pose- bej za Slovenijo pa z zakonom iz leta 1966.* S tema zakonoma je fotografija, ki ima do- kumentarno vrednost za zgodovino in druga znanstvena področja, za kulturo na splošno in še za druge družbene potrebe in ki je na- stala pri delu državnih organov, oziroma pri delu družbeno-političnih skupnosti, delovnih in drugih organizacij, civilno pravnih oseb in posameznikov, postala arhivsko gradivo in sicer ne glede na to, kdaj in kje je nastala, in ali je izvirna ali reproducirana. Enak zna- čaj ima seveda tudi negativ na plošči ali tra- ku, diafilm in diapozitiv. Fotografija je torej tako kot spisovno ar- hivsko in registraturno gradivo z zakonom zavarovana in jo morajo arhivi evidentirati pri ustvarjalcih in imetnikih, jo zbirati, ure- jati, vzdrževati ter jo varovati, da se ne po- škoduje, ne uniči ali izgine, se pravi, da jo morajo varovati v enakem obsegu kot spisov- no gradivo. Slovenski arhivi do izida zakona 0 arhivih in arhivskem gradivu fotografskemu arhivskemu gradivu niso posvetili prave po- zornosti. Tisto, kohkor so je, je bil le odsev osebne ocene in iniciative ter dobre volje arhivskih delavcev, kar kaže, da arhivi niso znali ali pa ne mogli zaradi svoje gmotne šibkosti in necelovitosti arhivske službe sle- diti potrebam po tej iskani zvrsti arhivskega gradiva. Prav iz teh razlogov v slovenskih arhivih ne bcmo našli kaj prida tega gradiva, več ga bomo dobili v drugih institucijah, zlasti v muzejih. Ponudimo se s kratkim sprehodom skozi slovenske fototeke, si jih bežno oglejmo in obenem napravimo nekatere zaključke. Zač- nimo pri arhivih. Arhiv Slovenije, Zgodovin- ski arhiv Ptuj, Zgodovinski arhiv Celje, Mestni arhiv v Piranu in arhiv Inštituta za zgodovino delavskega gibanja fototek sploh nimajo. Imajo le nekaj fotografij kot priloge v spisovnem gradivu. Največjo fototeko s pri- bližno 6000 fotografijami in 21 albumi hrani Zgodovinski arhiv Centralnega komiteja Zve- ze komunistov Slovenije v Ljubljani. Sledita mu Mestni arhiv Liubljane s približno 5000 fotografijami^ in Pokrajinski arhiv Maribor s 3900 fotografijami in 26 albumi.^ Pokra- jinski arhiv Koper ima le 1500 fotografij in 1 album. Nerazvitost slovenskih arhivskih fo- totek se ne kaže samo v številkah, ampak tudi v vsebinski omejenosti na starejša obdobja. V njih ne zasledimo fotografij iz zadnje vojne, ne iz časov po njej. Iziema je le fototeka Zgodovinskega arhiva CK ZKS, ki pa ima o povojnem času zopet samo gradivo, ki doku- metira organizacijsko življenje Zveze komuni- stov do leta 1959. Regionalni arhivi pa so poleg tega omejeni predvsem na gradivo svo- jih nekdanjih ozkih teritorialnih območij, ki so jih imeli pred ureditvijo arhivskega omrežja. Arhivske fototeke so danes v popol- ni stagnaciji in razen fototeke Zgodovinskega arhiva CK ZKS ne do kraja urejene ter ni- majo izdelanih pomagal, kar vse omejuje njihovo uporabo. Muzeji ljudske revolucije in NOV zbirajo predvsem slikovno gradivo, ki dokumentira predvojno delavsko gibanje in narodnoosvo- bodilni boj ter ljudsko revolucijo. Glede na množino zbranega gradiva in na dokaj gosto mrežo agUnih zbiralcev smemo trditi, da je fotografsko arhivsko gradivo te vsebinske 44 vrste v slovenskih fototekah najbolj sistema- tično zbrano, je pa tudi dobro urejeno. Največ gradiva te vrste je v Muzeju ljudske revolucije Slovenije v Ljubljani, v fototeki, ki so jo zastavili že med vojno pri Znanstve- nem inštitutu. V njej je mogoče najti tudi reprodukcije važnejšega slikovnega gradiva drugih imetnikov. S številom 100.000 fotogra- fij je največja slovenska zgodovinska fotote- ka. Pomembnejši, a mnogo revnejši imetniki fotografij o delavskem gibanju in narodno- osvobodilnem boju so še Muzej narodne osvoboditve v Mariboru (8000 fotografij, 5000 negativov). Muzej revolucije v Celju (3200 fotografij, 3200 negativov, 63 diapozitivov), Muzej ljudske revolucije v Slovenjgradcu (2000 negativov) ter drugi muzeji, ki imajo oddelke za NOV (Koper, Ptuj, Nova Gorica, Brežice, Kočevje, Novo mesto, Postojna, Kranj in še kje). Narodni muzej v Ljubljani, pokrajinski in mestni muzeji imajo v svojih fototekah pred- vsem gradivo, ki nastaja v zvezi z arheološki- mi izkopavanji in obdelavami muzealij, foto- grafije s področja ljudske kulture in krajev- ne zgodovine ter NOV. Bolj so usmerjeni k tistemu, kar je že zgcdcvina glede na seda- njost. Le izjemoma bomo v muzejskih foto- tekah našli kaj gradiva o povojnem življenju. Druga njihova slabost je neenotno vodenje po oddelkih, povečini slaba urejenost in po- manjkanje primernih pomagal. Nastale so razen fotctek koprskega muzeja in Narodne- ga muzeja — ti dve sta začeli nastajati že pred prvo vojno — v letih med 1950 in 1965. Kljub mladosti so nabrale, vsaj nekatere, toliko gradiva, da jih moremo po domačih merilih šteti med srednje velike. Največje in najpomembnejše so fototeke Narodnega muzeja (v kulturnozgodovinskem oddelku jih je nad 4500, v knjižnici pa nekaj nad 3 t. m). Pokrajinskega muzeja v Mariboru (18.300 fotografij, 14.300 negativov) in Gorenjskega muzeja v Kranju (14 000 fotografij, 15.841 negativov in skoraj 8000 diapozitivov). Drugi muzeji imajo manj fotografij, to je, med 1000 do 6000 (Pokrajinski muzej Koper, Kočevje, Ptuj, Celje, Murska Sobota, Goriški muzej Nova Gorica, Posavski muzej Brežice, Dch lenjski muzej Novo mesto. Notranjski muzej Postojna, Mestni muzej Idrija, Delavski mu- zej Ravne na Koroškem, Mestni muzej Ljub- ljana). Muzejske fototeke s precejšnjim de- lom fotografij segajo v zadnje četrtstoletje 19. stoletja. Te in druge starejše fotografije so se pridobile z darovi, nakupi in preslika- vami. Muzeji v dobršni meri tudi sami sli- kajo. Specialni muzeji hranijo le fotografije, ki zadevajo njihove specifične naloge. Posebej naj omenimo: Etnografski muzej v Ljubljani (50.000 fotografij). Tehniški muzej v Ljublja- ni (4500 fotografij). Slovenski šolski muzej v Ljubljani (7000 fotografij), Slovenski gleda- liški muzej v Ljubljani (20.000 fotografij — 11.000 fotografij ima s podrcč-a gledališke umetnosti Akademija za gledališče, radio, film in televizijo v Ljubljani), Pomorski mu- zej v Piranu (1000 fotografij). Dalje smemo sem prišteti še Glasbeno narodopisni inštitut v Ljubljani (3600 fotografij, 2500 negativov, 450 diapozitivov). Fototeke spedalnih muzejev so nastale v petdesetih letih, le fototeki etno- grafskega in šolskega muzeja sta iz tridesetih let. Dokaj obsežne fototeke imajo zavodi za spomeniško varstvo in galerije. V njih se zbi- rajo fotografije, pomembne za zgcdov'no umetnosti, etnografijo, arheologijo in zgodo- vino raznih spomeniških cbjektcv in varstva narave. Galerije slikajo dela, ki jih hranijo v svojih depojih ali ki so bila pri njih raz- stavljena, snemajo pa tudi dela posameznih avtorjev, ki so v privatni lasti. Narodna galerija v Ljubljani ima skoraj 11.000 posnet- kov umetniških del do impresionizma, Mo- derna galerija v Ljubljani pa 15.000 foto- grafij del po impresionizmu. Pcdobno druge galerije v Sloveniji (npr. Mestna galerija v Ljubljani). Zavodi za spomeniško varstvo zbirajo v svojih fototekah fotografiie o vseh vrstah spomenikov. Razen republiškega za- veda za spomeniško varstvo v Ljubljani so drugi omejeni na svoja krajevna področja. Osrednji zavod ima v fototeki, ki je začela nastajati nekako ob ustanovitvi deželnega konservatorskega urada leta 1912,» preko 48 tisoč fotografij. Zavodi za spomeniško var- stvo, ki imajo ponavadi lastno fotoslužbo, dobro zajemajo objekte svojega delovnega področja na vsem slovenskem ozemlju. Nji- hove fototeke, kakor tudi fototeke galerij, so dobro urejene. Galeriji in zavod, ki smo jih posebej omenili, imajo celo delavce, ki jim je fototeka glavna skrb. Na koncu sprehoda po fototekah naj ome- nimo še fctoteko Kartografskega in slikov- nega oddelka Narodne in univerzitetne knjiž- nice v Ljubljani. Nastajati je začela leta 1945. V njej je danes največja slovenska zbirka razglednic (ca. 8 tm) in portretov (ca. 6 tm). Razglednice dobiva od leta 1945 kot obvezni izvod. Tu se hrani del Jutrove fototeke in del fototeke Ilustriranega Slovenca. V vseh teh fototekah, ki smo jih navedli, in v tistih, ki bi jih mogli razvrstiti v eno od naštetih skupin, hranijo fotografije, ki že imajo značaj arhivskega gradiva ter jih mo- remo šteti za zbirke arhivskega gradiva. Vi- deti moramo, da so v primerjavi z nekateri- mi tujimi fototekami, npr. s fototeko Južno- nemške založbe v Münchnu, ki ima nad 2 45 milijona fotografij, prave pritlikavke. Dalje smo opazili, da je te vrste arhivsko gradivo zelo razdrobljeno na številne imetnike in da ga je največ pri nearhivskih zavodih, da v Sloveniji nimamo večje zgodovinske fototeke, ki bi zajemala vse vizualno bivanje naše družbe in njenega naravnega okolja in da je v njih zlasti slabo zastopano gradivo, ki bi dokumentiralo razno gospodarsko dejavnost, družbsno, politično ter predvsem povojno življenje (nekaj takih fotografij bcmo našli le v Muzeju ljudske revolucije Slovenije), da v njih manjka fotografij, ki bi dokumentirale znanstvene postopke in rezultate znanstvenih raziskav. Ugotoviti pa moremo, da so dobro zastopa- ne v njih naslednje vsebinske vrste: delavsko gibanje in narodnoosvobodilni boj, etnogra- fija, umetnostni in drugi spomeniki, sloven- ska gledališka kultura, likovna umetnost, delovna področja slovenskih muzejev ter raz- glednice. Zbirke umetniških fotografij, žal, nismo zasledili, tudi diafilmov ne. Iz teh sko- pih zaključkov moremo postaviti naloge, ki bi jih morali rešiti slovenski arhivi. Ti so v prvi vrsti poklicani ustvariti fototeke, ki bi zadostile vsem znanim in morebitnim potre- bam uporabnikov te vrste arhivskega gradi- va. Morda bi se kazalo z zavodi, ki že imajo fototeke za določene plati naše preteklosti, pogoditi glede delitve dela. Arhivi naj bi se predvsem lotili tistih vsebinskih področij, ki še niso ali pa so slabo zastopana v naših fo- totekah. Zbirali naj bi gradivo, ki prikazuje pomembne ljudi iz javnega življenja, važnej- še dogodke z vseh področij družbenega, kul- turnega, političnega, gospodarskega življenja, sUke naselij,11 komunikacij vseh vrst, indu- strijske naprave, proizvajalna sredstva, nači- ne proizvodnje, produkte dela, fotografije, ki spremljajo in beležijo znanstvene raziskave, posnetke krajin, skratka slike vsega, kar nas obdaja, v čemer živimo in kar vpliva na naše življenje, predvsem pa na naše delo. Zanema- rili naj ne bi nobenega področja, do katerega seže fotografska leča. Slovenski arhivi iz objektivnih razlogov še niso zajeli v svojo službo varstva arhivskega gradiva, ne imetnikov, ne ustvarjalcev foto- grafskega gradiva. Za to bo pač še potreben določen čas. Pri izbiri imetnikov in ustvar- jalcev te vrste gradiva, nad katerimi bodo opravljali svoje varstvo, se bodo arhivi seve- da držali načel, ki veljajo za izbiro drugih ustvarjalcev in imetnikov registratumega oziroma arhivskega gradiva. Pri njih arhivi najbrž ne bodo mogli uspešno uporabiti 10. člena zakona o arhivskem gradivu in arhi- vih, ki določa, da morajo ustvarjalci izročiti arhivu svoje gradivo najkasneje 30 let po njegovem nastanku. Za operativo imajo foto- grafije tudi po tem roku običajno še vedno visoko praktično vrednost. Da bi si arhivi le zagotovili primeren in ustrezen dotok foto- grafskega arhivskega gradiva, ki bi zadovc- Ijujcče dokumentiralo naš čas, bodo morali razviti posebne postopke. Možnost, da bi ar- hivi razvili lastno fotoslužbo, ni izvedljiva. Ker tudi z izročanjem po redni poti, ki velja za spisovno gradivo, ne bodo dobili večje količine tega gradiva, preostane le možnost, da od ustvarjalcev odkupujejo, sklepajo z njimi primerne aranžmaje za stalno in sprot- no reproduciranje njihovega gradiva. Presli- kana fotografija ali pa dubleta ima značaj originala. Seveda bodo morali arhivi tudi pri tako pridc'bljenem gradivu varovati avtorske in druge koristi ustvarjalcev. Po mnenju ne- katerih arhivov bi pri organizaciji reprodu- ciranja in odbiranja ter pri sklepanju pogodb za dobavo fotografskega arhivskega gradiva mogla skupnost arhivov Slovenije odigrati pomembno vlogo. Ustvarjalcev gradiva, ki je že ob nastanku zelo dragocen fotografski do- kument, je na Slovenskem nedvomno zelo veliko. V prvi vrsti so to razna časopisna podjetja; ta najbolj vsestransko dokumenti- rajo vsa področja našega življenia. Tako ima Časopisno založniško podjetje DELO največ- jo fototeko v Sloveniji. V njej je 540.000 ne- gativov, 90.000 fotografij ter prav toliko slik iz različnega tiska. Viri njegove fototeke — sistematično voditi so jo začeli leta 1963 — so posnetki fotoreporterjev, shke, ki jih na- ročajo pri raznih tiskovnih službah (AP, UPI, TASS itd.), slike, ki jih priložnostno pošiljajo razna diplomatska predstavništva ter, kot smo že rekli, izrezki iz domačega in tujega tiska. Po pomembnosti ji sledi fototeka FO- TOSLOVENIJE. Od leta 1945 pa do 1955 je to podjetje načrtno snemalo vse pomembnejše dogodke, osebe, kraje, objekte, delo raznih delovnih organizacij itd. Po letu 1955 dela to v manjšem obsegu in več po naročilih posa- meznih interesentov. V fototeki ima danes pribhžno 300.000 negativov. Naštejmo še dve pomembnejši operativni fototeki, to sta fo- toteka mariborskega VECERA, ki ima 30.000 negativov, in fototeka RTV Ljubljana, ki ima 60.000 fotografij. Drugih ustvarjalcev, bolj pomembnih za ožja krajevna območja, kot za vso Slovenijo, ne utegnemo naštevati. Zaključiti moramo z misUjo, da je ena od bUžnjih nalog slovenskih arhivov vsekakor organizacija fototek, ogledal našega časa. OPOMBE Vsi podatki o slovenskih fototekah, ki niso po- sebej citirani v opombah, so povzeti po anketi, ki jo je napravilo Arhivsko društvo za Slovenijo aprila 1968. 46 1. Slovenski biografski leksikon, 8. zv., Ljub- ljana 1952, str. 596. Slavko Tarman, Fotografija na steklo, Delo XI, št. 16, 16/2-1969, str. 20. — 2. Arhiv Slovenije, Ljubljana, Zbornica za trgovino, obrt in industrijo, fasc. 331, št. 265, 266, 267 in fasc. 332, št. 265. — 3. Fotoamater, II., št. 2, Ljub- ljana 1932, str. 38. — 4. Citat iz poziva ljubljan- skega mestnega načelstva 1933, Fotoamater, II., št. 5, Ljubljana 1933, str. 116. Zanimivo je ome- niti, da je Centralni Pres-biro predsedstva mini- strskega sveta v Beogradu žs 1929 skušal ustva- riti evidenco vsega fotografskega gradiva v drža- vi (Narodni muzej, Ljubljana — spisi za leto 1929, št. 681). — 5. Ur. 1. SFRJ XX, št. 4&/64-665, 1. člen. — 6. Ur. 1. SRS, XXIII., št. 4/68-24, 1. člen. — 7. 60 let Mestnega arhiva ljubljanskega ^ (s sodelovanjem kolektiva ustanove sestavil dr. Sergij Vilfan), Ljubljana 1959, str. 195—197. Ka- dar negativi niso posebej navedeni, so v število fotografij zajeti tudi negativi, torej je mišljeno število posnetkov. — 8. Vodnik po arhivih Slo- venije, Ljubljana 1965, str. 211. — 9. Fr. Baš, Organizacija spomeniškega varstva. Varstvo spo- menikov. V., Ljubljana 1953/1954, str. 28. 29. 31. — 10. Ulrich Frodieu, Das Bildarchiv des Süd- deutschen Verlages in München, Der Archivar, 18, zv. 1., Düsseldorf 1965, str. 33—38. — 11. O aeroposnetkih gl. Fr. Stele, Ljubljana iz aeropla- na. Kronika slovenskih mest 1, št. 1, Ljubljana 1934, str. 28—35, o fototekah gradbenih uradov pa A. Vončina, Gradbena fototeka. Kronika, III, št. 3, Ljubljana 1955, str. 183—184. 47