304 0 ljudski šoli na Švajcarskem. Vsak učitelj na Svajcarskem mora vrh detovodskih predmetov poduka še naslednje znati: 1. kmetijstvo in sadjorejo. Djanskega toliko, kolikor je za šole na kmetih zapovedanega; teoretičnega saj najpotrebniše, da more soseski dobre svete dajati; 2. gosti saj toliko, da je v stanu petje šolske mladosti pristojno spremljati; 3. peti. Ni zadosti; da le po sekiricah (notah) peti zn&, temuč mora tako izurjen biti, da je v stanu petje učiti; 4. orglati in najvažniše od temeljnega basa, da je v stanu pri občni službi Božji ljudsko petje spremljati. Učitelj na kmetih ima plačilo v denarjih in velik vrt. Polovico vrta porabi za-se, druga polovica pa je šoli za djanske poskušnje prihranjena. Pozimi uči vo-dilstvo tistega, kar se o drugih letnih časih djansko učiti ima, ko učitelj svoje učence na vrt pelje, in pričo njih koplje in zemljo pripravlja, sadno in drugo seme vsaja, in poslednjič seme tudi učencem deli, priporoče-vaje jim, da ga ravno tako na vrte ali njive svojih starišev vsade. Tako se ravnd sploh o začetku sadjo-reje. Ko seme požene, pelje učitelj svoje učence spet na vrt, jim rastlinice, ki poganjajo, pokazat; in ko čas ima, obišče zdaj tega, zdaj unega svojih učencev, in ogleda njih sadišča, da se tako od koristi prvega poduka prepriča. Ravno tako ravna učitelj z učenci pri presajanji, cepljenji za kožo, cepljenji z nakladom in s popkom in čiščenji drevčikov in pri reji takih ozim-skih in jarih sadežev, ki se v živež ljudi prideljujejo. 305 jPo tem načinu se navadi mladost^ ogledovati, misliti, soditi in delati; po tem načinu so Svajcarji spoznali, da jih le obdelovanje zemlje lakote varovati more; na kratko, po tem načinu se je umetnost in obrtnost med ljudstvom silno razširila. Krajclingiško semenišče je eno najboljših na Svaj-