2 Razredni pouk 1/2014 Izhajanje iz učnega načrta Učni načrt učitelja s svojimi vsebinami, prilago- jenimi razvojni zmogljivosti učencev, obvezuje in hkrati omejuje, da se pravilno odloča o zasnovi in izvedbi likovnih nalog iz posameznih likovnih sklo- pov pri pouku likovne umetnosti in širše (likovne interesne dejavnosti, izbirni predmeti). To pome- ni, da mora učitelj k likovnim nalogam pristopiti načrtovano in hkrati ustvarjalno, če hoče, da bodo učenci z izvedenimi likovnimi nalogami uspešno usvojili zastavljene cilje. V takšnem okviru se uči- telj vedno znova znajde pred dilemo, kako najbolj optimalno povezati v celoto izbrani likovni prob- lem, ustrezno likovno tehniko in likovni motiv. Likovne pedagogike iz polpretekle dobe so učitelju priporočale, da likovne naloge izvajajo le v t. i. »čistih likovnih tehnikah«, ki pa so v današnjem multimedijskem času izzvenele. Danes se lahko učitelj glede na svoje predhodne pozitivne izkuš- nje odloči za kombiniranje različnih likovnih tehnik znotraj samega likovnega področja ali širše med različnimi likovnimi sklopi. Pri izvedbi tako zasnovanih likovnih nalog mora biti učitelj še posebno občutljiv, da nenasilno kombinira kar vse likovne tehnike med seboj. Smiselno kombiniranje področij in tehnik Ko se učitelj odloči, da bo z učenci prvega VIO iz- vedel likovno nalogo v kombinirani likovni tehniki in morebiti tudi s kombiniranjem različnih podro- čij, se mora predhodno ozreti ali preveriti vedenja in spretnosti učencev o posamezni izbrani tehniki na izbranem področju. Sama kombinacija likovnih tehnik naj privede do nadgradnje dose- danjega razumevanja in usvajanja likovnih proble- mov, ne pa tudi do zmede v otrokovem dojemanju likovnih problemov. Prav to se kaj rado zgodi, če Galerija Kombinirano likovno delo, risanje in tiskanje Silva Copič, Anuša Blažko Osnovna šola Danila Lokarja Ajdovščina Povzetek: Poleg že znanih in preizkušenih tehnik, ki jih učitelji vključujejo v reševanje likovnih nalog iz učnega načrta, je dobro včasih zaiti tudi v področje kombiniranja. Kombinirane likovne naloge, ki vsebujejo prvine z več področij (slikarstvo in kiparstvo, risanje in grafika idr.), so dobrodošle predvsem pri poglabljanju že usvojene učne snovi pri pouku ali pa pri nadgradnji in širjenju učenčevih likovnih ob- zorij pri interesni dejavnosti. Vendar se pri razmišljanju o kombinaciji področij, nalog in tehnik učitelju mnogokrat porajajo vprašanja: Katera področja in naloge je smiselno kombinirati? Katere tehnike izbrati? Kako doseči zadovoljiv estetski učinek kombiniranega dela? Kam uvrstiti kombinirano delo? Ključne besede: kombiniranje likovnih področij, kombiniranje likovnih tehnik, risanje, grafika, pred- met likovna umetnost, likovni krožek. Combined Work of Art, Drawing and Printing. Abstract: In addition to the already known and proven techniques that teachers use to resolve artistic assignments from the curriculum it is good sometimes to stray into an area of combined artistic assignments that contains elements from several fields (painting and sculpture, drawing and graphics, etc...). They are above all especially welcome for the deepening of already acquired learning materials at instructions or for upgrading and broadening of pupils’ artistic horizons through extracurricular activities. Howe- ver, the teacher often question herself when considering the combination of areas, assignments, and techniques: What areas and tasks to combine? Which techniques to choose? How to achieve a satisfac- tory aesthetic effect of the combined work? Where to place the combined work? Key words: combinati- on of areas of art, combination of art techniques, drawing, graphics, art education, art club. Razredni pouk 1/2014 3 kombinacijo izvedemo v času ali na področju, na katerem osnove še niso bile obravnavane, npr. kombiniranje področij in tehnik na začetku prvega razreda ali kombiniranje dveh področij, od katerih eno še ni bilo obravnavano. Kombiniranje risanja in tiskanja pri likovnem krožku za učence drugega in tretjega razreda Za spodbudo učiteljicam in učiteljem, ki želijo biti pri pouku likovne umetnosti in širše ustvarjalni, objavljamo primer iz prakse, izveden z učenci drugega in tretjega razreda pri likovnem krožku na OŠ Danila Lokarja Ajdovščina. Izvedena likovna naloga je zajemala izražanje učencev z jasno in sproščeno črto (področje risan- ja) in ritmično ponavljanje barve in oblike (tisk s pečatniki – ena izmed preprostih grafičnih tehnik). V uvodnem motivacijskem delu so učenci videli iz- brane primere japonskih barvnih lesorezov, sicer zanje še neizvedljive grafične tehnike. Učenci so v reprodukcijah lesorezov opazovali tekoče obrisne linije, nastale like in posamezne potiske znotraj njih. Slika 1: Ogled reprodukcije Učenci so se pri pouku že izražali z jasno in sproščeno črto v različnih risarskih tehnikah in z različnimi risali, prav tako imajo že iz prejšnjih let pridobljeno osnovno znanje o preprostih grafičnih tehnikah (tisk s pečatniki, monotipija). Ob učite- ljevi spodbudi so tako uvideli možnost uresničitve podobnega vizualnega učinka na svojem likovnem izrazu, kot je viden v prikazanih primerih japon- skih lesorezov. Izbira likovnega motiva in motivacija Med številnimi predlaganimi likovnimi motivi (Tihožitje s prtom, Za zaveso, Muca na preprogi idr.) so učenci izbrali motiv Pod odejo. Predlagani motivi so izbrani premišljeno in so smiselni, ker učence napeljujejo na razmišljanje in povezovanje podob iz njihovega vsakdana, s podobami na ogle- danih reprodukcijah. V obeh primerih so prisotne podobe potiskane draperije. V dodatno motivacijo, ki je v nižjih razredih zaže- lena, saj spoduja učenčevo domišljijo, je bil motiv posredovan kot kratka izmišljena pravljica o odeji, ki je iskala otroke, da bi jo potiskali. Potek dela Na izbrane barvne podlage večjega formata so učenci s tankim čopičem in črnilom s sproščeno in jasno linijo narisali izbrani motiv brez nepotreb- nih podrobnosti. Slika 2: Demonstracija Slika 3: Risanje 4 Razredni pouk 1/2014 Drugi del naloge so učenci izvedli v preprosti gra- fični tehniki tiskanja s pečatniki. Izbirali so lahko med pečatniki iz različnih materialov (krompir, radirka, koščki lesa, plastični pokrovčki, plutovi- nasti zamaški ipd.). Z izbrano in hkrati omejeno obliko ter z omejeno paleto barv (dve barvi) so rit- mično ponavljali vzorce in z njimi potiskali orisano obliko, ki v motivu ponazarja odejo. Slika 4: Tiskanje Slika 5: Tiskanje in risanje Po končani fazi tiskanja so lahko učenci posamez- ne površine v motivu izpolnili z dodatno risbo. Opozorjeni so bili na dosedanje usvojeno znanje o črtnih površinah. Svoja dela so si ogledali, jih samostojno ovrednotili in določili površine, ki bi jih bilo smiselno obogatiti z uporabo prvotne likovne tehnike in materialov (risanje s čopičem in črnilom). Slika 6: Pred vrednotenjem Nadgrajevanje dela je od učencev zahtevalo samoevalvacijo, ki so jo ob zaključku likovne naloge skupaj z učiteljem izvedli tudi v skupini. Ob skupnem vrednotenju so učenci izpostavili glavna zahtevana merila: • izražanje z jasno in sproščeno črto, • ritmično ponavljanje barve in oblike, ustvarjeno s tiskom s pečatniki, • domiselnost izvedbe kot celote. Ob reševanju in izvedbi omenjene likovne naloge so učenci med drugim usvojili, ponovili ali nad- gradili te cilje: • navajanje na risarske podlage različnih veliko- sti in barv, • razvijanje motoričnih spretnosti za rokovanje s tekočimi materiali za risanje, • prostoročno risanje z jasno in sproščeno črto, • razvijanje občutka za smiselno vključevanje slikovnega motiva v izbranem formatu, • razvijanje občutka za gradnjo likovnega dela od celote k delom, • razvijanje občutka za bogatenje narisane oblike s teksturami, Razredni pouk 1/2014 5 • izpeljava postopka za izvedbo preproste grafič- ne tehnike, • pridobivanje izkušenj o nastanku odtisa, • razvijanje motoričnih spretnosti pri delu z raz- ličnimi materiali in orodji za grafiko, • opredelitev in izvedba ritmičnega ponavljanja barve, oblike in velikosti, • izvedba likovnega dela v kombinirani tehniki. Je to risba ali grafika? Dilema o umeščanju dela v eno samo področje je nepotrebna oz. je smiselna le, če bi s tovrstnim delom želeli sodelovati v področno omejenem natečaju. V tem primeru se moramo zavedati, da takšno delo ni samo risba, ker vsebuje prvine grafike, in prav tako ni samo grafika, saj ga zaradi uporabe risarske tehnike ne moremo označiti kot klasični grafični list. To je kombinirano likovno delo. Viri in literatura 1. Butina, M. (1995). Slikarsko mišljenje. Od vizualnega k likovnemu. Ljubljana: Cankarjeva založba. 2. Duh, M., Verlič, T. (2003). Likovna vzgoja v prvi triadi devetletne osnovne šole. Priročnik za učitelje razrednega pouka. Ljubljana: Rokus. 3. Japanese prints (1976). Oxford: Phaidon Press Limited. 4. Pibernik, J. (2006). Drugačnosti. Priročnik za učitelje likovnega pouka v osnovni šoli. Celje: Celjska Mohorjeva družba. 5. Tacol, T. (1999). Didaktični pristop k načrtovanju likovnih nalog. Izbrana poglavja iz likovne didaktike. Ljubljana: Debora. 6. Tacol, T. (2003). Likovne igrarije. Učbenik za likovno vzgojo v 3. razredu devetletne osnovne šole. Ljubljana: Debora. Špela Arnolj