Napovedana prva leto{nja tematska {tevilka Sodobne pedagogike z naslovom Vpliv socialnih in kulturnih razlik na {olsko uspe{nost se je vsebin- sko in ~asovno ujela s posvetom Upo{tevanje druga~nosti – korak k {oli enakih mo`nosti ter z izdajo posebne {tevilke Sodobne pedagogike. Posledica sorodnos- ti tem je bila, da so se pisci razprav ve~inoma odlo~ali svoje teme predstaviti na posvetu in jih objaviti v posebni {tevilki Sodobne pedagogike. Kljub temu pa smo dobili dva prispevka, napisana posebej za na{o napovedano tematsko {tevilko, zato se redna in posebna izdaja tudi dopolnjujeta. Prvi prispevek, ki je pisan na na{o razpisano temo, so napisali Mojca Pe~ek, Ivan ^uk in Irena Lesar in ima naslov [ola in ohranjanje dru`bene razslojenosti – u~ni uspeh in vpis osnovno{olcev na srednje {ole glede na izobrazbo star{ev. Razprave o vplivu socialno-ekonomskega statusa dru`ine na napredovanje u~encev sicer niso nove, so pa vedno aktualne in mnogokrat tudi podlaga za spre- jemanje pedago{kih in {olskopoliti~nih ukrepov. Prikazane so ugotovitve raziskave, opravljene na generaciji osnovno{olcev v obdobju 1984–1997. Te ka`ejo, da na{a osnovna {ola ve~inoma ohranja razlike med u~enci, ki izhajajo iz izobrazbe njihovih star{ev. Dele` u~encev, ki tej za- konitosti uide, ni velik, zato raziskava potrjuje ugotovitve o bistvenem vplivu socialno-kulturnih dejavnikov na u~ni uspeh in napredovanje u~encev. Na kon- cu predlagajo tudi organizacijske in pedago{ke ukrepe, ki bi prispevali k zmanj{evanju razlik med u~enci glede na njihov socialno-ekonomski status. Dr . Sonja Novak Lukanovi~ v uvodu prispevka z naslovom Percepcija u~en- ja jezika ve~ine in manj{ine na narodnostno me{anih obmo~jih v Sloveniji nava- ja razli~ne vsebine in koncepte, ki danes zaznamujejo pojem multikulturalizma, posebno pozornost pa potem posveti vpra{anju jezika in izobra`evanja v ve~kul- turnih okoljih. Ugotavlja, da v etni~no heterogenih dru`bah obravnavanje raz- li~nosti najve~krat povezujemo z obravnavanjem odnosa med ve~insko in manj{insko oziroma med dominantno in nedominantno skupnostjo. Kultura – in z njo jezik – je le ena od mo`nih vsebin, ki definira razli~nost v dru`bi. Na podlagi izbranih empiri~nih podatkov dolgoletnega raziskovanja izpostavlja stali{~a prebivalcev narodnostno me{anih obmo~ij v Sloveniji (Obala in Prek- murje) do posameznih jezikov – jezika ve~ine (slovenskega jezika) in jezika manj{ine (italijanskega oz. mad`arskega) ter stali{~a prebivalcev do dvojezi~ne- ga izobra`evanja. France Strm~nik v prispevku Znanstvenostorilnostna ali u~encu prilagoje- na {ola z didakti~no-metodi~nega vidika obravnava trende v smeri znanstveno- storilnostne {ole in {ole po meri u~encev. Pri obeh so ugotovljene pozitivne in negativne zna~ilnosti. Ugotavlja, da je vsaka od njiju nesprejemljiva, ~e je izpel- jana v svojem ekstremu, in da sta obe dobrodo{li, ~e z zdru`enimi prednostmi 6 SODOBNA PEDAGOGIKA 1/2006 Uvod k razpravam Sodobna pedagogika_6.qxp 14.3.2006 7:20 Page 6 prese`eta slabosti. V okviru u~encem prilagojene {ole je ve~ pozornosti namen- jene u~ni diferenciaciji in zamisli, naj bi o njej odlo~ale {ole same. V tem kon- tekstu se dotika tudi celodnevne {ole, ki smo ji lani posvetili tudi posebno te- matsko {tevilko Sodobne pedagogike. Pi{e, da mora {ola v dana{njih razmerah labilnih vrednot, krize osmi{ljanja in orientiranja, negotove prihodnosti za mlade, odpovedovanja klasi~nih socializacijskih dejavnikov , npr. dru`ine, postati stvaren `ivljenjski prostor za mlade, z zelo razvitimi izobra`evalnimi, vzgojni- mi in socializacijskimi funkcijami. Danes je `e jasno, da {ola le s poldnevnim delovanjem teh pri~akovanj ne zmore. V tem pogledu ima dve mo`nosti: ali se preoblikuje v obvezno celodnevno u~no organizacijo, se pravi s celodnevnim poukom, ali pa ostane v bistvu dopoldnevna, popoldne pa se obvezno odpre in ponuja u~encem ter mladim sploh neobvezne raznolike u~ne in prosto~asne de- javnosti. Obe mo`nosti imata prednosti in pomanjkljivosti. Mihaela Zava{nik in Karmen Pi`orn sta raziskovali Povratni u~inek na- cionalnih tujejezikovnih preizkusov znanja in zmo`nosti, ki je v slovenski peda- go{ki, znanstveni in strokovni literaturi {e povsem neraziskano podro~je. Veliko je o tem samo deduktivnega sklepanja in ugibanja. V tem prispevku avtorici naj- prej umestita in opredelita pojem z vsemi njegovimi podmenami, predstavita mo`nosti empiri~nega raziskovanja povratnega u~inka in kriti~no razpravljata o obstoje~ih tujih {tudijah, ki obravnavajo omenjeni pojem. Dotakneta se tudi vpra{anja, kako kar najbolj zagotoviti pozitiven povratni u~inek. Prispevek utemeljuje potrebo po empiri~no podprtih raziskavah o povratnem u~inku treh najpomembnej{ih preizkusov zunanjega preverjanja angle{kega jezika v Sloveniji, tj. splo{ne in poklicne mature ter nacionalnih preizkusov znanja ob koncu osnovne {ole. Marko Strle obravnava Metakognitivni pristop k ugotavljanju in obravna- vanju selektivne pozornosti. Prispevek je psiholo{ko zasnovan z zanimivimi pedago{kimi implikacijami. Narejena empiri~na raziskava je namre~ ugotovila, da so u~enci, ki so bili vklju~eni v eksperimentalno skupino in so izvajali metakognitivni trening, pozneje pozorneje sledili navodilom pred re{evanjem testov, bolj so se osredoto~ili na ciljni dra`ljaj in racionalneje izkoristili ~as re{evanja. S tem avtor utemeljuje tudi potrebo po uvajanju posebnih treningov na razli~nih predmetnih podro~jih. Petra Wagner v prispevku Pravica do izobra`evanja med prestajanjem za- porne kazni na [vedskem, Danskem in pri nas analizira, kako je izobra`evanje zapornikov in zapornic opredeljeno v razli~nih mednarodnih dokumentih in za- konih Republike Slovenije in v dveh skandinavskih dr`avah. Na{o zakonodajo je primerjala z zakonodajo skandinavskih dr`av, ker v strokovni javnosti velja, da so te dr`ave ene izmed najrazvitej{ih na podro~ju vse`ivljenjskega u~enja pa tudi ponudbe in organiziranosti izobra`evanja za ljudi na prestajanju zaporne kazni. Mateja P{under v prispevku obravnava zlasti za u~itelje zanimivo in ak- tualno temo o na~elih disciplinskega pristopa, kot jih obravnavajo nekateri av- torji. Razpravlja o na~elu spo{tovanja u~encev ali vzajemnega spo{tovanja, omogo~anja aktivnega sodelovanja u~encev, zdru`evanja pravic, odgovornosti in Uvod k razpravam 7 Sodobna pedagogika_6.qxp 14.3.2006 7:20 Page 7 pravil, o na~elu skladnosti pristopa s pri~akovanji {ir{e dru`bene skupnosti in {olsko politiko, o sodelovanju s star{i, preventivne ter korektivne discipline. Petra Mrvar predstavlja Kratko, k re{itvam usmerjeno svetovanje v okviru {olskega svetovalnega dela, ki je lahko v nekaterih primerih prav tako u~inkovi- to kot kateri koli drugi pristopi k individualnemu svetovanju. Prikaz je logi~en, sistemati~en. Pojasni teoreti~na izhodi{~a, iz katerih v nadaljevanju izpeljuje zna~ilnosti, vlogo svetovalca, vlogo svetovanca, odnos med njima, tehnike in nazadnje na podlagi tujih raziskav {e uspe{nost te metode svetovanja. Skratka, ta {tevilka Sodobne pedagogike zopet prina{a strokovno in znanstveno zanimive razprave. Dr. Metod Resman 8 SODOBNA PEDAGOGIKA 1/2006 Metod Resman Sodobna pedagogika_6.qxp 14.3.2006 7:20 Page 8