Gibanje užiteljstna in prosvete v drugih driavah. E. Š.: \z Cehosiovaške. —5h Brez statistike. Zakon o uredbah državnega štedenja je bil razširjen tudi na šole. a brez nujno potrebne statistike šoloobiskujo5e mladine. Zato se je zgodilo, kar se je moralo zgoditi. Oblastva poskušajo sedaj že celo leto konstatirati število normalno potrebnih učnih oseb. Izdanih je bilo že toliko odredb o zbiraniu statistike na posameznih šolah in toliko odlokov, da je vsak odlok še bolj zmedel pregled, da danes nih5e ne ve, koliko učiteljev bo treba poslati »v, pokoi in kdaj in koliko novih bo na'!staviti! —čh »Česky Učitel« contra »Škoia meštanska«. Drugi list piše: »Npfočn učitelj osnovne šole ne sme biti irrienovan za okrajnega šolskega nadzornika! Učiteljem, ki se odlikujejo s prosvetnim delom. pač ne bo težko napraviti meščanskošolskega izpita!« Prvi list pa odgovarja: »Baš ti učitelji, ki se najbolj odlikujejo (Cerny, Tuma, Kožišek itd.), ne polagajo meščanskih izpitov. ker njim nikdar ni mar korist lastne osebe, temveč so se posvetlli osnovni šoli, posebno podeželski, ker ima ta šola velik vpliv na vzgojo naroda. — In take može naj bi podcenjevali z odrekanjem prayice do nadzorništva?« —5h Boi za paritetni zakon. Že od 1898. traja boi češkega učiteljstva za ta zakon. saj je prvih 7 členov zakona »magna charta« učiteljstvu. Na teh je pečat revolucijskega narodnega parlatnenta in pi^ega prezidenta republike. Tu ne gre samo za nedotakljivost črk tega zakona, tu gre za nedotakljivost pravne zavestl in pravnega 5uta celega stanu. in sicer stanu. ki ie poklican vzga•• jati v novih generacijah naroda spošto¦vanje do'zakonov in do njihovih varu': hov. — Parltetni zakon donasa korist v prvi vrsti šofi, narodu in državi in ne pomeni nič manj nego mirno delo v prospeh republike in 5ehoslovaške mladine. — Iz tega boia posnemamo. da ima učlteljstvo tudi pri naprednih Čehih mnogo nasprotnikov. —čh Skupen odbor vseh deželnih osredirjih učiteljskih organizacij. V Brnu so se sešli 17. oktobra zastopniki Deželnega osrednjega društva učiteljskih enot na Ceškem. Osrednjega društva na Moravskem, Osrednjega društva češkega učiteljstva v Šleziji. Zveza slovaškega učiteljstva na Slovaškem in Osrednjega društva učiteljic ženskih ročnih del ter gospodinjstva na češkem. Sklenili so osnovati stalen odbor v obrambo učiteljskih interesov v čehoslovaški republiki. Ustanovljena ie bila tudi komisija, ki bo izdelala smernice za bodo5e skupno delo vsega učiteljstva na tem temelju. —5h Važen razlog za podržavljenje šol. Med češkim učiteljstvom sta dve stranki. ki sta idejno za in proti podržavljenju. Za »(pro« pravi šolski nadzor- nik Patek: »Narodno šolstvo spada v državi k njenemu temelju. Zato naj bo mcčno, enotno, v njem naj se uveljavIjajo temeljni principi vzgoje, ideje. na kateri je država zgrajena ali so n.ieni cllji to. posebno pa načela državljanske vzgoje. — Dandanes pa ie narodno šolstvo tudi radi mnogih vzdrževalcev tako razbito, da ni mogoče govoriti o sigurnosti teh vzgojnih smernic v šolstvu. Zato :!e narodno šolstvo podržaviti.«