KOVINAR GLASILO DELOVNEGA KOLEKTIVA ŽELEZARNE ŠTORE ;V' " ; . - ‘ ’ "* Ob drugi številki Ni namen našega glasila nuditi čtivo informacijske, zabavne, morda celo znanstvene ali kakršnekoli druge vsebine. Zato imamo dnevne časopise, tednike, mesečnike in razne druge po namenu in vsebini različne publikacije. Namen našega glasila smo že poudarili ob prvi številki. Upravni odbor je sklenil, da druga številka izide tudi tokrat po zaključnem računu za leto 1953 in smo tako zopet izbrali za izdajo te številke naš delavski praznik —• 1. maj. Poudarjeno je bilo tudi, da naj ta številka v glavnem obravnava gospodarsko problematiko našega podjetja. Zato bomo v njej našli malo ali pa nič o našem kulturnem in športnem udejstvovanju in življenju, o delu našega delavsko-prosvetnega društva »Svobode«, pa tudi malo iz drugih panog našega družbenega življenja. Resnici na ljubo povedano takih prispevkov tudi nismo dobili, 'saj pravočasno ne. Ker pa bo po sklepu upravnega odbora letos izšla najmanj še ena številka, če že ne dve, bo v njih treba posvetiti več prostora prav tem vprašanjem. Kljub pomanjkanju prispevkov take vsebine, je bilo vendar dovolj prispevkov, ki govore o problematiki in razvoju naših obratov, tako da morajo celo nekateri počakati objave v prihodnji številki. Dosedanje naše sodelavce pa prosimo, da pišejo članke bolj poljudno, prosto in razumljivo. Čeprav naš »Kovinar« izhaja le občasno, bi lahko bil kljub temu tudi javna govorilnica našega kolektiva, v katerem naj bi našlo svoj odraz vse naše dogajanje. Zal je število delavcev in uslužbencev, ki pri tem sodelujejo, še zelo skromno. In vendar so v naših delavnicah, v organizacijah in društvih pridni in delavni ljudje, a tam kjer se dela, so prav gotovo tudi problemi, ki nas vse skupaj zanimajo. Vse to kar mislite, da je prav, in o čemer bi morali javno spregovoriti — napišite, pa čeprav na najbolj preprost način. Le na ta način bo glasilo bolj pestro, bolj zanimivo in bolj naše. Uredništvo VSEM «ÖLS-l^OM KAŠEG1I KOLEiElTIVa ÖESTITJ5.MO K PKÄZNIHU 1D1E1L, O Vicinai LJUDI 1. MÄJU Slika na naslovni strani: Elektroplavž Štore v gradnji (fot. Sruk) Izdaja upravni odbor Železarne Štore. Ureja uredniški odbor, odgovarja Jože Mrevlje. Tisk Celjske tiskarne v Celju. Leskošek Franc i Luka član Izvršnega sveta, ljudski poslanec in narodni heroj ) Patriotično ip^revolucionarno delo tov. Leskoška je dobro znano slehernemu Jugoslovanu, a nam še posebej, saj ga s Celjem in njegovo bližnjo okolico vežejo spomini na nesebično delo p prid delovnih ljudi še izza časov predaprilské Jugoslavije. Poleg deleža, ki ga je dal za razvoj industrije in gospodarstva v novi Jugoslaviji, mu mi dolgujemo še posebno zahvalo za velik razvoj, ki ga je z njegovim razumevanjem in pomočjo napravilo naše podjetje, za razvoj, ki še ni končan. Hvaležni so mu naši proizvajalci, ki vedo, da gre naš kolektiv še lepšim dnem nasproti, a hvaležna mu je tudi naša skupnost, v j kateri je rastoča Železarna Štore že pomembni gospodarski činitelj. Zato je naš kolektiv meseca septembra lani med prvimi na področju volilne enote MLO Celje na zborovanju z navdušenjem sklenil, da ga predlaga kot kandidata za ljudskega poslanca v Zvezni zbor. Ko smo ga naprosili, da to kandidaturo sprejme, smo mu obenem tudi obljubili, da bomo kakor doslej, tako tudi v bodoče znali izpolnjevati vse obveznosti in da bomo s požrtvovalnostjo kos vsem naporom — skupnosti in našemu kolektivu v prid. Naj nam še> dolgo živi naiš ljudski poslanec Leskošek Franc-Luka! Inž. Henič — inž. Starc: Železarna Store in njena kapitalna izgradnja NEKAJ ZGODOVINE ... Pet kilometrom vzhodno od Celja oib železniški progi Celje—Maribor ob potoku Voglajni leži naša železarna. Južno od Štor sé je nahajal rudnik Pečovje. Ta je že v letih 1922 dio 1925 dajal železarni dnevno 1,5 do .2 vagona prav dobrega rjavega premoga v približni vrednosti 5000 kalorij. V letu 1925 pa je voda vdrla v rudnik in ga žalila. Po tej katastrofi rudnik ni bil več obnovljen in je železarna začela prejemati premog iz trboveljskih rudnikov, in sicer predvsem zaradi tega, ker je TPD Trbovlje iz konkurenčnih razlogov nudila železarni ugodnejše cene, kakor ibi bila cena premoga iz lastnega rudnika. Bližina dobrega premoga je bil takrat prvenstveni vzrok, da je v Štorah nastala železarna, M je v začetku obratovala pod naslovom: Rudnik in železarna Štore. Prvo podjetje v Štorah je bilo osnovano leta 1845 kot premogovnik rjavega premoga. Leta 1851 pa je bila zgrajena železarna za proizvodnjo profilnega železa in pločevine. Leta 1861 je bila dozidana 'kovačnica in žeiezoiivama, kjer so proizvajali tudi kovane ladijske oklepne plošče. V tej obliki se je podjetje vzdržalo le krajši čas, kajti v letu 1874 je bila takratna delniška družba likvidirana. V letu 1878 je bilo osnovano združenje, s pomočjo katerega so naprave po večkratnih prezidavah in razširitvah vendarle brez večjih 'prekinitev obratovale. V letih 1912 in 1913 je bila predvidena nova prezidava celotnega podjetja. Ta načrt je bil večji del izpolnjen, zaradi izbruha vojue pa ne v celoti. Prejšnji obrat za pudlanje jekla je bil v celoti nadomeščen z martinarno. Dvorana jeklarne, grajena v jeklu in krita z valovito pločevino, je bila dimenzionirana za dive SM peči, od katerih je bila zgrajena samo ena z zmogljivostjo 20 ton, tako da je znašala letna proizvodnja približno 14.000 ton manjših ingotov. Za proizvodnjo plina sta služila v začetku dva plinska generatorja s fiksnimi rešetkami, po vojni pa sta bila zamenjana z dvema generatorjema' z vrtljivimi rešetkami. Zakladanje vložka (surovega in starega železa) je bilo ročno. Produkcija mar-timame je znašala do- največ 8700 ton surovega jekla. V neposredni zvezi in vzporedno z mar-tinarmo je bila zgrajena v letu 1913 valjarna, ki je nameščena v dveh dvoranah. V eni od teh se nahaja groba, v drugi pa fina proga. Za pogon obeh prog sta služila dva Tandem parna stroja po 45 in 450 PS. Po- gonsko' silo za parne stroje je dobavljala vaijama iz 'kotlarne, kjer so bili postavljeni trije poševni vodocevmi parni kotil po 155 m2 ogrevne površine in so obenem tudi služili lastni električni centrali za pogon dveh parnih kotlov pp 320 PS, ki ženejo generatorje za proizvajanje elektro-energi je za pogon strojev in za razsvetljavo. Produkcija valjarne je znašala do 6400 ton paiičastega in betonskega železa. Proizvodnji strojne litine je služila li- ' varna. Ta se je prvotno nahajala v prostorih sedanje kovačnice in je bila zelo primitirvnb urejena, pozneje pa je bila nameščena v 45 metrov dolgi dvorani. Del livarne je bil leta 1937 prezidan in preurejen v cevno livarno za ulivanje vodovodnih cevi. Livarna je imela svojo modelno mizarno in skladišče modelov. Produkcija livarne je znašala takrat 3700 ton litih proizvodov, od tega 1435 ton cevi. Za popravila v lastnih obratih so služile lastne delavnice, predvsem mehanična, delavnica, v kateri je bilo postavljeno večje število stružnic in 'drugih obdelovalnih strojev. i <• Stanje v tovarni zaposlenih delavcev je znašalo skupno z nameščenci in mojstri vred 280 ljudi. Po obsegu tovarne pa ibi bilo potrebnih vsaj za redni neprekinjeni obrat 450 do .500 ljudi. Ker pa je bila možnost prodaje jekla orne jena, tovarna ni bila celotno zasedena in so nekateri obrati, predvsem martinama in valjarna, delali izmenično, tako da je bila nekaj časa v obratu martinama, M je pripravljala ingote, nato pa so isti delavci delali v valjarni, kjer so iz pripravljenih ingotov valjali jeklene izdelke. PO OSVOBODITVI... Pò osvoboditvi smo našli našo železarno v zelo slabem stanju. Saj ni čudno — princip prejšnjih lastnikov v kapitalističnem sistemu je bil, s čim manjšimi investicijami in obratnimi stroški doseči čim -večje dobičke. Da ibi mogi! uspešno izpolnjevati naloge, M jih je skupnost in porušena domovina zahtevala od nas, smo morali predvsem izboljšati tehnično opremo v vseh pogonih in organizirati plansko proizvodu jo s ciljem, da dosežemo v obratih čim boljše delovne uspehe in izdelujemo čim bolj kvalitetno blago. Predvsem je bilo treba tako v mar-tinami kakor tudi valjarni uvesti neprekinjeno obratovanje in je bilo zato tudi potrebno povečati število delavcev. Železarna , pred osvoboditvijo V martinami so do danes postavili štiri nove generatorje z delilno mehanizacijo dovoza materiala, uredili smo S M peč in podij pred njo iter uvedli mehanizirano nakladanje. Tudi skladišče za staro železo je bilo povečano in opremljeno z žer javno progo, zvezano z normalnotirno in ozkotirnimi progami za dovoz in odvoz materiala. Drva žerjava oskrbujeta ‘ iztovarjatn je železa in nalaganje na transportna vozila pri odpremi v martiinamo. Proizvodnja v martinami je zaradi teh Ukrepov porasla na 24.000 ton. Uspeh je bil tudi v kvaliteti, k