gene r ac i j e n i h če ne b i r azume l . Vses t ranska uporaba " d e j a v n i k a " se je malce s r a m e ž l j i v o u s t a v i l a š e l e , k o n a j b i t u d i " f a k t o r s k o a l i mnogofaktorsko ana- l i z o " p re imenova l i v " d e j a v n i š k o " . K vp rašan j u s l o ven š č i n e v g e o g r a f i j i sod i seveda t u d i k r a j evno imenos l ov j e . Človek n e utegne b e l e ž i t i n e š t e t i h s p o d r s l j a j e v n o v i n a r j e v i n r a d i j s k i h t e r t e l e v i z i j s k i h napovedova lcev , pa t u d i geogra fov v upo rab i k r a j e v n i h imen. Tako s l i š i m o na vsakem koraku o "Ra tečah" namesto o " R a t e č ah " , o "Podkoren- skem sed lu " namesto 'LKorenu" ( zaka j nimamo potem t u d i P o d i j u b e l j s k e g a sed- l a " ? ) , o Pavl ičevem sed lu namesto Pav l i čevem v r hu , o " D i z e l d o r f u " namesto o "D i i sse ldor fu" , o Zakopanih namesto o Zakopanah ( P o l j a k i p r a v i j o Zakopene, v Zakopenem, kar l ahko even tua l no pres tav imo v s l o ven š č i n o ko t Zakopane, v Zakopanah, "Zakopan i " z " i " na koncu pa n i s o z n ičemer u t e m e l j e n i ) . Poleg napak v i z g o v o r j a v i in nag l asu je posebno mnogo napak v r a b i p red logov " v " , "na" i n " p r i " p r i k r a j e v n i h imen ih . Več ina n e ve , a l i n a j p i š e i n govo r i "na Ravnah" a l i " v Ravnah" , "na P t u j u " a l i " v P t u j u " , "na Š e n t i l j u " a l i " p r i Š e n t i l j u " , " v Lenar tu " a l i " p r i L e n a r t u " , "na Vidmu" a l i " p r i V idmu" , " p r i K a p e l i " , "na Kape l i " a l i c e l o "v Kape l i " ( svo j čas sem nek je b r a l , da bodo z g r a d i l i oz iroma m o d e r n i z i r a l i ces to "skoz" Kape lo , p r i čemer b i s i kdo l ahko p r e d s t a v l j a l , da j o bodo z g r a d i l i skoz p r e d o r ) . Ve l i k o t e žav imamo že od nekda j s p i s avo v e l i k i h a l i ma l i h z a č e t n i c p r i kra- j e vn i h imen i h , s e s t a v l j e n i h i z več besed. Neka te r i g e o g r a f i smo s t a l n o pro- s i l i p r avop i s ce , n a j v s v o j i h p r a v i l i h t o s t v a r čim b o l j p o e n o s t a v i j o . To smo s t o r i l i t u d i pred k r a t k i m , ko so z a č e l i p r a v o p i s e ! znova p r e u r e j a t i pra- vop isna p r a v i l a . Na ž a l o s t s svo jo pobudo, k o l i k o r mi je znano, nismo k a j p r i d a u s p e l i i n bo z novim pravopisom s t va r o s t a l a v s a j t o l i k o z ap l e t ena ko t d o s l e j a l i pa morda še b o l j . Še napre j bomo p i s a l i " š k o f j a Loka" in "Novo mes to" , čeprav r a z l o g i , z aka j n a j b i p i s a l i "Loka" z v e l i k o i n "mesto" z malo z a č e t n i c o , n i s o n i kako r p r e p r i č l j i v i . Na v i d i k u je c e l o še ena novos t , k i n i z a p o e n o s t a v l j e n j e p i save prav n i č r a z v e s e l j i v a : posebna p r a v i l a bodo v e l j a l a za imena n a s e l i j (vse z v e l i k i m i z a č e t n i c a m i , seveda z neka j i z jema- m i , posebna pa za vse druge topogra f ske n a z i v e ) . Tako bomo Limbarsko Goro i n Logarsko Do l i no kot n a s e l j i p i s a l i z v e l i k o z a č e t n i c o t u d i v "Go r i " i n " D o l i n i " , i s t i imeni za goro in d o l i n o pa z ma lo . Lahko bomo t o r e j d o ž i v e l i t akšne p ravop i sno absurdne f o r m u l a c i j e : "Nase l j e Limbarska Gora ima r a z t r e se- n6 svo je domove po n a j v i š j i h s t raneh razg ledne Limbarske gore" a l i pa "Nase l j e Logarska Do l i n a zavzema predvsem s l o v i t o a l p sko Logarsko d o l i n o " (mogoče se bo morda temu i z o g n i t i s f o r m u l a c i j o "zavzema predvsem s l o v i t o I s t o i m e n s k o a l p sko d o l i n o " ) . JAKOB MEDVED NEKAJ VPRAŠANJ K VSEOBSEŽNI KRITIKI "Geogra f i se t ako r a d i p r i t o ž u j e m o , da nas zapo- s t a v l j a j o -t n n a š i s t r o k i od reka j o znans t venos t . Ža l pa je premalo z a v e s t i , da dajemo z našim p i s njem čes t o povod za take o č i t k e . Za to se mi zd i p r i z a dev an j e z a i z b o l j š a n j e k v a l i t e t e na j po t r eb- ne j še in je pogoj za u v e l j a v l j a n j e g e o g r a f i j e v j a v n o s t i " . ( I .Gams: S t a n j e f i z i č n e g e o g r a f i j e v S l o v e n i j i , GO X I I , š t e v . 2 , s t r . 4 4 ) V z a d n j i š t e v i l k i Geografskega obzorn ika j e b i l o b j a v l j e n č l anek d r . I v a n a Gamsa: REGIONALNA GEOGRAFIJA - VRH ALI ANAHRONIZEM METODIČNE GEOGRAFIJE. P r i z - n a t i moram, da me je vseobsežen č l anek ze l o p r e s e n e t i l in da n jegovega pravega sm is l a v e r j e t n o ne razumem. A l i hoče av to r z n j im p r i s p e v a t i k r a z re ševan j u od p r t i h vp r a šan j g e o g r a f i j e kot z n anos t i a l i g e o g r a f i j e ko t učnega predmeta , a l i mogoče kar vsega h k r a t i ? A l i hoče s tem d a t i svo je pr ipombe k učnemu na č r t u za po i k g e o g r a f i j e v skupni programski osnov i usmerjenega i z o b r a ž e v a n j a , k i je sedaf v j a v n i r a z p r a v i ? A l i pa s tem mogoče ž e l i samo oma lovaževa t i d e l o in napore posameznika (če j e t a k o , n a j j i h imensko navede) a l i vseh č l anov komi- s i j e za p r i p r a v o u čn i h n a č r t ov za pouk g e o g r a f i j e v osnovn i š o l i i n š o l ah usmerjenega i z o b r a ž ev an j a t e r vseh organov , - , k i so o teh n a č r t i h r a z p r a v l j a l i i n j i h s p r e j e l i ? Up i ra s e m i m i s e l , d a b i a v t o r č l a nka ko t d o l g o l e t n i č l a n u redn i škega odbora Geoarafskega obzorn ika v g l a s i l u , k i ga i zda j amo z zna tno družbeno f i n a n č n o pomočjo , p i s a l o s t v a r e h , k i ne p r i s p e v a j o k napredku geo- g r a f i j e ko t z n a n o s t i a l i g e o g r a f i j e ko t učnega predmeta . Ker t ako r a z l a g o namena č l a nka t e ž ko sprejmem in ker t u d i same vseb ine č l a nka v e r j e t n o ne mo- rem p r a v i l n o d o j e t i (mogoče je med naš im i g e o g r a f i in d rug im i b r a l c i še kak- šen p r i m e r ) , pros im a v t o r j a č l a n k a , da v duhu uvodnega c i t a t a in za možnost k o n s t r u k t i v n e razprave j a sno o b r a z l o ž i i n u t e m e l j i svo j a s t a l i š č a : 1. "PO MOJEM MNENJU POSEBNOST GEOGRAFIJE NI V TEM, DA POVEZUJE NARAVNE IN DRUŽBENE POJAVE V GEOGRAFSKI KOMPLEKS, TEMVEČ V TEM, DA STA OBE KOMPONENTI ENAKOMERNO ALI VSAJ ENAKOPRAVNO ZASTOPANI. TAKA DEFINICIJA GEOGRAFIJE MORA BITI TUDI MERILO ZA NJENO OMEJITEV: NARAVNI POJAVI, KI NIMAJO VIDNEJŠEGA POMENA ZA DRUŽBO, NE SODIJO V PREDMET GEOGRAFIJE. DRUŽBENI POJAVI, KI J IH NE MOREMO RAZLAGATI TUDI Z NARAVNIMI POGOJI, NISO PREDMET GEOGRAFIJE". ( I .Gams: Reg iona lna g e o g r a f i j a - vrh a l i ana- hronizem metod ične g e o g r a f i j e , GO XXIV, š t e v . 1-2, s t r . 4 2 ) . Preden b i l ahko o t e j d e f i n i c i j i g e o g r a f i j e z a č e l i k a k r š noko l i r a z p r avo , j e po t r ebno , d a av to r d e f i n i c i j o n eko l i k o podrobne je r a z l o ž i i n utemel- j i . Av t o r j a pros im na j z l a s t i p o j a s n i : 1 . 1 A l i n a j t a d e f i n i c i j a g e o g r a f i j e v e l j a z a g e o g r a f i j o ko t znanos t a l i z a g e o g r a f i j o kot u č n i predmet a l i p a j e sp lošno v e l j a v n a ? 1 .2 Glede na v e l j a v n o s t d e f i n i c i j e (za g e o g r a f i j o ko t z n anos t , g e o g r a f i j o ko t u č n i predmet a l i sp lošno v e l j a v n o s t ) n a j skuša av t o r t o d e f i n i c i j o p r a k t i č n o p r i l a g o d i t i i n v njenem duhu sp remen i t i v z go j n o i z ob r a ž eva l n e smotre g e o g r a f i j e kot učnega predmeta (seveda če z an j o ta d e f i n i c i j a g e o g r a f i j e t u d i v e l j a ) i n n a k a z a t i nepo t rebno , negeografsko snov! P r i z n a t i moram, da sem p r i p r a k t i č n i a p l i k a c i j i nove d e f i n i c i j e geogra- f i j e brez doda t n i h a v t o r j e v i h p o j a s n i l i n pomoči popolnoma nemočen i n nesposoben. P r i š e l sem do u g o t o v i t e v , ki se c e l o meni (kot enemu izmed tako imenovanih " l i k v i d a t o r j e v g e o g r a f i j e " ) zde n e k o l i k o p r ob l ema t i č ne . Ko sem skuša l v duhu te d e f i n i c i j e s p remen i t i "Smotre pouka z em l j e p i s a " (Osnovna šo l a - vseb ina v zgo j no i z ob r a ževa l nega d e l a , Zavod za š o l s t v o SRS, L j u b l j a n a 1973, s t r . 125 ) sem n a l e t e l na v e l i k e t e ž a ve . T r e t j i od- stavek teh smotrov, k i se g l a s i " u v a j a j o se v razumevanje povezanos t i med na ravn im i i n družbeno geogra f sk im i p o j a v i i n r a z l i č n i h nač inov p r o i z v o d n j e " , sem skuša l v duhu a v t o r j e v e d e f i n i c i j e g e o g r a f i j e pre- o b l i k o v a t i v " u v a j a j o se" v enakomerno a l i v s a j enakopravno zas topa- nos t med na ravn im i in d ružbeno-geogra fsk im i p o j a v i in naravno uteme- l j e v a n j e r a z l i č n i h nač inov p r o i z v o d n j e . V tem pr imeru sem po mojem mnenju duh a v t o r j e v e d e f i n i c i j e g e o g r a f i j e kar uspešno a p l i c i r a l . N i pa m i uspe lo a p l i c i r a t i duha nove d e f i n i c i j e g e o g r a f i j e p r i n a s l e d n j i h smot r i h pouka z e m l j e p i s a : - u s po s ab l j a jo se za razumevanje mednarodnih odnosov in se v z g a j a j o v duhu s o c i a l i s t i č n e g a humanizma i n i n t e r n a c i o n a l i z m a , - v z g a j a j o se v s o c i a l i s t i č n e m p a t r i o t i z m u in se u s p o s a b l j a j o za us t- v a r j a l n o ž i v l j e n j e v samoupravni s o c i a l i s t i č n i d r u ž b i . P r i s v o j i h poskus ih p r i l a g o d i t v e a v t o r j e ve d e f i n i c i j e g e o g r a f i j e sem p r i š e l do z e l o p r o b l e m a t i č n i h v a r i a n t , ko t j e n p r . " u s p o s a b l j a j o se za naravno r a z l a g o mednarodnih odnosov . . . " , s k a t e ro se v e r j e t n o t u d i av- t o r nove d e f i n i c i j e ne bo s t r i n j a l . Obs t a j a pa še druga možnost (v smi- s l u d e f i n i c i j e ) , d a so t i v z g o j n o i z o b r a ž e v a l n i smot r i nepo t rebn i i n ne- g e o g r a f s k i . 36 1.3 Na podobne te žave sem n a l e t e l p r i p rak t i čnem u v e l j a v l j a n j u a v t o r j e ve de- f i n i c i j e g e o g r a f i j e , t u d i p r i p reg ledu učne s n o v i . Če gledamo skoz i p r i z - mo av t o r j eve d e f i n i c i j e g e o g r a f i j e , "da d r u žben i p o j a v i , k i j i h n i mogo- če r a z l a g a t i t u d i z na ravn im i p o g o j i , n i s o predmet g e o g r a f i j e " , j e v g e o g r a f i j i ko t učnem predmetu i z r edno v e l i k o b a l a s t a . Ni mi namreč uspe- l o , d a b i " t u d i z na ravn im i p o g o j i " r a z l o ž i l v r s t o s n o v i , n a j navedem samo neka j pr imerov : s t opn j e r a s t i š t e v i l a p r e b i v a l s t v a , s t a r o s t n a p i r a- m ida , s t r u k t u r a p r e b i v a l s t v a , p r e b i v a l s t v o p o n a r o d n o s t i , j e z i k u , v e r i , n a c i o n a l n o mešana o z e m l j a , soc i a l no-poses tne razmere , u č i n k i t ehn i čnega r a z v o j a , u č i n k i f e v d a l n e , k a p i t a l i s t i č n e , i m p e r i a l i s t i č n e družbene ure- d i t v e , u č i n k i s o c i a l i s t i č n e družbene u r e d i t v e , p o l i t i č n e me je , d r ž a v e , r as i zem , r a z v i t e d e ž e l e , de že l e v r a zvo j u i t d . Za rad i tega pros im a v t o r j a d e f i n i c i j e g e o g r a f i j e , d a p o j a s n i , a l i s o na- veden i i n podobni p r ime r i negeogra f sk i b a l a s t a l i p a j i h j e mogoče t u d i naravno r a z l o ž i t i 1 2. Za d i s k u s i j o o r e g i o n a l n i g e o g r a f i j i ko t učnem predmetu v osnovn i š o l i i n šo l ah usmerjenega i z o b r a ž evan j a j e z a ž e l e n o , da d r . I .Gams j a sno fo r- mu l i r a svo ja i d e j n a s t a l i š č a , k a j t i i z omenjenega vseobsežnega č l anka i n n ek a t e r i h n j egov i h d r ug i h de l nisem sposoben r a z b r a t i j a s n i h s t a l i š č . Naj navedem neka j p r imerov , k i na j b i j i h av t o r podrobne je o b r a z l o ž i l : 2 .1 "REGIONALNE FIZIČNE GEOGRAFIJE KOT SAMOSTOJNE GEOGRAFSKE PANOGE ŽAL NE GOJIMO, KAR DAJE NEKATERIM POVOD ZA TRDITEV, DA FIZIČNA GEOGRAFIJA NI SAMOSTOJNA GEOGRAFSKA DISCIPLINA, TEMVEČ LE SKUPNO IME ZA FIZIČNO - GEOGRAFSKE PANOGE". ( I .Gams: S t a n j e f i z i č n e g e o g r a f i j e v S l o v e n i j i , GO X I I , š t e v . 2, s t r . 43) A l i av to r š e v z t r a j a p r i svojem s t a l i š č u ? A l i n a j b i o b s t a j a l e r a z l i č n e r eg i o na l n e g e o g r a f i j e : f i z i č n a r e g i o n a l n a g e o g r a f i j a , družbena r e g i o n a l - na g e o g r a f i j a in mogoče še t r e t j a (če bom lahko u g o t o v i l p r a v i l n o ime) c e l o s t n a , kompleksna a l i pa mogoče r e g i o n a l n a r e g i o n a l n a g e o g r a f i j a ? A l i na j s e t e v r s t e r e g i o n a l n i h g e o g r a f i j u v e l j a v i j o p r i g e o g r a f i j i ko t učnem predmetu a l i pa je to r e z e r v i r a n o samo za " t a bu " - zasnovo znanstvene g e o g r a f i j e ? 2.2 "KOT OPRAVIČILO LIKVIDATORSKIM TEŽNJAM REGIONALNE GEOGRAFIJE V SREDNJIH ŠOLAH PA V GEOGRAFSKEM OBZORNIKU PRIPISUJEJO NEČEDNOSTI NE POUKU, TEMVEČ REGIONALNI GEOGRAFIJI KOT STROKI, KI NAJ BI OSTALA POD TEM IMENOM LE V "NOVI OBLIKI" , TO JE V ISKANJU NOVE VSEBINE GEOGRAFIJE. PRI VSEH TEH KRITIKAH GRE ZA USODNO ZAMENJAVO METODIČNEGA IN ZNANSTVENO-STROKOVNEGA „VIDIKA, ČE JE POUK REGIONALNE GEOGRAFIJE PREVEČ FAKTOGRAFSKI IN PREMALO VZGAJA CELOSTNO MIŠLJENJE, JE TO KRIVDA UČITELJA IN NE REGIONALNE GEO- GRAFI J E " . ( I . G a m s , GO XXIV, š t e v . 1-2, s t r . 4 4 ) Tudi o teh s t a l i š č i h n i mogoča k on s t r u k t i v n a d i s k u s i j a brez t e m e l j i t i h doda t n i h p o j a s n i l a v t o r j a . Ker n j egov i h i d e j n i h konceptov o r e g i o n a l n i g e o g r a f i j i ne poznamo (odv isno od odgovora pod 2 . 1 ) , b i l ahko p r i š l i do napačn ih z a k l j u č k o v . Zato prosim a v t o r j a za n a s l e d n j a p o j a s n i l a : - A l i av to r m i s l i , da je r e g i o n a l n a g e o g r a f i j a ( ž a l ne vem ka te ra - d i - leme pod točko 2 .1 - mogoče t a , ki je b i l a do seda j uve l j av l j ena v os- novn i i n s r e d n j i š o l i i n mogoče n a f a k u l t e t i p r i g e o g r a f i j i krasa) t a b u , dokončno dosežen v r h , k j e r se vsak n a d a l j n j i r a z vo j u s t a v i ? - A l i je av t o r č l anka res p r e p r i č a n , d a je za vse "NEČEDNOSTI" p r i pouku in preskromne vzgo je ce los tnega m i š l j e n j a KRIV SAMO UČITELJ? - Če je t ako , zaka j je potem sp loh po t rebna reforma š o l s t v a , od osnovne šo l e do usmerjenega i z ob r a ževan j a ( v k l j u č no u n i v e r z e ) ? - A l i je av t o r res p r e p r i č a n , da je vseh teh re fo rmn ih p r i z a devan j k r i v a samo usodna zamenjava METODIČNEGA IN ZNANSTVENO-STROKOVNEGA VIDIKA? Če j e to r e s , potem je av t o r i z n a š e l čudežen k l j u č , k i bo p r i h r a n i l 37 ogromno de l a vsem t i s t i m , k i v l a g a j o svo je napore v i z b o l j š a n j a pouka g e o g r a f i j e . Prosimo g a , n a j ga čim p r e j p a t e n t i r a i n o b j a v i l Osebno pa se b o j i m , da je zadeva n eko l i k o d rugačna . Zd i se m i , da je odpr to v p r a š a n j e , k a j po jmu je av t o r pod "METODIČNIM IN ZNANSTVENO-STROKOVNIM VIDIKOM"? A l i po njegovem mnenju d i d a k t i k a g e o g r a f i j e n i znanstvena d i s c i p l i n a ? Če j e t a k o , potem j e po t rebno u k i n i t i k a ted ro za d i d a k t i - k o g e o g r a f i j e , pod ip l omsk i š t u d i j i z t e d i s c i p l i n e , u s t a v i t i znans t- veno-raz i skova l no de l o na tem pod roč j u i t d . Mogoče bo a v t o r j u to p r i nas u s p e l o , n eko l i k o pa sem s k e p t i č e n , če bo res mogel z a v r e t i znan- s t veno- ra z i s kova l no d e l o na pod roč j u d i d a k t i k e g e o g r a f i j e t u d i v dru- g i h j u go s l o van sk i h s r e d i š č i h i n v t u j i n i . 2 .3 "ALI JE POTREBNO REGIONALNO GEOGRAFIJO V SREDNJI IN OSNOVNI ŠOLI ČASOV- NO SKRČITI V PRID POUDARJENEGA REGIONALNEGA VIDIKA PRI PODAJANJU SNOVI IZ POMOŽNIH PREDMETOV, ALI TO, KAKŠNA NAJ BO REGIONALNA GEOGRAFIJA, SISTEMSKA, PROBLEMSKA, VZROČNA IN PODOBNO, NAJ REŠUJE METODIKA. ZASNOVE ZNANSTVENE GEOGRAFIJE TO NE ZADEVA". ( I .Gams, GO XXIV, š t e v . 1-2 , s t r . 44) Zaka j t ako nenadn i ob r a t ? Če je a v t o r j u res popolnoma vseeno , kakšna smer r e g i o n a l n e g e o g r a f i j e se bo u v e l j a v l j a l a p r i g e o g r a f i j i ko t sp loš- no i zobraževa lnem predmetu , z aka j se potem tako zavzema za do ločen kon- cept ( 2 . 2 ) ? A l i p a so z an j v s i koncep t i enako k v a l i t e t n i i n j e k r i v samo u č i t e l j ? Zaka j je potem po t rebna tako vseobsežna in temu g l o b i n s ko u s t r e zna k r i t i k a ? P r i tem pa o s t a j a še druga n e j a s n o s t , k a j je po avtor jevem mnenju "zasnova znanstvene g e o g r a f i j e " , k i j e tako zv i šena nad vsem doga jan jem? A l i a v t o r s tem m i s l i s i s t e m a t i k o g e o g r a f i j e ko t z n ano s t i i n da j e t a i z o b l i k o v a n a enk ra t za v s e l e j ? čudno , zaka j potem v i s tem č l anku govor i o r a z l i č n i h re fo rmn ih p r i z a d e v a n j i h n a t u j i h u n i v e r z a h , k i posega jo t u d i v sam s is tem g e o g r a f i j e ? A l i pa mogoče m i s l i , da je naša znanstvena ge- o g r a f i j a doseg la t ako s t o p n j o , da je p o s t a l a sama seb i namen in je d ruž- bene po t rebe in družbena praksa sp loh ne zanima? 3 . 1 "NADOMESTITI REGIONALNO GEOGRAFIJO Z UČNO SNOVJO O PROCESIH POMENI PRE- HAJATI NA PODROČJE DRUGIH ZNANOSTI, SAJ NI PROCESA, KI GA NE BI BOLJ TEHTNO OBRAVNAVALA KAKA DRUGA STROKA. GEOGRAFIJA SE PO MOJEM MNENJU LAHKO UKVARJA SAMO Z REGIONALNIMI UČINKI TEH PROCESOV". ( I . Gams, GO XX IV , š t ev . 1-2, s t r . 4 5 ) Tudi te a v t o r j e v e t r d i t v e v e r j e t n o ne razumem t a k o , ko t j o av to r pojmu- j e . A l i n a j pojmujem sm ise l t r d i t v e po duhu , da j e a v t o r sp loh p r o t i ob ravnav i procesov p r i pouku g e o g r a f i j e , ker j o b o l j t eh t no obravnava jo druge s t r oke . P r i g e o g r a f i j i pa b i o b r a vnava l i samo r eg i o n a l n e u č i nke teh procesov? Mogoče pa je av to r samo p r o t i p re t i r anemu ( t u d i to mi n i j asno ) obravnavan ju procesov a l i pa mogoče samo p r o t i ob ravnav i do loče- ne skup ine procesov? Če je av t o r p r o t i ob ravnav i proceso\ p r i g e o g r a f i j i (zopet o b s t a j a od- p r t o vp r a š an j e a l i p r i r e o g r a f i j i kot z n ano s t i a l i p r i g e o g r a f i j i ko t učnem predmetu ) , n a j p o j a s n i , k a t e r i u č n i predmet bo učencu v osnovn i š o l i i n šo l ah usmerjenega i z o b r a ž ev an j a i n končno t u d i š t uden tu geogra- f i j e n u d i l osnovna spoznan ja o p r o c e s i h , n p r . o mehaničnem in kemičnem p repe revan j u , d e n u d a c i j i , e r o z i j i , k o r o z i j i , a b r a z i j i , r e č n i i n morski a k u m u l a c i j i , d e f l a c i j i , pedogenetsk ih p r o c e s i h , d e a g r a r i z a c i j i , u rban i- z a c i j i , d e p o p u l a c i j i , t r a n s f o r m a c i j i n a s e l i j i t d . Z a razumevanje do lo- čen i h procesov pa je pogosto po t rebno t u d i razumevanje d o l o č en i h pojmov. Kdo bo te pojme in procese obravnava l ? A l i pa mogoče av t o r m i s l i , da n a j p r i pouku g e o g r a f i j e obravnavamo samo r e g i o n a l n e u č i nke procesov , ne g l ede na t o , a l i u čenc i te procese t u d i razumejo . P r i tem sem l ahko s k e p t i č e n , s a j s e b i v e r j e t n o v r n i l i v obdob je j e z u i t s k i h š o l . Če j e a v t o r sp loh p r o t i ob ravnav i procesov p r i g e o g r a f i j i , n a j to . j asno pove i n u t e m e l j i . K a j t i l e n a osnov i podrobne u t e m e l j i t v e l ahko t e m e l j i t o 38 p reob l i k u j emo vse učben ike za pouk g e o g r a f i j e v osnovn i in : s r e d n j i š o l i t e r učben ike t e r s k r i p t e z a v i š j i i n v i s o k o š o l s k i š t u d i j g e o g r a f i j e , še posebno pa n a š i h p r edavan j . S tem je mogoča i ,zredno v e l i k a " r ac i ona- l i z a c i j a " pouka g e o g r a f i j e na vseh ravneh , k a j t i druge s t roke ( te bo navede l a v t o r po t e m e l j i t e m p reg ledu u čn i h n a č r t ov za osnovno š o l o i n š o l e usmerjenega i z o b r a ž e v an j a ) bodo posredova le u s t r e zne pojme i n . s p o - znan j a za razumevanje p rocesov , mi g e o g r a f i pa se bomo u k v a r j a l i samo z obravnavo r e g i o n a l n i h u č i nkov teh procesov . Kaj p a , če druge s t roke tega v c e l o t i ne-bodo o p r a v i l e ? Če a v t o r j a č l a n k a p rav razumem, t u d i v tem pr imeru ne b i b i l o posebn ih težav? p r e z r e t i moramo samo že i t a k oma- lovaževano "metod ično g e o g r a f i j o " i n mogoče neka j " ne znans t ven i h " osnov- n o š o l s k i h , s r e d n j e š o l s k i h i n v i s o k o š o l s k i h d i d a k t i k , p a j e t o vp r a š an j e rešeno . 4 . S tem moja v p r a š a n j a i z vseobsežnega č l a n k a še d a l e č n i s o i z č r p a n a , z l a s t i ne o g e o g r a f i j i ko t z n a n o s t i in o g e o g r a f i j i ko t učnem predmetu na v i š j i h in v i s o k i h š o l a h . Na p o s t a v l j e n a v p r a š a n j a sem se o m e j i l pred- vsem z a r a d i t e g a , ker je seda j v r a z p r a v i u č n i n a č r t g e o g r a f i j e za skup- no programsko osnovo usmerjenega i z o b r a ž e v a n j a , medtem ko so u č n i n a č r t i za g e o g r a f i j o ko t stroJcovni predmet v r a z l i č n i h smereh usmerjenega i zob- r a ž evan j a še v i z d e l a v i . Za rad i tega b i b i l o z e l o z a ž e l e n o , aa a v t o r č l a nka na moja v p r a š a n j a pravočasno odgovor i t e r da nače l ne i n konkre tne pr ipombe , k i bodo r e s n i č n o l ahko s luž i l e napredku g e o g r a f i j e ko t učnemu predmetu . IVAN GAMS MEJE GEOGRAFIJE V SISTEMU ZNANOSTI IN V ŠOLI Da b i v p r a š a n j a , z a s t a v l j e n a v č l a nku Nekaj v p r a š an j k v seobsežn i k r i t i k i , i n t e odgovore l a ž j e r a zume l i brez p o n a v l j a n j a argumentov, svetu jem bra l cem, d a n a j p r e j p r ebe re j o č l anek J .Medveda , Nače lo c e l o s t n o s t i a l i komp leksnos t i p r i pouku g e o g r a f i j e (GO X X I I I , š t . 3 0 4 ) . Ta č l anek j e i z z v a l r a z m i š l j a n j a o g e o g r a f i j i , o b j a v l j e n a v p r i s pevku Reg iona lna g e o g r a f i j a , vrh a l i anahro- nizem metod ične g e o g r a f i j e (GO XXIV, 1977, š t . 1-2, s t r . 41-45) . Odgovor i s l e d i j o po t o č kah , ko t so z a s t a v l j e n e v predhodnem č l a n k u . 1 . 1 A l i v e l j a d e f i n i c i j a o enakopravn i z a s t o p a n o s t i n a r avn i h i n d r u žben i h de j a vn i kov z a g e o g r a f i j o ko t znanos t a l i z a g e o g r a f i j o ko t u č n i predmet? V GO 1977, s t r . 4 2 , je v drugem ods tavku povsem j a s n o , da v e l j a to za geo- g r a f i j o v s i s temu sodobnih z n a n o s t i . I z zgodov ine g e o g r a f i j e vemo, da se je o s amosvo j i l a c e l a v r s t a pomožnih predmetov. Proces osamosva jan ja pomožnih predmetov je z a d n j i čas še h i t - r e j š i in mu m i se l no komaj s l ed imo . Še vedno se premalo zavedamo, da so k l i m a t o l o g i j a , p e d o l o g i j a , h i d r o l o g i j a , g e o m o r f o l o g i j a , u rban i zem, eko- nomske vede , razne panoge d r u ž b o s l o v j a , d emog r a f i j a i t d . samosto jne pano- ge z mednarodnimi z d r u ž e n j i , z b o r o v a n j i , ob javami i t d . Nekatere od n j i h se g o j i j o v o kv i r u r a z n i h s t r o k . Urbanizem je prav tak skupek znan ja raz- n i h znans tven i h d i s c i p l i n ko t naša g e o g r a f i j a . Geogra f i smo t o r e j , hočeš nočeš , p r imo r an i vedno na novo o p r e d e l j e v a t i predmet naše s t r oke . To je b i l c i l j mojega p r i z a d e v a n j a v omejenem č l a n k u . P r i tem vem, da se mnenja o tem, k a j je predmet g e o g r a f i j e p r i nas in v svetu močno razhajajo (o tem g l e j č l anek Oko l j e-č lovekovo oko l j e-geogra f sko o k o l j e - g e o g r a f i j a , k i j e i z š e l v Geografskem v e s t n i k u XLIX, 1977, s t r . 59-71). 39