URN_NBN_SI_doc-60FF5P3L
S L O V E N S K r p o r o c e v a l e c ! owns!/i poroceuakc £ f ' P E®pr«Mt»3,aaJ j i.4*3 iup7*j I ]r.formacijski vcsh ik Gwocodihz fnjniz z. >* t MWSflAClliKO! VEUNIX ' •dec^nter.i^i v e s tn ik O s v o b o d i l n e f r o n t e ir?CSMACIJS£I Y232KK C5V0SCDili'S MONIS i f i s r o t c v c i p c )fočevcilec _____ * • k t u r £ a i m « » •e+rs«« pn»iaJu3»j» *>»8> m J" .*©jiu-3e »otai in tal»«tal t>®Se stale narode 'Jiypola* ■^ondorteKa lujosl^reneka viatj? in Utrditev krajjevnihljudsk o d b o r o v ie osnovna naloga Fronte L etošnjo testo obletnico rojstva nove Jugoslavije praznujem o v času, ko p ri p rav ljajo naše p artijsk e in frontne or ganizacije v vsej Sloveniji volitve v k rajev n e lji-dske odbore. Tem volitvam je treb a letos pripisovati posebno važ nost ne samo zaradi njihovega občega političnega pomena, am pak predvsem zato, k er zahteva naša državna organi zacija tem eljite okrepitve p rav naj nižjih edinic naše ljudsko demokra tične oblasti, to je k rajevnih ljudskih -dborov naših vasi in mest. D rugo zasedanje AVNOJ-a leta 1943. v Jajcu ni bilo samo m ejnik v narodno osvobodilni borbi, am pak je bila tcdi zgodov. preokreteica v ljudski revolu ciji jugoslov. narodov. P rav zato, k e r so delovne množice Jugoslavije združevale od vsega začetka borbo p roti okupa torju z istočasno borbo za ljudsko ob last, so bili mogoči že po drugem letu domovinske vojne sklepi v Jajcu, ki so pred vsem svetom afirm irati rojstvo nove jugoslovanske države. Z a presojo pomena graditve ljudske oblasti med narodno osvobodilno borbo je važno podčrtati dejstvo, da se je začela for m irati p ri nas ljudska oblast v teren skih edinicah iz frontnih in kaisneje iz narodno osvobodilnih odborov. Ti so bili istočasno organi osvobodilnega gibanja, neposredni pomočniki p a rti zanske vojske in predstavniki naše prv e dem okratične oblasti. T a revolu cionarna ra st organov ljudske oblasti od spodaj navzgor je omogočila v ok tobru 1943 naš Kočevski zbor te r je tako pri nas kak o r p ri vseh ostalih Ju goslovanskih narodih u stv arila osnovo zgodovinskemu zasedanju v Ja jcu in s tem prehod v organizirano državno skupnost na novih, ljudsko demokra tičnih tem eljih. V p rvi dobi po osvoboditvi je mo rala im eti prednost organizacija osred njih zveznih in republiških organov. Za izvedbo naiog, ki so predstavljale vsebino naše ljudske revolucije, kot so: ag rarn a reform a, nacionalizacija, p rip rav e petletnega plana itd., so se m orali usposobiti predvsem vsi višji organi ljudske oblasti, da so se lahko te naloge izvršile v skladu z načeli socialistične g raditve n ate države. P ri vseh teh velikih in ogromnih poslih Je bila k o nkretna in neposredna skrb za organizacijo in ra st najnižjih organov ljudske oblasti, to je k rajevnih ljud skih odborov, prem ajhna. V vsem na šem političnem delu je bilo sicer do volj poudarka na tem , da m orajo na čela naše socialistične dem okracije do biti izraza v organih oblasti vseh sto penj, toda k o nkretne pomoči in skrbi za razvoj naših krajev n ih ljudskih od borov je bilo prem alo. Ko smo v 1947 i letu prvič pristopili na osnovi novega zakona k rednim volitvam v naše k ra jevne ljudske odbore, smo si postavili nalogo, usposobiti jih kot resnične predstavniške organe ljudske oblasti in jim s potrebnim i ukrepi zagotoviti možnost poslovanja Ugotoviti je tre ba, da je bil sicer v teh dveh letih napravljen v m arsičem korak naprej, d3 so k lju b številnim napakam in te žavam krajev n i ljudski odbori mnogo doprinaša'i k izvajanju naše obče in predvsem gospodarske politike. Velike naloge naše petletke tako na gospo darskem kak o r n a kulturno-prosvetnem področju bi brez dvoma ne bile izved ljive in se tudi ne bi izvajale s ta kim i uspehi, če ne bi tudi ti naši krajevni ljudski odbori, kakršni koli so že bili, doprinesli svojega deleža. Sistem našega planskega gospodarstva je že sam po sebi terjal nujno sode lovanje najnižjih organov naše ljudske oblasti in jih vključeval v delo pred vsem na področju socialistične rekon strukcije našega km etijstva, naše od kupne politike in v nalogah iskanja novih virov delovne sile. Napačno pa bi bilo zadovoljiti se s sedanjim sta njem in ne tem eljito presoditi položaj krajevnih ljudskih odborov s tega vi dika, da m orajo biti ti odbori res nični ljudsko dem okratični organi državne in sam oupravne oblasti v krajevnih edinicah. Ako presojam o položaj organizira nosti in sposobnosti naših republiških, oblastnih in okrajnih organov, smemo ugotoviti, da sf ti kljub različnim pom anjkljivostim dosegli tako stopnjo v svojem razvoju, da že zmorejo siste- m atttn eje in uspešnejše izvrševati svo je naloge. V p rim eri z razvojem teh organov so vsekakor naši k rajev n i ljudski odbori zaostali. Zato m orajo sedaj prevzeti nase resno odvezo tako višji državni organi kot politične or ganizacije, usposobiti naše najnižje organe oblasti te r jim s sistematično in vztrajno pomočjo zagotoviti tisto mesto v naši državni organizaciji, ki jim g re kot neposrednim ljudskim predstavniškim organom . M arsikje se je v praksi popolnoma pozabilo, da so naši k rajev n i ljudski odbori edini predstavniki ljudske oblasti na svo jem področju, ki izvršujejo tako obče državne naloge kot svoje sam oupravne naloge. Višji organi oblasti so jih po gosto sm atrali za svoje pomožne in eksekutivne organe, katerim sme uka zovati vsak, tudi najnižji uradnik, sa mo da je prišel iz višjega odbora. Taka praksa ni samo groba kršitev dem okratičnih načel naše ljudske ob- lasii in nepojm ovanje dem okratičnega centralizm a am pak je na drugi strani tudi neposredni razlog za to, da se k rajevni ljudski odbori niso mogli ra z viti in usposobiti za delo. O pravičila za gaženje teh osnovnih načel, ki m orajo b’ti tem elj naši ljudski oblasti In ki Jih je treb a dosledno izvajati prav v najnižjih organih, ne m ore in ne sm e biti. Volitve v decem bru mesecu letoš njega leta m orajo b iti p reo k retn ica v razvoju naših krajev n ih ljudskih od borov. T reba bo pristopiti k sistem a tičnemu delu in na' njem v ztrajati to liko časa, da se bodo naši najnižji organi oblasti v tak i m eri usposobili za delo, da bodo opravičili svojo iz redno pom embno vlogo, k i jo m orajo imeti v organizaciji in delu naše državne u p rav e in gospodarstva. Ena izmed važnih naiog, ki je v teku vo- livnih p rip rav v glavnem že izvršena, je izbira kandidatov za odbornike. O r ganizacije O svobodilne fronte so se zavedale velikega pom ena dobre izbire ljudi in so se borile za pravilno izvr šitev te naloge. V dosedanjih k rajev nih odborih so bili m arsikje ljudje, ki jih drugod niso posebno pogrešali, ljudje s p rem ajhno politično zavestjo in sposobnostjo o p rav ljati naloge ljud skih zastopnikov in končno ljudje, ki so pojmovali položaj odbornikov tako, da so predvsem v arovali svoje koristi in koristi svoje bližnje okolice, ne pa interese skupnosti. N ajveč je odvisno od pravega osebnega sestava ljudskih odborov. V sekakor moram o p ričak o vati, da bo v tem pogledu z letošnjim i volitvam i napravljen znaten k o rak na p rej in da bo s tein postavljena tista zdrava osnova za delo ljudskih odbo rov, ki je za dem okratizacijo naše ljudske oblasti in za izvajanje naše gospodarske politike nujno potrebna. V vsakodnevnem delu p redstavljajo največje težave tiste gospodarske na loge, ki so v nepo-, edni zvezi s p ri vatno km etijsko proizvodnjo, to so odkupi, davki, m obilizacija delovne sile itd. Vse dotlej dokler ne bo po stal krajev n i ljudski odbor tisti organ v izvajanju obče in posebej gospodar ske politike, k i bo na svojem pod ročju neposredno presojal in izvajal te naloge, bo deio trdo in nezadovolj nosti bo p ri ljudeh mnogo. Vse dotlej, dokler ne bo imel k rajev n i ljudski odbor neposredne evidence o zadruž ni, predvsem p a o p riv atn i km etijski proizvodnji, je težko govoriti o pra vilnih in pravičnih odm erah in o pravočasnem izvrševanju nalog, ki so s tem v zvezi. Gotovo je naša osred nja planska evidenca in statistika p ri šla do take stopnje, da nam je mogoče ugotavljati obseg naše poljedelske proizvodnje m o drejati osnovne koli čine za oddajo, in sicer tako, da se na eni stran i zadovolje potrebe ga rantiranih potrošnikov, na drugi strani pa da se upoštevajo potrebe kmeč kega prebivalstva sam ega in tak na predek km etijstva, kakršnega pred videva plan. Razum ljivo pa je, da se pri izvajanju te gospodarske politike morajo delati napalce, če ne sodelu jejo tisti organi, k aterim je neposredno poverjeno izvrševanje teh nalog kot predstavnikom državne oblasti. Vse dotlej, dokler se bodo n. pr. razrezi delali samo za zeleno mizo in dokler bo politiko odkupov — kakor se m ar sikje dogaja — vodil aparat raznih odkupnih podjetij, toliko časa so na pake neogibne. Seveda to ne v elja sa mo za naloge iz gospodarskega pod ročja, velja prav tako za vse naloge naše obče uprave, prosvete, našega zdravstva, socialnega skrbstva itd. Po trebno je zato, d a višji organi ljudske oblasti, predvsem pa da naše politične organizacije osredotočijo vse svoje delo v to, da se ljudem nazorno p ri kaže nujnost dobrih krajevnih ljud skih odborov, in to predvsem na na šem podeželju. P rav o zaupanje pre bivalstva bo dobil tisti ljudski odbor, k i bo dosledno izvajal ta ’lo gospo darsko politiko na vasi, ki je v skladu z našo občo politiko, k i bo o delu odbora samega in o obvezah prebi v alstv a razp rav ljal javno in k i bo končno in dosledno )n brez popušča n ja sp rejete sklepe uveljavljal. Naj večji sovražniki našega km ečkega pre bivalstva so bili in bodo tisti ljudski odbori in poedini odbom ki, ki si ho čejo z oportunistično politiko pridobiti zaupanje svojih volivcev in k i -se svoje delo vrše v tako zvano zaščito svojih ljudi s tem , da p rik riv ajo ob seg km etijske proizvodnje, da p rik ri vajo prav e podatke za davčno odm ero itd. S takim načinom dela m orejo le k ratk o dobo nživati to zaupanje, zakaj odkupe je treb a izvršiti, davke je tre b a odvesti in če tega ne n ap rav i k ra jevni ljudski odbor, m ora v to poseči organ, ki vsekakor m anj pozna kon k retn e prilike na dotičnem področju. In v takem prim eru jih izvršuje na vadno uradniški človek od zgoraj, ki nima ne prav e politične, ne gospo darske presoje. Našim ljudem mora postati tu d i v p raksi razum ljiva nuj nost našega planskega gospodarstva, ki ne zajem a samo področja sociali stične proizvodnje, am pak m ora zajeti prav tako priv atn o km etijsko proiz vodnjo. N ikakor ni mogoče dopuščati, da ne bi p ri ogromnih naporih za so cialistično graditev naše države orga nizirano dotekala prehram bena sred stva iz našega podeželja v m esta in ind u strijsk a središča. C rne trgovine in špekulacije na škodo delovnega ljud stva ni mogoče trp eti v nobeni obliki. Naša politika do privatnega kmečke ga proizvajalca nikakor ne zadeva njegove eksistence in njegovega raz voja, am pak ga pospešuje. Je pa v p ra šanje pravilnega izvajanja te politike, Id te rja v vsakem p rim eru k o nkretne ta jasn e rešitve. In b rez dvoma ja ključ za rešitev teh v p rašan j v k rar jevnih ljudskih odborih, ki m orajo po stati resnični predstavniki ljudske ob lasti, k i se m orajo toliko usposobiti« d a bodo s tisto potrebno avtoriteto, ki jim ko t organom ljudskega pred stavnika gre, izvrševati te svoje n a loge v skladu z našim obče-državnim gospodarskim planom in s perspektivo socialistične rekonstrukcije njihove vasi. * O svobodilna fro n ta je bila pod vod stvom P a rtije v narodno osvobodilni borbi neposredni organizator ljudske oblasti. P a rtija in O F sta v n ajtežjih pogojih dom ovinske vojne postavili trd n e tem elje te ljudske oblasti in ji dali že ta k ra t konkretne organiza cijske oblike. N apačno bi bilo dopu ščati tako prakso, da b i v današnjem času O svobodilna fro n ta opustila ozir. zmanjševala to svojo osnovno in tra dicionalno nalogo. Dolžnost naših frontnih organizacij n a vasi je, da se njihov k rajevni ljudski odbor dvigne in v resnici usposobi ko t p ra v i pred stavnik ljudske oblasti in k ot sposoben in pravičen izvrševalec vseh obsežnih nalog, ki jih ima. To nalogo usposab ljan ja naših ljudskih odborov, k! m ora b iti v konkretni pomoči in kontroli ljudske oblasti, je dolžna sprejeti na se F ronta kot svojo trajn o nalogo, k! jo mora uporno In sistem atično izv r ševati. 2S. novem ber nam m ora bit! z vsem svojim globokim pomenom, ki ga ima v borbi za našo svobodno so cialistično domovino, v letošnjem letu še posebna pobuda za aktivnejše po litično delo na u trjev an ju in n ad aljn ji graditvi naše ljudske oblasti. Za vsa ko ceno u trd iti našo ljudsko oblast v krajevnih ljudskih odborih, in to p ri spoštovanju in poglabljanju demokra tičnih načel, je še posebej važno v da našnji dobi k! Jo doživljamo v zna m enju principielne borbe proti sk ra j no krivični in sovražni politiki vodstva Sovjetske zveze in držav ljudskih d e mokracij. Z ato je treb a še vso to do bo, ki nas loči do volitev, dodobra izkoristiti za intenzivno delo predvsem med našim i km ečkim i množicami. Vo litve v decembru m oralo biti v celoti ponoven doka: enotne volje naših ljudi za izgraditev svobodne sociali stične države, v vsaki posamezni k ra jevni enoti pa konkreten izraz odmčne volje to dem okratično ljudsko oblast u trd iti v neposredno korist prebival stva te enote in s tem v našo skupno korist. M arijan B recelj tov . Jes pa Vidmaria N adaljevanje s 1. stran i našim načrtom , dovolj jasno govore neke stv ari. P redvsem to, da se de lovni človek Jugoslavije zaveda, da je naša rep u b lik a njegova država, ki jo hoče videti neodvisno in upravljano po narodih Jugoslavije v interesu de lovnega človeka. P etletn i n ačrt je nje gov osebni načrt. K om unistična p ar tija Jugoslavije je njegova p artija, njen CK, ki je naše narode vodil v osvobodilnem boju, je edini poklicani voditelj naših narodov in delovnih množic. N jegova čast, zlasti pa čast m aršala Tita, je čast nas vseh in v sa kega posam eznika med nam i. Poleg teh čustev pa živi med nami tudi spoznanje, d a kak o r v ničem er tudi v politiki ni in ne m ore biti več nih in vesoljnih receptov, ki bi bili obvezni za vsa ljudstva in narode na njihovih potih k socializmu. Takih re ceptov ni, kak o r ni izvoljenih naro dov. Z ategadelj si m ora vsak kolek tiv sam n ajti pot do sm otra in sam izbirati sredstva za uresničevanje svo jih načrtov. Vemo, da vodi naša pot v socializem ; vemo, da je za nas p ra va: nihče nim a pravice predpisovati nam drugačno. P ot širokih množic preko L judske fronte na dosledne re volucionarne pozicije, kak o r pot do kolektivizacije poljedelstva preko ob delovalnih km ečkih zadrug, sta uspeš ni, čeprav se globoko razlik u jeta od sovjetskega izkustva. To sta izvirni jan ja, osveščanja, nazornega p rep ri čevanja. Lahko smo ponosni nanjo in spričo tega ponosa te r misli, da naS spor mogoče za vse bodočnost rešuje tudi v prašanje odnosov med sociali stičnim i državam i, nam ni pretežke, da stojimo v njem osam ljeni. Dovolj nam je prep ričan je, da pošteno, po nosno in častno izvršujem o nalogo, Id nam Jo je — brez p retirav an ja in sa m ohvale rečeno — oaiožiia zgo dovina. In še eno: bi H roso vajeni čuti, da je v Izolaciji, v sovražni kapitalistični obkroženosti potrebna strožja čuječ nost. Ta misel nam je česio opraviče vala m arsikaj, k a r se nam je rdelo podobno policijskim in sličnim terori stičnim režimom . Mi smo danes v težji izolaciji in v bolj grozeči obkroženosti. Kakšen trši režim uvajam o mi? Ne davno je tovariš D jiias v intervju.!« napovedal nekem u am eriškem u novi n arju mnogo širšo dem okratizacijo na šega življenja, kot smo jo imeli doslej. S icer p a nam o tej tendenci jasno go vore doma p rip rav e za volitve, ki so pred nam i, in vsa kam panja okrog njih. Tudi v tem se naša m etoda raz likuje od sovjetske, tudi to je bistvena poteza naše poti. Ponosni smo nanjo, navdaja nas z zavestjo, da sta pri nas člo večnost' in resnicoljubnost v vsem in trajn o prisotna. In človečnost in resnica sta zadnji smisel vse revolu cije in vsega progresa. Naša P artija, njen CK se ne bojita niti najširše de- jugoslovaoski novos« in m islim , da m okracije, niti najsvobodnejšega poli morem in moram reči: to sta evropski novosti, ki sta zlasti mnogo bolj člo veški od sovjetske prakse, dasi niti naša revolucija ni n iti popustljiva niti sentim entalna s svojim i sovražniki. T a naša evropska pot je m etoda vzga- tičnega izjavljanja delovnih množic. Zato prizn an je in spoštovanje naši Ko m unistični p artiji. P rizn an je in spošto v anje njenem u C entralnem u kom iteju. Živel m aršal Tito, živela F ed erativ n a ljudska republika Jugoslavija! S L O V E N S K I P O R O Č E V A L E C , G L A S N I K I N O G L E D A L O N A Š E Slovenski poročevalec, giasmk i n o g l e d a l o n o š t n a r o d n e o s v o b o d i l n e b o r b e i n i m d - s k e r e v o l u c i j e Z velikim spoštovanjem jem ljem v roke letnike Slovenskega poročevalca iz dobe naše NOB in ljudske revolucije Ne samo zato, k er vsebujejo nad vse važne v ire za gradivo naše NOB, temveč tudi, k er se vsake številke, pa naj si bo že katerega koli letnika od m aja 1941 do m aja 1945, drži še prav posebna zgodovina. K je vse in od koga vse so bili urejevani, kdo vse in kje vse so se tipkale n ji hove m atrice, kje vse so danes tisti bu n k erji po L jubljani, po vsej Sloveniji in tiskarne, k jer so prih ajali n a beli dan sicer v globoki ilegali, a takoj po zvestih rokah aktivistov in borcev našli Dot do duše in srca delovnega slovenskega človeka. Sredi poletja 1938. leta je izšla p rv a šte vilka SP. Izšla je zato, k e r je cenzura p re prečevala v sak o . svobodno pisanje. H itler je bil tak rat že gospodar Avstrije. A prila 1941. so fašisti p replavili tudi našo deželo. 1. m aja — 3 M j » O srobedilae fronte — je izSfc r L Ja tflan l J. Storilka II. M o lk a obnovljenega Slovenskega poročevalca. Oglejmo si — seveda na kratko in le v bistvenih potezah — delo in pot Slovenskega poročevalca v » NOB. Ze iz tega bo dovolj jasno razvidna velika zgodovina dela in borbe slovenskega naroda in n je govega vodstva, P artije, ustanovitelja, organizatorja in voditelja vseslovenske narodne enotnosti Osvo bodilne fronte slovenskega naroda. (Z aradi odm er jenega prostora vojaških akcij, o k aterih Poroče valec obširno piše, ne bom om enjal.) I. U m islimo se v težke in brid k e čase m aja 1941. Slovenski narod je razkosan m ed tro jn e oku patorje. Njegovi nekdanji »voditelji« že sode lujejo z okupatorjem ali pa so se poskrili po m išjih luknjah. Vemo, da je P a rtija 27. ap rila 1941 osno vala OF, p rv a številka Poročevalca p a zapiše: »V teh najtežjih tren u tk ih izpovedujemo, da je naša vera v našo osvoboditev globja in močnejša kot kdaj koli poprej!« Naša vera v osvoboditev ima solidne te m elje in ti so: borbena volja osvobodilnih sil slo venskega naroda, katerega usodo nosi na svojih ram ah slovenski p roletariat, obstoj socialistične države Sovjetske zveze, ki je up delovnega člo veštva in zatiranim narodom vzor nacionalne svo bode, enakopravnosti in pravičnosti, borba m edna rodnega pro letariata in protiimi»-ri.' i' lovnega ljudstva zatiranih narodov vsega sveta. Ta prva številka Poročevalca torej ne pozna nobenega jadikovanja in slovenskega naroda ne tolaži z jalovo tolažbo, češ, bo že bolje in podobnim , temveč samo zavestno pokaže edini izhod iz vseh težav in b rid kosti: pot W rt* ta i to nujno zvezan t u « cilj borbe. Zato p rin aša Poročevalec glavne točke p ro glasa CK KPS, k i jasno povedo nam en borbe: p ro ti razkosavanju in zasužnjevenju Slovenije, za osvo- bojenje neodvisnosti in združenje slovenskega n a roda; za slogo in enotnost zasužnjenih narodov Jugoslavije in vseh balkanskih narodov, za b ratsko skupnost svobodnih in enakopravnih narodov; p roti im perialistični vojni, za m ir brez aneksij in kon- trib u cij, na tem elju pravice slehernega n aroda na samoodločbo, vključivši pravico do odcepitve in združitve z drugim i narodi. Slovenski narod, ki nastopa pot težke in krv av e borbe, im a torej svoj borbeni program , k atereg a mu je zapisala P a rtü a. Tega Poročevalec tudi ne p rik riv a, zato v drugi številki zapiše: »Pomni in povej drugim ! KPS je takoj po nem ški, italijanski in m adžarski zasedbi pozvala slovensko ljudstvo v boj za osvoboditev In združitev slovenskega naroda — tudi Korošcev In Prim orcev,« v č etrti številki pa: »KPS ima vkljub mejam , ki so jih postavili im perialistični okupatorji, trd n o zvezo z vsem i svojim i organizacijam i na slo venskem ozem lju in zvezo s svojim i organizacijam i na ozem lju zasužnjenih narodov Jugoslavije.« H itlerjevci so napadli Sovjetsko zvezo in P oro čevalec začne nadvse zgovorno govoriti, da je p ri p ravljalna doba NOB v k raju in da je treb a p re iti v Pravo borbeno razdobje. V proglasu CK K PS je rečeno: »Vojna SSSR je naša vojna!« In Poročevalec prinese S talinove besede na XVIII. K ongresu VK P (b): »SSSR ne nam erava nikogar ogrožati, še m anj pa kogar koii n a p a s ti. . . Mi smo za m ir in branim o stv ar m iru . . . K dor želj m ir in gospodarsko zvezo z nam i, bo vedno naletel p ri nas n a podporo.« (Slov. P or. 23. VI. 1941, St. 5.) Danes se te besede ne p« naši k riv d i čudno slišijo, a ta k ra t jih je feor- beni slovenski narod sprejel take kot so, -Iskreno, pošteno in odkritosrčno. Zato je Poročevalec v
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODgyMjIy