Kazalo_1.pmd
Knjižnica 51(2007)3-4, 149-161 150 es in Slovenia are presented as well as the new challenges that the National and Uni- versity Library is facing in this regards. Key words: electronic resources, digital archives, long-term preservation, strategies, National and University Library, Slovenia 1 Uvod Koncept “digitalni srednji vek” iz naslova je vzet iz prispodobe Terryja Kunyja (1998) 1 , ki v svojem članku navaja, da se knjižničarji nahajamo v “temnem sred- njem veku digitalne dobe”, kajti tako kot srednjeveški opati s svojimi dejanji skušamo rešiti za prihodnost vse, kar predstavlja našo pisno kulturno dedišči- no, iz bojazni, da bo velik del le-te zgubljen za vselej. O značilnostih elektronskih publikacij 2 in vplivu razvoja informacijske tehno- logije je bilo veliko govora tako v znanstvenih kot tudi v strokovnih in poljudnih prispevkih. Pred dvema desetletjema smo knjižničarji med prvimi začeli opo- zarjati na potrebo reševanja teh publikacij, ne samo strokovno in praktično, ampak tudi s pomočjo sprememb zakonodaje. Sedaj, ko je digitalna pisna produkcija 3 v svojem največjem razmahu, smo končno dobili dolgo pričakovani Zakon o ob- veznem izvodu publikacij (2006), ki slovenski nacionalni knjižnici daje zakon- sko podlago za zbiranje elektronskih publikacij ne glede na njihove nosilce. Seve- da ostaja nerešenih še veliko problemov, izpostavili bi skupinsko reševanje av- torskih pravic za dostop do avtorsko zaščitenih elektronskih del in nenehno iskan- je optimalnih metod in strategij za trajno ohranjanje tega gradiva. 1 V prispevku “The digital dark ages? Challenges in the preservation of electronic information” Terry Kuny navaja: “We are, to my mind, living in the midst of digital Dark Ages; consequently, much as monks of times past, it falls to librarians and archivists to hold to the tradition which reveres history and the published heritage of our times.” International preservation news. 17, May, 1998. Pridobljeno 15. 12. 2006 s spletne strani http://www.ifla.org/VI/4/news/17-98.htm#2 2 Za označevanje del, ki so bila ustvarjena v elektronski ali digitalni obliki v tem prispevku iz- menično uporabljamo različne sinonimne termine, glede na perspektivo in kontekst obravnave. Tako na primer “elektronski vir” po standardu ISBD(ER) “obsegajo gradiva, s katerimi upravlja računalnik, vključno z gradivi, za katere je potrebna na računalnik priključena periferna opre- ma”. Elektronske publikacije po Zakonu o obveznem izvodu publikacij so “ elektronske knjige, elektronski časopisi in časniki, spletne strani in podbno, ki so objavljene na fizičnih nosilcih (npr. na magnetnih trakovih, kasetah, disketah, CD-romih ipd.) ali so dostopne na računalniških omrežjih ali svetovnem spletu)” (Uradni list RS 69/2006 z dne 3. 7. 2006) 3 V prispevku je pod “digitalno pisno produkcijo” ali “digitalno produkcijo” mišljeno vse, kar je bilo napisano s pomočjo računalnika in je zato v digitalni ali elektronski obliki. Ravno tako pod “pisno digitalno dediščino” razumemo vso digitalno pisno produkcijo, ki smo jo nasledili od naših zanam- cev oz. jo bodo naši potomci nasledili od nas.
RkJQdWJsaXNoZXIy