vilar.pdf

Knjižnica 52(2008)1, 41-61 42 tion. Special emphasis is placed on the concept of user friendliness as one of the most important characteristic of the user interfaces. Various definitions of user friendliness are presented and their elements are also discussed. In the end, the paper shows how user interfaces should be designed, taken into consideration all these criteria. Keywords: user interfaces, information-retrieval systems, design, evaluation, user friendliness 1 Splošno o uporabniških vmesnikih Uporabniški vmesnik služi kot vezni člen med uporabnikom in računalniškim sistemom in omogoča njegovo uporabo. Poznamo širše in ožje definicije upo- rabniških vmesnikov, med seboj pa se precej razlikujejo glede na to, katere ele- mente prištevajo med njegove sestavne dele. Eno najširših podaja Shaw (1991), ki vmesnik opredeli kot, “vse, kar uporabnik vidi, sliši ali česar se dotika pri interakciji z računalnikom”. Gre torej za skupek strojne in programske opreme, s katero je uporabnik soočen pri delu z računalnikom. Podobno tudi Van der Weer in Van Vliet (2003) obravnavata uporabniški vmesnik kot, “vse vidike informa- cijskega sistema, ki so relevantni uporabniku”. Vendar pa se izraz uporabniški vmesnik pogosteje uporablja v ožjem pomenu, le za segment programske opreme, ki služi interakciji uporabnika z računalnikom, kar ilustrirajo naslednje definicije. V tem pomenu uporabniške vmesnike obravnavamo tudi mi. Dumas (1988) vmesnik opredeljuje kot skupek elemen- tov, ki so vidni na zaslonu, njihovo organizacijo in postopke, potrebne za delo z njim: “Uporabniški vmesnik sestavljajo besede in simboli, ki jih uporabnik vidi na zaslonu, vsebina in oblika izpisa, postopki za vnos, shranjevanje in prikaz informacij ter organizacijska struktura vmesnika kot celote.” Podobno ga defi- nirajo tudi Weinschenkova idr. (1997, str. 7): “Uporabniški vmesnik je del apli- kacije, ki ga uporabnik vidi in je z njim v interakciji. Je povezan, ni pa enak struk- turi v ozadju, arhitekturi in kodi, ki skrbijo za delovanje programske opreme. Vmesnik vključuje zaslonske slike, okna, kontrole, menije, metafore, online pomoč, dokumentacijo ...”. Beaulieujeva (2000, str. 433) uporabniški vmesnik razume kot, “vidno manifestacijo računalniškega sistema v ozadju, medij za komu- nikacijo med uporabnikom in sistemom in delovni prostor za oblikovanje in iz- vajanje operativnih nalog”. Vmesnik torej obravnavamo v najožjem pomenu, kot tisto, kar je vidno na zaslonu in s čimer je uporabnik v interakciji pri delu s siste- mom. Zahteva, ki ji mora zadostiti kakovosten vmesnik, je predvsem nezahtevnost za uporabnika. To pomeni omogočanje čim učinkovitejše, enostavnejše in prijetnej- še uporabe računalniškega orodja. Vse našteto zajemata pojma uporabnost in

RkJQdWJsaXNoZXIy