URN_NBN_SI_DOC-ZMDNCVDH
nje svojo in svojih mož težko butaro, vedno znova om ahujoči Can karjevi junaki, ki m orda bolj kakor pri katerem drugem pisatelju v svetovni lite ratu ri pričajo o »heroizmu šibkosti«, kakor sta ga kot geslo dobe oznanjala E duard v. K eyserling in Thomas Mann, predvsem pa vsi ti C ankarjevi otroci, ki so tako zgodaj okusili grenkobo in bridkost nečloveških krivic in m orda nič m anj odločno kakor njegov Hlapec Jernej govorijo ne le o C ankarjevem usm ilje nju, am pak tudi o njegovi socialistični in revolucionarni misli — vsa ta neskončna procesija zaznam ovanih in tako jarko označenih ljudi — vsi so nam že davno domači znanci. In vendar nam vsak izmed njih — če se le pazljiveje ozremo nanj, če ga gledamo v vedno no vih okoliščinah, v katere ga pisatelj postavlja, razodeva doslej ko maj zaznavne zanim ive črte svojega značaja. Tako današnji bralec. Vse drugače pa ga je dojem al njegov sodobnik, bralec, ki mu je bila tedaj nam enjena C ankarjeva beseda. Predvsem si m oramo priklicati v zavest, da je bil ta bralec vajen čisto drugačne duhovne hrane, kakor mu jo je tedaj ponujal Can kar. Po veliki večini se je komaj izm otal iz spodobno počesanih in praznično oblečenih S tritarjev ih idiličnih, idealnih in idealistič nih estetskih vzorov in nazorov in se šele počasi privajal na ro- m antično-realistično sliko slovenskega km eta in meščana, kakršno so m u slikali Jurčič, K ersnik in Tavčar, če se ni zadovoljeval le z versko spodbudno večerniško povestjo, ali pa m u je zadoščala celo samo trivialna, senzacionalna in akcijsko naphana pogrošna li teratu ra, ki je prav v tem času ob prelom u stoletij tudi v našem jeziku p rihajala m ed Slovence. Ze koj spočetka se je C ankar z njo odločno spopadel. Čeprav vemo le malo o tem, kako so C ankarja v njegovem času resnično sprejem ali — saj nam dajejo njegovi k ritiki o recepciji te literatu re le neobjektivno, spačeno in izmaličeno podobo, v katero se le tu pa tam kakor skozi špranjo prikrade žarek — sporočilo o navdušenju, ki ga je bil deležen ta, kakor so pravili, »nejasni, megleni, nerazum ljivi nihilist« med, kakor so pravili, »literarnim i snobi in zaletavo mladino« — kljub tem u lahko z gotovostjo trd i mo, da je vsaj v začetku prišlo med avtorjem in bralcem do težkega nesporazum a. Ze v sam em odnosu do lite ratu re in um etnosti sploh so se po kazale neprem ostljive razlike. Slovenski meščan, ki se je v politič nem boju s svojim privilegiranim nem škim konkurentom opajal s starim i rodoljubnim i gesli iz dobe narodnega osveščanja, je bil že tako zelo n aravn an v pridobitništvo, v u stv arjan je trd n e ekonom 8 K n již n ica 20(1976)1-4
RkJQdWJsaXNoZXIy