URN_NBN_SI_DOC-VXVMOXED

cier, Adamič), jih javnost zaradi bojkota nem ških podjetij ni spre­ jela tako naklonjeno, kot bi jih bila sicer, saj so najboljša Župan­ čičeva knjiga. Zorman po poklicu ni bil trgovec (izhajal pa je iz trgovske družine) kakor Schw entner, dasi je tudi ta kot založnik modernih im el sm isel za okusno sodobno opremo in je predvsem pri Cankarju tvegal tudi v idejnem pogledu. Spadal je med organizatorje narodno radikalnega dijaštva in mu izdajal glasilo Omladina, v Pragi je štu­ diral arhitekturo, se nato v Ljubljani ukvarjal z založništvom in nazadnje postal ravnatelj Narodne galerije. Za vse tri Župančičeve knjige v svoji založbi je sam zasnoval opremo, posebno se je priza­ deval lepo in sodobno oprem iti Mlada pota; skice in odtise njegovih oprem danes hrani Zupančičeva zbirka v Vinici, podaril jih ji je Zormanov nečak akad. slikar in grafik Marjan Pogačnik. Za drugo izdajo Mladih potov je pripravil ilustracije nekdanji vesnan Gvidon Birolla, toda v besedilih svojih pesm i je Zupančič ob izidu odkril tako hude tiskarske napake, da je knjigo prepovedal prodajati. Pozneje izšle Zupančičeve knjige so izdale druge založbe: dramo Veronika Deseniška (1924) v treh različnih oblikah od preproste do luksuzne Zvezna tiskarna (Anton Pesek); tretjo izdajo Cicibana (,1932) v velikem formatu kvarta in z risbami Nika Pirnata Um et­ niška propaganda (ing. Hugo Uhlif); Dela O. Z. 1— IV (1936— 1938) v preprosto elegantni opremi pesnikovega sina arh. Marka Akadem ska založba (Silvester Škerl); Zim zelen pod snegom (1945) v lirično ten­ kočutni opremi pesnikovega sina DZS; za Župančičevo 70-letnico je ista založba izdala zbornik novejših pesm i in proze Veš, poet, svoj dolg?, beograjska Jugoslovanska knjiga pa antologijo Sto pesm i O. Z. z uvodom in slovarčkom v srbohrvaščini. Takšne so Zupančičeve knjige na zunaj na policah, ko po njih segam o knjižničarji in bralci. N jih notranja vsebina je, kakor vemo, zelo raznovrstna: ljubezenska, razpoloženjska, filozofska, narodno­ politična, socialna, satirična, otroška in pripovedna poezija, dve dra­ mi, kratka leposlovna proza, članki in govori s področja literarne, upodabljajoče in gledališke um etnosti, članki in govori o kulturi nasploh in njenem razmerju do politike, intim ni zapisi in dnevniki pa številna pisma; mnoge od teh stvari še čakajo na objavo. Naša javnost soglasno priznava izredno um etniško ceno Zupančičevi oseb­ noizpovedni in tudi otroški liriki, m lajše generacije pa se zmrdujejo nad njegovo domovinsko in socialno poezijo, tudi zaradi njunega govorniškega zanosa. In vendar je tudi ta pognala kali iz pesniko­ vega srca in njegove prizadetosti ter prikazuje in pojasnjuje pol stoletja naše novejše zgodovine. Posebno kvaliteto v Zupančičevem ustvarjanju pomenita izraz in oblika njegovih pesmi: ritmično svo-

RkJQdWJsaXNoZXIy