URN_NBN_SI_DOC-HDV02TGU
kanica. Sprva jemlje otrok slika nice kot igračo, šele kasneje najde v njih podobe, ki inu obujajo aso ciacije na doživete predmete. Sli ka je v prvi dobi važnejša od be sede. Kasneje pa se ji pridruži tekst, ki je večina v vezani besedi. Otroška poezija vse od znanih angleških »nursery rhymes« pa do našega Zupančiča in Levstika p ri ča o bogastvu, ki je skrito v njej: ritem, melodika, humor, zanimive situacije, pesniške figure. Otroške pesmi lahko pišejo le največji pe sniki. V slikanicah in otroški poeziji najpogosteje nastopajo živali. Otrok v vseh starostnih stopnjah sega po zgodbah o živalih. V skladu s tre mi glavnimi starostnimi stopnjami v razvoju otroka ločimo tudi žival ske zgodbe v tri skupine: zgodbe, v katerih nastopajo živalli kot ljudje, zgodbe, v katerili so živali prikazane kot živali, le da govore, in zgodbe, v katerih živali nasto pajo kot živali. Moderni pedagogi mnogo razpravljajo o tem, kako morajo biti opisane živali v zgod bah za otroke. Ali je ros nujno, da živali počlovečimo? Čemu pačiti stvari? Pri tem pa moramo seveda razlikovati med pravljico in otro ško pesmijo na eni ter realistično povestjo na drugi strani. V razdelku Knjige za šolske otro ke razpravlja avtor o naslednjih zvrsteh: pravljici, fantastični in pustolovski zgodbi, pripovedki, pu stolovskem romanu, stripu, krim i nalnem in detektivskem romanu, otroški povesti, živalski povesti in romanu, basni, epskem pesništvu, zgodovinski povesti in romanu ter slednjič o »dekliški knjigi«. Najpo membnejše mesto med otroškimi knjigami imajo pravljice. Ljudske pravljice vseh narodov in dob im a jo številne skupne lastnosti. Od tod številne teorije o nastanku oziro ma izvoru ljudskih pravljic. Raz voj umetne pravljice pa nam lepo označuje njena pot od prvega po membnega evropskega pravljičar ja Charlesa Perraulta do kralja« pravljic II. Ch. Andersena. Perraul- tove pravljice, zbrane v knjigi Con tes de mere l’Oye, so bile namenje ne verjetno tedanji salonski družbi, zato so dobili pravljični motivi pri njem nov izruz in obliko — poe tičnost, uglajenost, lahkotnost, brez preobloženosti zdidaktiko. Perraul- tu mnogo dolgujeta Jakob in Wilhelm Grimm, ki sta v knjigi Kinder- und Hausmärchen zbrala nemške ljudske pravljice. Njuni nagibi so bili pri tem znanstveni in patriotični. Ta izbor pravljic pa je že v takratni dobi vzbujal pomi sleke: adi so res vse te pravljice primerne tudi za otroke? Pri H. Ch. Andersenu je dobila pravljica že avtobiografske poteze. V njegovem pravljično pesniškem realizmu ni zlagane čustvenosti, moč je v srcu, ne v čarodejstvih. Z Andersenom se začenja moderna pravljica. Bistveni elementi ljud ske pravljice so ostali, vnesel pa je vanje lirizem in simbolizem. Z njim dobijo pravljice izrazit dvoj ni pomen: v njih najdeta prijetno branje odrasli in otrok. Odlično berilo za otroka v pre hodni dobi od pravljice do tako imenovanih robin zonad« pred stavlja fantastična in pustolovska zgodba. Pisatelj jemlje tu za svoje izhodišče resničnost, ki p a je ne podaja z realističnimi sredstvi, am pak gradi prvenstveno na do mišljiji. Ta domišljija se ne razvi ja več po zakonitostih pravljice, temveč predvsem iz zakonov otro škega domišljijskega sveta. N aj boljši primeri za to zvrst so delu: J. Swift. Gulliverjeva potovanja, L. Carroll. Allica v deveti deželi. S. Lagerlöf, Čudovita potovanja Nilsa Holgersona, A. Lindgren, Pika No gavička itd. V starostni dobi od 10,—13. leta postane otrok »požiralec knjig«. Priteguje ga vse nenavadno, nape to, hlasta za vsebino. Enači se z junakom, pogumnim in sposobnim največjih dejanj. Klasičen 'prim er 92
RkJQdWJsaXNoZXIy