URN_NBN_SI_DOC-DEG2MIZ7
Izvleček Prispevek govori o obnovi slovenskega šol- stva na ozemlju Slovenskega primorja in Tr- sta po drugi svetovni vojni. Na tem prostoru sta se v letih 1945, 1946 srečevali dve upravi, vsaka s svojim učnim programom. Prvega je oblikovala prosvetna komisija pri Pokrajin- skem NOO za Slovensko primorje in Trst, drugega pa Zavezniška vojaška uprava, ki je oblast v coni A Julijske krajine prevzela po podpisu beograjskega sporazuma 9. junija 1945. Spori, ki so se pojavljali od jeseni 1945 dalje ob iskanju kompromisa med obema vple- tenima stranema, so bili navzoči vse do pod- pisa pariške pogodbe med Jugoslavijo in Ita- lijo 10. februarja 1947. Predstavljene so zah- teve slovenskega dela prebivalstva, ki se je organiziralo v roditeljskih svetih v okviru Po- krajinskega NOO in pa odgovori in uvajanje slovenskega šolstva, ki ga je vodila Zavezni- ška vojaška uprava. Abstract The article deals with the restoration of Slov- enian schooling in the littoral parts of Slove- nia and Trieste after WW II. Two administra- tive systems existed here in 1945 and 1946, each with its own study programme. One was set up by the Education Commission of the then Regional National Liberation Committee for the Littoral and Trieste, and the other by the Allies’ Military Administration, which as- sumed power in Zone A of the Julian March after the Belgrade Treaty was signed on 9 June 1945. The conflicts that arose from Au- tumn 1945 onwards when the two sides tried to reach a compromise continued up until the Paris Treaty was signed by Yugoslavia and It- aly on 10 February 1947. The article presents the requests voiced by the Slovenian popula- tion in the so-called Parents’ Councils estab- lished within the Regional National Libera- tion Committee, as well as the replies of the Allies’ Military Administration and their way of introducing Slovenian schools. 182 Šolska kronika • zbornik • 1 • 2006 Metka Gombač * Slovensko šolstvo v coni A Julijske krajine 1945/46 Slovenian schools in Zone A of the Julian March 1945/46 Ena najpomembnejših nalog, ki jo je imel v svojem delovnem področju Pokrajinski narodnoosvobodilni odbor za Slovensko primorje in Trst (dalje PNOO), ki je vodil civilno upravo, je bila tudi ta, da je poskrbel za ponovno uveljavljanje kulture in jezika na ozemlju Primorske, ki sta bila ves čas po prvi svetovni vojni postavljena na raven ilegalnega jezika. Ta zahtevni načrt je prevzela prosvetna komisija pri PNOO z odseki in oddelki, ki so pokrivali v glavnem vsa področja kulturnega in šolskega življenja med Slovenci. Fašistična oblast v Kralje- vini Italiji je postopoma ukinjala slovenske šole in druge kulturne organizacije in društva med obema vojnama. Slovenski profesorji in učitelji so morali največkrat UDK 37:323.15(450.36+497.4)”1945/46” 1.01 Izvirni znanstveni članek Prejeto: 15. 2. 2005 * mag. zgodovine, Arhiv Republike Slovenije, Oddelek II, Kongresni trg 1, Ljubljana.
RkJQdWJsaXNoZXIy